Ik heb ervaring met cushing, mijn westie teefje had het
Er zijn drie vormen van de ziekte van Cushing:
Hypofyse-afhankelijke Cushing
Dit is de meest voorkomende vorm van de ziekte. Het wordt veroorzaakt door een langzaam groeiende tumor in de hypofyse. Deze tumor produceert grote hoeveelheden van het hormoon ACTH, dat weer zorgt voor een te hoge productie van cortisol.
Bijnier-afhankelijke Cushing
Bij deze vorm van de ziekte produceert een tumor in één of soms beide bijnieren grote hoeveelheden cortisol.
Geïnduceerde Cushing
Dat ontstaat door een langdurige behandeling met corticosteroïden om bepaalde ziekteprocessen, van vooral de huid, te onderdrukken. Behandeling van de ene kwaal veroorzaakt in dit geval een andere kwaal.
Mijn teefje had de eerste vorm, als jou hond het heeft zal het waarschijnlijk de laatste vorm zijn.
Hier wat extra info erover:
Iatrogene hyperadrenocorticisme oftewel cushing veroorzaakt door medicijnen en dan wel corticosteroïden
zoals: cortisol (hydrocortisone), cortisone, prednisone, prednisolone, methylprednisolone, triamcinolone, betamethasone en dexamethasone.
Het al dan niet ontwikkelen van symptomen van glucocorticoïd overschot is afhankelijk van de duur en ergheid van blootstelling aan de medicijnen. De effecten zijn sterk individueel afhankelijk. Dagen na het starten van de behandeling kan de hond al meer gaat drinken, plassen en eten. Na verschillende weken van medicijngebruik ontwikkelen zich de typische symptomen: obesitas (overgewicht), spierzwakte en dunner worden van de huid. Door onderdrukking van het immuunsysteem kunnen fatale infecties ontstaan. Er bestaat ook een verhoogd risico op alvleesklierontsteking, bloedingen, zweren en perforaties in het spijsverteringsstelsel.
De diagnose wordt gesteld op basis van een geschiedenis van corticosteroïd toediening, klinische bevindingen van cushing en evaluatie van de hypofyse-bijnierschors as.
Een ACTH-stimulatietest kan nuttig zijn om spontane en iatrogene cushing te onderscheiden.
Enige oplossing is om de medicatie GELEIDELIJK te verminderen, je mag nooit acuut stoppen omdat de hypofyse-bijnierschors as is stilgelegd (lichaam produceert zelf tijdelijk geen corticosteroiden meer als je stopt met de medicatie geven omdat het onderdrukt is door de medicijnen) en dit kan weken/maanden lang duren.
Een beetje veel info

ik hoop dat je er iets mee kan.
Ik hoop dat je hond geen cushing heeft, het is een klóte ziekte
Sterkte

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!