Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hondje oppakken of niet

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: hondje oppakken of niet

Ongelezen bericht door malinois »

malinois schreef:
herejede schreef:ik snap zowie zo niet waarom baasjes met moeilijke honden in een losloopgebied komen
onder het mom, maar ze moeten ook lekker kunnen rennen
ook al is het op een belachelijke vroege tijd, er is altijd risico dat er andere honden zijn
of je houd zon hond altijd aan de lijn

ik gooi me 4 rottweilers ook niet lekker los in het bos, al is het 3 uur snachts, ze hoeven niet met andere te spelen, en al zeker geen kleine hondjes,
nee de mijne ook niet, helemaal niet zelfs... maar toch moeten ze ook ergens lopen. Ik loop nu op een industrieterrein en had gister alweer mot met mensen met een kudde weimeraners die alle kanten op vlogen. Waarbij zij vonden dat die dat mochten want het was een losloopgebied, niet dus, het is notabene eigen terrein dus verboden toegang...
(ook voor mij hoor, maar het wordt gedoogd omdat dit ook wel makkelijk en fijn is qua bewaking, die polen en roemenen zijn niet zo weg van die enge hedders nl.) Van mij mag iedereen daar lopen maar hou wel je hond bij je. Er zitten daar vogels te broeden, konijnen etc. Ik heb mijn hond met een TT lopen omdat hij niet mag jagen en die honden jagen al het wild op. Van de 8 jonge zwaantjes is er nu nog maar 1 over... triest... heel triest. En dat komt voornl door honden die totaal niet onder controle zijn. Je kunt dus wachten op het moment dat niemand daar meer mag lopen en ben je dus gedwongen WEL in een losloopgebied te gaan lopen.
Dus dan kun je dus gewoon NERGENS lopen en dat is dan jammer voor iedereen dat doe ik dus wel... mijn honden mogen lekker los waar ik denk dat het kan en gaan daar ook los.
Je kunt er de klok op gelijk zetten, oud topic... maar dezelfde sukkels gaan ze met hun honden zwemmen ondertussen de zwanen MET jongen in een hoekje gedrukt waar ze niet meer uitkonden, pa helemaal over de pis... nee hoor mijn honden moeten zwemmen... tja je zult ook 100 meter verder moeten rijden met de auto... zoveel water nee dan ga je op die plek waterapport doen... wat een stelletje minkukels... :piew:
Maar goed, ik ga nu echt de boswachter opzoeken, ik ben dit volk zo zat...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brigitte11
Zeer actief
Mijn ras(sen): Siem een blonde Labrador reu
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Brigitte11 »

Ik weet niet of je ze moet oppakken. Ik vind het een beetje lastig
Mischien kan je een andere route lopen als dat kan :wink:
Afbeelding
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Abby »

Hier zijn gelukkig niet zoveel loslopers die zich op andere honden storten, maar ik lees wel even mee, aangezien Bennie een mietje is. Bang voor alles, en dan vooral grotere honden die niet Yolah zijn. .:roll:
Voor mij dus misschien ook wel wat bruikbare tips.
Laatst gewijzigd door Abby op 25 jul 2011 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

Hier bij ons losloopplekje heb ik ons hondje (pup) ook wel eens opgetilt, waren twee uberblije amstaf/cane corso's aan het spelen met een hoop pootgezwaai en gespring en ze meiterde mij ook bijna omver, dat vind ik een goed iets om hond op te tillen, anders is die plat, nu til ik m nooit op maar probee rik zulk soort momenten te ontwijken.
Abby
Zeer actief

nance schreef:Dit blijft een verhaaltje waar veel mensen in geloven. Het is echter helemaal niet waar.

Een hond die bang is, leert niets. Je moet eerst zorgen dat de angst weg is dan pas kun je wat gaan leren. De angst haal je weg door op te tillen en te laten zien dat jij als baas de situatie onder controle hebt. Een goed voorbeeld hiervan is Saar, doordat ze opgetild werd bij bedreigende situaties, heeft ze nu vertrouwen in haar baas en loopt ze naar haar baasje toe ipv te vluchten.

De hond wordt meer zelfzeker door deze houding van de baas, want je steunt haar in haar angst en je bevestigt haar angst niet. De lijn tussen bevestigen en steunen is heel dun en je ziet gauw genoeg wanneer het niet nodig is. Zodra de hond grauwend en bijtend op je arm zit, bevestig je de angst en krijg je een verwend mormel wat denkt alles aan te mogen vallen van de baas.
Zolang de hond probeert in je te kruipen, steun je haar en heeft ze het hard nodig.

Honden buiten hebben geen rangorde tov elkaar, ze hebben wel een bepaalde status. Bij ieder plasje kunnen ze elkaars status aflezen en zien de hoe de hond in hun eigen roedel staat. Daardoor weten honden welke honden makkelijk aan te vallen zijn en zullen juist de zwakkeren vaker gepakt worden om hun eigen ego op te krikken. Het lijkt of ze 'zo uit het niets aangevallen worden' maar dat is dus niet zo, ze kennen elkaar al door en door.

De mensen die nu zo hard roepen dat optillen geen optie is, roepen die dat nog steeds als er een mastin van 90 kg op hun honden af komt stormen met niet al te beste bedoelingen?
Amen. :ok:
Heel mooi uitgelegd zeg! Vind het eigenlijk heel logisch klinken zoals jij het omschrijft. Zoals ik al eerder had aangegeven, twijfel ik dus ook steeds over het wel of niet optillen van Bennie. Als ik het niet doe, hangt hij zich zowat op in de riem om weg te komen. Vandaag naar de dierenarts was ook stress en paniek alom, want twee grote honden in wachtkamer. Bibberende Bennie op schoot gezet en toen ging het al wat beter.
Maar in geval van aanstormend wild gaat hij in het vervolg dus ook mooi de lucht in.

Minpunt is dat je dan zo gauw 'die tut met dr chihuahua' bent... :mrgreen: Maar goed, gelukkig hebben we nog een bordeauxdog om dat te compenseren... :pffff:
:LOL:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Deze vraag doet me denken aan vanmiddag. Ik moest met Bonnie naar de da en het was ongelooflijk druk. Zo druk dat de mensen buiten in de tuin stonden, langs het pad toen wij er aan kwamen. Bonnie is nog steeds heel voorzichtig met vreemde honden, hoewel ze niet meer zo doodsbang is. Helaas moesten we ook langs een man met 2 sharpeis, waarvan één woest grommend uitviel naar andere honden en gewoon aan een flexlijn zat.
Bonnie werd echt bang en durfde er niet langs. Ik ben niet van plan om haar angst te negeren, dus ik heb haar gewoon opgetild en ben met haar in mijn armen langs de twee honden gelopen.
Als ik dat al met een stevig hondje van 19 kilo doe, zou ik het zeker doen met zo'n klein ukje als een chihuahua. Het hoeft nog niet eens een hond te zijn met kwade bedoelingen. Een lompe poot of een beuk zou zo'n fragiel hondje al door midden breken. Daar loop je toch geen risico mee?
Het verschil in afmeting is al voldoende om te zorgen voor bepaalde voorzorgsmaatregelen, zeker bij de wat lompere hondenrassen.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik heb het mij ook wel eens afgevraagt , want Toots is een paar weken terug gepakt door een rhodasian Rigeback ofzoiets .
tot 2 x toe , eerste keer was speels , maar toets lag eronder te bibberen en de hond liet hem niet gaan , de baas riep de hond maar hond kwam niet ik riep toen toots die kwam naar me toe gerend waardoor die hond erachter aan hem echt pakte , waarop ik eropafgestapt was , de hond liet direkt los niks gebeurd ook . Maar je schrikt wel een beetje .

Ik ben daarna nog uurtje met toots op dat gebied gebleven er waren veel honden buiten hij heeft nog gespeeld e.d , eerst was hij bang maar na tijdje was hij weer soort happy , toen ben ik weg gegaan.

Maar oppakken is wel heel slecht . Al is het zo dat chihuahuas gewoon heel erg kwetsbaar zijn . en wij moeten ze beschermen .

Maar ik vind dat de eigenaren van andere honden daar ook rekening mee kunnen houden , deze man kwam van achter mijn kant op ik had hem niet eens gezien . Maar als jou hondje onzeker is heb je wel een grotere kans dat hij gepakt word , Ik zou gewoon hem lekker laten spelen met hondjes die hij vertrouwd om gewoon vertrouwen te winnen , maar als je het echt niet vertrouwd volg je gevoel . als het echt niet anders kan , uit bescherming voor je hondje , ja opakken alleen uit nood. maar bedenk dat je dat zeker niet altijd moet doen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Nooit uitgaan van het feit dat anderen rekening houden met jouw hond.
Zie ik gevaar voor bijv Dust....gaat ie de lucht in.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik heb Otto twee keer opgetild ivm een andere hond. De eerste keer was een labrador die het duidelijk op een niet leuke manier op hem had voorzien. Werd al kort gehouden door zijn baasje, maar brak los (baasje liep met 2 honden). De verklaring was dat de labrador eens was aangevallen door een klein wit hondje.

De tweede keer bij een bullterrier die was ontsnapt en die, naar ik later begreep flinke gedragsproblemen had en tijdens die uitbraak ook een klein meisje heeft gebeten. Hij liep lekker met Otto te schudden :ugh:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ja daar kan je ook nooit van uitgaan , helaas blijft het een risico .
Ik denk ook de schrik van elke kleine honden houder .

&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

Ik wandel wel eens met de Chihuahua van mijn buren, en van mijn buurvrouw heb ik altijd geleerd dat ik haar moet beschermen als ze het nodig heeft.
we spelen dan met een balletje ofzo, en als er een andere hond aankomt, roep ik haar bij me en kijk ik watvoor hond het is en hoe ie zich gedraagt.
als ik het niet vertrouw, til ik haar op en loop ik weg. als ik al te laat ben, en er komt een hond aangerend, dan laat ik haar bij me komen en bescherm ik haar door voor der te gaan staan, en eventueel de hond aan te tikken.
nu is Jeady écht een bitch, en komt ze wel voor zichzelf op (voor zover dat voor een chihuahua mogelijk is) maar toch ben ik wel altijd heel voorzichtig...
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

toots schreef:Ja daar kan je ook nooit van uitgaan , helaas blijft het een risico .
Ik denk ook de schrik van elke kleine honden houder .
Kom ik iemand tegen met een overenthousiaste Old English bulldog van een kilo of tig.
'Hij doet niks hoor.'
Ik geloof de man op zijn woord, ik ken ze als vrolijke, speelse en lekkere lompe honden. Maar ze zijn wel een paar maatjes groter dan die uk van mij. Die ook vrolijk, speels en lekker lomp is. Maar toch :wink:
Het is niet altijd zozeer schrik, alswel het verschil in omvang/gewicht en navenante lompheid. En niet elke eigenaar van een grote hond begrijpt dat even goed.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Chihuahua-paws
Zeer actief

Owjah toots kan ook prima met al die doggen spelen . en hier een sint bernhard en newfoundlander wat een schatten zijn dat en heel rustig .

Maar zware drukke honden zijn wel zorgelijk , een boxer met overgewicht die giga druk is , een leuke dame is het zit geen kwaad in . maar komt altijd op toots aan denderen . dat is toch wel een beetje eng hoor , maar die doet nog geen vlieg kwaad dat weet ik 100 procent zeker , maarjah als dat verkeerd op toots terecht komt :blauwoog:

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nanna schreef:
lieke schreef:Deze vraag doet me denken aan vanmiddag. Ik moest met Bonnie naar de da en het was ongelooflijk druk. Zo druk dat de mensen buiten in de tuin stonden, langs het pad toen wij er aan kwamen. Bonnie is nog steeds heel voorzichtig met vreemde honden, hoewel ze niet meer zo doodsbang is. Helaas moesten we ook langs een man met 2 sharpeis, waarvan één woest grommend uitviel naar andere honden en gewoon aan een flexlijn zat.
Bonnie werd echt bang en durfde er niet langs.
Ik word dan gewoon lomp :19: Declameer op luide toon "kun je dat valse kreng kort houden, of vind je het wel lekker dat ie dat doet" waar al die mensen bij staan. Dat interesseert me niks.

Ik ben niet zo van het luidkeels commentaar geven, ben ik bang :oeps: . Ik vraag me trouwens af of het wel veel effect heeft want iemand die zijn hond zo tekeer laat gaan en het dier ook nog aan een flexlijn heeft, heeft waarschijnlijk óf een enorm bord voor zijn hoofd óf is helaas niet al te slim.
Afbeelding
Abby
Zeer actief

O Nanna, mag ik jou een keer mee naar de DA? :engel: Ik werd daar maandag namelijk zowat uitgelachen met mn bibberende chihuahua op de arm, door een kerel die zelf een strakgespannen bordercollie had die ontieglijk aan t fixeren was. En hij corrigeerde zn hond natuurlijk niet. Bennie wist niet waar ie kijken moest en aangezien we langs die kerel met zn hond moesten, heb ik hem maar opgetild.
Zulke opmerkingen die jij weet te bedenken, daar kom ik dan dus niet op... :ugh:
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik net toots ook opgepakt , grrr sommige mensen.

Kwam een rotweiler op hem afgedenderd . wel gemuilkorft maar veeel te druk en te zwaar voor toots. zegt de vrouw doodleuk hijs wel gemuilkorft hoor . Jah hallo toots kan gewoon geen 50 kilo boven op hem verdragen , toen bleef die hond dus achter mij aan en op mij springen , dat mens schreeuwen naar de hond (die wou dus niet komen) , heb ik hem maar terug gestuurd uiteindelijk , ik had het wel even spaans benouwd btw . ik had zelf niet veel meer nodig of ik lag om. En toots werd er niet vrolijker van.

blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Abby schreef:O Nanna, mag ik jou een keer mee naar de DA? :engel: Ik werd daar maandag namelijk zowat uitgelachen met mn bibberende chihuahua op de arm, door een kerel die zelf een strakgespannen bordercollie had die ontieglijk aan t fixeren was. En hij corrigeerde zn hond natuurlijk niet. Bennie wist niet waar ie kijken moest en aangezien we langs die kerel met zn hond moesten, heb ik hem maar opgetild.
Zulke opmerkingen die jij weet te bedenken, daar kom ik dan dus niet op... :ugh:
Ik kan mijn honden niet optillen :jank:
Maar ongeacht waar, als mensen uitvallende honden of drukke hieperdepieperhonden aan een lijn hebben vraag ik wel even de honden gewoon bij zich te houden als ik erlangs moet (echt ik ben volgens mij een van de weinige mensen die met dh's lopen waarbij mensen dit niet uit zichzelf doen :engel: )
En ik ben soms blij als mensen hun kleinere loslopende hond onder/op scheppen op straat als die beesten grootsheidswaanzin hebben. En ik kan niet optillen maar hier gaat er een lijntje aan als er een patsreu of dolenthousiaste puber aan komt stieren met mensen erbij die fijn toeroepen "hij doet niets hoor :wink: " De andere variant van optillen heb ik dus :engel:
Abby
Zeer actief

blondie schreef:Ik kan mijn honden niet optillen :jank:
Ah jawel joh, gewoon oefenen. :mrgreen:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Abby schreef:
blondie schreef:Ik kan mijn honden niet optillen :jank:
Ah jawel joh, gewoon oefenen. :mrgreen:
Geloof me een volgende (jonge) hond ga ik leren om mijn nek te nemen heb écht eens in een situatie gestaan dat ik hem op mijn nek had moeten nemen om uit een situatie te komen en meneer beliefde dat écht niet :devil:
Uiteindelijk kontje kunnen geven, ging ook niet van harte :hmmm: maar goed, doel heiligt de middelen :engel:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”