Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pffffff…..leer toch eerst eens wat over hondengedrag.....

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Re: Pffffff…..leer toch eerst eens wat over hondengedrag....

Ongelezen bericht door fenneke »

ik :engel:

er zijn mensen die aaien buster en dan vragen wat is dit nu voor een ras

bij het woord herder wordt er niet meer geaaid :80: dan is het opeens een enge heddur :jank:

en hij is zo lief :cheer:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

lieke schreef:Oké, *noteert* staff: geregeld, swiffertje: geregeld.

Wie heeft er een heddur in de aanbieding?
ik, twee zelfs :cheers:
doen we ze om de beurt, kun je zien hoe het moet en hoe het niet moet ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

renee-uk schreef:

Nou heb ik nog een controlegroep nodig om het geheel wetenschappelijk te kunnen onderbouwen.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

:pffff: trek ik buster wel terug :pffff:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

fenneke schreef::pffff: trek ik buster wel terug :pffff:
die is gewoon te lief voor dit soort experimenten ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

lieke schreef:
renee-uk schreef:

Nou heb ik nog een controlegroep nodig om het geheel wetenschappelijk te kunnen onderbouwen.
die kunnen niet allemaal logeren in mijn minihuisje hoor :eek:
Afbeelding

Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

renee-uk schreef:
lieke schreef:
renee-uk schreef:

nog een grote beer nodig ook? zonder puntoren?
Afbeelding
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Kon het niet laten deze oude foto van mij hier even te plaatsen.
Zo'n 25 jaar geleden.

Afbeelding
Hond van mijn pa. (teef)

Afbeelding
Mijn hond toen. (reu)
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

renee-uk schreef:
lieke schreef:
renee-uk schreef:ik, twee zelfs :cheers:

Niet zo kinderachtig, Renée. Je moet wat over hebben voor de wetenschap. Dan huur je maar voor een maandje of drie een van die majestueuze landgoederen af waar het in Engeland van barst. :pffff:

(Ik wens wel een eigen badkamer en een kamer-en-suite plus elke dag een echte butler die mij een Engels ontbijt op bed brengt.)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

lieke schreef:
renee-uk schreef:
lieke schreef:
renee-uk schreef:ik, twee zelfs :cheers:

Niet zo kinderachtig, Renée. Je moet wat over hebben voor de wetenschap. Dan huur je maar voor een maandje of drie een van die majestueuze landgoederen af waar het in Engeland van barst. :pffff:

(Ik wens wel een eigen badkamer en een kamer-en-suite plus elke dag een echte butler die mij een Engels ontbijt op bed brengt.)
als je het zelf betaalt wil ik dat best wel doen hoor, prik maar een datum :ok:
Afbeelding

Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Hier ook van die eenhaps hondjes die denken dat ze wel een grote bek kunnen opentrekken tegen mijn lompe 40 kg. zware Lab.
Nou laat ze maar bleren maar ik laat mijn hond daar niet bij in de buurt komen!
ten eerste is mijn hond al geen partij voor honden meer dan de helft kleiner en lichter da hem en ten tweede wil ik niet weten wat voor schade hij aanricht als hij zo'n klein ding iets te hardhandig corrigeerd.
Dus nee, die van mij corrigeert niks. Ja eentje van zijn eigen formaat waar die een flinke snauw terug van kan krijgen als het te gek wordt.
En als iemand zijn hondje optilt of in een draagtas heeft heeft ie daar al helemaal niks mee te maken!
Afbeelding
spike&kyra
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bull terrier

Ongelezen bericht door spike&kyra »

snuffel11 schreef:
spike&kyra schreef:Jammer dat die mensen met die kleine hondjes ze altijd los laten lopen.
En dan zeggen hij doet niets hoor en ondertussen luid keffend in de poten van mijn hond bijten.
En als hij dan corrigeert zeiken dat het zo een gevaarlijke pitbull is of zo een vechthond.
Ik ben altijd blij als ze opgetild worden dan kan ik zeggen dan mijn hond allergisch is voor keffers.
Jammer dat die mensen met grote honden altijd die mensen met kleine hondjes over 1 kam scheren! Ik heb toevallig 3 kleine hondjes en je zal ze nooit los zien lopen, behalve als ik in het bos ben of elders waar ze wandelen en los mogen lopen... 2 van mn kleine "kef" hondjes talen niet naar andere honden, groot/klein, het boeit ze niet... zolang ze hun met rust laten, hoor of zie je ze niet.. De kleinste daar in tegen, til ik ALTIJD op, dan wordt hij idd een kleine klote keffer die luid hysterisch laat horen dat hij groter is... laat ik hem los, zal je hem niet horen en loopt hij inderdaad naar de andere hond toe om vanaf de grond eens goed te bekijken hoe groot die andere hond wel niet is.. hij blijft alleen staan en kijkt de hond aan.. maar dat risico wil ik niet lopen dat hij aan gort gevroten wordt en daarom til ik hem dus op omdat ik vaak de "vreemde" hond niet ff snel kan inschatten hoe die zal reageren op die kleine rat van mij...

Dus wat ik ook doe, het is nooit goed.. optillen mag niet want dan (in jouw geval maar goed, want je hond krijgt uitslag van mijn kleine hondje)..... Loslaten lopen kan ook niet omdat.... aan de riem is geen optie omdat hij dan nog gekker wordt (kan wel uitleggen waarom hij "gedrag gestoord" is hoor, maar ik wordt over 1 kam geschoren en heeft het dus geen zin en doe ik het dan ook niet)

Maar bedankt voor die stempel, goed bezig :ok:
Gelukkig stempel je er zelf lekker aan mee.
Als je bij iedere grote hond die keffer optild want ze zijn allemaal gevaarlijk.
renee-uk
Zeer actief

spike&kyra schreef: Gelukkig stempel je er zelf lekker aan mee.
Als je bij iedere grote hond die keffer optild want ze zijn allemaal gevaarlijk.
je zal maar net te laat zijn of iemand treffen zoals jij die zn grote hond zo'n kleintje laat corrigeren :schrik:
je praat een beetje erg poep Spike&kyra en het ergste is dat je dat zelf blijkbaar niet in de gaten hebt :(
Afbeelding

spike&kyra
Vaste gebruiker

renee-uk schreef:
je zal maar net te laat zijn of iemand treffen zoals jij die zn grote hond zo'n kleintje laat corrigeren :schrik:
je praat een beetje erg poep Spike&kyra en het ergste is dat je dat zelf blijkbaar niet in de gaten hebt :(
Mijn hond corrigeert echt niet hij vind alles goed.
Er heeft al 4 keer een beagle aan zijn oren gehangen.
En ik ben blij dat hij niet corrigeert daar komen alleen ongelukken van.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

spike&kyra schreef:
renee-uk schreef:
dat kan iemand ook echt zien aan de buitenkant :lol1:
Afbeelding
snuffel11
Zeer actief

Ongelezen bericht door snuffel11 »

spike&kyra schreef:
snuffel11 schreef:
spike&kyra schreef:Jammer dat die mensen met die kleine hondjes ze altijd los laten lopen.
En dan zeggen hij doet niets hoor en ondertussen luid keffend in de poten van mijn hond bijten.
En als hij dan corrigeert zeiken dat het zo een gevaarlijke pitbull is of zo een vechthond.
Ik ben altijd blij als ze opgetild worden dan kan ik zeggen dan mijn hond allergisch is voor keffers.
Jammer dat die mensen met grote honden altijd die mensen met kleine hondjes over 1 kam scheren! Ik heb toevallig 3 kleine hondjes en je zal ze nooit los zien lopen, behalve als ik in het bos ben of elders waar ze wandelen en los mogen lopen... 2 van mn kleine "kef" hondjes talen niet naar andere honden, groot/klein, het boeit ze niet... zolang ze hun met rust laten, hoor of zie je ze niet.. De kleinste daar in tegen, til ik ALTIJD op, dan wordt hij idd een kleine klote keffer die luid hysterisch laat horen dat hij groter is... laat ik hem los, zal je hem niet horen en loopt hij inderdaad naar de andere hond toe om vanaf de grond eens goed te bekijken hoe groot die andere hond wel niet is.. hij blijft alleen staan en kijkt de hond aan.. maar dat risico wil ik niet lopen dat hij aan gort gevroten wordt en daarom til ik hem dus op omdat ik vaak de "vreemde" hond niet ff snel kan inschatten hoe die zal reageren op die kleine rat van mij...

Dus wat ik ook doe, het is nooit goed.. optillen mag niet want dan (in jouw geval maar goed, want je hond krijgt uitslag van mijn kleine hondje)..... Loslaten lopen kan ook niet omdat.... aan de riem is geen optie omdat hij dan nog gekker wordt (kan wel uitleggen waarom hij "gedrag gestoord" is hoor, maar ik wordt over 1 kam geschoren en heeft het dus geen zin en doe ik het dan ook niet)

Lezen kan je ook niet goed hé....Ik schrijf dat ik niet kan inschatten hoe de "vreemde" hond op mijn hond reageert en neem ik het besluit om dat risico niet te nemen... Zal je dan ook maar meteen (waarom weet ik niet want ik lul toch tegen een muur) ik besluit om mijn "keffer"die je in dit geval gewoon Sjonnie mag noemen hoor, zo heet hij nml op te tillen en te beschermen tegen welke hond dan ook... Het is nml een gehandicapt hondje wat ook nog eens een pootje mist, geestelijk niet in orde is, en dus niet gesosialiceerd (wil ik je ook wel uitleggen hoor.. hij heeft 3 jaar van z'n leven als broodfok hondje mogen "werken" in een klein plastic kratje waar hij z'n kontje niet kon bewegen, nooit geen contact heeft gehad met andere honden en mensen.. gek dan toch hé, dat ik mijn kutkeffer dan bescherm tegen alles wat hem vreemd is of waar hij niet mee in contact is geweest... en zoals ik ook kan lezen is dat als hij los is, totaal geen kef/blaf geeft of wat dan ook....maar omdat hij dus niet is zoals normale hondjes zijn, weet ik dus niet hoe die gevaarlijke honden zoals jij lekker wilt aangeven reageren op een iets wat "vreemd" hondje... mss nou begrijpelijk waarom IK besluit om 1 hond van de 3 optil???? Mss iets meer berip hebben voor mensen met kleine hondjes, want het is niet altijd zoals men denkt dat het is...!!!

Wat stempel ik mee dan? Ik herhaal alleen jouw woorden alleen draai ik die voor het gemak even om ;-)

maar je lult maar een eind weg, slaat nml kant nog wal allemaal :ok:
spike&kyra
Vaste gebruiker

snuffel11 schreef:
spike&kyra schreef:
snuffel11 schreef:

Lezen kan je ook niet goed hé....Ik schrijf dat ik niet kan inschatten hoe de "vreemde" hond op mijn hond reageert en neem ik het besluit om dat risico niet te nemen... Zal je dan ook maar meteen (waarom weet ik niet want ik lul toch tegen een muur) ik besluit om mijn "keffer"die je in dit geval gewoon Sjonnie mag noemen hoor, zo heet hij nml op te tillen en te beschermen tegen welke hond dan ook... Het is nml een gehandicapt hondje wat ook nog eens een pootje mist, geestelijk niet in orde is, en dus niet gesosialiceerd (wil ik je ook wel uitleggen hoor.. hij heeft 3 jaar van z'n leven als broodfok hondje mogen "werken" in een klein plastic kratje waar hij z'n kontje niet kon bewegen, nooit geen contact heeft gehad met andere honden en mensen.. gek dan toch hé, dat ik mijn kutkeffer dan bescherm tegen alles wat hem vreemd is of waar hij niet mee in contact is geweest... en zoals ik ook kan lezen is dat als hij los is, totaal geen kef/blaf geeft of wat dan ook....maar omdat hij dus niet is zoals normale hondjes zijn, weet ik dus niet hoe die gevaarlijke honden zoals jij lekker wilt aangeven reageren op een iets wat "vreemd" hondje... mss nou begrijpelijk waarom IK besluit om 1 hond van de 3 optil???? Mss iets meer berip hebben voor mensen met kleine hondjes, want het is niet altijd zoals men denkt dat het is...!!!

Wat stempel ik mee dan? Ik herhaal alleen jouw woorden alleen draai ik die voor het gemak even om ;-)

maar je lult maar een eind weg, slaat nml kant nog wal allemaal :ok:
Dus als ik last heb van mensen met keffertjes mag ik daar niets van zeggen.
Werkt dat zo hier.
Goed bezig. :ok:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Dus als ik last heb van mensen met keffertjes mag ik daar niets van zeggen.
Werkt dat zo hier.
Goed bezig.
Dat mag je best zeggen, alleen jij maakt ervan dat alle kleine hondjes en hun baasjes zo zijn, of in ieder geval, zo komt jouw tekst op verschillende mensen (inclusief mij) over. Bovendien is "keffertjes" net zo vriendelijk als "pitboel" of "vechthond" voor alle bull- en staffordshire terriers.
snuffel11
Zeer actief

spike&kyra schreef: Dus als ik last heb van mensen met keffertjes mag ik daar niets van zeggen.
Werkt dat zo hier.
Jammer dat de rest genegeerd wordt wat ik schrijf...

Je mag prima wat zeggen/schrijven.. maar je haalt iedereen met kleine hondjes (vind ik wat vriendelijker klinken overigs) over 1 kam en dat stuit mij zeer tegen de borst daar ik 3 kleine hondjes heb en zij dus DAT gedrag waar jij iedere kleine hond dus over 1 kam mee scheert niet tonen.

Begrijpend lezen is toch best moeilijk hé :ok:

Maar ik vind het gescheten, je leest wat je wilt lezen en als iemand iets probeert uit te leggen, in dit geval ik dus doe je daar niets mee, en blijft om je heen "trappen" naar kleine hondjes!

Dusse, de ballen hé
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Ahhh. Een enge herder topic :engel:

Ik vind herders altijd wel fijn om tegen te komen. Ten eerste luisteren ze vaak goed, waardoor ik indien nodig prima kan passeren.
Verder zijn de meeste herder baasjes er wel mee omgaan dat Fritz zich bij kennismaking even óp hun hond stort :engel: maar dat valt bij herders vaak wel mee :denken:
Zo niet, grijp ik Fritz bij lurven en kladden en loop ik door... geen probleem dus

Labradors is een groter probleem en kleine hondjes mag Fritz alleen bij na kennismaking aan de riem en een praatje met de baas.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

spike&kyra schreef:Dus als ik last heb van mensen met keffertjes mag ik daar niets van zeggen.
Werkt dat zo hier.
Je mag best wat zeggen hoor hier, vrij veel eigenlijk :wink: Ik denk dat het de toon is die de muziek maakt. Ik denk dat het woord 'keffertje' je hele bericht een andere toon geeft.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

:jank: :jank: pvd hij keft niet....heeft iemand een batterijtje...
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

toots keft ook nooit . volgens mij had het eigenlijk een dobberman moeten zijn want hij vertoont abnormaal gedrag .
Ik wil ook niet graag in dat hoekje geplaatst worden hoor .

Maar ik kan me wel een beetje voorstellen dat mensen met grote honden wel vaak zo denken , want ik zie vaak genoeg keffers hier , toots is echt 1 van de weinigen die niet keft.

Zo lang ze mij ook maar laten denken :P vind ik alles best . want ik heb soms ook een vooroordeel . durf daar best voor uit te komen .
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
renee-uk
Zeer actief

spike&kyra schreef:
renee-uk schreef:
oh dan praat je nog meer poep, da's nou al de tweede of de derde keer dat ik je geheugen moet opfrissen
Afbeelding

snuffel11
Zeer actief

renee-uk schreef: oh dan praat je nog meer poep, da's nou al de tweede of de derde keer dat ik je geheugen moet opfrissen
Joh, sommige willen graag zoveel blaten dat ze zelf niet in de gaten hebben dat ze zichzelf tegen spreken en dat alleen maar om gelijk te willen halen en heel graag alle kleine hondjes over 1 kam te willen scheren :ok:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik kom nooit loslopende keffertjes tegen, noch enge herders. Straks wel een loslopende herder die niet luisterde ( ja, ze bestaan echt :mrgreen: ) met de baas er 100 m achter.
Toen ik aangaf dat Tomas geen vreemde hond aan zijn kont wilde ( herder kwam op hoge poten aanzetten en liet zich niet blokkeren) zei baas dat ik hem dan maar los moest laten.Wat ik uiteraard niet gedaan heb :pffff:
Verder valt het hier wel mee.
Trouwens; Sancho valt misschien nog net onder de swiffers maar keft niet, en gaat niet naar vreemde honden toe.
Iemand nog iets? :S: :Q:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik sta momenteel aan twee kanten, de keffers en de lompers. Ik ruk de keffers (ze hebben een enorm volume) in eerste instantie omhoog en als de hond rustig is mag er geroken worden. Heb ik er vertrouwen in dan mogen de kleintjes weer op de grond en corrigeer ik ook het gekef want eenmaal boven houden ze hun snater.
Vandaag ook met een grote hond die bij het langslopen ontdekte dat ik wat in mijn arm had en dook omhoog. Die kreeg van mij een duw op zijn grote harses en een zit commando (hoopte dat hij zou luisteren) en mocht toen snuffen. Maar hij begon te duwen beetje te lomp gedrag en voor mij was het klaar. Dan kunnen 100 mensen roepen van hij doet niets maar ik heb er geen boodschap aan als het fout gaat en ik ben echt geen zeikerds met ze.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Er lopen hier in de buurt wel een paar hondonvriendelijke herders, maar de bazen houden ze aan de lijn of houden ze bij zich. Geen enkel probleem. Met de kleine blaffende hondjes vind ik dat een stuk lastiger. Die lopen hier veel en ze lopen ook los. Het gebeurt vaak dat ze keffend achter mijn honden aanrennen. Rhodin negeert kleine hondjes gelukkig en Mila heeft geen kwaad in de zin. Ik vind het irritante daaraan dat de bazen van dit type achter je aan rennende hondjes vaak een beetje schaapachtig kijken en niets doen om het hondje af te leiden of even bij zich te houden. Maar goed, het bewijst maar weer dat je niet uit kunt gaan van hoe andere mensen hun hond opvoeden, dus als je het vervelend vindt is het aan jezelf om te voorkomen dat jouw hond schade aan richt of irritaties opwekt. Ook al is hij zo klein als een muis of zo groot als een kalf. ;)
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

chrico schreef:Ik sta momenteel aan twee kanten, de keffers en de lompers. Ik ruk de keffers (ze hebben een enorm volume) in eerste instantie omhoog en als de hond rustig is mag er geroken worden. Heb ik er vertrouwen in dan mogen de kleintjes weer op de grond en corrigeer ik ook het gekef want eenmaal boven houden ze hun snater.
Vandaag ook met een grote hond die bij het langslopen ontdekte dat ik wat in mijn arm had en dook omhoog. Die kreeg van mij een duw op zijn grote harses en een zit commando (hoopte dat hij zou luisteren) en mocht toen snuffen. Maar hij begon te duwen beetje te lomp gedrag en voor mij was het klaar. Dan kunnen 100 mensen roepen van hij doet niets maar ik heb er geen boodschap aan als het fout gaat en ik ben echt geen zeikerds met ze.
Nu heb ik geen enge herdurs maar mijn watjes mochten wel in 1 ren met die keffers van jou :mrgreen: (terwijl het verschil in grootte best wel veel was :O: ).

Maar grote honden, kleine honden: ik schat meestal de eigenaar in, dan de hond en dan maak ik de keuze of mijn honden er wat mee mogen ja of nee :19: (en dat staat voor mij los van herder ofzo)
Er lopen hier 2 rotweilerheren rond, de baas heeft ze niet echt onder controle en de één is een poepie en de ander een vreselijk humeurige knauwer. Als ik die zie aankomen dan lijn ik de mijne aan (hijst wat makkelijker) en zorg ik dat ik tussen de rotweilers en mijn honden insta. En ik heb niet eens slibmossel keffers :pffff:
En de groeten van de mannen :zwaai
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

lieke schreef:Toch ga ik nog eens een staff en een duitser of mechelaar aanschaffen om - uiteraard op wetenschappelijke basis - eens proefondervinderlijk uit te zoeken of alle vooroordelen over hedders en vechthonden nou kloppen.
O ja, moet ik natuurlijk ook een swiffertje aanschaffen om de andere kant ook te kunnen zien.
Alle honden lijken gegrepen te zijn door herders :hmmm: Zo kwam ik steeds iemand tegen, en elke keer riep ze panisch dat haar hond bang was voor herders. Ondertussen stonden Noah en die reu lekker te sjansen, maar elke keer weer kreeg ik het te horen. Prima, geloof best dat het zo is, maar na de 5e x zei ik tegen die persoon dat ze eens aan zichzelf moest werken, want op die manier blijft het. Snap best dat je bang ervoor bent, maar als je die hond al meerdere keren bent tegen gekomen, je hond speelt er leuk mee, hoef je niet elke keer weer panisch te reageren. Vooral niet omdat Noah opvalt met haar flapoor, je kan je niet vergissen dat het niet toevallig een andere Duitse Herder is :LOL:
Soms loop ik met een Mechelse Herder, Duitse Herder en Rottweiler. Tja geheid dat mensen omlopen of de hond aanlijnen, ik heb er totaal geen moeite mee, zelf zou ik het risico ook niet nemen namelijk :engel:
Perry en Noah

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”