Bluf is hier erg vocaal, niet alleen snel blaffen, maar kan erg zenuwachtig gaan piepen en stuiteren als ze wat opgewonden raakt. (naar buiten gaan, of met een bal gooien en het duurt te lang

) Die lult ook terug als je ligt te kroelen en ze gaat brommen en gilletjes maken, als ik dan terug klets lijkt het net of ik een heel gesprek met haar voer

)
Verder zijn ze eigenlijk altijd allert/opmerkzaam, er ontgaat ze hier bijna niets. Finn is daarin wat minder duidelijk omdat hij snel inschat of het de moeite waard is om allert op te zijn, Bluf kan zich echt gaan focussen op datgene wat haar aandacht trekt.
In spel is Finn erg grommerig, zowel met Bluf als met mij. De speelgrom.
Happerig vind ik ze ook, beide honden werken veel met de bekken in spel met elkaar maar ook bij mij. (Zachtjes dan wel he

)
Verder inderdaad best wel regelaars, het moet op hun manier. Verder zijn ze graag bij de (eigen) groep "vreemd volk" hoeft niet echt voor ze, merkte wel dat als ik met een groep of met wat andere mensen ging lopen dat dat dan ook heel snel als "eigen" werd gezien.
Heb het hier over mijn eigen herders, maar de meeste dingen die ik opnoem herken ik ook wel bij mechelse herders.