Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigerende tik, ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Re: Corrigerende tik, ja of nee?

Ongelezen bericht door Moon »

Inge O schreef:
ik heb gisteren gezien waar dat vandaan komt : honden slaan elkaar wel degelijk :mrgreen: .

relax heeft hier waarschijnlijk in het topic zitten neuzen en de reactie gezien van iemand die beweerde dat honden dat niet snapten want die mepten of tikten elkaar nooit en ze dacht ' :idea: die zullen we even een poepje laten ruiken :F: '.

liep ze met een speeltje dat ze nogal belangrijk vond, te belangrijk om door vonk te laten afpakken (meestal maakt haar dat weinig uit) maar toen vonk deze keer een steelpoging deed sloeg relax haar met een voorpoot zó hard dat vonk ervan gilde (ze gilt wel snel :mrgreen: ) - zo'n tik heeft ze van mij nog nooit gehad, de arme :knuffel1: .

vreemd genoeg begreep ze relax nog ook, steelpoging was meteen over :denken: :F: .
:LOL: :LOL:
Gr. Marijke
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef: ik heb gisteren gezien waar dat vandaan komt : honden slaan elkaar wel degelijk :mrgreen: .
hier ook gisteren :S: (of ze leerde hem de 'af' aan :engel: )

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Een slipketting corrigeert als je er actief een ruk mee geeft.
En als dat een of twee keer nodig is bij een moeilijk oplosbaar probleem heb ik er helemaal geen probleem mee.
Toch nog even een nabrander hoor, hoewel het niet mijn bedoeling is om het zeikerig op de spits te drijven :mann:
Voor mij zit het verschil er in, net zoals bij Nettie denk ik, dat middelen zoals halsterachtige constructies de hond beperken waardoor bepaald gedrag ingeperkt wordt. Het is de bedoeling dat het gedrag minder voorkomt zodat je er ook niet steeds voor hoeft te corrigeren en er wat rust in de tent komt.
Zoals je een hond, als je een boodschap doet, ook even op kunt bergen in een bench om te voorkomen dat hij de bank opvreet.

Een correctiemiddel is voor mij een middel waarvan het de bedoeling is om er mee te corrigeren, waarbij de hond dus nog steeds de mogelijkheid heeft om het gedrag te vertonen, zodat er daarna actief op gecorrigeerd kan worden.
Dat is niet de bedoeling van een gewone halsband, en ook niet van een jachtlijntje, niet van een bench, en óók niet van een halti.

Ik vind dat een belangrijk verschil als er over gesproken wordt, omdat ik het belangrijk vind dat een halti niet wordt verward met een middel waarvan het de bedoeling is dat er actief mee gecorrigeerd wordt.

En dát is de reden waarom ik er, elke keer als ik het zie, over zal zeuren :wink:
Dat wilde ik nog even kwijt.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

maart schreef:
Inge O schreef: ik heb gisteren gezien waar dat vandaan komt : honden slaan elkaar wel degelijk :mrgreen: .
hier ook gisteren :S: (of ze leerde hem de 'af' aan :engel: )

Afbeelding
Sterker nog, ze meppen ook gewoon mensen :engel:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Je draaft door Jaap.

Een correctie-middel is namelijk iets dat een onaangename ervaring verbindt aan bepaald gedrag, op passieve of actieve wijze, met als doel dat gedrag te onderbreken of te stoppen.

Een correctie is derhalve niet altijd iets dat actief wordt toegediend.

Bijvoorbeeld stil gaan staan als de hond aan de riem trekt en stil blijven staan tot de riem slap hangt en de hond de baas aandacht geeft is een vorm van correctie waarbij de strakke riem icm de halsband het correctie-middel is en het strak staan van die riem icm het stil staan de correctie.

Bovendien, er wordt actief gecorrigeerd want de baas gaat bewust op een zeker ogenblik stilstaan met als doel bepaald gedrag (trekken aan de riem) te doen afnemen.

Althans, dat lijkt mij allemaal vrij duidelijk.

En bvb een halti doet in mijn ogen precies hetzelfde als de riem+halsband in bovenstaand voorbeeld.

Maar goed, voor de gemiddelde eigenaar lijkt het me niet bevorderlijk voor de omgang met zijn hond om zich met zoeken van dit soort spijkers op laag water bezig te houden, en, zoals ik al zei, je draaft een beetje door en ik draafde een stukje met je mee.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wil de hond schreef:Een correctie is derhalve niet altijd iets dat actief wordt toegediend.
Nouja, dáárover wordt dus van mening verschilt. Ik vind het allemaal een stuk overzichtelijker, en gemakkelijker praten, als een correctie gewoon als een bewust en actief toegediende prikkel wordt bekeken.
Als dat doordraven is, dan moet dat maar zo zijn :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Het toedienen van een correctie is het verbinden van een voor de hond onaangename prikkel aan bepaald gedrag.

Dat dit ook kan zonder op het moment dat dit gedrag getoond wordt een handeling te verrichten als de toediener van die prikkel is een gegeven.

Dat je dat niet in wilt zien is geen doordraven meer maar een mooi voorbeeld van een stronteigenwijze Fries. :D
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Inge O schreef:
ranetje schreef:We hoeven het niet eens te worden Inge O :lol1:
Ik denk dat in dit topic heel verschillende definities van correctie worden gebruikt.

En ik vermoed dat mijn definitie afwijkt van de jouwe. :mrgreen:
ik vermoed ook dat 'het probleem' daar ergens ligt :mrgreen: .
billy schreef:Baco heeft nu ook weer de GL om,naast zijn gewone riem en halsband ,is het een correctiemiddel, ja ik vind van wel, hij vind langsrennende honden heel erg vervelend en zo heb ik meer controle, ik kan ook dat gebied vermijden, maar het is te leuk om dat niet te doen er zijn dagen dat we niemand tegen komen, gaat het goed gaat ook de GL weer af, zowiezo als we op de ruimte zijn.
Heb ik dan geen overwicht op dat moment, nee ws niet :engel: dus we doen de GL om en vind Baco het niet leuk, ook dat is waar, maar soms moet iets. :wink:

Ogh ja en hij krijgt ook wel eens een hollewipper omdat hij niet doorloopt. :ugh:

ja, els, dit klinkt wel heel ernstig hoor - wat was het nummer van de dierenbescherming bij jullie ook alweer :denken: :F: ?
Ik had zelf al gebeld maar ze wilden niet komen. :mrgreen:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Een slipketting corrigeert als je er actief een ruk mee geeft.
En als dat een of twee keer nodig is bij een moeilijk oplosbaar probleem heb ik er helemaal geen probleem mee.
Toch nog even een nabrander hoor, hoewel het niet mijn bedoeling is om het zeikerig op de spits te drijven :mann:
Voor mij zit het verschil er in, net zoals bij Nettie denk ik, dat middelen zoals halsterachtige constructies de hond beperken waardoor bepaald gedrag ingeperkt wordt. Het is de bedoeling dat het gedrag minder voorkomt zodat je er ook niet steeds voor hoeft te corrigeren en er wat rust in de tent komt.
Zoals je een hond, als je een boodschap doet, ook even op kunt bergen in een bench om te voorkomen dat hij de bank opvreet.

Een correctiemiddel is voor mij een middel waarvan het de bedoeling is om er mee te corrigeren, waarbij de hond dus nog steeds de mogelijkheid heeft om het gedrag te vertonen, zodat er daarna actief op gecorrigeerd kan worden.
Dat is niet de bedoeling van een gewone halsband, en ook niet van een jachtlijntje, niet van een bench, en óók niet van een halti.

Ik vind dat een belangrijk verschil als er over gesproken wordt, omdat ik het belangrijk vind dat een halti niet wordt verward met een middel waarvan het de bedoeling is dat er actief mee gecorrigeerd wordt.

En dát is de reden waarom ik er, elke keer als ik het zie, over zal zeuren :wink:
Ik snap wel wat je bedoelt Jaap denk ik, ik noem het corrigeren, ik kan ook zeggen je weerhoud hem ervan dingen te doen, vooral met de halti is het belangrijk om niet te gaan trekken eraan, maar dat zie ik wel regelmatig en vaak zijn het kleine hondjes hier die ermee lopen.
Maar het blijft een vorm van corrigeren.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
billy schreef:
Jaap* schreef:Toch nog even een nabrander hoor, hoewel het niet mijn bedoeling is om het zeikerig op de spits te drijven :mann:

Ik snap wel wat je bedoelt Jaap denk ik, ik noem het corrigeren, ik kan ook zeggen je weerhoud hem ervan dingen te doen, vooral met de halti is het belangrijk om niet te gaan trekken eraan, maar dat zie ik wel regelmatig en vaak zijn het kleine hondjes hier die ermee lopen.
Maar het blijft een vorm van corrigeren.
en dit denkt een hond ervan (http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=218787) :
en hij heeft een halti, maar dan doet hij zijn behoefte meteen niet meer dus die laten we altijd thuis.
Ook een middel dat gedrag inperkt is niet voor elke hond geschikt :8):
Er zijn ook honden die in de bech de boel bij elkaar krijsen

Jaap geeft precies aan wat ik bedoelde :ok:
Een verschil van definitie van corrigeren.

Oh, Wil, ik ben geen Fries :razz:
Wel een Grunniger van oorsprong of is dat het zelfde voor jou? :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Die binne bekant krek zouw iegenwies. :vaag:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wil de hond schreef:Die binne bekant krek zouw iegenwies. :vaag:
:LOL:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
macman
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door macman »

bouvierpoedel schreef:
macman schreef:NEE
honden slaan elkaar ook niet
een baas die zijn hond slaat/een tik geeft is niet de baas van de hond hoogstens de eigenaar dat is iets anders
slaan is een teken van onmacht en gebrek aan kennis op het gebied van honden opvoeden
koop een goed boek over dat onderwerp of nog beter ga op cursus en leer de hond elementaire gehoorzaamheid
stop met tikken uit delen en kijk waar jij te kort schiet als leider
Heb er hier toevallig 2 lopen die slaan je zo voor je kop met hun voorpoten.
Pien mijn Laekense slaat altiijd de anderen met de volle poot op hun kop en niet 1 maar meerdere keren met klinks en rechtts.
En mijn poedel doet het ook maar wat minder hard. :ok:
En mijn oudste pooedel teef roedelleidster mept de bouviers sopms ook even met 1 poot als ze niet willen stoppen of luisteren. :19:
iets belachelijk maken is zo makkelijk
verantwoordelijkheid nemen daar hebben honden meer aan
De hond is altijd dat wat de baas er van maakt
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Macman.
Van een corrigerende tik is nog nooit iemand slechter geworden. Ik ook niet, en ik heb ze vroeger ook gehad als ik ze verdient had. Tegenwoordig word wiojzen op je kind, of hond al als mishandeling gezien. Sterker nog, je mag niet eens met je eigen kind in bad of men gilt al moord en brand.
Stelletje hysterische figuren met teveel vrije tijd bedenken zoiets waarschijnlijk?

Ik heb mijn hond ook een keer oplawaai verkocht, ik moest wel. Ik had mijn herplaats Rottweiler van anderhalf een kluif gegeven, en wilde zien hoe ze er mee was. Nou dat merkte ik, meteen die hele kop plat, lip omhoog en een grrrr die uit haar diepste vandaan kwam. Een paar keer over en los roepen deed niets, dat wakkerde het zowat alleen maar aan. Op dat moment heb je een machtsstrijd die MOET winnen anders verlies je die slag, en een slag verliezen met een Rottweiler kan gevolgen hebben voor de rest van de tijd dat je samen bent.
Als een Rottweiler 1 x wint met grommen en een lip omhoog, dan gaan ze het vaker doen, want dat is manier om te winnen.
Klap voor d´r kanis dus en die kluif uit haar bek getrokken!!
Half uur gewacht, kluif terug gegeven. Weer een kwartier laten kluiven en weer geprobeert om hem af te pakken, want het is namelijk MIJN kluif die ik met haar deel.
De 2e keer, geen kik, geen lip, alleen haar kop er iets beschermend over heen. Meer niet.
Die strijd heb ik toen gewonnen en nooit meer een hand hoeven gebruiken, maar er wel bijna 11 jaar profijt van gehad dat ik 1 x iets gedaan heb wat ik veel liever niet doe, maar soms, heel soms is er een noodzaak voor aanwezig.
Soms moet jij je als roedel leider als werkelijke leider opstellen, en desnoods met geweld je positie verdeigen. Dat doen wolven trouwens ook, die vliegen elkaar soms ook aan om elkaar te testen of van de troon te stoten. Wij als mens doen het op zo´n moment net zo, alleen op een andere manier, die voor een hond net zo duidelijk is.

Dat is puur verantwoordelijk gedrag en niets anders. Niet op een manier die een schoonheidsprijs verdient, niet op een manier die de voorkeur heeft, maar wel een manier die soms tegen alle gevoelens in nodig is.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Balou, de oude Lab, krijgt wel eens een hollewipper. Als ik met de kudde aan de riem loop en er komt een andere hond aan, ggaat ze in de lijn hangen en blaffen. Datmot ik niet, want dan krijg ik een heel koor...
Dus dan tik ik haar eens vriendelijk onder haar dikke gat met mijn voet, en vraag ik of ze dr waffel wil houden...
Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit meer in de categorie gedragsdoorbrekend tikje zie al een flinke correctie..
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

ArCee schreef:Ik heb mijn hond ook een keer oplawaai verkocht, ik moest wel. Ik had mijn herplaats Rottweiler van anderhalf een kluif gegeven, en wilde zien hoe ze er mee was. Nou dat merkte ik, meteen die hele kop plat, lip omhoog en een grrrr die uit haar diepste vandaan kwam. Een paar keer over en los roepen deed niets, dat wakkerde het zowat alleen maar aan. Op dat moment heb je een machtsstrijd die MOET winnen anders verlies je die slag, en een slag verliezen met een Rottweiler kan gevolgen hebben voor de rest van de tijd dat je samen bent.
Als een Rottweiler 1 x wint met grommen en een lip omhoog, dan gaan ze het vaker doen, want dat is manier om te winnen.
Klap voor d´r kanis dus en die kluif uit haar bek getrokken!!
Half uur gewacht, kluif terug gegeven. Weer een kwartier laten kluiven en weer geprobeert om hem af te pakken, want het is namelijk MIJN kluif die ik met haar deel.
De 2e keer, geen kik, geen lip, alleen haar kop er iets beschermend over heen. Meer niet.
Die strijd heb ik toen gewonnen en nooit meer een hand hoeven gebruiken, maar er wel bijna 11 jaar profijt van gehad dat ik 1 x iets gedaan heb wat ik veel liever niet doe, maar soms, heel soms is er een noodzaak voor aanwezig.
Soms moet jij je als roedel leider als werkelijke leider opstellen, en desnoods met geweld je positie verdeigen. Dat doen wolven trouwens ook, die vliegen elkaar soms ook aan om elkaar te testen of van de troon te stoten. Wij als mens doen het op zo´n moment net zo, alleen op een andere manier, die voor een hond net zo duidelijk is.

Dat is puur verantwoordelijk gedrag en niets anders. Niet op een manier die een schoonheidsprijs verdient, niet op een manier die de voorkeur heeft, maar wel een manier die soms tegen alle gevoelens in nodig is.
En hier ben ik het dus niet mee eens ,bovendien moest je niet corrigeren je hebt de situatie zo in scene gezet om te kijken wat ze zou doen.
Ik vind dit juist een manier om baknijd aan te leren eerlijk gezegd.
Ranglagere verdedigen hun voedsel ook naar ranghogere indien nodig.
Wij hebben ooit een mastinoteef gehad ,ze was als volwassen herplaatser gekomen ,met een behoorlijke ernstige vorm van baknijd.
Verder overigens een schat van een hond.
Ik kon me haar baknijd trouwens wel voorstellen ,ze leefde met een andere mastino en moest daar ook samen mee eten.
Ze moest dan snel zijn en bereid zijn het te verdedigen anders was ze het kwijt.
Door haar in eerste instantie rust te geven tijdens het eten knapte ze al op, en werd ze relaxter.
Toen de deur open laten staan ,ze at in de bijkeuken ,ook dat ging goed ze gromde niet meer als je in haar buurt rondscharrelde.
Toen wat lekkers aan haar bak toegevoegd en ook dat verliep prima.
Als ik haar medicijnen vergat ,die deed ik door haar eten altijd ,kon ik haar rustig even vragen te wachten en ze dan toevoegen.
Ze had het volledige vertrouwen dat ik haar eten niet zou afpakken.
Ook knabbeltjes at ze op waar wij bij waren en ook dat leverde nooit problemen op ,haar baknijd was helemaal over.
Misschien ook wel op de manier die jij beschrijft hoor, maar dan was er denk ik ook wel een stukje vertrouwen weggemept.
Ik vind het overigens ook onzin om te stellen dat als je ,in het geval door jou beschreven ,je hond niet in elkaar mept ze dan ten alle tijde zullen gaan proberen de baas te worden.
Een hond met baknijd kan enkel daar een probleem mee heben maar hoeft verder echt geen hond te zijn die jou naar de kroon zal, en wil, steken.
Als dat wel zo is blijkt dat toch vaak uit meerdere conflicten die je hebt met je hond .
Tenslotte zijn er situaties zat waarbij een hond dat zou kunnen vertonen niet enkel bij baknijd.
Om het in andere termen te zeggen ,soms moet je een slag verliezen om de oorlog te winnen :wink:
ArCee
Zeer actief

Tineke.

Ja, natuurlijk heb ik de situatie gecreeert.
Ik krijg, beter gezegt, ik red een hond. Een Rottweiler van anderhalf jaar jong. Mishandeld, getraumatiseerd, zonder enige informatie dan ook. het enige wat ik meekreeg: Als ik haar niet zou adopteren of opvangen, dan zouden de officiele baasjes de hond laten inslapen.
NO WAY!!!!!!!
Rottweilers kunnen erg makkelijk in negatieve zin doorslaan, de verkeerde kant op na zo´n ervaring. Ik zal toch moeten weten, en wel zo snel mogelijk voor zaken uit de hand lopen, wat ik in huis gehaald heb.
Of had ik dat, bijvoorbeeld, moeten uitvinden als 1 van mijn katten, of mijn andere hond King langs liep met het risico aangevlogen te worden? Wie weet, net op een moment dat wij er even niet zijn?
Dan kan ik de stukken vel door de kamer zien leggen als ik pech heb? Dan liggen er hier en daar stukjes kat en hond, want King zou die hond aangevlogen zijn ter bescherming van onze katten. Leuke situatie heb je dan.....NOT!!
Het lijkt mij niet meer als logische dat ik bepaalde zaken eerst wil weten, er zekerheid over heb. Dat ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb alvorens ik met een gerust hart dingen kan gaan doen. Dingen als haar alleen laten etc.

Dan kun jij wel met een vingertje wijzen dat dit niet goed is, en geloof mij, ik ben er zelf geen voorstander van en fan van, en zal dit NOOIT zomaar doen op niets af, maar in sommige situaties moet je dingen afdwingen om duidelijkheid te krijgen om te weten of dingen in ieder geval veilig zijn. Veilig voor mijn vrouw, mijn katten, King, me andere hond, die er ook was en voor de rest van de buurt met uitlaten, of misschien ooit eens met ontsnappen.
Dan zet ik mij maar even over iets heen, om zaken duidelijk te krijgen, en in sommige gevallen heiligt het doel de middelen!!

Zo´n slag, met zo´n hond, met zo´n achtergrond waar in potentie grote risico´s aan vast kunnen zitten, nee. Daar ga ik geen risico mee nemen om een slag te verliezen.
Achteraf kan ik je melden dat het de goede aanpak is geweest, maar dat is nu achteraf. We hebben er een zeer lieve knuffel aan over gehouden die ons nooit meer heeft getracht te domineren of zelfs maar uit te proberen. Door en door betrouwbaar, een trouwe beschermer en een groot gemis nu ze er niet meer is na bijna 11 jaar bij ons te zijn geweest........:(
tineke

Als jij denkt dat een bepaalde situatie in scene zetten en dan een hond in elkaar meppen je een garantie geeft over hoe een hond is, of zoch zal gedragen waar jij niet bij bent, dan zou ik me eerst toch nog even in het fenomeen honden gaan verdiepen.
Alsof een kluif kunnen afpakken maar iets over agressie tegenover katten zegt :roll:
Net zomin als het in elkaar rammen van je hond voor een kluif een zekerheid is dat ze nu met de katten of andere hond alleen kan zijn :piew:

Er zitten trouwens wat tegenstrijdigheden in je verhaal ,je krijgt een hond zonder enige vorm van informatie maar je weet wel dat ze mishandeld is :denken:

Oh en onze mastino is ook jaren een fijne hond geweest ,zeer betrouwbaar ,naar andere honden,mensen zowel thuis als buiten en naar de katten :ok:
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond

Ongelezen bericht door Gon »

Mijn vorige hond Rakker, heeft ook wel een een flinke mep gehad, maar dat was op een punt dat ik gewoonweg haast geen andere keus had. Hij was zo dominant, en dacht dan dat hij het voor het zeggen had, en wel een een tik tegen zijn kont...... :wink:
Hij was op de bank gegaan bij een kennis in huis, en toen ik hem er af wilde hebben, zou hij mij pakken.....dat nooit, hij heeft even een flinke tik van mij gehad!! Hij heeft zich maandenlang koest gehouden, todat er weer een situatie was, weer niet thuis, en heb ik hem weer zo moeten corrigeren. Daarna is het nooit weer gebeurd, nou ja, later naar anderen toe, omdat hij mij ging beschermen....
Maar verder was ik hem positief aan het trainen, en hij was heel leergierig.....( maar heb hem toch nog moeten herplaatsen :roll: )
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Gelukkig dat de hond dan nu ergens anders ( hopelijk) goed terecht is, klinkt niet alsof dit een goede match was :roll:
Gon
Zeer actief

Ik heb het drie jaar geprobeerd, maar het was heel moeilijk, en ik hoop dat het daar goed heeft....Ik heb nog foto's van de mensen gekregen, en daar kon ik op zien dat hij het daar prima naar zijn zin had.....Ik heb nu geen contact meer met ze.....
Afbeelding
ArCee
Zeer actief

tineke schreef:Als jij denkt dat een bepaalde situatie in scene zetten en dan een hond in elkaar meppen je een garantie geeft over hoe een hond is, of zoch zal gedragen waar jij niet bij bent, dan zou ik me eerst toch nog even in het fenomeen honden gaan verdiepen.
Alsof een kluif kunnen afpakken maar iets over agressie tegenover katten zegt :roll:
Net zomin als het in elkaar rammen van je hond voor een kluif een zekerheid is dat ze nu met de katten of andere hond alleen kan zijn :piew:

Er zitten trouwens wat tegenstrijdigheden in je verhaal ,je krijgt een hond zonder enige vorm van informatie maar je weet wel dat ze mishandeld is :denken:

Oh en onze mastino is ook jaren een fijne hond geweest ,zeer betrouwbaar ,naar andere honden,mensen zowel thuis als buiten en naar de katten :ok:
Grappig dat je weer helemaal op hol slaat, en het meteen op een drastische overdrijven zet Tineke, of heb je gewoon moeite met begrijpend lezen? Een corrigeren tik word bij jouw meteen mijn hond in elkaar meppen. :scratch:
Als ik een hond een dag geen eten geef als ze ziek of misselijk is, dus een dagje laat vasten, dan ben ik haar ook meteen aan het uithongeren? :roll:
Sorry, maar dan kan ik in het geheel niet meer serieus nemen. :lekkerpuh:

Maar goed, voor de rest die meelezen..........(en mij gelukkig iets beter kennen en inschatten) :W:
Ja, Hayleigh kregen wij via een tussenpersoon met de info die ik vertelde, maar meer wisten zij ook niet, omdat zei de keuze kregen, haar meenemen of we laten haar afmaken.
Daarbij hadden ze ook al in het boekje etc alle privegegvens onleesbaar gemaakt. Dus ja, met die info moest ik aan de slag, en met een hond met zo'n verleden ga ik extra, extra, extra mijn best doen om haar die eerste anderhalf jaar zo snel mogelijk te laten vergeren.

Honden die een kluif hebben, en deze zeer fanatiek willen behouden, en daarmee zelfs de tanden willen gebruiken kunnen dat gedrag tegenover elk ander dier mainifesteren. Tegenover mensen, katten, andere honden, noem maar op. Aangezien ik 47 ben, en bijna 47 jaar hondenervaring heb ben ik geen alwetende, maar DAT heb ik persoonlijk meer dan eens meegemaakt.
Waarschijnlijk omdat ik altijd honden met een verleden heb, soms is het complete verleden niet eens bekend.
Mijn ouders hadden een Herder, die deed onze katten niets, maar na een jaar of wat had hij er wel al 4 op de buurt dood gebeten, dus dat is nooit een garantie.
Daarentegen hadden wij een Teckeltje die alles aanvloog als je zijn mandje maar even aantikte, OOK ONZE KATTEN.
Honden kunnen omslaan door iets wat wij niet eens zien, laat staan begrijpen.
Daarom wil ik in bepaalde dingen, die bijvoorbeeld een asiel mij niet kan geven, zekerheid hebben. 100% zekerheid heb je nooit, maar je kunt wel een situatie creeeren die je een vrij goed idee geeft.

Ik ben nu ook bezig met een hond uit het buitenland van rond de 2 jaar oud. Zeker omdat deze hond uit het buitenland komt wil ik bepaalde zaken van te voren weten omdat zaken met een buitenlandse hond toch even anders liggen. Ik kan niet zomaar even op voorhand gaan kijken. Ik kan niet zomaar even de hond terug sturen als dingen niet blijken te gaan, dus dan stel ik op voorhand al veel meer vragen als dat ik misschien met een hond uit een Nederlands asiel zou doen.
Ik heb mijn honden en katten ALTIJD voor mijn plezier gehad, en zij hebben altijd in vrede met elkaar kunnen leven.
Is het dan zo verkeerd allemaal en is dat tikje, waar jij meteen een massale kleunpartij van maakt, ja diezelfde ja, dan zo fout? Ik heb er nog nooit iets van gemerkt bij geen enkele hond, maar het gelukkig ook niet bij elke hond hoeven te doen.
Laten we hopen dat dit zo blijft, en laten we hopen dat je nu eens bij de feiten blijft met je volgende reactie, of gaat mijn tik nu in de 3e wereldoorlog veranderen?? :tongue:
Gon
Zeer actief

Tegenwoordig doe je het bij heel veel mensen alleen maar goed, als je alleen maar positief opvoed....Dus nooit een corrigerende tik uit deeld..... :U: Maar daar ben ik het ook niet mee eens.... :piew: :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Gon schreef:Tegenwoordig doe je het bij heel veel mensen alleen maar goed, als je alleen maar positief opvoed....Dus nooit een corrigerende tik uit deeld..... :U: Maar daar ben ik het ook niet mee eens.... :piew: :wink:
En toch hebben veel van die mensen nooit een hond hoeven herplaatsen, dus wie er nou gelijk heeft??
Positief opvoeden hoeft overigens niet te betekenen dat er nooit gecorrigeerd wordt, alleen is corrigeren niet gelijk aan meppen :idea:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gon
Zeer actief

:schrik: Ik hoef geen gelijk, ik heb alleen een eigen mening...... :denken:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

het gelijk ging over de manier van opvoeden, met andere woorden wie doet het nou goed ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gon
Zeer actief

:oohja: :mrgreen:
Afbeelding
tineke

ArCee schreef:Ja, Hayleigh kregen wij via een tussenpersoon met de info die ik vertelde, maar meer wisten zij ook niet, omdat zei de keuze kregen, haar meenemen of we laten haar afmaken.
Daarbij hadden ze ook al in het boekje etc alle privegegvens onleesbaar gemaakt. Dus ja, met die info moest ik aan de slag, en met een hond met zo'n verleden ga ik extra, extra, extra mijn best doen om haar die eerste anderhalf jaar zo snel mogelijk te laten vergeren.

Honden die een kluif hebben, en deze zeer fanatiek willen behouden, en daarmee zelfs de tanden willen gebruiken kunnen dat gedrag tegenover elk ander dier mainifesteren. Tegenover mensen, katten, andere honden, noem maar op. Aangezien ik 47 ben, en bijna 47 jaar hondenervaring heb ben ik geen alwetende, maar DAT heb ik persoonlijk meer dan eens meegemaakt.
Het gaat mij niet om de fysieke correctie op zich ,daar ben ik niet per definitie op tegen ,ligt er overigens wel aan in welke situatie.
Maar bij een hond waarover dit bekend is
ArCee schreef:Hayleigh daarentegen liet zich NIET aaien door mannen die ze niet kende. Dan was het meteen lip omhoog. Dat kwam uiteraard door haar verleden, door de mishandeling van de vader en zoon des huizes.
vind ik het gewoon raar om te doen.
Met zo'n hond ga je toch eerst vertrouwen opbouwen ipv dat af te breken.
Daar komt bij zoals jij de situatie beschrijft zegt het niets over omgaan met de andere gezinsleden.
Ja ze laat haar kluif wel los als jij het wilt omdat ze de correctie wil vermijden, maar dat zegt niets over het gedrag als jij er niet bij bent.
Jij doet nu net of je met deze correctie voor dit vergrijp een veilige situatie hebt gecreeerd voor de andere roedelleden ,en daar reageer ik op.
Jouw correctie heeft dat niet bewerkstelligd , sterker nog die had falikant tegen je kunnen werken.
Er zat gewoon een fijne lieve hond in klaarblijkelijk, en die had je er met wat geduld ook uit weten te krijgen.
Juist bij honden die mishandeld zijn is mijn ervaring dat als je voor een geheel andere insteek kiest ze daar vaak heel goed op reageren.
Omdat ze dat niet gewend zijn wellicht.
Ik ben dus absoluut niet tegen corrigeren maar vind jouw voorbeeld en schoolvoorbeeld van foutief corrigeren.
ArCee
Zeer actief

Het punt is, dat er verder geen gezinsleden hier zijn, alleen kijn vrouw en de katten.

Je zou gelijk kunnen hebben wat het punt aangaat, dat ze ook anders had kunnen reageren, dat is een risico wat ik nam.
Aan de andere kant, ALS ik met deze aktie was terug gestapt en haar, haar zin had gegeven. Dan had zij echt de link wel gelegt, met dreigen krijg ik dingen voor elkaar. Zeg nou niet steevast NEE, ik heb aan den lijve ondervonden wat dat is, en dat dit wel degelijk mogelijk is.
Een achterbuurvrouw die een Rottweiler had, en dit dus wel deed werd op een gegeven moment letterlijk geterroriseert door haar Rottweiler, die kon s'nachts haast niet meer naar de wc als de hond in de weg lag en geloof me, die BEET ECHT.

Die situatie is een wijze les geweest, dat dus NOOIT.
Dat ik in jouw ogen die tikbij deze hond niet had moeten geven mag jij vinden. iK KAN ALLEEN UIT BIJNA 11 ERVARING MET DEZE HOND ZEGGEN: Ze is nooit angstig voor me geweest, ik heb nooit iets vreemds aan haar gezien, ze is altijd een blije hond geweest, heeft mij nooit proberen te domineren etc, dus wat deze hond betreft heeft het goed uitgepakt.

Aangezien ik King ook rond had lopen was ik als de dood voor een escalatie. Ik weet namelijk zeker dat als Hayleigh mij, mijn vrouw of 12 van de katten gebeten had dat King ingegrepen had, hij zat toen met die kluif al rechtop.
Ik ben blij dat ik dat soort dingen voorkomen heb, of je deze aktie nu afkeurt of niet, maar nogmaals, deze ene tik, want ze heeft er nooit meer 1 gehad, heeft ons gezin meer goed gedaan als slecht gedaan en daar laat ik het bij voor het een tijdloos ja/nee spelletje word :W:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Mijn herders zijn beiden hier als herplaatser gekomen. Een herder had gruwelijke bak(en kluif)nijd, zij vloog mij echt naar mijn strot bij wijze van spreken. Ik heb dat nog nooit zo erg gezien :schrik: Ook hier net als Tineke veel geduld. Het heeft een maand of 2 geduurd voordat zij ervan overtuigd was dat bij ons haar eten niet afgepakt zou worden. We hebben er een superhondje aan :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”