Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pffffff…..leer toch eerst eens wat over hondengedrag.....

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Pffffff…..leer toch eerst eens wat over hondengedrag....

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Na nu weer een beetje tot rust te zijn gekomen, wil ik graag even het volgende kwijt.

Ik realiseer me zeker voor de volle 100% dat ik Haakon niet (te snel) bij kleine hondjes moet laten en dat dit een fout van mij is. Laat duidelijk zijn dat ik absoluut geen hekel heb aan kleine hondjes en ook de eigenaren van beiden incidenten waarbij dit is voorgevallen met Haakon, vind ik hele vriendelijke mensen. :D Het frustreerde me gewoon dat mensen al vrij snel iets roepen over een hond terwijl ze het beestje niet eens echt goed kennen en op 2 incidenten Haakon al bestempelen als een niet lieve hond……terwijl ik weet hoe lief hij wel kan zijn…..Op de kleintjes (waarmee Haakon wel goed overweg kan) na, zal ik Haakon voortaan niet zomaar meer bij kleintjes laten (en grote honden die ik niet vertrouw) om te voorkomen dat er weer zoiets gebeurd. :wink: Het boek Kalmerende Signalen heeft mijn ogen geopend en ik merk nu dat ik al veel beter op Haakon let en de signalen die hij geeft. (Ik had het boek van Martin Gaus al gelezen, maar ik vind dit een overzichtelijker boek). Probeer er zelf ook op in te spelen door hem soms te kalmeren (tijdens een wandeling), maar dat moet geoefend worden en ik heb daarvoor nog wat meer ervaring nodig en moet ook duidelijk zijn voor beide honden.
Bij het incident van het rijden, had ik misschien even zelf moeten roepen naar de eigenaar om hem weg te halen en dat is iets wat ik voortaan ook ga doen, mocht het nog eens gebeuren. :wink:
Ik ben juist daarom nog meer van mening dat iedere hondeneigenaar wel wat zou moeten lezen over hondengedrag, want het zorgt ervoor dat je zelf geen verkeerde signalen uitzend, je er eventueel vroeg genoeg op kunt reageren en je voelt je wat relaxter, omdat je weet waarom een hond zich op een bepaalde manier gedraagt en of je deze wel of juist niet zou moeten benaderen.
Als jij je zelf relaxter voelt, merkt een hond dit en wordt hij er ook rustiger door. Dat merk ik nu al een klein beetje bij Haakon. Als zijn er natuurlijk honden die de signalen minder duidelijk laten zien en dan is het een stukje moeilijker in te schatten allemaal.
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Dat klinkt als een prima insteek en update :ok:
Natuurlijk is niemand ooit uitgeleerd als het om hondengedrag gaat, je moest eens weten wat ik hier allemaal nog opgestoken heb zo tussen neus en lippen door, ondanks dat ik mijn hele leven al honden heb.
Het is alleen maar goed om daar voor open te staan.
Succes met je nieuwe aanpak :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Mireillevdw
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:Dat klinkt als een prima insteek en update :ok:
Natuurlijk is niemand ooit uitgeleerd als het om hondengedrag gaat, je moest eens weten wat ik hier allemaal nog opgestoken heb zo tussen neus en lippen door, ondanks dat ik mijn hele leven al honden heb.
Het is alleen maar goed om daar voor open te staan.
Succes met je nieuwe aanpak :ok:
Thanx!!! :ok: Ik doe m'n best. :wink:
Afbeelding
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Reny schreef:Maar grote honden, kleine honden: ik schat meestal de eigenaar in, dan de hond en dan maak ik de keuze of mijn honden er wat mee mogen ja of nee :19: (en dat staat voor mij los van herder ofzo)
:
Zo doe ik het ook.
Cash is gewoon een vriendelijke hond maar het is wel een joekel van een herder en dus zijn andere honden eigenaren angstig. En ja, hun hond(je) is natuurlijk altijd een keer gebeten door een herder. Zo be it. Meestal hebben ze binnen 2 tellen wel door dat Cash sociaal is en dan vinden ze het prima (ook de hele kleine hondjes eigenaren) als hij komt snuffelen.
Maar Cash mag dus ook nooit zomaar op een andere hond afrennen. Mensen schrikken zich een ongeluk met zijn grootte en ras.

Gisteren heeft hij nog kennis gemaakt met een cockerspaniel pupje van 4 maanden. Mevr. schrok eerst ook, wilde om lopen maar toen ik riep dat het okay was, was het prima.

Cash gaat trouwens bij kleinere honden op de grond liggen. Als pup aangeleerd omdat hij nogal eens te enthousiast kon zijn. Maar dat zit er helemaal in bij hem. Kleine hondjes vinden het dan gelijk een stuk minder eng.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Mireillevdw
Zeer actief
Contacteer:

Nou, misschien was het toeval, maar ik heb de kalmerende signalen eens toegepast, toen we het wandelgroepje weer tegenkwamen. Voordat we hun passeerden (hun stonden met elkaar te praten - honden allen aangelijnd) liet ik Haakon even liggen en ik draaide mijn rug naar hem toe. Hij werdt er rustig van en even daarna ben ik hun gepasseerd. De honden van hun waren erg druk aan het doen, maar Haakon liep netjes met me mee en trok zich er maar weinig van aan. :cheer: :cheer: :cheer:
Ik hoop dat het geen toeval is en dat het echt heeft geholpen. :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”