Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Over de spijsvertering van een hond

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Over de spijsvertering van een hond

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Naar aanleiding van het topic over wat een hond niet mag eten:

hoe werkt de spijsvertering van een hond nu precies?

Een tijdje geleden vroeg ik me het ook al af en een google-zoektocht heeft me wel deze best wel heldere website opgeleverd, maar mijn vraag ontstond naar aanleiding van een gesprekje met een buurman waarin ik aangaf dat ik Otto kvv voer en uitlegde dat hierin alles zit, bot, orgaan, spiervlees...

Dat werd dus een discussie van 'jamaar dat is toch niet goed voor de tanden en ze moeten toch kauwen dus moeten ze toch brokjes' en 'jamaar dat doen we met kluifspul'. Buurman moest toegeven dat Otto een hagelwit gebit heeft en zijn ogen rolden zowat uit hun kassen toen ik vertelde dat er ook mensen zijn die hun honden karkassen van dode dieren geven. Maar als zijn hond het goed doet op brok dan moet hij dat blijven geven hoor. Kvv en natuurlijke voeding is gewoon mijn eigen idee over het voeren van de hond en dat wil ik ook weer niet aan een ander opdringen. Ik heb geprobeerd het aan mijn katten op te dringen maar die doen het hooguit voor verse vis :mrgreen:

Binnen deze discussie heb ik het ook gezocht in de spijsvertering. Nu zal het op zich voor de spijsvertering weinig uitmaken of er brok of kvv/barf wordt gevoerd, maar als ik Otto zijn kvv zie eten dan is het hap slik weg schaaltje leeg. Na zijn maaltijd 's avonds kluift hij meestal nog een bullenpees oid. Hier zit mijn vraag over de spijsvertering. Hoe werkt dat als het met kvv hapslikweg is, en dan nog even lekker kluiven?

Maar ook in relatie tot het andere topic: hoe zit dat met groenten en vruchten uit de nachtschadefamilie? Hoe wordt dit verwerkt in het lichaam van een hond, anders dan in het lichaam van een mens? Is dat louter een kwestie van carnivoor vs omnivoor of zijn er hond-specifieke dingen die maken dat deze groenten en vruchten uit den boze zijn?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Re: Over de spijsvertering van een hond

Ongelezen bericht door ignit »

nog eens googlen, maar dan op " prof donath de spijsvertering van de hond".
MrsKaia
Actief
Mijn ras(sen): grote poedel

Ongelezen bericht door MrsKaia »

Volgens mijn boekje[1] heeft een hond naast rauw vlees geen granen, groente en fruit nodig. Het spijsverteringsysteem van een hond is er niet op gebouwd om deze te verwerken, en grote hoeveelheden hiervan maken dat je hond winden gaat laten en grote, stinkende drollen draait. Kleine hoeveelheden granen, groenten en fruit zijn oké, maar dit zou niet meer dan 25% van het geheel moeten zijn. (Mijn hond gaat vreselijk aan de dunne als hij veel fruit eet :ugh: )
Het spijsverteringssysteem van een hond is gebouwd om grote hoeveelheden vet, proteïne en bot te verteren. Daarin speelt het maagzuur een grote rol. Het maagzuur van een hond heeft een veel hogere zuurtegraad dan dat van een mens. Bij honden kan het voedsel dik 8 uur ronddobberen in dit maagzuur, waardoor veel bacteriën gedood worden (bij de mens gaat het voedsel vrij snel door naar de darmen). Beetjes verteerd voer worden vervolgens via de dunne darm uitgescheiden. Bij de mens kan voedsel lange tijd in de dunne darm blijven voordat het eruit komt, waardoor bacteriën de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen en problemen te veroorzaken.

Wat mensen hun hond (willen) voeren dat laat ik graag in het midden. Willen mensen brokken voeren prima, maar het eten van brokken alleen zorgt niet voor gezondere tanden en gezonder tandvlees. Om hun tanden schoon te houden zul je ze moeten poetsen (als je hond dit toelaat (ik doe dit niet)), of je hond regelmatig vleesbot of ander kauwspul geven voor een natuurlijke massage en poetsbeurt.[2]
Hoe dit zit met kvv en tanden ... eerlijk gezegd geen idee, maar ik ben geneigd om te denken dat een blokje gemalen vlees net zo veel doet tegen plaque en tandsteen als een droog brokje, maar misschien zie ik dat verkeerd. Maar kvv zal wellicht goed zijn voor de spijsvertering(?).
_____
1. Lew Olson: Raw & Natural Nutrition for Dogs.
2. Bron: Dog food advisor.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

[Sandra] schreef:Maar ook in relatie tot het andere topic: hoe zit dat met groenten en vruchten uit de nachtschadefamilie? Hoe wordt dit verwerkt in het lichaam van een hond, anders dan in het lichaam van een mens? Is dat louter een kwestie van carnivoor vs omnivoor of zijn er hond-specifieke dingen die maken dat deze groenten en vruchten uit den boze zijn?
Honden kunnen best sommige groentes uit de nachtschade familie eten, zoals aubergine, tomaat en paprika.
Aangeraden word dit niet te geven aan honden met atrose.
Maar ook voor mensen geld wees behoedzaam met groentes uit de nachtschade familie. Hier in zijn we dus niet zo verschillend van de hond.

Uien zijn wel giftig voor honden omdat ze het enzym missen om dit af te breken, mensen hebben dit enzym wel.
Knoflook bevat dezelfde stof maar in veel mindere mate en knoflook heeft ook veel goede eigenschappen.
Toch geld ook dat je knoflook niet onbeperkt mag geven.

Koolhydraten zijn simpelweg suikers en suikers zijn niet erg gezond voor het gebit (mens en hond), vandaar dat honden die brok of veel andere koolhydraten eten meer vatbaar zijn voor een slecht gebit en tandplak.
Dit kun je zelf ook logisch nagaan, eet maar eens een koekje. En eet maar eens rul gehakt. Welke van de 2 plakt het meest aan je tanden?
Dat is de rede dat kvv of vlees in stukken gezonder is voor het gebit.

Honden zijn idd ook niet echt groente-eters, maar toch kunnen ze groentes wel verwerken als het voorbewerkt is.
Bv uit de maaginhoud van een dier. Of zoals met huishonden uit de blender of gekookt.
Mijn mening is dat dit wel wat toevoegt in het menu, maar dat het niet moet overheersen.
Maximaal 10% bij gezonde honden is mijn mening.
[Sandra]
Zeer actief

OK, dank voor jullie reacties. Helder en duidelijk.

Mijn verwondering zat erin dat hij zijn kvv (Lotgering afgewisseld met Smuldier in de verschillende variaties) binnen no time hapslikweg naar binnen heeft gewerkt. Misschien doen meer honden dat, maar dit voer wordt in de bek dus niet verwerkt, het wordt zonder te kauwen doorgeslikt. Vind ik voorstelbaar, omdat het al gemalen is.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Honden kauwen niet, ze scheuren.
Het kauwen, een voorbereiding op de vertering, is niet iets dat honden doen.
Daar hebben ze ook het gebit niet voor. Zij doen het verteren in de maag.
Dat is het verschil en daarom is het dus niet erg dat ze niet kauwen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

een hond heeft niet zoveel aan verteringsenzymen in de bek hoor. Het gebit is om (grote) stukken af te knippen zodat het doorgeslikt kan worden. De eigenlijke vertering vindt pas in maag en darmen plaats.
[Sandra]
Zeer actief

Ja, dat was wat ik bedoelde. Eens gelezen maar hoe zat het ook alweer.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”