Onze Laska, uit Spanje, is als puber bij ons gekomen.
Ze was ongeveer een half jaar oud toen we haar kregen (16-april-08 geboren in de opvang) en inmiddels is ze 3 jaar.
Haar hele leven heeft ze al problemen, af en aan.
Ze heeft voornamelijk regelmatig dunne ontlasting, droge snotterige neus, de oorranden krijgen korsten en sinds dit weekend is het puntje van haar staart kapot.
Ze heeft ook een nagel afgebeten en deze is heel langzaam weer aan het helen.
Toen we haar kregen, direct toen we thuis kwamen van schiphol, hebben we eerst alle teken van haar gehaald want ze zat er echt ontzettend onder. We zijn 2 uur bezig geweest om haar helemaal teekvrij te krijgen.
Ook had ze vlooien en misschien wel andere parasieten waar ze voor behandeld is.
Het is een hond die de alfateef is van de 5 honden maar is qua karakter ontzettend terughoudend en stil.
Ze speelt nauwelijks, als ze speelt, is het eventjes met Nova maar dit komt bijna nooit voor.
Ze is voornamelijk bezig met het corrigeren van anderen als ze te druk zijn of te dichtbij komen.
Wij hebben ons hele leven al honden gehad en ze gingen altijd kwispelen als wij enthousiast deden, en dit doet Laska nooit.
Hoe gek wij ook doen, ze kwispelt niet. Ze is erg 'sloom', zit geen actie in en wij hebben 3 jaar lang gedacht dat het haar karakter was maar misschien is ze zo omdat ze iets onder de leden heeft.
Het is een echte dierenartshond want ze heeft tot nu toe meerdere keren antibiotica's gehad.
Vooral tegen de diarree wat ze regelmatig heeft en een keer tegen koorts. Ook toen haar teen ontstoken was omdat ze haar nagel eraf gebeten had.
Haar neus is ook altijd een probleem geweest. Het is erg droog en ruw met kloven lijkt wel. En altijd snotterig. Er hangen dagelijks dikke brokken aan haar neus.
Ook heeft ze snel een bloedneus bij stress. Mijn moeder wou haar een keer wassen in de douche maar toen ze boven kwam, liep het eruit.
Haar oren worden ook steeds erger, het gaat puur om de oorrand. Het lijkt op dit :
maar nog lang niet zo erg. Mijn moeder heeft het geweekt met biotex en toen de korst los liet begon het te bloeden.De dierenarts geeft haar van alles maar volgens mij bekijkt hij het per symptoom en niet als geheel beeld.
Omdat ik bijna dierenartsassistente ben, mocht ik ook fecesonderzoek doen en ik heb toen ontlasting van Laska bekeken onder de microscoop en laten keuren door een dierenarts die vertelde dat ze last heeft van giardia.
Hiervoor heeft ze 2 kuren gehad van Panacur maar het lijkt niet te helpen. Ook hebben de andere honden nergens last van terwijl giardia ontzettend besmettelijk is.
Dit weekend is het topje van haar staart kapot gegaan, misschien dat ze hier neurotisch op heeft zitten likken en dat het daardoor kapot is gegaan want het is niet gewoon een wond met bloed maar met vocht, beetje zweerderig.
Het lijkt alsof iets haar opvreet en we hebben geen idee wat.
En omdat ze regelmatig antibiotica's kreeg van de dierenarts wil mijn moeder iets homeopatisch gebruiken, Alseptica.
Al die medicaties zijn ook niet effectief voor haar immuunsysteem dus misschien dat dat een oorzaak kan zijn?
Ze heeft in oktober 2008 een allergische reactie gehad ergens op, geen idee waarvan.
Hierbij werden haar oren dik/hard en warm, ogenleden werden dik, haar mond werd dik.

Dit was erg acuut maar binnen een dag ook weer weg getrokken.
Een paar week later kreeg 1 van de andere honden zo'n allergische reactie, bij haar werd ook alles opgezet.
Ook dit was na een dag weer weg getrokken. Maar dit kan door alles zijn gekomen.
Wij hebben ook contact met haar broertjes en zusjes en ze zijn qua karakter allemaal actief behalve Laska.
En 1 zus heeft dacht ik een voedingsallergie maar dit ben ik nog even aan het navragen. Zij is verder ontzettend actief. In November 2008 hadden wij een hereniging van alle broertjes en zusjes en toen was ze wel actief met rennen en dat is nu gewoon stukken minder.
Ze eet ook stront als ze die kans krijgt en daardoor kan ze natuurlijk ook van alles binnen krijgen.
Maar zou dit misschien de ziekte van Lyme kunnen zijn?
Of moeten wij gewoon accepteren dat ze is zoals ze is en dat het gewoon haar karakter is en dat het gewoon een gevoelig hondje is?
Ik ben bang dat de dierenarts iets over het hoofd ziet.
Onze mooie Blue eyed Laska: