Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pijnstiller voor langere termijn

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Pijnstiller voor langere termijn

Ongelezen bericht door Roelfien »

Toby heeft artrose in zijn rechter voorpoot en een acute gewrichtsontsteking in zijn rechterschouder/nek gebied. Dus hij heeft nu Meloxidyl (gelijk aan Metacam? voor zover ik begreep?). Dit moet hij een dag of 5 a 7 gebruiken, maar ik kreeg het advies om hem daarna wellicht op een onderhoudsdosering te zetten, omdat de artrose natuurlijk niet beter wordt en en de schouderklachten waarschijnlijk ook niet. Het is slijtage, Toop is 11. Dus ik ben er wel voor om hem lekker aan de pijnstillers te zetten. Maar er schijnt toch wel flink wat veranderd te zijn ten opzichte van 10 a 8 jaar geleden, toen de vorige honden braaf op de Metacam oud zijn geworden.
Rymadil schijnt minder schadelijk dan vroeger en dit Metacamspul kan wellicht maagbloedingen geven. Dus nu wil ik graag wat gebruikerservaringen over de verschillende pijnstillers/ontstekingsremmers bij gebruik op de langere termijn.
Wat is momenteel het minst kwalijke spul wat je kan geven? Toby zijn organen werken allemaal nog prima, bloedtest heeft dat vanavond uitgewezen. En dat wil ik ook graag zo houden. Dus wat is wijsheid? Welk middel is het wondermiddel? :F:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Re: Pijnstiller voor langere termijn

Ongelezen bericht door linda1985 »

Iets van glucosamine van sasha's blend, de groene oss, amiqure, er zijn genoeg natuurlijke middelen hiervoor ;)
Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Pijnstiller/Ontstekingsremmer Trocoxil? (Voordeel; 1 keer per maand ingeven)
Roelfien
Zeer actief

linda1985 schreef:Iets van glucosamine van sasha's blend, de groene oss, amiqure, er zijn genoeg natuurlijke middelen hiervoor ;)
Dat stadium zijn we een klein beetje voorbij, dat krijgt hij al een half jaar en dat voldoet niet.
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Ik heb zelf een hond jaren op metacam gehad, op een onderhoudsdosis, geen problemen mee gehad
Afbeelding
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

Roelfien schreef:
linda1985 schreef:Iets van glucosamine van sasha's blend, de groene oss, amiqure, er zijn genoeg natuurlijke middelen hiervoor ;)
Dat stadium zijn we een klein beetje voorbij, dat krijgt hij al een half jaar en dat voldoet niet.
Ook niet van verschillende merken??
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Naar aanleiding van de ervaringen die ik zelf heb met Billy zou ik kiezen voor Rimadyl. Bij Bill gaat het ook om gewrichts-slijtage (door ouderdom, hij is 13) en hij krijgt een onderhoudsdosis van een halve tablet per dag (50 mg). Puur als ontstekeningremmer en wellicht ook wat pijnstillend. Ik geef het bij zijn eten.
Wel ben ik overgegaan naar gemalen vleesbot omdat hij wel wat misselijk was af en toe. Of dat komt door de rimadyl of het feit dat hij minder spierkracht heeft in zijn kaken en minder goed kraakt, weet ik niet precies.
In ieder geval gaat het heel goed met 'm. Hij loopt nog alle rondes mee, is speels en actief.

Hoop dat Toby ook nog een hele tijd ontstekings-vrij en dus pijnvrij door het leven kan gaan. :wink:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Tash heeft het heel lang goed gedaan op rymadil.
Kreeg ze 'sochtends en 'savonds en dat enkele jaren lang.
Roelfien
Zeer actief

Dokter gaf ook al aan dat rymadil behoorlijk gewijzigd was op de bijwerkingen en dat dit tabletten fijn werken. En dat het fijn werkt, lees ik bij jullie dus ook.
Irmelin, mijn honden krijgen ook geen zware botten meer, verteren ze ook slechter. Ze zijn nu meer aan de kip en haas voor het botmateriaal, dat gaat beter dan schaap/geit etc. En ze hebben meer behoefte aan groente :oeps: :F:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Previcox is volgens mij toch wel de meeste veilige dagelijkse pijnstilling en anders zou ik gaan voor Rimadyl.
Kaya krijgt Previcox, is wat veiliger voor maag en nieren (zeggen ze...), maar als ze tegen Rimadyl kon dan had ik dat gegeven.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Samara krijg al heel erg lang metacam en heeft nergens last van.. de hond van onze da assistente heeft 8 jaar aan 1 gelsoten op de metacam gestaan en nergens last van gehad... tis maar net hoe gevoelig je hond ervoor is.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Beetle (bijna 15 jaar) krijgt al langere tijd rimadyl. EIgenlijk de reden, dat ik het gevoel had dat ze ergens last van heeft en de dierenarts niet echt wat kan vinden. Wel heeft ze gigantisch veel bulten in haar buik, dus ik vermoed dat ze daar last van heeft. Eigenlijk weet ik niet precies hoe lang ze de rimadyl nu krijgt, maar ze zit er denk ik ongeveer een jaar op. Voor zover bij mij bekend geen bijwerkingen. Ze zat eerst op de max. dosis, daarna afgebouwd naar 3/4 en toen afgebouwd naar de helft van de maximale dosis. Sinds ze op de rimadyl zit oogt ze veel vitaler. Recent liep ze wat meer te manken achter, dus op dit moment heb ik de dosis weer verhoogd, ze loopt nu weer beter en ik wil het weer gaan afbouwen.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Caro. schreef:Previcox is volgens mij toch wel de meeste veilige dagelijkse pijnstilling en anders zou ik gaan voor Rimadyl.
Onsior is nog iets veiliger.
Dat is een selectieve COX-remmer en is vrij nieuw.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MoniqueDM schreef:
Caro. schreef:Previcox is volgens mij toch wel de meeste veilige dagelijkse pijnstilling en anders zou ik gaan voor Rimadyl.
Die kende ik nog niet. Heb er inmiddels wat over gelezen en dit is zeker iets om te onthouden.
Dank je :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

MoniqueDM
Zeer actief

Caro. schreef:
MoniqueDM schreef:
Die kende ik nog niet. Heb er inmiddels wat over gelezen en dit is zeker iets om te onthouden.
Geen dank Tiny!
Donna krijgt nu al bijna een jaar Onsior vanwege flinke artrose aan haar rechter elleboog en ze doet het er goed op.
In september laat ik wel weer even (voor de tweede keer) de lever en nieren controleren :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Quasar krijgt nu sinds een week Novacam, dat zou ook voor langere termijn zijn.
Rimadyl heeft hij gehad maar dat hielp niet tegen de pijn. Met Novacam ook nog maar afwachten dus ik hou het even in de gaten hier.
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik vind Trocoxil erg interessant! Is ook één van de nieuwere producten op de markt.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
MoniqueDM
Zeer actief

~Tine~ schreef:Ik vind Trocoxil erg interessant! Is ook één van de nieuwere producten op de markt.
Klopt!
Deze pijnstiller mag je maar één keer per maand geven, maar als een hond na twee weken toch weer pijn vertoont, heb je een probleem.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

De dierenarts hier heeft ineens geen rimadyl meer, dat kan ik alleen op bestelling krijgen. Ze geven nu standaard carporal mee.
Ik vind die smakelijke tabletten toch veel handiger.
Afbeelding
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Mickey krijgt al bijna 2 jaar Carporal voor flinke artrose in allebei de achterpoten, paar maanden terug was bloedonderzoek nog ok maar ze zit nu ondertussen wel op max. dosis, heb net weer hele zooi pillen gekocht, vraag mij toch af als ik al die andere soorten hoor of ik niet eens een ander moet proberen vanwege gewenning of beschadiging van de organen, of zou dat niet zoveel uitmaken? Had van DA begrepen dat Carporal al iets beter zou zijn dan Rimadyl. Zal kijken naar "Onsior" nog nooit eerder van gehoord.
Met die smakelijke Rimadyl pillen heeft Mickey niet zo'n goede ervaring, die heeft ze een keer bij de oppas gejat en zo'n stuk of 15 naar binnen gewerkt, gelukkig waren ze er snel bij, gelijk naar DA en is het met een sisser afgelopen. Carporal geef ik met zo'n blokje apericube kaas (per stuk verpakt) ze komt er al aan als ik zo'n blokje uit de koelkast haal.
Afbeelding
Zeer actief

annemick schreef: Had van DA begrepen dat Carporal al iets beter zou zijn dan Rimadyl.
Carporal heeft volgens mij dezelfde werkzame stof als Rimadyl, namelijk carprofen, dus Carporal is precies hetzelfde als Rimadyl.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Caro. schreef:
MoniqueDM schreef: Onsior is nog iets veiliger.
Geen dank Tiny!
Donna krijgt nu al bijna een jaar Onsior vanwege flinke artrose aan haar rechter elleboog en ze doet het er goed op.
In september laat ik wel weer even (voor de tweede keer) de lever en nieren controleren :wink: .
Ik ga dat ook eens even opzoeken, lezen en met de dierenarts bespreken. :ok:
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Mijn oudste Cairn Tessa staat al bijna twee jaar consequent op Metacam. En technisch gezien zelfs iets overgedoseerd, ze krijgt voor 10 kg en ze weegt 8kg. We proberen nu af te bouwen naar een onderhoudsdosis van 5-7 maar eerdere pogingen pakten niet goed uit. Rymadil is voor haar geen optie, toen ze dat na een operatie kreeg is ze er echt heel ziek van geweest, dus dat geef ik haar echt niet meer.

Troxodil vind ik ook niet echt wat omdat je er niets bij kan geven. Die andere merken ken ik niet en ga ik zeker eens met mijn DA bespreken. Misschien kan ik een jaar het een en een jaar het andere geven. En inderdaad, ik heb ook gehoord van de honden die gewoon oud zijn geworden op Metacam. Dat is ook een van de redenen dat ik ervan uitga dat dit gewoon goed gaat. Misschien ten onrechte?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
MoniqueDM
Zeer actief

MirandaH schreef:En inderdaad, ik heb ook gehoord van de honden die gewoon oud zijn geworden op Metacam. Dat is ook een van de redenen dat ik ervan uitga dat dit gewoon goed gaat. Misschien ten onrechte?
Op zich niet, want ik ken ook een Labrador waarbij met 2 jaar ED is geconstateerd.
Hij heeft z'n leven lang dagelijks Metacam geslikt en is bijna 12 jaar geworden, dus het kan altijd natuurlijk.
De nieuwere middelen geven gewoon wat minder bijwerkingen en zijn wat veiliger :wink: .
Afbeelding
bekooij
Zeer actief
Mijn ras(sen): berner sennen, friese stabij

Ongelezen bericht door bekooij »

Ook ik geef mijn hond dagelijks Previcox. Hij heeft eerst op rimadyl gestaan en metacam maar op alle twee reageerde hij slecht. Bijna geen verschil met of zonder. Toen adviseerde mijn DA om hem op Previcox gezet. Daar reageerde hij meteen op. Of er nooit wat aan de hand geweest is en hij sprong zelf zomaar weer in de auto. Dat deed ie al ruim een half jaar niet meer.
Op eigen initiatief ben ik gaan afbouwen. Eerst elke dag een halve en nu zelf om de twee dagen een half tabletje. Ook daar doet ie het heel goed op en heeft geen pijn meer. Helemaal stoppen werkt niet dan komt het weer terug.
Wie weet heb je hier wat aan.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Bram heeft heel lang Rymadil gehad, eerst de witte pilletjes en later werden het de scrabbleblokken, hij reageerde er goed op en van bijwerkingen heb ik nooit iets gemerkt.

Thijs krijgt sinds een tijd 1 Rymadil en Marcel heeft afgelopen maandag geadviseerd om dat naar 2 op te hogen. En we hebben nu Carprodyl, het bevat afgezien van het lekkere smaakje dezelfde bestanddelen maar is half zo duur. Aangezien Thijs de lekkere Rymadil helemaal niet te vreten vond ben ik voor de Carprodyl gegaan.

We hebben een heel andere hondje, we zijn er een beetje ondersteboven van. Hij trok vanmorgen zelfs een paar sprintachtige hobbelrunnetjes over het veld. Hij is ouderwets nieuwsgierig en snatert er lustig op los.

Een pijnbestrijder geven is niet leuk maar het is ook niet goed voor een lijf om steeds maar tegen pijn en ontstekingen te moeten vechten, daar wordt het ook niet beter van. Ik zou proberen uit te vissen waar hij het goed op doet en er voor gaan.

Bij de weg, bij de dierenarts hing een poster over een nieuw middel tegen artrose (ik moest ervan slikken vanwege Bram) maar kon niet ontdekken wat het was.
AfbeeldingAfbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

ook hier een arthrose met waarschijnlijk een schouder ontsteking patient, nl. Ivan . Ik heb nu een kuur gekregen van novacam van een week en hij moet drie weken rustig aan doen. Wordt het niet beter, gaan ze eerst een foto maken. DA denkt aan arthrose. Hij wordt binnenkort ook 10 dus het kan. Ik hou dit ook even in de gaten. Moet hij echt altijd aan de pijnmedicatie, dan ga ik ook eens naar dat nieuwe middel vragen. Hij krijgt ook Phenoral voor zijn epilepsie dus het moet allemaal wel bij elkaar kunnen.
wat is dat toch wat met die oude mannen, hier beide aan het kreupelen. Lang lopen is er niet meer bij. Hoe langer wij lopen hoe kreupeler ze worden. Vooral na het opstaan is het erg. :(:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Gewoon leeftijd Jacks en wij mensen hebben er ook last van. Althans ik wel, rechterknie niet zo fijn meer en een houterig ruggetje na 18 holes.

Maar het gaat zo snel bij ze, als pup is het rustig aan doen, dan heb je een groot aantal jaren dat je flink met ze uit de voeten kunt en dat is dan bijna van de ene op de andere dag voorbij en loop je wat rond te sloffen. En dat duurt dan weer even lang als vroeger een hele ronde bos want de krant moet wel van voor naar achter gelezen worden en daar laten we ons niet bij haasten.

Ik kan ondertussen bijna een trui punnikken.
AfbeeldingAfbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

bram en thijs schreef:Gewoon leeftijd Jacks en wij mensen hebben er ook last van. Althans ik wel, rechterknie niet zo fijn meer en een houterig ruggetje na 18 holes.

Maar het gaat zo snel bij ze, als pup is het rustig aan doen, dan heb je een groot aantal jaren dat je flink met ze uit de voeten kunt en dat is dan bijna van de ene op de andere dag voorbij en loop je wat rond te sloffen. En dat duurt dan weer even lang als vroeger een hele ronde bos want de krant moet wel van voor naar achter gelezen worden en daar laten we ons niet bij haasten.

Ik kan ondertussen bijna een trui punnikken.
Haha, erg he? Engelengeduld moet een mens hebben :mrgreen:

Kaya heeft dus ook flinke artrose + hd en krijgt dagelijks pijnstilling. Na een lelijke ontsteking enkele maanden geleden, kan zij ook geen uur meer flink tempo lopen en hebben we besloten dat ze met 'pensioen' is gegaan... dus dat betekent haar tempo aanhouden.
Nou ja, niet helemaal hoor, want ze snuffelt rustig ergens 15 minuten om vervolgens letterlijk één stap te doen en daar weer 15 minuten te gaan snuffelen :schrik: Die 15 minuten korten we natuurlijk wel in naar een paar minuten, maar tjongejonge... ik tel regelmatig even tot 100 om haar nog niet aan te sporen toch even een paar meter achter elkaar te laten lopen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Marion_ph
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bolognezer

Ongelezen bericht door Marion_ph »

MoniqueDM schreef:
annemick schreef: Had van DA begrepen dat Carporal al iets beter zou zijn dan Rimadyl.
Carporal heeft volgens mij dezelfde werkzame stof als Rimadyl, namelijk carprofen, dus Carporal is precies hetzelfde als Rimadyl.
Ik heb begrepen dat in Novocam en Metacam ook dezelfde werkzame stoffen zitten? Het enige verschil zou zijn dat de Novocam goedkoper is.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”