Maar afgelopen zaterdag is onze 2 jaar oude Tsih Tzu Ziva doodgebeten door een Deense Dog. Je kunt je misschien wel voorstellen hoe we ons voelen.

Allemaal natuurlijk drama en ellende, maar ik wil toch graag een punt maken. De eigenaar van de Dog heeft zijn hond afgelopen maandag ook laten inslapen en er zijn eigenlijk alleen verliezers in deze. Ik heb het zelf niet meegemaakt, mijn vriendin ging alleen lopen in het bos en belde bij de dierenarts pas op. In eerste instantie was ik enorm woest, ben zelfs nog op zoek gegaan naar de eigenaar van de hond, maar heb hem (achteraf gelukkig) niet gevonden. Ik was in staat de man ter plekke te executeren, de adrenaline nam de overhand!
Nu achteraf kijk ik er toch iets anders tegenaan. De eigenaar van de hond ken ik wel een beetje en is zeker geen onredelijk iemand. Zelf zat hij er ook erg mee en hij heeft dan ook besloten de Dog te laten inslapen. Hij had deze namelijk uit het asiel gehaald en de hond was al een aantal keren enigszins over de scheef gegaan. Dat was nog steeds niet fataal afgelopen, maar de signalen waren er dus wel.
Als oude eigenaar van 2 Rottweilers weet ik wel hoe het is om grote "gevaarlijke" honden te hebben. Ze zijn uiteindelijk aan ouderdom overleden, maar ik was helemaal gek op ze. Heb ze erg lang nog gemist en denk nu jaren later nog vaak aan ze. Het punt dat ik wil maken is dan ook dat ik graag zou pleiten voor een soort van diploma of iets dergelijks voor het houden van grotere honden. Ik zie toch met grote regelmaat mensen lopen met grote bakbeesten en ze niet of nauwelijks onder controle hebben.
Mensen onderschatten vaak toch het belang daarvan is mijn idee en nu heb ik zelfs persoonlijk ondervonden hoe fataal dat kan aflopen. Begrijp me niet verkeerd, de huidige eigenaar van de Dog zie ik niet als schuldige, maar heb zo'n idee dat een van de voorgaande eigenaren van de Dog al verkeerd bezig is geweest.
Dat een hond namelijk in een asiel beland is voor mij eigenlijk vaak al slecht voor te stellen. Je doet tenslotte je kind als er eens iets is toch ook niet naar de jeugdgevangenis brengen? Er zijn uiteraard uitzonderingen, dat begrijp ik ook wel, maar ik heb zonder enig onderzoek te hebben gedaan toch wel de indruk dat men soms makkelijk de hond of kat naar het asiel brengt.
Om dit soort leed dat volgens mij veel vaker voorkomt dan je zou denken te voorkomen lijkt het mij een goede zaak een soort van diploma of vergunning af te gaan geven voor het houden van grote honden. Laat mensen eerst maar eens laten zien dat ze er goed voor zijn en er goed mee om kunnen gaan. Je geeft toch ook niet iedereen zomaar een pistool en volgens mij is een grote hond in verkeerde handen een wandelende bom.