Ik realiseer me zeker voor de volle 100% dat ik Haakon niet (te snel) bij kleine hondjes moet laten en dat dit een fout van mij is. Laat duidelijk zijn dat ik absoluut geen hekel heb aan kleine hondjes en ook de eigenaren van beiden incidenten waarbij dit is voorgevallen met Haakon, vind ik hele vriendelijke mensen.
Bij het incident van het rijden, had ik misschien even zelf moeten roepen naar de eigenaar om hem weg te halen en dat is iets wat ik voortaan ook ga doen, mocht het nog eens gebeuren.
Ik ben juist daarom nog meer van mening dat iedere hondeneigenaar wel wat zou moeten lezen over hondengedrag, want het zorgt ervoor dat je zelf geen verkeerde signalen uitzend, je er eventueel vroeg genoeg op kunt reageren en je voelt je wat relaxter, omdat je weet waarom een hond zich op een bepaalde manier gedraagt en of je deze wel of juist niet zou moeten benaderen.
Als jij je zelf relaxter voelt, merkt een hond dit en wordt hij er ook rustiger door. Dat merk ik nu al een klein beetje bij Haakon. Als zijn er natuurlijk honden die de signalen minder duidelijk laten zien en dan is het een stukje moeilijker in te schatten allemaal.