renee-uk schreef:Nee hoor, ik bedoelde jou helemaal niet daarmee, ik ben het zelfs helemaal eens met wat je hier schrijft en je geeft toch ook ontstekingsremmende pijnstillers?Caro. schreef: Door het bovenste deel voel ik me wel aangesproken, geen idee of o.a. mij ermee bedoelt, maar ik heb onlangs idd mijn hond een aantal weken rust gegeven omdat ze bijzonder mank liep en ja, door die rust moest ze weer mobiel worden.
Mijn hond heeft artrose en dit kan ook ontstekingen geven in gewrichten. Ontstekingen die tijdelijk van aard kunnen zijn en opgelost kunnen worden met rust en ontstekingsremmende pijnstilling. Dan gaat het ook nog over een hond op leeftijd en niet over een jonge hond die heel z'n leven pijn zal hebben.
Ik vind dit totaal geen vergelijking met de aandoening hier in het topic.
Sowieso hebben ontzettend veel oudere honden artrose en ook al geeft dat pijn (en op den duur teveel pijn waardoor je idd voor inslapen zal moeten kiezen), vaak is dit echter lange tijd nog heel goed te doen met wat kleine aanpassingen.
Pijn hoort bij het leven, zowel bij mensen als bij dieren. Het gaat om de mate van pijn en de kwaliteit van leven of je kiest voor dat leven of om een einde aan dat leven te maken.
Als mijn hond zo mank was blijven lopen en dus duidelijk veel pijn had gehouden, was ze idd ingeslapen, want de kwaliteit van leven was dan m.i. veel te weinig geweest. Dit is echter niet het geval geweest, met rust en ontstekingsremmers is het grotendeels weer genezen, iets wat je van de aandoening in deze topic niet kan zeggen.
Ik heb het denk ik niet goed opgeschreven als jij je door mijn stukje aangesproken voelt, maar weet ook niet goed hoe ik het anders moet zeggen.
De aandoeningen zijn niet vergelijkbaar, dat de honden pijn lijden wel en in mijn ogen ben je verkeerd bezig als je daar niks aan doet.
Gewrichtspijnen bij oudere honden bijvoorbeeld kun je aanzienlijk verminderen door pijnstillers/ontstekingsremmers te geven en als mensen dat dan niet doen en alleen hun honden op rust zetten totdat het beest aangeeft geen pijn meer te hebben, of ze gewoonweg maar met die pijn door laten lopen, vind ik dat onnodig en best wreed.
Want totdat het zover is heeft zo'n hond dus wel pijn, die hij met het gebruik van een pijnstiller niet hoeft te hebben.
Misschien dat ik nu duidelijker ben?
Wat ik van de hondjes uit dit topic vind heb ik ook gezegd: ik begrijp niet dat TS ze niet uit hun lijden verlost, die enkele goede (?) dag weegt niet op tegen de ondragelijke pijn die ze de rest van de tijd hebben en als leven lijden wordt kan dat leven en dat lijden maar beter ophouden.
Gelukkig mogen wij die beslissing nemen voor onze honden, hopelijk doet TS dat ook gauw.
Ahh, oké, duidelijk nu en ik ben het ook helemaal met je eens