Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gehoorzame hond overslaan of niet? update 7/6 we doen het!

Moderator: moderatorteam

tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

gehoorzame hond overslaan of niet? update 7/6 we doen het!

Ongelezen bericht door tkuijernl »

even een vraagje...

Solo is nu 6 maanden en wij zitten op het einde van de puppy cursus. normaal gaan de honden na de puppy curses door met gehoorzame hond.

maar..Solo gaat als een speer met leren, vind het geweldig en echt heel erg leuk.

hij beheerst al heel erg veel waardoor ik in de knoop kwam met de oefeningen aanleren omdat ik niet tever vooruit wil lopen op de rest.

nu heb ik gevraagd wat de oefeningen zijn die ze in de gehoorzame hond krijgen maar dat is dus naast de `normale` oefeningen de zit&blijf op riemafstand, de af & blijf op riemafstand en het betasten.

die oefeningen beheerst hij alleen al...nu gaf de trainer aan dat hij waarschijnlijk beter de gehoorzame hond over kan slaan en gelijk door naar de VGG (voorbereiding op GG)...

nu hebben we over 2 weken een soort van examen om te kijken of hij dat aan kan maar die kans is bijna 99 %.

nu zit ik een beetje in dubio aangezien ik niet graag te hard wil en de hond wil overtrainen. maar als ik kijk naar Solo vind hij het juist helemaal geweldig om te "werken"

maar na de VGG komt de GG al en daar zou hij dan inzitten op nog geen 1,5 jaar....ik vind het nog wat jong maar dat kan ook aan mij liggen omdat ik nu met Remy pas examen ga doen voor GG B....en hij is 3

dus ja...wat is mijn vraag eigenlijk :LOL:

is het verstandig om de gehoorzame hond over te slaan om zo de uitdaging van de nieuwe oefeningen en het verbeteren van de bestaande oefeningen te hebben of doen we de gehoorzame hond gewoon met het risico dat hij (en ik) ons gaan vervelen :ugh:

nu zal ik er ook even bij vertellen dat wij op de school een stop hebben van 20 juni tot begin september en ik in die tijd wel altijd rustig door train met de honden.

wat zouden jullie doen....ik ben "bang" dat ik straks teveel van hem ga vragen....maar als ik kijk naar hoe graag hij het wil doen is dat misschien overbodig,

we gaan trouwens volgend seizoen ook beginnen met flyball want hij is nog te jong voor behendigheid
Laatst gewijzigd door tkuijernl op 07 jun 2011 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Tamara
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: vraagje...gehoorzame hond overslaan of niet

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

diegene die dat kan beantwoorden ben jij zelf, hoe sta je er zelf in? Ben jij iemand die snel overvraagd zou ik zeggen niet doen, ben je iemand die het los kan laten en zeggen 'hij is nog jong, het komt wel' zou ik zeggen wel doen. Voel je bijv. druk op een hs en heb je een prestatiedrang zou ik het weer niet doen.
Vergeet niet dat zijn uitprobeerfase er nog aan kan komen, dit kan prima nog in de VGG komen.
Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief

ik heb zelf absoluut geen prestatie drang gelukkig.

ik weet dat het honden blijven en al weten ze dondersgoed hoe iets gaat zullen ze altijd wel een keer de kolder in de kop krijgen en gewoon niks meer doen.

ik zie alles als een spelletje en zo leer ik het ze ook aan als spel...

ik weet van mezelf dat ik niet zal overvragen, daarom duurde het met remy ook een stuk langer :lol1: maar bij hem was het ook voor mij nog zoeken hoe ik dingen aan moest leren en bij solo gaat dat gewoon een stuk makkelijker...

ik ben gewoon niet gewend om een hond te hebben die zo snel al de dingen doorheeft en ook al met volle aandacht volgt met een kwispel staart omdat hij weet dat zn beloning komt....

het is ook wel een honden school die er ook naar kijkt dat de hond het wel leuk moet vinden en ik voel me daar ook echt op mn gemak

ik ben eigenlijk niet gewend om cursusen over te slaan...wel om ze over te doen :LOL:
groetjes Tamara
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

Dan ik zou zeggen doen, straks zit je met een hond die het saai vind omdat hij niets nieuws meer leert...
Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief

EschaenStefanie schreef:Dan ik zou zeggen doen, straks zit je met een hond die het saai vind omdat hij niets nieuws meer leert...
ja dat is mijn "angst" wel een beetje....

ik denk ook wel dat de trainers niet zomaar zeggen een cursus overslaan...dat zullen ze eerder niet dan wel doen lijkt mij...

het is misschien gewoon onzekerheid aan mijn kant....ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen eigenlijk...
groetjes Tamara
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Ik zou het gewoon proberen. Als het te makkelijk is is er voor jou én de hond niks aan. Maar houd er wel rekening mee dat je hond 6 maanden is. Tot die tijd luisterde mijn eerste hond ook perfect :F:
tkuijernl
Zeer actief

laura86 schreef:Ik zou het gewoon proberen. Als het te makkelijk is is er voor jou én de hond niks aan. Maar houd er wel rekening mee dat je hond 6 maanden is. Tot die tijd luisterde mijn eerste hond ook perfect :F:
:goeie: :goeie: dat was met die grote zwarte beer van me ook zo :LOL: heerlijk die bananen in de oren tijd :LOL:

maar het zal mij van solo niks verbazen als hij er niet zoveel last van heeft..

phoe...had me altijd voorgesteld dat een 2e hond juist meer werk was ipv minder :LOL: als ik zie wat die kleine allemaal heeft geleerd van Remy...
groetjes Tamara
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Tuurlijk kan dat. GH is vnl een opvoedkundige cursus (toch al niet mijn soort cursus... :mrgreen: ) en GGB is gewoon een sporttraining. Met beiden wil je een heel ander doel bereiken.
tkuijernl
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Tuurlijk kan dat. GH is vnl een opvoedkundige cursus (toch al niet mijn soort cursus... :mrgreen: ) en GGB is gewoon een sporttraining. Met beiden wil je een heel ander doel bereiken.
daar heb je wel een punt eigenlijk :ok:
groetjes Tamara
Mojo2008
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mojo2008 »

Mojo was ook een snel lerende pup. Wij hebben na de puppiecursus en de gevorderden cursus ook een cursus mogen overslaan(GGB). Wij zijn na de gevorderden cursus meteen doorgestroomd naar de GG1. Mojo was net een jaar toen we begonnen zijn met GG1. Ik heb toen, net zoals jij nu doet, getwijfeld of het wel verstandig was om zo snel door te stromen naar GG1, omdat ik bang was dat ik hem zou overvragen. Ik heb er geen moment spijt van gehad! Mojo wilde gewoon heel graag leren en pakte ook de oefeningen in de GG1 snel op. Zo lang je hond plezier blijft houden in nieuwe dingen leren en graag mee gaat naar de cursus, hoef je je volgens mij niet druk te maken dat je hem overvraagt! Succes met je nieuwe cursus!
GROETJES VAN MOJO, HOPE EN MARIEKE

Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Lijkt me geen probleem, sommige honden leren sneller dan anderen.
Zolang ze het leuk vinden om te doen en jij ook, zie ik niet in waarom je niet eerder naar GH kan en daarna GGB.
Mijn hond haalde met 13 maanden haar GGB diploma met heel veel lol in gehoorzaamheid en dat is nooit weggegaan.
linda]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mudi
Contacteer:

Ongelezen bericht door linda] »

Dat kun je toch het beste zelf inschatten, maar als je denkt dat jullie het aankunnen en je de mogelijkheid hebt zou ik persoonlijk kiezen voor een cursus overslaan. Ik kan je uit ervaring zeggen dat het echt niet leuk trainen is als de hond zich gaat vervelen op cursus.
Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief

bedankt voor de antwoorden allemaal!

ik heb inderdaad besloten om het "gewoon" te gaan doen, wel hou ik goed in de gaten dat hij wel de lol erin houdt want dat vind ik het belangrijkste...

dit noemen ze volgens mij een "luxe probleem" :engel:
groetjes Tamara
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Jammer he, met een beetje inventiviteit kun je als trainer de oefening dan toch ook zo maken dat hij wel weer iets een uitdaging vormt, voor jouw hond.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Inge O schreef:
TeamWork schreef:Jammer he, met een beetje inventiviteit kun je als trainer de oefening dan toch ook zo maken dat hij wel weer iets een uitdaging vormt, voor jouw hond.
dat proberen ze wel hoor - en ik ook, heel hard zelfs - maar welke variatie ik ook aanbreng : het blijft wel dezelfde oefening natuurlijk en relax wil vooral nieuwwwww :U: .

ja, ik ben zelf niet van de kunstjes dus dan ben je redelijk snel rond natuurlijk :oeps: .
Zeker een pluspunt dat ze het wel proberen dan :ok:
Ik ben ook niet van de kunstjes, opvoeden is leuk, trainen niet. Kort door de bocht dan :wink:
En het grootste pluspunt zien we over het hoofd: een slimme hond :cheer:
tkuijernl
Zeer actief

bij ons is het ook zo dat als een hond verder is, sneller gaat dat ze daar wel op anticiperen. alleen heb ik al een andere hond die GG doet dus ik weet zelf wat en hoe ik dingen aan leer juist omdat de kleine (oke zo klein is hij niet maar hij blijft de kleine haha) straks zeker op zn plek is bij de GG naast behendigheid als hij oud genoeg is.

ik wil alleen zelf niet te snel met nieuwe oefeningen...maar hij pakt het echt giga snel op...na 2 keer oefenen kende hij de blijf al :eek: toen had ik wel zoiets van oke....want dat duurde bij remy echt lang maar ik kan bij solo op mn kop gaan staan en hij blijft gewoon zitten...gister ben ik als een gek gaan springen maar nee hij blijft zitten want dan komt zn bal en die is veel leuker dan een vrouwtje die gek doet :Q:

solo is wel een hondje die toen wij hem kregen heel onderdanig en snel onder de indruk was en door het trainen is hij veel meer op zn gemak omdat hij genoeg uitdaging krijgt zowel geestelijk als lichamelijk..

een slimme hond is leuk...maar soms ook niet :F: maar kwa gedrag zie ik wel veel border collie in hem terug komen
groetjes Tamara
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Gewoon doen.
En 1,5 jaar en dan aan G&G-b beginnen vind ik absoluut niet te jong.
Mijn honden doen alleen puppen en dan ga ik thuis trainen en dan stroom ik als ze ongeveer een jaar oud zijn in bij de G&G-beginners. En dan zo snel mogelijk examen doen. Hier hebben ze, ongeveer, allemaal voor de 1,5 jaar hun officiele diploma op zak.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb het met Kay niet gedaan, maar het ligt een beetje aan de hondenschool als er geen mogelijkheid is tot tussentijds examen of doorstromen, zou ik het misschien wel doen. Ik vind voor 6 maanden het wel jong om al door te trainen. Kay was ook super snel en ik liep in de regel ook wel iets voor op de cursus. Uiteindelijk verveelde hij zich soms de laatste lessen wel echt. Uiteindelijk heb ik per ongeluk 1 cursuse overgeslagen, omdat ik was ingedeeld voor 1 examen te hoog en deze gewoon met zeer hoge punten behaalde, maar toen was Kay volgens mij echt al ergens rond de 1 jaar. Nu meot ik zeggen dat ik tijdens een cursus nog wel eens mijn eigen plan trek (ik ben denk ik geen makkelijke cursist haha)
Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief

bij ons is het niet mogelijk om tussentijds door te stromen, we hebben ook nog een zomer en winter stop dus daar moet ik wel rekening mee houden.

als hij de gehoorzame hond overslaat dan is hij 9 a 10 maanden als we beginnen met de VGG (september).

een seizoen loopt bij ons van maart tot en met juni daarna stop tot september (ivm vakanties en dergelijke) dan het 2e seizoen van september tot december en dan weer stop ( ivm weersomstandigheden en geen overdekking) van december tot maart.

eerst maar eens afwachten als hij "examen" doet of hij over mag slaan :wink:

maar aangezien we 3 maanden stop op de honden school hebben en ik thuis wel doortrain rustig aan denk ik dat overslaan wel het beste zou zijn
groetjes Tamara
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Mojo2008 schreef:Mojo was ook een snel lerende pup. Wij hebben na de puppiecursus en de gevorderden cursus ook een cursus mogen overslaan(GGB). Wij zijn na de gevorderden cursus meteen doorgestroomd naar de GG1. Mojo was net een jaar toen we begonnen zijn met GG1. Ik heb toen, net zoals jij nu doet, getwijfeld of het wel verstandig was om zo snel door te stromen naar GG1, omdat ik bang was dat ik hem zou overvragen. Ik heb er geen moment spijt van gehad! Mojo wilde gewoon heel graag leren en pakte ook de oefeningen in de GG1 snel op. Zo lang je hond plezier blijft houden in nieuwe dingen leren en graag mee gaat naar de cursus, hoef je je volgens mij niet druk te maken dat je hem overvraagt! Succes met je nieuwe cursus!
Maar je moet toch eerst je GGB diploma hebben om GG1 examen te kunnen doen? als je het officieel doet tenminste.

@tkuijernl:
Ik zou gewoon lekker de gehoorzame hond overslaan hoor :ok:
Macho was ook 12 maanden toen hij GGB deed.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Mojo2008
Zeer actief

Maar je moet toch eerst je GGB diploma hebben om GG1 examen te kunnen doen? als je het officieel doet tenminste.
Mijn instructeur heeft toestemming gevraagd aan de baas van de hondenschool. Die heeft Mojo bekeken en toen mocht ik gewoon zonder GGB-diploma door naar GG1. Mojo en ik hebben het GG1 diploma gehaald. Geen idee of dat dan niet officieel is... Ik heb hetzelfde diploma als de andere cursisten dus... :19:

Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Mojo2008 schreef:
Mijn instructeur heeft toestemming gevraagd aan de baas van de hondenschool. Die heeft Mojo bekeken en toen mocht ik gewoon zonder GGB-diploma door naar GG1. Mojo en ik hebben het GG1 diploma gehaald. Geen idee of dat dan niet officieel is... Ik heb hetzelfde diploma als de andere cursisten dus... :19:
Is het van de FHN of de cynophilia uit?
Of gewoon vanuit de hondenschool zelf?
Zover ik weet moet je (in ieder geval bij de cyno) eerst de GGB hebben gehaald voor je opmag voor de GG1.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Mojo2008
Zeer actief

Zover ik weet moet je (in ieder geval bij de cyno) eerst de GGB hebben gehaald voor je opmag voor de GG1.
Geen idee. Dan zal het wel van de hondenschool zelf zijn. Ik heb van dat soort zaken ook helemaal geen verstand.
Maakt me eerlijk gezegd ook niet zoveel uit, ik doe die cursussen toch alleen voor mijn (en Mojo's) plezier!

Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief

wij hebben 2 keer examen voor de GG B, eerst Club examen en daarna Cyno examen. wil je verder in de GG moet je het GG B examen gehaald hebben bij Cyno. vanaf GG B clubexamen worden alle examens door cyno gedaan bij ons of je moet naar wedstrijden toe in het land.

met remy ga ik 20 juni examen doen voor GG B club en als dat goed gaat, gaan we op voor het cyno examen..spannend hoor!!!

de 14e heb ik trouwens met solo het examen om te kijken of hij over mag slaan...worden nog spannende tijden :wink:
groetjes Tamara
Mojo2008
Zeer actief

Mmmm, bij ons was dat allemaal niet zo officieel, wij deden alleen examen op de hondenclub zelf.
Ik heb ook nooit meegedaan met wedstrijden ofzo....

Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Mojo2008 schreef:
Geen idee. Dan zal het wel van de hondenschool zelf zijn. Ik heb van dat soort zaken ook helemaal geen verstand.
Maakt me eerlijk gezegd ook niet zoveel uit, ik doe die cursussen toch alleen voor mijn (en Mojo's) plezier!
Dan zou het inderdaad wel van de hondenschool zelf uit zijn.
Maakt ook helemaal niet uit, ik vond het alleen een beetje raar dat je de GGB kon over slaan, maar dat verklaart dus waarom het wel kon.
Er plezier in hebben is inderdaad het allerbelangrijkste :ok:
Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief

Re: gehoorzame hond overslaan of niet? update 7/6 we doen he

vandaag hebben solo en ik het "examen" gehad om te kijken of we idd op het niveau zijn dat we kunnen overslaan...

we zijn inderdaad op het juiste niveau om gelijk de VGG in te gaan....ben wel heel blij dat we het toch gaan doen :wink:
groetjes Tamara
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”