Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe kies je een fokker?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 2

Hoe kies je een fokker?

Ongelezen bericht door Jeffy »

Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie een fokker kiezen. Waarop let je, alleen op de ouderhond(en), kijk je ook naar de manier van fokken of wil je zelfs graag dat een fokker hetzelfde over honden houden/opvoeden denkt als jijzelf.

Ik ben zo langzamerhand eens een beetje aan het kijken geslagen op internet naar fokkers. Maar ik vind het toch best lastig om te weten waar je nou precies naar moet kijken. We hebben twee katten dus het zou bijvoorbeeld heel handig zijn als de pups met katten opgroeien. Maar in hoeverre is dat nou echt zo nodig? Is het niet zo dat je alle pups met katten kan leren omgaan? Ik denk dat het bij mij heel erg een gevoelskwestie gaat worden, heb ik een goed gevoel bij de fokker of niet.
Het zou misschien handig zijn om wat hulp te hebben van iemand die wat meer verstand heeft van de fokkerswereld, maar ja, hoe kom je aan zo iemand :denken:

Nou ja ik vind het allemaal best lastig dus. Ben benieuwd hoe anderen het doen.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Re: Hoe kies je een fokker?

Ongelezen bericht door Mit »

Via het hondenforum :mrgreen:
Nee ik vind het belangrijk dat ik een beetje leuk kan praten met de fokker, dat de ideeën redelijk overeen komen. Zo hebben we het bij Stellar gedaan.
Ik vind het belangrijk dat ik vertrouwen heb in een fokker en dat ik de ouderdieren leuk vind en mooi.
Verder wil ik graag dat een fokker de ouderdieren test en bij voorkeur een stamboom. En ik vind het fijn als een fokker meedenkt en mij niet zomaar het felste hondje uit het nest meegeeft.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Wat Mit zegt en lid worden van de rasvereniging, naar shows gaan. Fokkers aanspreken.
Vragen of je eens thuis naa de honden mag komen kijken. Dan kijken en luisteren.
Gaat het om een Witte Herder? Daar zijn echt heel veel fokkers van. Neem je tijd om zoveel mogelijk info op te doen.
Een pup kan met 8 weken ook nog prima aan katten wennen hoor.
Jeffy
Zeer actief

Ja voor mij gaat het om de witte herder inderdaad. Ik heb ook wel iemand op het oog van het forum die ik maar eens een pb moet sturen voor wat meer info. Ik weet wat ik wil maar misschien is wat andere input ook wel handig.
En dat een pup wel met katten kan leren weet ik op zich ook wel, zeker na vanochtend toen Nylan met puppy Jacky op bezoek kwam. Dat ging prima. Dat had ik ook wel verwacht maar stiekem ben ik toch altijd bang dat het niet goed gaat. Kilian hebben we altijd moeten scheiden van de katten. Dat wil ik gewoon niet nog een keer.
Maar ja, dat heeft niet zoveel met de fokker te maken :mrgreen:
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ga gewoon eens bij enkele fokkers langs, zonder dat ze een nest hebben (of een nest waar alle pups vergeven zijn).
Dan kan je een goed beeld vormen van de fokker en de honden en er thuis nog eens goed over denken. Er zal allicht een fokker tussenzitten waar je een klik mee hebt en die honden heeft die je aanspreken.
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

gewoon langs gaan bij fokkers die een mooie lijn hebben.
ik wil graag de lijn weten waarin ze fokken.
en de ouderdieren weten.
ik wil veel info van hun en als de fokker dat ook van mij wil ben ik tevreden.
ik vind als ze moeilijk doen niet erg.
en als je eenmaal een goeie fokker hebt hou dan vast.
want het is gewoon fijn als je er een goed gevoel bij hebt.
en dan hoef je het niet met alles eens te zijn hoor. :W:
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

de puppy kopers die hier langskomen hebben het volgende altijd voor ogen:

bloedvoering moet naar wens zijn
HD vrij
ED vrij
rug zonder bemerkingen
sociaal
uitstekend geschikt voor de sport
in huis rustig kunnen zijn
en de goede klik met ons
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Stuur eens een mailtje naar zeta-jones. Als ik een witje zou zoeken, zou zij de eerste op mijn lijst zijn waar ik op de koffie zou gaan ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Gezondheidstesten
ouderdieren
bloedlijnen
hoe de fokker overkomt (in het echt) en omgaat met haar dieren
Of je langs mag komen en hoe het er daar uit ziet
en luister naar je gevoel :ok:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik zoek eerst via internet (rasvereniging helpt daarbij ook) en kijk naar de website. Dan kijk ik vooral naar de huisvesting en de stambomen. Fokkers die hun honden in kennels hebben (komt bv heel veel bij Sint-Bernardfokkers voor) vallen af, net zoals stambomen met veel inteelt. De fokkers moeten wel minimaal fokken volgens de richtlijnen en eisen van de rasvereniging. Oja, en als ik een pup wil, dan wil ik er wel een met stamboom.
Bij mij vallen kennelhonden af, omdat het ras waar ik op val daar in mijn ogen niet geschikt voor is én omdat veel fokkers die hun honden in kennels hebben direct heeeeeel erg veel honden hebben. En daar hou ik niet van. Als je zeg maar 10+ honden hebt, dan kun je die honden mijns inziens niet de aandacht geven die nodig is.

Nu heb ik zo via internet een selectie gemaakt en ga daarmee naar een hondenshow. Dan maak ik een praatje met de fokkers en kijk met wie het klikt. Klikt het met een fokker, dan wil ik eens op bezoek komen. Bij voorkeur op een moment als er geen pups aanwezig zijn. Want wie smelt er nu niet voor een pup. Ik kijk hoe de honden zijn en hoe zij zich gedragen en hoe zij gehuisvest zijn. En tijdens het bezoek vraag ik een fokker de hemd van het lijf. En mocht ik dan nog tevreden zijn, dan wil ik wel op de wachtlijst gezet worden voor een pup.

Dit traject kan best een half jaar duren (of langer!) en een pup kost meer dan een pup van de eerste de beste broodfokker, maar dat heb ik er met alle liefde voor over.
Jeffy
Zeer actief

Magic schreef:Stuur eens een mailtje naar zeta-jones. Als ik een witje zou zoeken, zou zij de eerste op mijn lijst zijn waar ik op de koffie zou gaan ;).
Dat is ook degene die ik in gedachten had :wink:
Er zijn hier op het forum wel een aantal mensen waar ik zo een hond zou durven halen. Maar die fokken de verkeerde rassen :mrgreen:

Verder bedankt voor alle tips tot nu toe. Ik heb verder niet zoveel verstand van bloedlijnen en zo, dus dat is dan wel wat lastig. Maar dat zal ook wel goed komen :D
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ik had het makkelijk, mijn reu komt bij vrienden van ons vandaan :) Wel precies zoals ik het zelf voor ogen had hoor, ik vind het namelijk belangrijk dat een fokker de honden in huis houdt, dat de puppies in huiselijke kring opgroeien, dat de ouderdieren getest zijn enzo. Voordeel van mijn situatie was dat ik precies wist hoe de fokkers met hun honden en pups omgaan :) Ik was er namelijk zelf bij haha :P Ik denk ook dat het een groot deel onderbuikgevoel is. Sinds ik mijn reu heb en nog wel eens een showtje loop kom ik ook een hoop andere fokkers tegen en hoewel die mensen heus allemaal verantwoordelijk met hun honden en pups omgaan, zou ik toch bij de een liever een pup weghalen dan bij de ander :)
Jeffy
Zeer actief

Muk schreef: En tijdens het bezoek vraag ik een fokker de hemd van het lijf. En mocht ik dan nog tevreden zijn, dan wil ik wel op de wachtlijst gezet worden voor een pup.

Dit traject kan best een half jaar duren (of langer!) en een pup kost meer dan een pup van de eerste de beste broodfokker, maar dat heb ik er met alle liefde voor over.
Ik ben dan wel nieuwsgierig naar wat voor vragen je dan stelt. :wink:

Ik hou de site van de zwitserse witte herder vereniging ook in de gaten, ga de websites af van fokkers die nu pups hebben of die een nestje verwachten. Daar zaten er ook wel een paar bij die me zo wel aanspraken. Misschien moet ik er maar eens een paar mailtjes tegenaan gooien.

Verder ga ik ook voor een goed gefokte pup met stamboom. Een hond zonder stamboom zou een kruising worden, niet bijvoorbeeld een witte herder zonder boom. En tijd heb ik ook wel, ik ben nu toch nog niet toe aan een pup. Al zou ik er diep in mijn hart het liefst gister al een hebben :wachten:
Muk

jeffy schreef:
Muk schreef: En tijdens het bezoek vraag ik een fokker de hemd van het lijf. En mocht ik dan nog tevreden zijn, dan wil ik wel op de wachtlijst gezet worden voor een pup.

Ik ben dan wel nieuwsgierig naar wat voor vragen je dan stelt. :wink:
Ik vraag van alles, bijvoorbeeld:
- Wat doet een fokker allemaal met zijn honden (behalve shows aflopen)? Dit is ook rasafhankelijk, maar honden die alleen maar thuis zitten en een blokje omgaan, vind ik persoonlijk te weinig.
- Hoe denkt een fokker over het fokken en waar let de fokker op bij het kiezen van een dekreu (erfelijkheid, karakter, uiterlijk, gezondheid)
- Hoe zit het met de gezondheid van de honden van de fokker en het ras
- Hoe zit het met de gezondheid van de eerder gefokte pups? Dit is een beetje een strikvraag, want iedere fokker die al een tijdje bezig is, heeft wel eens een pup gefokt die niet gezond is. Dit is niet erg, dat kan gebeuren, maar een fokker die zegt dat AL zijn nakomelingen gezond zijn, liegt in mijn ogen.
- Wat voert de fokker de honden en waarom (brok, kvv, barf)
- enz.

Ik vraag overigens nooit naar meningen over collega-fokkers. De hondenfokwereld is over het algemeen allemaal haat en nijd onderling, dus fokkers die zomaar gaan roddelen over collega-fokkers daar heb ik niks mee.
Jeffy
Zeer actief

Duidelijk dank je wel :ok:

Ik moet maar eens een lijstje gaan maken met wat ik wil en wat ik belangrijk vind om te weten.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

jeffy schreef: Ik moet maar eens een lijstje gaan maken met wat ik wil en wat ik belangrijk vind om te weten.
Heel verstandig! :ok:
Zo'n lijstje met je eigen vragen is een goede houvast voor tijdens een gesprek, ik vind het zelf altijd prettig als potentiële puppykopers er eentje hebben. Dat geeft voor mijn gevoel aan dat mensen er duidelijk op voorhand al over nagedacht hebben, en niet zomaar onbezonnen een keer bij een fokker langsgaan uit nieuwsgierigheid.

Zeta-Jones lijkt me een heel betrokken en eerlijke fokker van het ras, ik zou dus zeker met haar een afspraak maken om bij haar prachtige honden te gaan kijken.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind een fokker op dat soort gebieden niet zo belangrijk.
De honden en de keuze daarvoor des te meer.
( en de uitslagen ) maar of de fokker vers of brok geeft, zou mij echt niks uitmaken,
daar heb ik ook niks mee te maken, en dat maakt iemand ook geen goede of slechte fokker.
Dus let vooral op of de honden je aanspreken, of ze getest zijn, of er geen ziektes of afwijkingen voorkomen in de lijnen,
hoe het gedrag is, en hoe de honden opgroeien.
Muk

Aimee schreef:Ik vind een fokker op dat soort gebieden niet zo belangrijk.
De honden en de keuze daarvoor des te meer.
( en de uitslagen ) maar of de fokker vers of brok geeft, zou mij echt niks uitmaken,
daar heb ik ook niks mee te maken, en dat maakt iemand ook geen goede of slechte fokker.
Dus let vooral op of de honden je aanspreken, of ze getest zijn, of er geen ziektes of afwijkingen voorkomen in de lijnen,
hoe het gedrag is, en hoe de honden opgroeien.
Ik vind voer ook belangrijk, zeker de motivatie waarom men iets voert. Misschen is dat bij jouw rassen niet gebruikelijk, maar er zijn fokkers die behoorlijk anti-vleesvoer zijn (vooral bij grote rassen zoals Newfoundlanders en Sint-Bernards) en die daarom misschien niet eens een pup meegeven. Ondanks dat je verder het perfecte baasje bent.

De dingen die jij noemt vraag ik ook, want dat vind ik net zo belangrijk (ik noem dat heel kort en het zijn lang niet alle vragen die ik stel, maar dat terzijde :wink: ).
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Wij zijn destijds ook naar de ouderhonden gaan kijken. Mama hond op agility-training bijvoorbeeld. Dan zie je toch net iets meer dan tijdens een bezoekje in huis ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het ras als het nog niet bekend is, zoek ik uit door bezoeken aan shows en kijk naar wat ik een mooie hond is en wie dan de fokker is. Bloedlijnen etc. heb ik geen verstand van. Ik wil ook een paar keer voordat er pups zijn bij de fokker langs om te kijken of het klikt, waar de honden zitten en hoe ze zijn.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Beetle is door ons zelf gefokt, Lumi komt bij pupkopers van ons vandaan, Vincent is een herplaatser, zoon van onze Beetle die op 9 jarige leeftijd terug kwam. Als het meezit wordt over een week of 5 mijn volgende hondje geboren. Van een bepaalde reu wil ik graag een pup en hij heeft een leuk teefje gedekt. Het gaat me dus niet om de fokker, maar om de voorouders van de hond (bij dit ras).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”