hoe werkt de spijsvertering van een hond nu precies?
Een tijdje geleden vroeg ik me het ook al af en een google-zoektocht heeft me wel deze best wel heldere website opgeleverd, maar mijn vraag ontstond naar aanleiding van een gesprekje met een buurman waarin ik aangaf dat ik Otto kvv voer en uitlegde dat hierin alles zit, bot, orgaan, spiervlees...
Dat werd dus een discussie van 'jamaar dat is toch niet goed voor de tanden en ze moeten toch kauwen dus moeten ze toch brokjes' en 'jamaar dat doen we met kluifspul'. Buurman moest toegeven dat Otto een hagelwit gebit heeft en zijn ogen rolden zowat uit hun kassen toen ik vertelde dat er ook mensen zijn die hun honden karkassen van dode dieren geven. Maar als zijn hond het goed doet op brok dan moet hij dat blijven geven hoor. Kvv en natuurlijke voeding is gewoon mijn eigen idee over het voeren van de hond en dat wil ik ook weer niet aan een ander opdringen. Ik heb geprobeerd het aan mijn katten op te dringen maar die doen het hooguit voor verse vis
Binnen deze discussie heb ik het ook gezocht in de spijsvertering. Nu zal het op zich voor de spijsvertering weinig uitmaken of er brok of kvv/barf wordt gevoerd, maar als ik Otto zijn kvv zie eten dan is het hap slik weg schaaltje leeg. Na zijn maaltijd 's avonds kluift hij meestal nog een bullenpees oid. Hier zit mijn vraag over de spijsvertering. Hoe werkt dat als het met kvv hapslikweg is, en dan nog even lekker kluiven?
Maar ook in relatie tot het andere topic: hoe zit dat met groenten en vruchten uit de nachtschadefamilie? Hoe wordt dit verwerkt in het lichaam van een hond, anders dan in het lichaam van een mens? Is dat louter een kwestie van carnivoor vs omnivoor of zijn er hond-specifieke dingen die maken dat deze groenten en vruchten uit den boze zijn?