Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rashonden versus "vuilnisbakkies"

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Rashonden versus "vuilnisbakkies"

Ongelezen bericht door Marjoleine »

iones schreef:Zijn daar onderzoeken voor nodig dan? Ik denk dat dit blijkt uit de praktijk. Degenen die over de meeste informatie beschikken zijn dierenartsen. Want zij zijn degenen die honden moeten euthanaseren als het niet meer gaat.
Dat lijkt me wel verstandig, want honden zonder papieren worden ook gezien als "ras" bij dierenartsen.
Indy schreef:Weet iemand toevallig wat een kruising is in het Engels?
Cross breed.
Er zijn wel onderzoeken, hoor. Zoeken op dogs, breeding en longivity en op canine diversity project. John Armstrong levert ook wel wat op ;)

Overigens is het niet zo dat de meeste afwijkingen recessief zijn.
de meeste afwijkingen zijn polygeen. Dat is wat anders.

Vroeger had je kruisingen die deels op straat zwierven. Dan overleefde maar een deel en daardoor had je een selectie. Dat soort bastaardjes werd relatief oud inderdaad.
Maar zulke bastaardjes zijn hier niet meer.

Honden gaan veelal niet dood aan de erfelijke problemen overigens. Ze leven er wel minder aangenaam door, maar dood gaan ze aan veel dingen niet. En blinde, kreupele honden die om allerlei redenen op de pillen zitten kunnen dus heel oud worden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Maar als het welzijn van een hond aangetast wordt, dan wordt vaak besloten tot euthanasie. En eigenlijk zou eens aangetoond moeten worden dat honden van echte goede fokkers gezonder zijn dan die van broodfokkers. Ik denk dat zo'n onderzoek mensen mogelijk zou kunnen overtuigen om broodfokkers links te laten liggen.

Harde cijfers zouden er moeten zijn. En die liggen inderdaad bij de dierenartsen ook.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Indy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Indy »

Dit is wel een interessant onderzoek: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 974.x/full" onclick="window.open(this.href);return false; (ik weet niet zeker of je het kan zien als je niet ingelogd bent maar ik hoop het wel). Het is een onderzoek naar de doodsoorzaak bij 15800 rashonden in de UK. Ik ga later verder zoeken naar onderzoeken naar kruisingen maar ik moet nu leren voor een tentamen...
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Indy, daar is een inlog voor nodig.
iones schreef:Harde cijfers zouden er moeten zijn. En die liggen inderdaad bij de dierenartsen ook.
Nee, dat is niet zo, want daar is niet geregistreerd wat de werkelijke afkomst is van dieren.
Niet consequent althans en dan ga je met je uitkomsten al fout.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Indy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Indy »

Doet hij het wel als je hier de eerste link aanklikt? http://scholar.google.nl/scholar?q=Meth ... i=scholart" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”