Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Witte tanden/botten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

snuffel11
Zeer actief
Aantal honden: 1

Witte tanden/botten

Ongelezen bericht door snuffel11 »

Hoi, ik heb een vraagje:

Ik heb vrijdag mn hond(je) zn gebit laten saneren... hij is 4 tandjes armer (voortandjes onder) en voor de rest blinkt z'n gebit je tegemoet zo wit zijn ze... Nou is mijn vraag wat kan ik hem geven aan kluifjes/botjes om plak en tandsteen blijvend te laten weg blijven (vage zin :scratch: )

Het is een hond(je) van 3.4 kilo en houdt niet echt van kluiven.. zo'n 10 minuten en dan vind hij het genoeg... Nou gaf/geef ik die andere altijd van die knoesten (weet niet hoe ze anders heten) maar die zijn mega groot en als hij dan eindelijk wat vlees eraf heeft is hij al "kluifmoe" en komt dus niet bij het bot om goed z'n tanden schoon te houden...

Wat kan ik geven wat gewoon goed helpt? Hij en de andere krijgen smuldier penscompleet te eten en als beloning/snackje krijgen ze een frolicje....voor de rest leggen hier kauwbotjes en van die bullepeesstaafjes waar hij ook wel wat aan kluift, soms krijgen ze ook wel eens een mergpijpje, pensstaafje, stukje long (al krijgen ze die niet echt meer, ze stikken de moord erin...

dus wat kan ik geven aan mn honden voor mooie schone tanden te houden???
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Re: Witte tanden/botten

Ongelezen bericht door Minhie »

Ik geef mijn hond qua voeding Barf/nrv. Dat betekend dus dat hij spiervlees/vleesbotten en organen eet (allemaal rauw) Dit zal zijn tandjes goed doen, want hij moet scheuren en goed kauwen.

Maar ik zal hem ook rawhide geven, van die witte rollen zijn dat. (lijkt op bullepees maar dan solide wit) Mergpijp zou ik zelf niet zo snel geven, die zijn volgens mij hartstikke hard en daaraan slijten alleen maar de tandjes..
Afbeelding
snuffel11
Zeer actief

minhie schreef:Ik geef mijn hond qua voeding Barf/nrv. Dat betekend dus dat hij spiervlees/vleesbotten en organen eet (allemaal rauw) Dit zal zijn tandjes goed doen, want hij moet scheuren en goed kauwen.

Maar ik zal hem ook rawhide geven, van die witte rollen zijn dat. (lijkt op bullepees maar dan solide wit) Mergpijp zou ik zelf niet zo snel geven, die zijn volgens mij hartstikke hard en daaraan slijten alleen maar de tandjes..

Barf durf ik niet aan :ugh: ze mogen best een muisje eten die ze gevangen hebben maar daar houdt het dan ook mee op... Is er ook een andere optie??

Rawhide zijn toch die betere kauwstaven die niet sporen achter laten op of in de mand?? Ik kan die dingen wel geloof ik.. zal die halen dan, maar die gewone kauwstaven kijkt hij niet naar om.. is er maar 1 hier in huis die dat wel lekker vind...

Mergpijpje krijgen ze niet vaak hoor en als de merg eruit is en het vlees eraf dan haal ik ze weg ;-) Mijn honden zijn ook te klein om er goed op of aan te kluiven hihi
Minhie
Zeer actief

Tandenpoetsen dan :mrgreen:
Afbeelding
snuffel11
Zeer actief

minhie schreef:Tandenpoetsen dan :mrgreen:
hahaha heb ik wel aan zitten denken om gewoon een mini tandenborsteltje te kopen, maar dat wordt denk toch een probleem om de binnenkant van z'n bekkie te doen.. botjes lijken me doeltreffender om de boel wit te houden haha
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

af en toe een penslap geven,of een kippenvleugel/nekken,of een lamsribje,kom je al een heel eind..

en met barfen voer je geen hele prooidieren hoor,alleen wel hele stukken vlees ipv dat dat gemalen in een bakje zit..

bij nrv voeren dan voer je wel het liefst hele prooidieren.
snuffel11
Zeer actief

Kimmie schreef:af en toe een penslap geven,of een kippenvleugel/nekken,of een lamsribje,kom je al een heel eind..

en met barfen voer je geen hele prooidieren hoor,alleen wel hele stukken vlees ipv dat dat gemalen in een bakje zit..

bij nrv voeren dan voer je wel het liefst hele prooidieren.
een penslap is idd wel een optie...Nog niet aan gedacht, bedankt!!

Aan kippenvleugels/nekken heb ik ook wel eens aan zitten denken, maar ben een muts wat dat betreft en bang dat er wat gebeurt, of dat ze de moord stikken erin, maar nou had ik gelezen dat je die dingen ook eerst een klap met een hamer kan geven toch dat die botjes wat kapot gaan????
En hoeveel geef je daarvan dan, en is dat als snack of gewoon eten?? Heb 3 hondjes, 1 van 3.4 kilo 1 van 6 kilo nog wat en 1 van 9 kilo nog wat... ?

Ik heb toen wel barf overwogen om te gaan geven, maar ik ben van het simpelen en vind het best een gedoe en gewoon dus bang dat ik wat verkeerd doe ofzo.... (heb ook de ruimte in mn vriezer er niet voor)

hahaha laat nrv dan maar zitten.. dat mogen als ze zelf wat vangen...
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

ja een kippenek is gewoon eten,dus wat je normaal aan smuldier geeft vervang je dan aan gewicht aan kippenekken of vleugeltjes, die kipjes die je voert zijn maar 5 a 6 weken oud ( zijn eigenlijk nog kuikens) en die botjes zijn zo zacht ,is niet anders als dat ze een vogeltje zouden vangen buiten zeg maar..

maar er zijn mensen die inderdaad de botjes plat slaan met een hamer,als je je daarbij prettiger voelt kan je dat natuurlijk altijd doen..

en penslappen zijn echt perfecte tandenborstels en super gezond :D
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je kunt ook gewoon een paar dagen per week barf geven en de rest kvv.
Dat doe ik ook.
Nou heb jij kleine hondjes, dat is lastiger omdat het kleinere hoeveelheden zijn, maar Fien is 5 kilo en die eet hetzelfde, kvv en barf.
Krijgt ze bv 1 flinke kippennek (ik weeg het wel af hoor) en de rest dan 6 of zo ;) Gewoon als maaltijd, ipv de kvv dus.
Of pens inderdaad, aan een stuk is ook prima voor het gebit.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Minhie
Zeer actief

Je kan bijvoorbeeld beginnen met platgeslagen kippennekken. Die zijn het kleinst.
Ik heb onze pup gewoon kippennekken gegeven, niet platgeslagen. Maar wel vastgehouden in het begin.. omdat kippennekken best klein zijn en hij (nu nog) ze liefst gewoon in 1x inslikt. Dus ik hou het vast zodat hij wel moet kauwen. Gaat hartstikke goed. Je kan natuurlijk ook beide doen, platslaan en vasthouden.
Eendennekken zijn al een stuk groter.. daar moeten ze sowieso kauwen.
Ik dacht trouwens dat lamsribje voor al wat gevorderen waren.

Penslap kan natuurlijk wel..
Sowieso altijd erbij blijven als ze dit soort dingen eten..en hier geldt het gewoon als eten, niet snack.
Die vleesbotten gelden hier voor zo'n 40% van de voeding
Afbeelding
snuffel11
Zeer actief

Kimmie schreef:ja een kippenek is gewoon eten,dus wat je normaal aan smuldier geeft vervang je dan aan gewicht aan kippenekken of vleugeltjes, die kipjes die je voert zijn maar 5 a 6 weken oud ( zijn eigenlijk nog kuikens) en die botjes zijn zo zacht ,is niet anders als dat ze een vogeltje zouden vangen buiten zeg maar..

maar er zijn mensen die inderdaad de botjes plat slaan met een hamer,als je je daarbij prettiger voelt kan je dat natuurlijk altijd doen..

en penslappen zijn echt perfecte tandenborstels en super gezond :D
Oke, dat is me duidelijk nou dan... ga ik morgen even wat van die vleugeltjes halen en een penslap (vinden ze vast erg lekker hihi) dan doe ik smorgens gewoon hun normale eten en dan savonds ipv smuldier die vleugels...

Nog een vraagje dan.. hoe vaak doe ik dat in de week geven dan?? (vleugeltjes)

En een mutserige vraag dan.. die lap pens.. doe ik dan gewoon wegen en dan ook het aantal gram wat ze anders aan smuldier krijgen?? (wil geen dikke honden over een maand of wat ervoor terug krijgen haha)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gewoon hetzelfde gewicht aanhouden ja.
Zeker die kleintjes geef je snel teveel (ik weet er alles van ;) ).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
snuffel11
Zeer actief

minhie schreef:Je kan bijvoorbeeld beginnen met platgeslagen kippennekken. Die zijn het kleinst.
Ik heb onze pup gewoon kippennekken gegeven, niet platgeslagen. Maar wel vastgehouden in het begin.. omdat kippennekken best klein zijn en hij (nu nog) ze liefst gewoon in 1x inslikt. Dus ik hou het vast zodat hij wel moet kauwen. Gaat hartstikke goed. Je kan natuurlijk ook beide doen, platslaan en vasthouden.

Sowieso altijd erbij blijven als ze dit soort dingen eten..en hier geldt het gewoon als eten, niet snack.
Waar haal ik die nekken dan? Ik zie wel altijd van die vleugeltjes en pootjes in de winkel leggen, maar geen nekken???

Ik zal het zeker voor de kleinste vast houden, die zal het zeker weten in 1x proberen door te slikken....Ik blijf er altijd bij hoor, ook voor het geval er gejat gaat worden van elkaar :wink:

Lamsrib wacht ik dan nog wel even mee...
snuffel11
Zeer actief

Marjoleine schreef:Gewoon hetzelfde gewicht aanhouden ja.
Zeker die kleintjes geef je snel teveel (ik weet er alles van ;) ).
Ah mooi, bedankt!

jahh, vooral als z'n haren weer lang zijn, ik voer met mn ogen.. maar dan wordt ik bedrogen door die vacht en hij is al 400 gram te zwaar, dus moet hij nog iets wat op dieet hihihihi
Minhie
Zeer actief

snuffel11 schreef:
minhie schreef:Je kan bijvoorbeeld beginnen met platgeslagen kippennekken. Die zijn het kleinst.

Waar haal ik die nekken dan? Ik zie wel altijd van die vleugeltjes en pootjes in de winkel leggen, maar geen nekken???

Ik zal het zeker voor de kleinste vast houden, die zal het zeker weten in 1x proberen door te slikken....Ik blijf er altijd bij hoor, ook voor het geval er gejat gaat worden van elkaar :wink:

Lamsrib wacht ik dan nog wel even mee...
Vleugels en poten kunnen ook hoor. Kippennekken liggen vaak niet in de ventrine dingen maar vaak hebben ze die wel :mrgreen: (je kan altijd vragen, ze zijn goedkoper dan de vleugels en poten) :mrgreen:
Afbeelding
snuffel11
Zeer actief

minhie schreef:
Vleugels en poten kunnen ook hoor. Kippennekken liggen vaak niet in de ventrine dingen maar vaak hebben ze die wel :mrgreen: (je kan altijd vragen, ze zijn goedkoper dan de vleugels en poten) :mrgreen:
Ga ik doen, bedankt!
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Barf is echt heel goed om het schoon te houden.
En ook een klein hondje kan dat prima.
Dit is onze Anders, en ze is maar 4.3 kg 'zwaar'

Afbeelding

Ze eet hier een lamsribje.

We hebben er ook een filmpje van:

Succes ermee!
:zweep:
snuffel11
Zeer actief

Bedankt voor je reactie.... Hmm, nou ik ga eerst maar eens kippennekjes en vleugels doen, dan zie ik wel verder als ik daar meer vertrouwen in krijg ;-)
Minhie
Zeer actief

Ik heb altijd begrepen dat je nooit 1 lamsrib mag geven.. :denken:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

minhie schreef:Ik heb altijd begrepen dat je nooit 1 lamsrib mag geven.. :denken:
Daar moet je idd voorzichtig mee zijn, omdat er honden zijn die dat in 1x naar binnen slikken.
En dat is niet veilig.
:zweep:
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Kippenpootjes halen en die per stuk invriezen.

Van 1 kippenpootje knip ik zoveel mogelijk het velletje eraf, want Barca krijgt daar de dunne van. Daarna geef ik dit aan hem. Blinkende schone tanden en kiezen!

Jij kunt eventueel een schone doek eroverheen leggen en met een hamer het kippenpootje plat slaan.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

ik vraag altijd bij de slager een bod voor de hond. Dan wordt er gevraagd of ik een gerookte of gewoon wil of liever knarsribben. Dat laatste neem ik dan mee. Die knarsribben zit nog best veel vlees aan en zijn best groot. Soms moet ik ze voor mijn kleintjes even door zagen. Ze vinden het heerlijk. Gisteren had ik runderstrot. Die moest ik ook in stukken snijden daar zit echt veel vlees aan. Met knars. Ik bestel het bij Lotgering. Samen met de kvv. Mijn kleintjes kunnen van 1 strot 3x eten (zonder bijvoeding). Ook eende nekken koop ik bij Lotgering bevallen mij beter dan kippenekken omdat ze groter zijn. Laika slikt ze anders in zijn geheel door.

Ik doe dit nu een paar maand en je zit de gebitjes witter worden. Ze krijgen die knaag dingen 1x per week. voor de rest kvv.
Afbeelding
gevni havanezers
Prul
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Prul »

Hemeltje, zijn mergpijpjes echt slecht voor de tanden? Ik geef mijn honden 1 x per week 1 mergpijpje (rauw) en vandaag de pup dus ook voor de tweede vrijdag op een rij.
Ik dacht juist dat het rauw geen kwaad kon? Wie maakt mij wijzer?
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Yaika »

Prul schreef:Hemeltje, zijn mergpijpjes echt slecht voor de tanden? Ik geef mijn honden 1 x per week 1 mergpijpje (rauw) en vandaag de pup dus ook voor de tweede vrijdag op een rij.

Ik geef ze sowieso niet.. Ik heb het fout zien gaan met een mergpijpje en een onderkaakje..

geef ze liever gewoon kippenpootjes ..
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Prul schreef:Hemeltje, zijn mergpijpjes echt slecht voor de tanden? Ik geef mijn honden 1 x per week 1 mergpijpje (rauw) en vandaag de pup dus ook voor de tweede vrijdag op een rij.
Rauw kan ook geen kwaad, maar mergpijpjes zijn én te hard (tanden slijten als een tierelier en kunnen zelfs afbreken), én te gevaarlijk (kunnen klem komen te zitten om hun onderkaak bv).
Je kan dan beter iets van kippenvleugels, nekken of karkassen geven. Veel beter voor de tanden en aangezien ze die dingen ook in zijn geheel op kunnen eten is het ook nog eens goed voor de voedingsstoffen.
Afbeelding
snuffel11
Zeer actief

Ik geef ze ook hoor,... zodra ze het merg eruit hebben dan doe ik em weg... Ik blijf er wel heel de tijd bij om vastzitten te voorkomen... zoek ook altijd wel de grootste uit dat ik zeker weet dat ze niet vast komen te zitten...

De tanden van mn 2 oudste honden zijn al afgesleten maar dat is van de tennisballen en niet van de mergpijpjes ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”