Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rashonden versus "vuilnisbakkies"

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Dianavdberkt
Zeer actief

Rashonden versus "vuilnisbakkies"

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

misschien is hier ooit al een topic over geweest. Geen idee maar wat me enorm opvalt is dat de kruisingen die hier in een topic staan vaak respectabele leeftijden halen. 16 jaar, 17 jaar en ga maar door.
Vroeguuuuhhh werd er altijd beweerd dat deze kruisingen gezonder, sterker en weerbaarder zouden zijn dan de rashonden.
In hoever is dat nu waar. Of is het nu dat bepaalde kruisingen deze leeftijden maar halen.

zou bv een Duitse herder x Leonberger toch korter leven door de problemen binnen beide rassen en omdat het een enorm grote kruising kan worden

zou daardoor bv een border collie x Duitser toch weer langer leven?
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Rashonden versus "vuilnisbakkies"

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Een echte kruising is zeker gezonder dan een rashond, immers, deze hond heeft een grotere genetische variatie. Maar deze stelling gaat dan wel op voor een echte kruizing. Dat is dus bv niet een Golden zonder stamboom of een kruizing tussen twee rashonden welke beiden bol staan van genetische aandoeningen.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

De rascollie van mijn moeder is 15 jaar geworden.
Heidewachtel Bruno bijna 15, zijn moeder 16 en zijn halfzusje ook bijna 15. Ik ken een stel hoogbejaarde langharen en een stokoude grote Münsterlander.
Havanezers kunnen die leeftijd ook met gemak halen.
Ik weet niet of het echt altijd iets te maken heeft met ras of geen ras.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Anne&Taar schreef:Een echte kruising is zeker gezonder dan een rashond, immers, deze hond heeft een grotere genetische variatie. Maar deze stelling gaat dan wel op voor een echte kruizing. Dat is dus bv niet een Golden zonder stamboom of een kruizing tussen twee rashonden welke beiden bol staan van genetische aandoeningen.
Niet mee eens.
Je hebt zat kruisingen van broodfokkers die net zo ongezond zijn als een hond met stamboom van een broodfokker. En dan heb ik het nog niet eens over de honden zonder stamboom die mijns inziens meer problemen hebben dan een stamboomhond van een goede fokker.

Het nadeel is alleen dat er zo ontzettend weinig goede fokkers zijn. Zeker bij de Newfoundlanderfokkers, daar ken ik maar een handvol goede fokkers. En die zitten natuurlijk niet in het bestuur van de Newfoundlanderclub, dus veel invloed in het fokbeleid hebben ze niet. Sterker nog, die worden eerder tegengewerkt door de Newfoundlanderclub dan dat het fokken op een verantwoorde manier wordt gestimuleerd.

En om bij mijn leest te blijven (lees Newfoundlanders, daar weet ik meer van dan over een ander ras), ik zie veel verschillende newfs van heel veel fokkers. En daar zitten ook regelmatig newfs met gezondheidsproblemen bij. Niet alleen van de minder bekende fokkers, maar zeker ook van de bekende namen uit de fokkerswereld. Afstammelingen van kampioenen, op mij maakt dat in ieder geval totaal geen indruk. Er gaat teveel geld in om, waardoor bij veel fokkers het geld voorop staat en de belangen van de hond van ondergeschikt belang zijn.

Om terug te komen op je stelling. Onder de kruisingen zit ontzettend veel ellende, maar er is veel minder van bekend. Want wie houdt nu de problemen bij van alle kruisingen teckel x shi tzu om maar wat te noemen. Terwijl het wel sneller opvalt als een labje medische problemen heeft. En dan wordt er niet gekeken naar een stamboom of niet. Want ook daartussen zit mijns inziens wel een verschil.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik denk dat je die stelling niet zo kan zeggen. Feit is dat er rashonden zijn die totaal niet gezond gebouwd zijn. Denk aan platte snuiten maar ook grote honden zoals Leonbergers, Duitse Doggen. Die honden zijn niet gebouwd om 15 jaar mee te gaan. Dan kan je dat wel gaan kruizen maar als de grote hetzelfde blijft, haalt het weinig uit natuurlijk. En in sommige rassen zit zo weinig diversiteit dat ik best geloof dat die gemiddeld gezien ongezonder zijn. Veel problemen komen juist naar boven bij een hoger inteeltpercentage.

Aan de andere kant zie ik amper kruisingnestjes die verantwoord gefokt worden (afgezien van x Mechelaars en anderer werkhonden). Als je de meeste zogenaamde Boomerhondjes ziet, en dan vooral de stand van de poten, dat is ook niet bepaald gezond. Daarbij weet niemand wat het inteeltpercentage van zo'n hondje eigenlijk is, want niemand houd dat bij.

Ik denk dat de minste kans op gezondheidsproblemen zit bij een rashond van een gezond gebouwd ras (verschillende jachthonden, windhonden) van een goede fokker die let op gezondheidsonderzoeken, de te combineren lijnen en een zo laag mogelijk COI aanhoud. En uiteraard maximale verzorging de eerste 8 weken.
Anne&Taar
Zeer actief

Een grote genetische genenpool wordt alleen bereikt waneer er een brede populatie aan ouderdieren gebruikt wordt. Hoe minder ouderdieren, iets dat je automatisch verkrijgt als je selecteerd op wat dan ook (uiterlijk, karakter, werklust...) dan lever je in op de variatie in die genenpool en krijg je een minder gezond product. Niet voor niets dat 'blauw bloed' enkel in de koninklijke familie voorkomt. :wink: De veelal verplichte compensatie op deze minder gezonde dieren zijn dan de verplichte gezondheidstesten; de fouten die het duidelijkst naar voren komen, vis je er zo dan een beetje uit.
Maar nogmaals, ik beschouw een broodfokdier niet als een echte kruising. Een echte kruising is er 1 uit een onherleidbaar 'oeps' nestje. Of een door natuurlijke selectie verkregen bastaard van de spaanse straat. De alergrootste fout die mensen kunnen maken is een stamboomloze rashond als een 'gezonder' dier te beschouwen dan een dier met stamboom.
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 24 apr 2011 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Dat van de gemixte genen klopt natuurlijk wel, maar je kunt je afvragen of veel rashonden sterven aan genetische aandoeningen. Mijn golden is overigens bijna 14 jaar geworden, met stamboom en al. Bij de fokker daar liep er ook een van 16. En daarnaast zal grootte altijd een rol spelen. Een kruising DD en Leonberger wordt echt geen 16.
Anne&Taar
Zeer actief

Aimee schreef:Dat van de gemixte genen klopt natuurlijk wel, maar je kunt je afvragen of veel rashonden sterven aan genetische aandoeningen. Mijn golden is overigens bijna 14 jaar geworden, met stamboom en al. Bij de fokker daar liep er ook een van 16. En daarnaast zal grootte altijd een rol spelen. Een kruising DD en Leonberger wordt echt geen 16.
Deze dieren sterven er echt niet altijd aan. (en mijn stamboom-golens gaan ook 14 worden. :pffff: :mrgreen: ) Maar daar heeft genetische selectie nauwelijks mee te maken. In de natuur is degene met de meeste nakomelingen gewoon het geschikst en zal zijn eigenschappen meer vererven dan de minder geschikte soortgenoot. Dit betekent niet dat die minder geschikte soortgenoot subiet t loodje legt, enkel dat de eigenschappen van deze soortgenoot minder verspreid worden en dus zullen uitsterven. Dat is selectie, niet het acuut sterven. Zo extreem zijn de afwijkingen meestal niet.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik denk ook niet dat het per definitie ALTIJD opgaat. Bijvoorbeeld bij mijn ras, de collie, zie je toch heel veel honden die met gemak 14 jaar worden. Wat ik een zeer respectabele leeftijd vind voor een hond van hun grootte. Ik ken ook meerdere yorkshire terriers die echt oud worden. 15, 16, 17 jaar is geen uitzondering met een uitschieter van 19,5 jaar van een buurman van me.
Ik denk dat als je het werkelijk goed wilt onderzoeken, je goed moet kijken welke rassen gezond zijn en die tegenover onherleidbare kruisingen van dezelfde grootte moet zetten om een goede vergelijking te maken. En geen rassen moet nemen die al vreselijke gezondheidsproblemen hebben.
Afbeelding
Sepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner

Ongelezen bericht door Sepje »

Sammie was een kruising dus ruim 16 is geworden, maar verre van gezond was!
Vanaf z'n 2de zat hij al aan de prednisolon en heeft ontzettend veel DA bezoekjes gehad!
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Ik denk dat je bij een kruising ook maar gewoon ''geluk'' moet hebben dat hij de goede genen over heeft genomen. Wel is het zo dat sommige rashonden moetwillig ongezond worden gemaakt voor het uiterlijk!
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

lieke schreef:Ik denk ook niet dat het per definitie ALTIJD opgaat. Bijvoorbeeld bij mijn ras, de collie, zie je toch heel veel honden die met gemak 14 jaar worden. Wat ik een zeer respectabele leeftijd vind voor een hond van hun grootte. Ik ken ook meerdere yorkshire terriers die echt oud worden. 15, 16, 17 jaar is geen uitzondering met een uitschieter van 19,5 jaar van een buurman van me.
Ik denk dat als je het werkelijk goed wilt onderzoeken, je goed moet kijken welke rassen gezond zijn en die tegenover onherleidbare kruisingen van dezelfde grootte moet zetten om een goede vergelijking te maken. En geen rassen moet nemen die al vreselijke gezondheidsproblemen hebben.
En dan ook van beide honden alles bijhouden wat betreft de voorouders. Want dat is het ook nog eens. Van rashonden zijn databases waar alle gezondheidsproblemen aan het licht worden gebracht, daardoor lijkt het al meer maar ik geloof dat een heel groot deel van die Boomerhondjes last hebben van PL.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Maeve schreef:
lieke schreef:Ik denk ook niet dat het per definitie ALTIJD opgaat. Bijvoorbeeld bij mijn ras, de collie, zie je toch heel veel honden die met gemak 14 jaar worden. Wat ik een zeer respectabele leeftijd vind voor een hond van hun grootte. Ik ken ook meerdere yorkshire terriers die echt oud worden. 15, 16, 17 jaar is geen uitzondering met een uitschieter van 19,5 jaar van een buurman van me.
En dan ook van beide honden alles bijhouden wat betreft de voorouders. Want dat is het ook nog eens. Van rashonden zijn databases waar alle gezondheidsproblemen aan het licht worden gebracht, daardoor lijkt het al meer maar ik geloof dat een heel groot deel van die Boomerhondjes last hebben van PL.

Daarom zei ik ook ´onherleidbare´ kruisingen. Dus waar zo ongeveer 8 hondenrassen zijn samengekomen in 1 hond. Dus niet de standaardboomerhondjes die niets meer zijn dan kruising westie x malthezer of shi tzu x malthezer o.i.d. Want dan heb je een ras als bijv. de westie die al barst van de gezondheidsproblemen.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

Maeve schreef:[En dan ook van beide honden alles bijhouden wat betreft de voorouders. Want dat is het ook nog eens. Van rashonden zijn databases waar alle gezondheidsproblemen aan het licht worden gebracht, daardoor lijkt het al meer maar ik geloof dat een heel groot deel van die Boomerhondjes last hebben van PL.
Een boomer is geen bastaard. Een boomer is meestal een mengsel van ongeteste rasouders. Das nou net t verschil. :wink:
(En uiteraard bevestigt de uitzondering altijd de regel. :wink:)
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Frederiek »

Er zijn natuurlijk op alle regels uitzonderingen, en juist de uitzonderingen komen vaak naar voren in dit soort topics. Zo is er de broodfok-neplabrador die bij m'n vader woont en dit jaar 13 wordt zonder noemenswaardige problemen, vrij netjes opzich. Maar er zullen er onnoemelijk veel meer zijn die kromstaan van de hd/ed/whatever.

Uiteindelijk zijn alle honden gewoon levende wezens en elk levend wezen kan ziek worden of een aangeboren afwijking hebben, zorgvuldig uitgezocht of niet. De kans erop kan wel weer groter of kleiner gemaakt worden natuurlijk. Fok steeds met familieleden en je krijgt rarigheden, zie diverse koningshuizen. En dat is uiteindelijk wel bij vrijwel alle rassen het geval (geweest) anders kan je geen ras maken. Dat vind ik ergens in mijn achterhoofd altijd een beetje een naar idee, maar ik vind inteelt sowieso een naar idee. En ik snap heus wel dat je met inteelt ook goede eigenschappen kan vastleggen, maar je kan nooit exact weten wat je indirect aan ongewenste eigenschappen meeneemt. Ik kan me eigenlijk geen enkele diersoort voorstellen waarbij inteelt, zoals toegepast bij dierenrassen, uiteindelijk een goede invloed heeft gehad op de gezondheid van de desbetreffende dieren.

Dus, ik vind het fenomeen 'rashond' over het algemeen een beetje een ongemakkelijk begrip, hoewel dat meer een soort gevoel is. Er zijn zeker wel rassen waar ik qua gezondheid geen moment over zou twijfelen, maar de andere groep is groter. Daarnaast vind ik juist het unieke aan vuilnisbakjes zo leuk, ik hoef niet perse een hond die er exact zo uitziet als de honden van duizenden andere mensen, hartstikke onpraktisch :pffff: :wink: .

Oh, en ik denk dat het over het algemeen redelijk opgaat dat grote honden nu eenmaal
minder oud worden dan kleine honden. Of het nou rashonden zijn of niet. En dan voornamelijk wat stevigere grote honden, volgens mij worden galgo's doorgaans ouder dan bordeauxdoggen...
Laatst gewijzigd door Frederiek op 24 apr 2011 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Onze kruizing (iets terrierachtigs, iets schnauzerachtigs?) werd dik 15 jaar. Onze Schotse Collie met stamboom werd 16,5 jaar. Een andere Schotse collie(ook met stamboom) kwam om het leven tijdens een ongeluk op 13 jarige leeftijd, maar was nog zeer fit en de Duitse Herder(volgens mij ook met stamboom, weet in ieder geval van welke fokker) van mijn zus is ook al erg oud (ik meen ergens tegen de 14 jaar aan?) Een andere kruizing (iets border collie iets windhond??) is inmiddels ook al in de 14 en nog zeer fit. Dus ik ervaar eigenlijk persoonlijk niet zoveel verschil? Al onze honden hebben wel iets gehad. En ik vind leeftijd (tja sorry doe studie verpleegkunde) niet zo'n beste graadmeter. Want een dier kan wel jaren ongezond of niet gelukkig zijn. Ik vind de echt gezonde jaren veel belangrijker.
Afbeelding
twinmom-jess
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Cardigan Welsh Corgi

Ongelezen bericht door twinmom-jess »

Ik denk dat je niet echt een vergelijking kan maken tussen rashonden en vuilnisbakken.
De ene rashond heeft een gemiddelde leeftijd van 15 jaar, de andere van nog geen 9 jaar.
En de ene vuilnisbak wordt maar 7, terwijl een ander met gemak de 17 haalt.

Het blijft een gok. AL ben ik zelf wel voorstander dan verantwoord fokken. Of dat nou met een rashond of vuilnisbak is, zorg dat je weet dat de ouders gezond zijn.
Ik zal zelf nooit (ok, zeg nooit nooit, maar goed) voor een vuilnisbakkie gaan, maar voor een rashond.

Onze tekkel die we vroeger thuis hadden is 16 geworden, nooit geen problemen en is overleden aan een hartinfarct.
Het vuilnisbakkie dat daarna kwam is helaas 7 geworden en had veel problemen. De hond erna, ook een vuilnisbak is wel wat ouder geworden, zonder problemen behalve op het eind. Hij werd geloof ik 14.
Mijn eigen Rottweiler is 9 geworden. De Bordeuax Dog van mn zusje wil je niet weten, die is nu 5 en heeft zijn hele leven al problemen en ontelbare operaties en dabezoekjes achter de rug.

Van de Lab en Cardi die we nu hebben staat de gemiddelde leeftijd op 13 en 15 jaar. Ik hoop dat ze dat zullen halen.
Groetjes Jessica en een lik van Brego en Aslan
Afbeelding
Indy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Indy »

Ik denk dat kruisingen gezonder zijn, omdat de meeste genetische afwijkingen recessief zijn. Je hebt dus 2 van die genen nodig om de ziekte te krijgen. Als de ouders van verschillende rassen zijn heb je veel minder kans op die twee dezelfde genen. Stel je hebt een ras waar vaak HD in voorkomt en een ras met veel hartafwijkingen. Als je die met elkaar kruist heb je bij de pups minder kans op HD en hartafwijkingen dan bij de ouders.

Uit mijn eigen ervaring kan ik niet veel zeggen. Mijn vorige hondje was een labrador zonder stamboom die verwaarloosd was (vooral flink ondervoed) tussen 3 en 5 maanden. Ze is uiteindelijk 5,5 geworden en overleden door ernstige nierproblemen :(
Mijn hond van nu is een kruising (ze zeiden kruising labrador maar ik zie de labrador niet echt terug) en haar moeder was een helemaal onherleidbare kruising. Ze is tot nu toe kerngezond, maar ze is nog maar net 1 dus dat zegt ook niet veel.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Anne&Taar schreef:
Maeve schreef:[En dan ook van beide honden alles bijhouden wat betreft de voorouders. Want dat is het ook nog eens. Van rashonden zijn databases waar alle gezondheidsproblemen aan het licht worden gebracht, daardoor lijkt het al meer maar ik geloof dat een heel groot deel van die Boomerhondjes last hebben van PL.
Een boomer is geen bastaard. Een boomer is meestal een mengsel van ongeteste rasouders. Das nou net t verschil. :wink:
(En uiteraard bevestigt de uitzondering altijd de regel. :wink:)
Dus een bastaard, want alles wat er maar klein leuk en wollig eruit ziet wordt als Boomer bestempeld. Boomer is de naam van een hondje uit een tv serie. En alles wat er maar een beetje op lijkt noemen ze Boomer, dus gewoon een vuilnisbakkenrassie.

Volgens mij maakt het totaal niets uit of je nu een kruising, vuilnisbakkenrassie of rashond hebt. Er zitten overal exemplaren bij die niet oud worden en die zo oud worden als Methuzalem.
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Indy schreef:Ik denk dat kruisingen gezonder zijn, omdat de meeste genetische afwijkingen recessief zijn. Je hebt dus 2 van die genen nodig om de ziekte te krijgen. Als de ouders van verschillende rassen zijn heb je veel minder kans op die twee dezelfde genen
Het lijkt een logische redenering, maar mijn ervaring is anders. Mijn eerste hond was een onherleidbaar hondje van ca 40 cm hoog. Is niet ouder geworden als 7 jaar.( kanker)
Daarna een kruising stabij/ wetterhoun, 50 cm hoog. Bleek een te traag werkende schildklier te hebben, waar we pas na een jaar of twee dokteren achter kwamen. Kreeg daarvoor vanaf zijn 9-e jaar medicijnen en is op een maand na 16 jaar geworden.
En nu Rokus, is een stabij zonder stamboom( Stabijna :W: ) is nu 11 jaar en loopt op pijnstillers en ontstekingsremmers, aangezien er zoveel slijtage en artrose in voorpoten en heupen zit dat hij niet zonder kan. Geen idee hoelang hij nog mee kan...
Bij stamboomhonden wordt daarentegen bij een verantwoord beleid geregistreerd welke gezondheidsproblemen er in een bepaalde lijn zitten , vaak tien generaties of meer terug. Door honden uit die lijn te combineren met honden uit een lijn waarin het probleem niet zit, probeer je dan weer gezonde honden te fokken.
Ook zijn er voor steeds meer genetische afwijkingen DNA-testen.
Aangezien de meeste kruisingen en bastaarden onstaan uit toevallige nesten, of uit ongekeurde ouders,( En dan spreken we maar niet over grootouders en overgrootouders!) denk ik dat de kans dat daar ongezonde honden uit voortkomen minstens zo groot, zo niet groter is.
Voorbeelden van oude honden zonder stamboom kent iedereen, maar net zo gemakkelijk zijn de voorbeelden te vinden van oude honden mét stamboom. Zo zijn er stabijtjes bekend die 16 en zelfs 17 jaar werden....
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik heb in het blad "de jager" een artikel gelezen over gebreken bij rashonden en dat deze vaak in het ras zitten. Er was een lijst bijgevoegd van de 50 populairste rassen waarbij de duitse herder bovenaan stond.

De gebreken werden gekwalificeerd in hoeverre de hond er ongemak van ervaart. Je zou er spontaan van op bastaardhonden overstappen.

Maar weet je, ik kies ooit wel weer voor een hond en ik kijk wel wat het is. Ik heb een zwak voor kooikers en markiesjes. Maar ook voor vele bastaardjes. Ik heb nu een jack russel en 2 bastaardjes.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Ik heb in het blad "de jager" een artikel gelezen over gebreken bij rashonden en dat deze vaak in het ras zitten. Er was een lijst bijgevoegd van de 50 populairste rassen waarbij de duitse herder bovenaan stond.

De gebreken werden gekwalificeerd in hoeverre de hond er ongemak van ervaart. Je zou er spontaan van op bastaardhonden overstappen.

Maar weet je, ik kies ooit wel weer voor een hond en ik kijk wel wat het is. Ik heb een zwak voor kooikers en markiesjes. Maar ook voor vele bastaardjes. Ik heb nu een jack russel en 2 bastaardjes.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

Mijn Tibetaanse Terrier is 18 geworden hoor :pffff: nooit echt medicijnen aan te pas gekomen eigenlijk :cheer:

Rashond of geen rashond... volgens mij maakt het niets uit.
iones
Zeer actief

Er zijn rassen waarvan bekend is dat ze oud kunnen worden. Zoals de poedel of de kooiker. Ik vind dat trouwens een groot voordeel. Er zijn ook rassen waarvan bekend is dat ze niet oud worden. Zou ook niets voor mij zijn.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Zijn daar eigenlijk onderzoeken van?(dat kruisingen gezonder zijn dan rashonden).
Van rashonden word over het algemeen veel bijgehouden qua gezondheid, dat is bij kruisingen niet zo.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
iones
Zeer actief

Zijn daar onderzoeken voor nodig dan? Ik denk dat dit blijkt uit de praktijk. Degenen die over de meeste informatie beschikken zijn dierenartsen. Want zij zijn degenen die honden moeten euthanaseren als het niet meer gaat.
Indy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Indy »

Ik zal vanmiddag even zoeken naar onderzoeken. Weet iemand toevallig wat een kruising is in het Engels? Ik kan op de universiteitsbibliotheek op internet zoeken waar niet iedereen bij kan dus ik hoop dat ik wat vind :)
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Mijn kruising is 12 geworden en mijn (rashond) Cavalier is nu 11, niet slecht toch? :wink:
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Toen ik dit topic zo las, viel me ineens op dat we eigenlijk verschillende zaken door elkaar halen.

Ten eerste, bij minder verwantschap is er waarschijnlijk meer kans op genetische variatie en daarmee minder kans op genetische ziekten of aandoeningen. Maar bij niet weten, kun je natuurlijk niet stellen dat er geen verwachtschap is. Straathonden kunnen heel onverwant maar voor het zelfde geld vreselijk ingeteeld zijn. Idem voor de produkten uit de broodfokkerij (NL dan wel buitenlands)

Dat is natuurlijk maar een klein stukje van gezondheid, bijvoorbeeld de bouw, zoals de vreselijke steile achterkantjes van veel kleine kruisinkjes, speelt ook een grote rol.

Daarnaast denk ik dat ook een goede start van een hond bijdraagt aan een goede gezondheid en naar mijn idee is de kans daarop bij een rashond groter dan bij kruisinkjes, omdat het gros daarvan nu eenmaal gebroodfokt is in NL, dan wel geadopteerd dan wel geimporteerd wordt uit Middellandse Zeelanden dan wel Oostbloklanden.

Onder aan de streep zijn er van kruisinkjes geen gegevens en van rashonden wel, of als ze er niet zijn, dan is een rashond makkelijker te identificeren. En ik denk ook niet dat het helpt dat ook look-a-likes makkelijk tot rashond benoemd worden. Dus het zal denk ik altijd wel lijken alsof rashonden per definitie ongezonder zijn :19:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Mekkie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mekkie »

Ik ga ervan uit dat mijn kruising Dog ouder word dan een volle Duitse of Deense dog..
Maar niet ouder dan een volle Dober/ herder/ collie/ stabij of wat er dan ook voor ander bloed achterzit..
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”