Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kleine hondjes naar een groot lijf verhuizen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: kleine hondjes naar een groot lijf verhuizen
Vanmiddag toen ik ging lopen werd er ineens ook op 2 chi's gedoken die los werden meegenomen vanuit huis naar het grasje ertegenover. Of hij er nu op dook omdat ik aan de overkant liep met jut en jul of omdat er auto's van rechts kwamen weet ik niet, ik was blij dat hij ze vastgreep omdat voorheen ze ook wel eens met grootheidswaanzin over kwamen steken toen ze uitgelaten werden door zijn vrouw.
Maar ik vind formaat en gedrag nog steeds apart van elkaar staan, ik ken echt kleine en grote honden die met normaal gedrag nooit gezeik hebben of krijgen/hebben gekregen en ik ken kleine en grotere honden die gewoon door het gedrag dingen uitlokken. En baasjes erbij die daar niet op inspelen.
Een klein hondje naar een groot lijf verhuizen of een grote naar een kleine gaat niet veel verschil uitmaken denk ik.
Maar ik vind formaat en gedrag nog steeds apart van elkaar staan, ik ken echt kleine en grote honden die met normaal gedrag nooit gezeik hebben of krijgen/hebben gekregen en ik ken kleine en grotere honden die gewoon door het gedrag dingen uitlokken. En baasjes erbij die daar niet op inspelen.
Een klein hondje naar een groot lijf verhuizen of een grote naar een kleine gaat niet veel verschil uitmaken denk ik.
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
WegrennenJeannettebo schreef:Wat zou je doen tegen een klein ielig ventje wat jou helemaal verrot scheld, of een kleerkast van een tokkie die hetzelfde doet, reageer je bij beide hetzelfde?
Nee, uiteraard niet... Maar goed, als je er over nadenkt klopt het inderdaad wel dat een grotere hond zich niet meer zo hoeft 'te bewijzen' als een kleinere hond.
Trouwens die 'tokkie' hoeft alleen nog maar op me af te komen en ik zou al weglopen

-
- Zeer actief
Ze hoeven zich beiden toch niet te bewijzen? Dat snap ik dus nooit. Dat haantjesgedrag van bepaalde honden klein of groot die blaffend op een hond afkomen om zich te willen bewijzen. Als baas hou je die honden bij je klaar. Ze hebben niets te bewijzen als ze niet benaderd worden of zich bedreigd voelen, ga maar aan een ander struikje snuffen en overheen pissen denk ik dan vaak.HillieS schreef:WegrennenJeannettebo schreef:Wat zou je doen tegen een klein ielig ventje wat jou helemaal verrot scheld, of een kleerkast van een tokkie die hetzelfde doet, reageer je bij beide hetzelfde?![]()
Nee, uiteraard niet... Maar goed, als je er over nadenkt klopt het inderdaad wel dat een grotere hond zich niet meer zo hoeft 'te bewijzen' als een kleinere hond.
Trouwens die 'tokkie' hoeft alleen nog maar op me af te komen en ik zou al weglopen
- Maylala
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
HillieS schreef:WegrennenJeannettebo schreef:Wat zou je doen tegen een klein ielig ventje wat jou helemaal verrot scheld, of een kleerkast van een tokkie die hetzelfde doet, reageer je bij beide hetzelfde?![]()
Verder vermenselijken we hier totáál niet hoor.

- Maylala
- Zeer actief
Je zou de eigenaren de kost moeten geven die zeggen dat "ze het gewoon onderling uit moeten vechten" (vreemd genoeg altijd baasjes van honden die 3 keer zo groot zijn als Sjonblondie schreef:Ze hoeven zich beiden toch niet te bewijzen? Dat snap ik dus nooit. Dat haantjesgedrag van bepaalde honden klein of groot die blaffend op een hond afkomen om zich te willen bewijzen. Als baas hou je die honden bij je klaar. Ze hebben niets te bewijzen als ze niet benaderd worden of zich bedreigd voelen, ga maar aan een ander struikje snuffen en overheen pissen denk ik dan vaak.HillieS schreef:WegrennenJeannettebo schreef:Wat zou je doen tegen een klein ielig ventje wat jou helemaal verrot scheld, of een kleerkast van een tokkie die hetzelfde doet, reageer je bij beide hetzelfde?![]()

Als meer mensen die "aanlijnen en bij je houden" instelling zou hebben die jij en ik hebben (en liefst ook een beetje gezond verstand / inzicht in honden gedrag), dan was het voor iedereen een stuk relaxter lopen.

- Hanneke2
- Zeer actief
Ik denk dat formaat wel een rol speelt in het gedrag. Niet dat een hond zelf weet heeft van het eigen formaat, maar wel in relatie tot andere honden. Hele grote honden worden immers ook anders benaderd dan hele kleine honden. En als een kleine hond opeens een hele grote hond zou zijn, zou hij dus het gedrag naar pak-em-beet formaatje lab gaan vertonen wat hij voorheen naar maatje teckel vertoonde.Marjoleine schreef: Oftewel: een hond gedraagt zich niet naar wat hij is maar naar wat hij leert in zijn omgeving en is zich bepaald niet bewust van zijn formaat.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hanneke2
- Zeer actief
Jack heeft ook nooit gezeik, maar hij gaat toch wel 'anders' om met kleine reuenvriendjes dan met z'n leonbergervriend. En ook bij vreemde honden zie ik wel duidelijk verschil in benadering tussen groot en klein. Klein wordt wel eens straal genegeerd, maar een vreemde DD-teef, zoals laatst, dan voelt hij zich opeens een heel klein Jackje en gaat 'mevrouw' tegen zo'n hond zeggen, terwijl het een hele lieve jonge beetje jolige teef was. Als hij op ooghoogte zou staan met zo'n knoeperd van een hond zou ik echt ander gedrag zien.blondie schreef: Maar ik vind formaat en gedrag nog steeds apart van elkaar staan, ik ken echt kleine en grote honden die met normaal gedrag nooit gezeik hebben of krijgen/hebben gekregen
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Dat denk ik bij heel veel kleine honden.blondie schreef:Mijn buuf zei het eens anders "als dit hondje met dit gedrag een grote hond had geweest had ik veel problemen gehad".
Als je het gedrag van sommige kleine honden projecteert op een groter exemplaar schrik je er soms van.
Mensen worden met een kleine hond gewoon vaak minder geconfronteerd met het gedrag. Als zo'n hond groter was geweest, was het vaak ook niet zover gekomen. Omdat je er dan veel serieuzer mee geconfronteerd wordt.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
*wijst naar Jaap*
Wat hij zegt.
Wat hij zegt.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Frederiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
EensJaap* schreef:Dat denk ik bij heel veel kleine honden.blondie schreef:Mijn buuf zei het eens anders "als dit hondje met dit gedrag een grote hond had geweest had ik veel problemen gehad".
Als je het gedrag van sommige kleine honden projecteert op een groter exemplaar schrik je er soms van.
Mensen worden met een kleine hond gewoon vaak minder geconfronteerd met het gedrag. Als zo'n hond groter was geweest, was het vaak ook niet zover gekomen. Omdat je er dan veel serieuzer mee geconfronteerd wordt.

Ik denk overigens dat Hades, wanneer hij een klein hondje was geweest, helemaal niet zo zou verschillen van hoe hij nu is, hoewel het met op schoot liggen een stuk prettiger voor de blaas zou zijn
Laatst gewijzigd door Frederiek op 09 mei 2011 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
precies, ik laat veel meer toe van mijn honden, dan ik zou doen als ze, zeg eens wat, 70 cm waren geweest... en dan heb ik het niet perse over grote dingen hoor, maar opspringen, ineens op schoot plempen, aan de lijn trekken.. kan of mag van mij, mede omdat het qua formaat ook gewoon te handelen is.Jaap* schreef:Dat denk ik bij heel veel kleine honden.blondie schreef:Mijn buuf zei het eens anders "als dit hondje met dit gedrag een grote hond had geweest had ik veel problemen gehad".
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wat ik probeer te zeggen is dat een hond niet reageert vanwege zijn formaat en het zelfbeeld dat hij heeft (want dat heeft ie niet), maar inderdaad wel vanwege de reactie van andere honden op hem.
Hij wil geen plateauzolen omdat ie zichzelf een uk vindt dus, maar als andere honden hem niet serieus nemen zal hij wellicht wel briesen.
Overigens moet Fien zich ook gedragen hoor, en die krijgt ook op haar donder als ze dat niet doet.
Die wordt altijd wel serieus genomen, maar dat dat komt door haar achterhoede van een groter formaat sluit ik niet uit
Alleen denk ik niet dat zij zich daar nou zo van bewust is eigenlijk. Voor haar is dat gewoon de reactie die zij krijgt.
Hij wil geen plateauzolen omdat ie zichzelf een uk vindt dus, maar als andere honden hem niet serieus nemen zal hij wellicht wel briesen.
Overigens moet Fien zich ook gedragen hoor, en die krijgt ook op haar donder als ze dat niet doet.
Die wordt altijd wel serieus genomen, maar dat dat komt door haar achterhoede van een groter formaat sluit ik niet uit

Alleen denk ik niet dat zij zich daar nou zo van bewust is eigenlijk. Voor haar is dat gewoon de reactie die zij krijgt.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik denk idd ook niet dat honden zelf bezig zijn met hun formaat. Niet bewust in ieder geval.
Ik zie wel regelmatig kleine honden waarvan ik de indruk heb dat ze vaak hun best hebben moeten doen om vervelende groterts af te weren. Die lijken zich een soort "de eerste klap is een daalder waard" strategie te hebben aangemeten.
En dat kan ik me soms best goed voorstellen.
Ik zie wel regelmatig kleine honden waarvan ik de indruk heb dat ze vaak hun best hebben moeten doen om vervelende groterts af te weren. Die lijken zich een soort "de eerste klap is een daalder waard" strategie te hebben aangemeten.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Dat dikgedrukte dus. En die non-argumenten.Maylala schreef:
Je zou de eigenaren de kost moeten geven die zeggen dat "ze het gewoon onderling uit moeten vechten" (vreemd genoeg altijd baasjes van honden die 3 keer zo groot zijn als Sjon) of die zeggen dat een hondje dat gewoon gepest wordt en doodsbang is "alleen maar even moet leren dat de andere hond dominant over hem is" en dat dat "zo gaat in roedels". Want "bij CM kan ook gewoon alles samen". En dan kun je gaan uitleggen dat honden die elkaar op een pisveldje tegenkomen geen roedel vormen en niks met elkaar uit te zoeken hebben, dat is echt lullen tegen een muur.
Als meer mensen die "aanlijnen en bij je houden" instelling zou hebben die jij en ik hebben (en liefst ook een beetje gezond verstand / inzicht in honden gedrag), dan was het voor iedereen een stuk relaxter lopen.
Maar ik maak ook mee dat honden van Otto's eigen kleine formaat tegen hem uitvallen (meestal reutjes). De een kreeg onlangs een stevige trap van zijn baasje en de ander kreeg een zeer welgemeend FOEI, werd aangelijnd en naar mij toe de uitleg dat ze dat uitvallen eruit aan het werken was. Hoe doe je dat, had ik nog willen vragen, maar ze liep door omdat haar hond vervelend bleef doen.
Ik moet wel zeggen dat ik in zekere zin wel 'goed' vindt als honden van een gelijk formaat het even met elkaar uitzoeken - mits verstandige baasjes en bijtijds ingrijpen als dat nodig is. Maar als de een beduidend groter is dan de ander, dan is de strijd - of het spel - ongelijk. Otto kan prima stoeien met een aantal grote honden, maar met sommige honden, zoals een uit de kluiten gewassen Old English Bulldog, begin ik er echt niet aan, ook al is die verder echt leuk met Otto.

Groetjes,
Sandra
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Fien scheldt tegen labradors, sinds de keer dat ze letterlijk drie keer over de kop ging omdat die ene lomperik haar letterlijk niet zag.Jaap* schreef:Ik denk idd ook niet dat honden zelf bezig zijn met hun formaat. Niet bewust in ieder geval.
Nu gaat ze op voorhand :M: tegen dat type honden.
En dan ook meteen 50 meter voor de rest uit, niet bang dus, wel pissig.
Ze heeft inderdaad enorm de drang ze voor te zijn.
Dapper en assertief hondje

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ik ben misschien de uitzondering maar ik laat van Sancho niets toe wat Tomas ook niet mag.
Sancho is 6 kg en 29 cm, Tomas 30 kg en 62 cm
Het kan wel zijn dat je anders ermee omgaat als je nooit grote honden hebt gehad, dan realiseer je je misschien zélf niet dat formaat niets uitmaakt als het op vervelend of uitdagend gedrag aankomt.
Sancho is 6 kg en 29 cm, Tomas 30 kg en 62 cm

Het kan wel zijn dat je anders ermee omgaat als je nooit grote honden hebt gehad, dan realiseer je je misschien zélf niet dat formaat niets uitmaakt als het op vervelend of uitdagend gedrag aankomt.
- Moos
- Zeer actief
En toch hoor, als Saar in een dolle bui met 4 pootjes tegelijk op mijn schoot springt vind ik dat aandoenlijk. Springt Vera als een dolle met 4 poten tegelijk bovenop me vind ik dat toch ook wel een tikkeltje irritantMarie-Josée schreef:Ik ben misschien de uitzondering maar ik laat van Sancho niets toe wat Tomas ook niet mag.
Sancho is 6 kg en 29 cm, Tomas 30 kg en 62 cm![]()

Kortom, Saar springt al 6 jaar lang met 4 poten tegelijk op schoot, Vera heeft het een paar keer geprobeerd (compleet met aanloop

Ik denk overigens dat een behoorlijk deel van hun verschil in reactie op andere honden bij Saar en Vera ligt aan hun eigen formaat. Vera is net zo schijterig voor alles formaat Leonberger, als Saar jaren geweest is voor alles formaat Labrador. Alleen Vera komt zelden honden tegen die heel veel groter zijn dan zijzelf, en Saar dagelijks. Met Saars gedrag heb ik dus iets gemoeten (van het kleine hondje dus jaja

Maar goed, ik denk dus dat een Saar van 55 cm schoft ook nauwelijks angstig voor vreemde honden zou zijn geweest (simpelweg omdat ze dan zelden een veel grotere honden tegen zou komen), en dat een Vera van minder dan 30 cm schoft best veel honden eng zou hebben gevonden (omdat dan dus opeens bijna elke hond veel groter zou zijn geweest).

- Maylala
- Zeer actief
Hier is het zelfs andersom, Roos mag dingen die Sjon niet mag, zoals kruimels van tafel poetsen en zo. Sjon zou daarvoor echt op tafel moeten klimmen, Roosje kan dat heel snel & subtiel terwijl ze langsloopt.Marie-Josée schreef:Ik ben misschien de uitzondering maar ik laat van Sancho niets toe wat Tomas ook niet mag.
Sancho is 6 kg en 29 cm, Tomas 30 kg en 62 cm![]()