Niet elke hond met een halti heeft paniekogen, net zoals niet elke hondentikker een dierenbeul is

Moderator: moderatorteam
Ehm... ja!Inge O schreef:huhhRami schreef: Ik zie mezelf trouwens niet als een niet-corrigeerder al tik ik niet. Ik duw bijvoorbeeld wel en ik spreek heeeel streng en kan heel boos kijken.![]()
![]()
![]()
maar dan ben je een niet-niet-corrigeerder?
Je hoeft niks leuk te vinden. Ik vind een halti ook niet leukInge O schreef:waarom moet ik persé een halti leuk gaan vinden? ik vrees dat er heel veel water naar de zee vloeit voor ik daarvan overtuigd raak, ik zou zelfs zeggen, bespaar je de moeite.
EVEN MET DE BILLEN BLOOT DAN MAAR,smoekie schreef:Nogmaals. Daarover zijn de meningen dus verdeeldranetje schreef:Dat vind ik niet, dat is zo.smoekie schreef:Vind jij![]()
Daarover zijn dan de meningen verdeeld
Dat die halti vaak anders/verkeerd wordt gebruikt doet daar niets aan af.![]()
Hondonvriendelijke "hulpmiddelen"
Het verschil met een paardenhalster is dat de halti om de neus kan snoeren De halti is daarom een correctiemiddel, waarbij het bijten over de snuit wordt nagebootst.
http://www.hondenscholen.info/hondonvri ... ddelen.htm
Dus ja nogmaals, ik herhaal mezelf nog maar een keer. De meningen over het gebruik van en of de halti wel of geen correctiemiddel is zijn daarover verdeeld.
Haha, ja, dat klopt wel zo'n beetje. Ben wel een duwer (zo 1 x per jaar) en dan moet je die beledigde koppen eens zien. Verwende apen zijn.Inge O schreef:
maar geen tikker noch mepper (laat staan trapper of rammer).
Als je hem goed gebruikt, wend je met een halti de kop van de hond automatisch af als hij wil gaan trekken/versnellen/vooruit lopen.Inge O schreef:
en van zodra een halti gebruikt wordt om 'een hond te kunnen houden' waar dit met een gewone lijn niet kan neem ik dus aan dat dat er een reden is waarom het met die halti plots wel lukt.
ranetje schreef:Smoekie
Dat een halti door verschillende scholen (en een webshop) een correctiemiddel wordt genoemd wil nog niet zeggen dat het dat ook is ...................... ALS het goed gebruikt wordt.
Een hulpmiddel om tijdens het leren aan de lijn lopen niet ondersteboven te worden getrokken en uitvallen te voorkomen door oogcontact te laten verbreken.
Als ik bijv. een volwassen en stevig trekkende Duitse Dog in mijn handen zou krijgen zou ik een halti waarschijnlijk overwegen.
Eerder dat een tik of een CM schopje.
Bij een hond waar ik sterk genoeg ben om hem zo te houden zou ik ook de halti laten.
De oorspronkelijke bedoeling van dat ding lijkt wel verdwenen te zijn omdat mensen er vaak wel mee corrigeren.
25 jaar geleden (ongeveer, het jaartal weet ik niet precies) stond er bij de gebruiksaanwijzing nog heel nadrukkelijk op dat je er niet mee mocht corrigeren
dus corrigeert hij zichzelf, niks meer en niks minder... als mijn hond in de prikker loopt, corrigeert hij zichzelf niks meer en niks minder... wat zie je hier voor verschil in bij dit gebruik dus, ik heb het niet over trekken aan de lijn oid.ranetje schreef:Als je hem goed gebruikt, wend je met een halti de kop van de hond automatisch af als hij wil gaan trekken/versnellen/vooruit lopen.Inge O schreef:
en van zodra een halti gebruikt wordt om 'een hond te kunnen houden' waar dit met een gewone lijn niet kan neem ik dus aan dat dat er een reden is waarom het met die halti plots wel lukt.
Daardoor loopt hij zijn neus achterna en die is dan jouw richting op.
Een halti combineren met een langere lijn is daarom uitgesloten.
chrico schreef:Ah is dat het, het lijkt wel een topic over mishandeling![]()
Nee maar je word er af en toe doodmoe van hoe woorden gezocht worden om het maar vooral geen correctie te noemen. Er is niets mis met een correctie zolang je maar weet waarom je het doet en wat je wil bereiken. Of dat nu een stem correctie is of je pakt een nekvel. Elke hond is verschillend en zal daar op zijn/haar eigen manier mee omgaan (of niet en dan heb je een hulpmiddel nodig).
Waarom is een gewone halsband dan geen correctiemiddel?malinois schreef:dus corrigeert hij zichzelf, niks meer en niks minder... als mijn hond in de prikker loopt, corrigeert hij zichzelf niks meer en niks minder... wat zie je hier voor verschil in bij dit gebruik dus, ik heb het niet over trekken aan de lijn oid.ranetje schreef:Als je hem goed gebruikt, wend je met een halti de kop van de hond automatisch af als hij wil gaan trekken/versnellen/vooruit lopen.Inge O schreef:en van zodra een halti gebruikt wordt om 'een hond te kunnen houden' waar dit met een gewone lijn niet kan neem ik dus aan dat dat er een reden is waarom het met die halti plots wel lukt.
Beiden CORRECTIES....
Ik heb net moeten grinneken, man met kinderwagen, hondje ernaast. Ik zag de houding van de hond al veranderen, hoorde de grom en ineens was het stilchrico schreef:Ik denk dat het woord corrigeren tegenwoordig gewoon een negatieve lading heeft terwijl dat het niet hoeft te zijn.
Soms word ik wel kriegelig van dat soort dingen, ojee een correctiefoeifoei, terwijl vroeger het huiswerk met rood gecorrigeerd werd en je er niemand over hoorde
Iets kan een correctie zijn als het door de hond als negatief wordt ervaren.Jaap* schreef:Waarom is een gewone halsband dan geen correctiemiddel?
Omdat de hond gewend is aan die correctie?
[/quote][/quote][quote="Jaap] Waarom is een gewone halsband dan geen correctiemiddel?
Een slipketting corrigeert als je er actief een ruk mee geeft.Inge O schreef:dus corrigeert hij zichzelf want hij wil wel degelijk vooruit maar na 10 cm wordt zijn nek omgebogen én wordt (bij standaard gebruik) zijn bek dichtgesnoerd . dat is dan de passieve formulering want het is nogal duidelijk dat dit gebeurt door inwerking van de baas : als die op zo'n moment geen spanning op de lijn hield liep de hond namelijk gewoon rechtdoor en werd er niks dichtgesnoerd.ranetje schreef:Als je hem goed gebruikt, wend je met een halti de kop van de hond automatisch af als hij wil gaan trekken/versnellen/vooruit lopen.Inge O schreef:
Als je hem zo gebruikt zou de hond in ieder geval geen onaangenaamheden ervaren.
behalve dan dat hij het vervelend kan vinden dat hij niet kan versnellen.
Ik zou zelfs nog de voorkeur geven aan dubbelhandling.
Dus een riem aan een halsband en een aan de halti.
als dat niet onder corrigerende middelen valt kan je een slipketting ook geen corrigerend middel noemen : als de hond niet gaat trekken wordt hij ook helemaal niet gewurgd, geen probleem dus.
wat is een corrigerend middel anders dan een middel die een toestand corrigeert? daar hoeft toch geen per sé straffende, pijnlijke of schadelijke inwerking aan vast te hangen?
overigens wil ik toch nog eens twee puntjes extra verduidelijken :
- het soort inwerking dat je beschrijft is NIET de inwerking waar ik een probleem mee heb - het is het feit dat een halti gewoon heel vaak als iets storends ervaren wordt door de hond zelfs als het ding gewoon loshangt. veel meer honden hebben moeite om aan dát gevoel te wennen (en maar gaan wrijven en rollen in een poging om het ding kwijt te raken) dan aan het gevoel van een halsband.
het feit dat ze het finaal opgeven om het ding te willen kwijtraken wil voor mij nog niet zeggen dat ze het dan ook geen vervelend gevoel meer kunnen vinden.
- ik heb die hele halti ook totaal niet aangehaald om alweer een keer een halti-discussie te beginnen - zou ze voor van gils een wurgketting gebruiken dan had ik die vernoemd - mij ging het alleen om het feit dat ze ook corrigeert, niet meer maar ook niet minder.
als deze op bovengenoemde manier gebruikt wordt en effect heeft is het ook een correctiemiddelJaap* schreef:Waarom is een gewone halsband dan geen correctiemiddel?malinois schreef:dus corrigeert hij zichzelf, niks meer en niks minder... als mijn hond in de prikker loopt, corrigeert hij zichzelf niks meer en niks minder... wat zie je hier voor verschil in bij dit gebruik dus, ik heb het niet over trekken aan de lijn oid.ranetje schreef:[..]
Als je hem goed gebruikt, wend je met een halti de kop van de hond automatisch af als hij wil gaan trekken/versnellen/vooruit lopen.
Beiden CORRECTIES....
Inge O schreef:ja, pepim, het moet nu maar een keer klaar zijn hoorpepim schreef: zei deze stalker weer![]()
![]()
.
waarom? heeft er dan iemand ontkend dat een halsband als correctiemiddel zou kunnen dienenEmma schreef:nou, iemand wordt wakkerJaap schreef: Waarom is een gewone halsband dan geen correctiemiddel?
En toen kreeg Vonk toch wel een koekje van Relax?vreemd genoeg begreep ze relax nog ook, steelpoging was meteen over![]()
.
Valt ze uit de toon qua IQ bij de rest van je honden.??Inge O schreef:ja, die verdenking koester ik nu ookWil de hond schreef:Relax zit toch niet stiekem mee te lezen op dit forum hé?. het zou me haar kennende niks verbazen, ze is echt niet moeder's domste
.