Tuurlijk kan het... Gooi er een flinke scheut engelse cocker doorheen en dan passen vast al snel die hersenen weer in de kopjes.Emma schreef:maar ik vraag me af, het ligt namelijk zo voor de hand, waarom dan toch dit niet gedaan wordt? of wordt het wel gedaan? ik vraag me af of dat mogelijk is. het lijkt me wel, maar waarom wordt het dan niet gedaan. ik kan het niet begrijpen.lieke schreef:Ik zit me nou net te bedenken, als je nou even de rage 'designer dogs' vergeet en als uitgangspunt neemt het ras waar je je hart aan hebt verloren weer 'op poten te zetten'?
Bijvoorbeeld de king charles cavalier, van alles wat ik hoor is het ras zo ongeveer niet meer te redden. Maar wat ik er van hoor en zie zijn het fantastische hondjes: lief, zachtaardig, knuffelig, grappig, etc. Als je nou een van de laatste redelijk gezonde exemplaren (nou ja, het minst gemankeerd) en je gaat deze honden bewust kruisen met een ras dat in ieder geval de afwijkingen van de cavalier niet heeft? Misschien een ras wat misschien wat andere rasgebonden problemen heeft, maar die mogen dan absoluut niet voorkomen bij de cavalier. Sterker nog, het 2e ras moet genetisch compleet afwijken en je gaat daarmee de cavalier opnieuw 'uitvinden'. Misschien gooi je er nog een 3e of 4e ras doorheen om de genenpoel zo groot mogelijk te maken.
Is dat geen goede oplossing voor de huidige problematiek?
misschien omdat er dan toch teveel teruggekruist zou moeten worden om weer een gelijkenis met de cavalier te treffen. anders wordt het meer een ``gewone`` spaniel? en terugkruisen betekent toch weer een zwakkere hond, denk ik.
Maar dan nog zullen er bij de eerste paar generaties genoeg trieste pups zitten en je kunt er niet mee showen.

.jpg)