malinois schreef:Cash schreef:massam schreef:malinois schreef:
maar niet elke hond waarmee hoog gedraaid wordt of gepoogd tot, doet alles uit angst... ik ken nogmaals geen enkele hond die uit angst traint... niet bij de topafrichters, niet bij (bij mij bekende) verenigingen.
En nee ik weet dat hier vast uitzonderingen voor zijn... maar het is niet altijd top = angst.
Het lijkt wel of het bij jou altijd OF of is... of je traint recreatief en leuk of je traint voor de top en angst/mishandeling of wat dan ook...
een fysieke correctie werkt omdát de hond die correctie wil vermijden. als jij je hond dus met stroomband, prikband etc traint dan is dat voor de hond angst. angst voor die correctie. dáárom doet hij wat jij wil en niet omdat de beloning zo geweldig is.
misschien geen gewonde hond of erger maar zéker wel uit angst. hoe klein ook. zonder die angst voor de correctie/pijn heb je niks aan het correctiemiddel.
ik maak hierbij trouwens geen onderscheid tussen soorten correcties. elke correctie die wat toevoegt doet dit
Dank je!
jij kunt het beter verwoorden wat ik bedoel geloof ik.
Ik snap ook niet waarom er steeds gedaan moet worden waarom die correcties niets voorstellen. Als het niets zou voorstellen dan zouden die honden nog steeds die oefening niet doen, of niet goed.
dat zegt toch ook niemand? Maar dat wil niet zeggen dat een correctie altijd pijn moet doen en alleen maar negatief is.
Ik zeg alleen dat een prikkel met de TT een irritant gevoel is, geen pijn. En zo hoort deze dan ook gegeven te worden voor bijv. een langzame zit.
Prima als de hond dit wil voorkomen door dan snel te gaan zitten, is dit ook niet meer nodig.
irritant, pijn.. tsja, maakt niet uit. het is in ieder geval voor de hond zó vervelend dat hij het gaat ontwijken. onprettig, negatieve associatie etc. zonder dat zou het niks doen.
een correctie is niet altijd alleen maar negatief.
als ik tegen lola "nee" zeg omdat ze mijn tuin omploegt zorgt dat ervoor dat ze ermee stopt. ik spreek de nee uit, schreeuw niet, maak mijn stem niet laag, zeg gewoon nee. ik corrigeer het gedrag, ik verander het gedrag. idem bij sam die het liefst elk hondje dat we tegenkomen opvreet. nee sam, doorlopen nu... aangeleerd met afleiding naar iets leukers.
een fysieke correctie daarentegen is áltijd negatief. het moet namelijk zoveel schrik, angst, irritatie of pijn opleveren dat de hond deze correctie gaat vermijden. anders heeft het geen zin, is de hond niet genoeg onder de indruk om het doel van die correctie te volgen: vermijden ervan door het gecorrigeerde gedrag niet te laten zien.