Mireillevdw schreef:.....voordat je iets roept.
Sinds enkele maanden wonen wij in een andere plaats, waar we het overigens geweldig naar onze zin hebben. Haakon heeft al verschillende hondenvriendjes en –vriendinnetjes gemaakt

, maar ook enkele 'vijanden'.
In onze buurt wonen een paar personen met kleine hondjes, volgens mij Boomertjes.
Dit zijn buren van elkaar en hun lopen vaak gezamenlijk te wandelen.
Echter is er met beide hondjes al eerder een confrontatie geweest en heeft Haakon de hondjes gecorrigeerd. Gewoon omdat hij van 1 van hun het dominante gedrag helemaal zat was (rijden) en van de ander, omdat hij voor Haakon’s neus werd opgetild door het baasje en dat dus dominant overkwam voor Haakon. Ze hadden verder niets gelukkig en het was dus een pure correctie. Haakon tollereert heel veel, maar voor hem is het op een gegeven moment ook genoeg geweest.
Mensen met kleine(re) hondjes schrikken vaak zo ontzettend als Haakon dan een beetje lomp zit te doen en denken dan meteen dat hij de hond iets aan wil doen

, maar als ze nou eens iets zouden leren over hondengedrag dan zouden ze niet gaan staan lachen om hun reutje die tegen Haakon aan staat te rijden, maar zouden ze hem weghalen. Tja, en als Haakon daar op een gegeven moment op reageert, is dat voor mij volkomen normaal, maar die mensen hebben dus schijnbaar al tegen meerdere personen bij ons in de buurt gezegd dat Haakon niet zo’n lieve hond zou zijn.
Gelukkig zijn er mensen die zich er niets van aantrekken

, maar ik vind het wel jammer dat dit gebeurt. Het zou beter zijn als ze eens een boekje over hondengedrag zouden gaan lezen……
Haakon heeft een Staffordvriend en die vrouw vertelde dat aan mijn vriend. Van haar Stafford hebben ze ook liever dat ze die vastlijnt als ze voorbij komt, terwijl die echt hartstikke lief is.

Maar ook natuurlijk een stuk groter, sterker en lomper.
Ik schrik eerlijk gezegd wat van jou post
Haakon zou niet de eerste van dit kaliber hond zijn die een klein hondje uit de armen van een baas trekt

dat is hier zo vaak gebeurd, dat baasje hun boomertje optilt en de grote lompe hond het boomertje uit de handen trekt met alle gevolge van dien
Dat de baas misschien de angst van het hondje bevestig door hem op te tillen is zijn verantwoording, dat hij hoger geplaatst wordt dan jou hond is jou verantwoording want jij bent nog altijd de roedelleider en staat hier dus boven en heeft jou hond er dus niet op te reageren
corrigeren voor het bereiden ben ik het eens op zekere hoogte, als een middenslag of zelfde kaliber hond jou Haakon bereid zou ik hem laten corrigeren (mits dit een reële correctie is). zo'n boomertje zou ik niet laten corrigeren want die is zo kwetsbaar dat hij in zijn 'lompheid' zoals jij beschrijft toch letsel kan veroorzaken

gewoon zelf eraf plukken dus
Mijn hond is een middelmaat en hij corrigeert alleen gelijke honden of van groter kaliber als hij bereden wordt. als een boomer of chi hem bereid dan kijkt hij mij aan van baasje help want ik durft dit kleintje niet te corrigeren (maak ik ervan) en dan haal ik het kleine opgewonde standje van hem af.. hij toont gewoon respect naar de ukkies en weet verder niet wat hij ermee aan moet

terwijl dit niet eens zo'n groot verschil is