kipo schreef:Het feit dat een stamboom geen garantie is voor een gezonde hond of een verantwoordelijke fokker, betekent niet dat dit soort ondoordachte acties dan maar toegejuicht moeten worden. Neem dan een verantwoordelijke fokker als voorbeeld, als je je dan toch ergens aan wilt afspiegelen.
Ik weet niet of TS nou zo'n verantwoordelijke fokker is. Eerlijk gezegd heb ik daar ook mijn bedenkingen over. Mijn betoog ging dus niet over mensen die zomaar 'voor de leuk' eens wat hondjes op elkaar gooit.
Mijn betoog ging meer over het feit dat er dus wél wordt gejuicht als er een nest (dure) stamboomhondjes wordt verwacht terwijl er juíst in de rashondenwereld ook heus veel ellende is. Een rashondenfokker is niet per definitie een verantwoordelijke fokker.
Als ik bijvoorbeeld ooit zou gaan fokken, zou ik een paar zeer mooie Amerikaanse collies importeren en die kruisen met een paar zorgvuldig uitgezochte Engelse types om mijn droomcollie te creeëren. Die dus volkomen zou afwijken van de voorgeschreven rasstandaard van zowel de Amerikaanse als de Engelse lijnen.
Ik denk maar zo dat ik geen bomen kan aanvragen, op reguliere shows wordt weggehoond, áls ik daar al wordt toegelaten.
Maar ik zou het wel zorgvuldig en verantwoordelijk doen. En kruisingen op de wereld gooien. 't Is dan geen oeps-nestje, dat dan weer wel.