Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Laska heeft Leishmania!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

LaskaNova
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laska: Moeder; Kruising rotweiler x husky x Bull terrier, Vader; onbekend
Nova: Collie? x ...?

Laska heeft Leishmania!

Ongelezen bericht door LaskaNova »

Beste allemaal,

Onze Laska, uit Spanje, is als puber bij ons gekomen.
Ze was ongeveer een half jaar oud toen we haar kregen (16-april-08 geboren in de opvang) en inmiddels is ze 3 jaar.

Haar hele leven heeft ze al problemen, af en aan.
Ze heeft voornamelijk regelmatig dunne ontlasting, droge snotterige neus, de oorranden krijgen korsten en sinds dit weekend is het puntje van haar staart kapot.
Ze heeft ook een nagel afgebeten en deze is heel langzaam weer aan het helen.
Toen we haar kregen, direct toen we thuis kwamen van schiphol, hebben we eerst alle teken van haar gehaald want ze zat er echt ontzettend onder. We zijn 2 uur bezig geweest om haar helemaal teekvrij te krijgen.
Ook had ze vlooien en misschien wel andere parasieten waar ze voor behandeld is.
Het is een hond die de alfateef is van de 5 honden maar is qua karakter ontzettend terughoudend en stil.
Ze speelt nauwelijks, als ze speelt, is het eventjes met Nova maar dit komt bijna nooit voor.
Ze is voornamelijk bezig met het corrigeren van anderen als ze te druk zijn of te dichtbij komen.
Wij hebben ons hele leven al honden gehad en ze gingen altijd kwispelen als wij enthousiast deden, en dit doet Laska nooit.
Hoe gek wij ook doen, ze kwispelt niet. Ze is erg 'sloom', zit geen actie in en wij hebben 3 jaar lang gedacht dat het haar karakter was maar misschien is ze zo omdat ze iets onder de leden heeft.
Het is een echte dierenartshond want ze heeft tot nu toe meerdere keren antibiotica's gehad.
Vooral tegen de diarree wat ze regelmatig heeft en een keer tegen koorts. Ook toen haar teen ontstoken was omdat ze haar nagel eraf gebeten had.
Haar neus is ook altijd een probleem geweest. Het is erg droog en ruw met kloven lijkt wel. En altijd snotterig. Er hangen dagelijks dikke brokken aan haar neus.
Ook heeft ze snel een bloedneus bij stress. Mijn moeder wou haar een keer wassen in de douche maar toen ze boven kwam, liep het eruit.
Haar oren worden ook steeds erger, het gaat puur om de oorrand. Het lijkt op dit : Afbeelding maar nog lang niet zo erg. Mijn moeder heeft het geweekt met biotex en toen de korst los liet begon het te bloeden.
De dierenarts geeft haar van alles maar volgens mij bekijkt hij het per symptoom en niet als geheel beeld.
Omdat ik bijna dierenartsassistente ben, mocht ik ook fecesonderzoek doen en ik heb toen ontlasting van Laska bekeken onder de microscoop en laten keuren door een dierenarts die vertelde dat ze last heeft van giardia.
Hiervoor heeft ze 2 kuren gehad van Panacur maar het lijkt niet te helpen. Ook hebben de andere honden nergens last van terwijl giardia ontzettend besmettelijk is.
Dit weekend is het topje van haar staart kapot gegaan, misschien dat ze hier neurotisch op heeft zitten likken en dat het daardoor kapot is gegaan want het is niet gewoon een wond met bloed maar met vocht, beetje zweerderig.

Het lijkt alsof iets haar opvreet en we hebben geen idee wat.
En omdat ze regelmatig antibiotica's kreeg van de dierenarts wil mijn moeder iets homeopatisch gebruiken, Alseptica.
Al die medicaties zijn ook niet effectief voor haar immuunsysteem dus misschien dat dat een oorzaak kan zijn?

Ze heeft in oktober 2008 een allergische reactie gehad ergens op, geen idee waarvan.
Hierbij werden haar oren dik/hard en warm, ogenleden werden dik, haar mond werd dik.
Afbeelding
Dit was erg acuut maar binnen een dag ook weer weg getrokken.

Een paar week later kreeg 1 van de andere honden zo'n allergische reactie, bij haar werd ook alles opgezet.
Ook dit was na een dag weer weg getrokken. Maar dit kan door alles zijn gekomen.

Wij hebben ook contact met haar broertjes en zusjes en ze zijn qua karakter allemaal actief behalve Laska.
En 1 zus heeft dacht ik een voedingsallergie maar dit ben ik nog even aan het navragen. Zij is verder ontzettend actief. In November 2008 hadden wij een hereniging van alle broertjes en zusjes en toen was ze wel actief met rennen en dat is nu gewoon stukken minder.

Ze eet ook stront als ze die kans krijgt en daardoor kan ze natuurlijk ook van alles binnen krijgen.
Maar zou dit misschien de ziekte van Lyme kunnen zijn?
Of moeten wij gewoon accepteren dat ze is zoals ze is en dat het gewoon haar karakter is en dat het gewoon een gevoelig hondje is?

Ik ben bang dat de dierenarts iets over het hoofd ziet.

Onze mooie Blue eyed Laska:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door LaskaNova op 05 mei 2011 22:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: Laska heeft diverse problemen, wie herkent dit?

Ongelezen bericht door Demi »

Als ik naar haar oren kijk denk ik meteen aan leishmania, is ze getest?
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik dacht ook gelijk aan Leishmania, gezien veel verhalen en foto's hier op het forum.
Wat is Laska een prachtige hond trouwens! :I:
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Ze is zeker prachtig, ik ben er bijna zeker van dat ze leishmania heeft en ik zou haar ook zeker op hartworm en ehrlichia laten testen.

De hele omschrijving komt mij helaas iets te bekend voor. Veel DA's zijn helaas nog zeer onbekend met de buitenlandse ziektes
LaskaNova
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laska: Moeder; Kruising rotweiler x husky x Bull terrier, Vader; onbekend

Laska heeft een bloedonderzoek gehad voordat ze naar Nederland kwam en in haar paspoort staat dat ze dus ook getest is op leishmania en dat ze hier vrij van is. Maar ik weet niet tot in hoeverre ik zo'n paspoort kan vertrouwen.
annika163
Zeer actief

Ongelezen bericht door annika163 »

leishmania kan een incubatietijd hebben van volgens mij 7 jaar dus een bloedtest hoeft niets te zeggen en ze kan het nu dus toch uitten. ik zou haar opnieuw laten testen
LaskaNova
Vaste gebruiker

Ik wist niet dat hartwormen pas na 3 tot 5 jaar na besmetting tot uiting komt.
Ze hoest verder niet ofzo. Ik hoop in ieder geval niet dat het hartwormen zijn.
Het zou inderdaad Ehrlichia kunnen zijn.
:S

Kan het door deze ziekten komen dat ze zich zo op de achtergrond houd?
annika163
Zeer actief

Ongelezen bericht door annika163 »

ik zou haar op alle middelandse zeekziektes laten testen bij de da maar zou dan wel een da zoeken die er ervaring mee heeft
LaskaNova
Vaste gebruiker

Welke zou jij aanraden in omgeving Assen?
Zelf vind ik de da'en in Assen niet goed genoeg.
Ik heb zelf 4 nijntjes en zelfs daarvoor ga ik naar Groningen en ben een paar keer naar Utrecht geweest voor 1 vanwege ziekte (heb ct scan laten maken en opereren in Wilhelminapark die ik echt heel erg goed vind). Maar voor een bloedonderzoekje is dat een beetje te gek.

We willen haar wel laten testen maar alleen bij een praktijk met goede ervaringen.
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Mijn vorige hond had ehrlichia en hartworm, daar merkte je soms niets van, dan waren de bloedtesten ook normaal en soms was ze ziek en waren de bloedtesten slecht. Izzy heeft leishmania en ehrlichia. Haar bloedtesten zijn uitstekend, maar ze is zwaar positief. Bij Izzy hebben we de reisziektetest laten doen.
Meldt je aan op het buitenlandsehondenforum daar staat echt heel erg veel informatie over alle buitenlandse ziektes en de symptomen die daar bij voor komen. Het is zeker iets wat je moet behandelen, dat is echt belangrijk.
LaskaNova
Vaste gebruiker

Okee heb me aangemeld, nu even wachten op goedkeuring.
Wat houd de reisziektetest in?
Dat ze getest word op alle belangrijke buitenlandse ziekten?
En hoevaak moet zo'n onderzoek gedaan worden als het de eerste keer al niet eens zichtbaar kan zijn?
En moet het op het moment dat ze ziek is om een betere kans te hebben om de ziekte te vinden?
LaskaNova
Vaste gebruiker

Oh, heb net opgezocht.
Haar zus die ook altijd iets had, bleek ook erg gevoelig te zijn maar dan voor rund/kip en granen.
Als ze dit kreeg, begon ze ook op haar tenen te kauwen.

Kan het niet alleen een voedingsallergie zijn?
Dat we eerst een andere voeding moeten proberen?
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Dierenziekenhuis Groningen is mijn dierenarts (Vechtstraat). Ik vind ze goed en betrokken en ze zijn bekend met buitenlandse honden.
LaskaNova
Vaste gebruiker

Ja ik zit bij Magreet met de nijntjes en ik ben erg tevreden met haar. Hoe zij met de nijntjes om gaat.
Ik zal eens kijken wat het handigst is.
Eerst bloedtest die ook een fout beeld kan geven of eerst ander voeding.
Haaks barf misschien?
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik zou eerst laten testen op leishmania en dergelijke want leishmania heeft idd een incubatie tijd van 7 jaar.

eerst bloed onderzoek (aangezien de kans bijna 100% is dat het zo is) dan evt verder kijken
groetjes Tamara
DebbieZ
Zeer actief

Ik zou eerst bloedtest doen, is zo gebeurd en het lijkt heel erg veel op LM helaas. Dan kun je direct met meds beginnen. Voerwisseling duurt toch even voordat dat eventueel resultaten geeft.

Haaks Barf geef ik ook wel eens en alhoewel het er retegoor uitziet (ik ben zelf vegetarier...) doen de hondjes (en katjes) het er wel erg goed op.
LaskaNova
Vaste gebruiker

Ja maar de kans is ook 100% dat ze het niet vinden terwijl ze het wel heeft omdat ze nog maar 3 jaar is.
Dat is niet echt motiverend. Want dan krijg je een uitslag waar je nog niet op uit kunt gaan, mocht ze negatief zijn voor die ziektes, terwijl ze een week later wel positief kan zijn. Dan kun je blijven testen lijkt mij.
Of heb ik het nu verkeerd begrepen?
LaskaNova
Vaste gebruiker

Ben zelf ook vega maar ik heb de vertegenwoordiger of eigenlijk de maker van haaks barf paar week geleden gesproken.
Hij doet het allemaal alleen, maken en opsturen.
Het is gewoon slachtafval wat elke keer wel hetzelfde is. Dus niet dat gevogelte de ene keer kip is en andere keer kalkoen bijv. Kip is gewoon Kip.
Hij krijgt het binnen en verwerkt het diezelfde dag nog. Dus verser kan het niet.
Hij heeft toen voor mijn neus 4 verschillende rollen open gesneden en wat ik zag vond ik ook niet echt smakelijk maar honden kijken niet zo naar eten, hoe het eruit ziet. Alleen naar hoe het smaakt/ruikt.
Ik heb hier wel nog Energique liggen maar die heb ik voor als ik een logeerhondje heb. Dan geef ik dat af en toe maar volgens mij zit daar ook granen in.

Dus beter eerst testen en dan eventueel ander voer?
Demi
Zeer actief
Contacteer:

LaskaNova schreef:Oh, heb net opgezocht.
Haar zus die ook altijd iets had, bleek ook erg gevoelig te zijn maar dan voor rund/kip en granen.

Als ik haar oren zie weet ik eigenlijk bijna wel zeker dat het leishmania is....
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Demi schreef:
LaskaNova schreef:Oh, heb net opgezocht.

Als ik haar oren zie weet ik eigenlijk bijna wel zeker dat het leishmania is....
De foto van de oren is niet van Laska dacht ik?
Afbeelding
DebbieZ
Zeer actief

LaskaNova schreef:Ja maar de kans is ook 100% dat ze het niet vinden terwijl ze het wel heeft omdat ze nog maar 3 jaar is.
Dat is niet echt motiverend. Want dan krijg je een uitslag waar je nog niet op uit kunt gaan, mocht ze negatief zijn voor die ziektes, terwijl ze een week later wel positief kan zijn. Dan kun je blijven testen lijkt mij.
Of heb ik het nu verkeerd begrepen?
Hmm, nou, ze heeft wel symptomen, dus als ze LM heeft, is die wel actief, volgens mij. Dan zou het nu toch wel te zien moeten zijn in het bloed, denk ik. Maar dat durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen. Bel Margreet anders even.
LaskaNova
Vaste gebruiker

Je hebt haar oren nog niet gezien he :P
Het is een foto van een andere hond die het echt heel erg heeft, bij Laska is het lang niet zo erg.
Het is tot nu toe alleen de oorrand en op de foto zie je dat het ook meer in het oor zit.
LaskaNova
Vaste gebruiker

Wie weet hoeveel ongeveer een bloedonderzoek kost?
Tussen de 50-100 euro of duurder?
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Ai, ik schrik van die oortjes, maar ook de vele kwaaltjes die ze er bij heeft. Op het buitenlandse HF zitten veel mensen die met deze ziektes veel ervaring hebben. Sommige zitten ook hier op het Hf, zou daar ook de fotos plaatsen, maar ik zou onmiddellijk contact met een goede d.a. opnemen en laten testen.
Zelf heb ik mijn hondje destijds ook laten testen, op advies van een orthopeed notabene.
Laska is wel een ontzettend leuk hondje trouwens!
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Volgens mij heb ik zo'n 3 of 4 jaar terug 225 euro betaald voor de test?
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Demi
Zeer actief
Contacteer:

LaskaNova schreef:Je hebt haar oren nog niet gezien he :P
Het is een foto van een andere hond die het echt heel erg heeft, bij Laska is het lang niet zo erg.
Het is tot nu toe alleen de oorrand en op de foto zie je dat het ook meer in het oor zit.
ohhh sorry, ik dacht dat het een foto van Laska was. Ik heb de reisziektetest laten doen en was boven de 100 euro kwijt, maar ik moet erbij zeggen dat mijn DA echt duur is. Ik weet niet wat de beste test is, maar mocht je aangemeld zijn op het buitenlandsehondenforum kan je het daar wel vinden.
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door sTefaniA »

LaskaNova schreef:Wie weet hoeveel ongeveer een bloedonderzoek kost?
Ik moet toevallig vrijdag naar de DA voor een bloed/urine/mestonderzoek en dat gaat me zo'n 200 euro kosten. Weet niet hoeveel bloed alleen kost.
Afbeelding
LaskaNova
Vaste gebruiker

LaskaNova schreef: Haar oren worden ook steeds erger, het gaat puur om de oorrand. Het lijkt op dit : 'foto' maar nog lang niet zo erg.
En als je goed kijkt zijn het oren van een bull en niet de hangoortjes van Laska. :)
LaskaNova
Vaste gebruiker

sTefaniA schreef:
LaskaNova schreef:Wie weet hoeveel ongeveer een bloedonderzoek kost?
Ik moet toevallig vrijdag naar de DA voor een bloed/urine/mestonderzoek en dat gaat me zo'n 200 euro kosten. Weet niet hoeveel bloed alleen kost.
Waarvoor doe jij die test?
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

een incubatie tijd is hoe lang een hond een ziekte kan dragen zonder er echt ziek van te zijn

leishmania kunnen ze vrij op getest worden als de ziekte niet actief is, zo te horen is dat wel degelijk het geval (en al een tijdje als ik het goed begrijp) en dan is het zeker te zien in het bloed.

dus zodra Leishmania actief is en de hond ziekteverschijnselen vertoont, kan je er bijna gif op innemen dat dat in het bloed te zien is
groetjes Tamara
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”