Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Politiehond bijt zonaanbidder

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Re: Politiehond bijt zonaanbidder

Ongelezen bericht door Cantus »

Een hond die zijn werk doet kun je toch gewoon niets op aanmerken? Dus laat die hond lekker hoe die is, die heeft niks verkeerds gedaan...

Een geleider die zijn werk niet goed doet kun je wel iets op aanmerken, maar dat wordt toch ook gedaan :U:

Om nu pagina's lang maar te roepen en te discussiëren dat e.e.a. niet geschikt is en al die blablabla, is zo'n onzin...

Dan nog mensen die denken dat ze weten hoe het in elkaar steekt en als budkes het dan komt uit leggen, alsnog proberen het beter te weten...vind ik altijd prachtig zoiets...alsof je een chirurg gaat vertellen hoe die moet opereren :piew:

Ik vind het ook gewoon een triest ongeval, net zoals ik dat ook vind als een ambulance, brandweer of politie een verkeersongeval veroorzaakt...mogen zij dan ook opeens niet meer met sirenes en zwaailichten door het verkeer rijden?

Net als dat een auto bij het werk hoort, hoort een hond ook bij het werk en kan er dus ook een ongeluk mee gebeuren...Hoe moeilijk is dat te snappen?

Mijn niet gecertificeerde (heb wel BvdD tijdje getraind voor mn werk) DH zal ook bijten zonder commando in sommige situaties en ja ook als zij een situatie niet vindt kloppen schiet ze meteen in de verdediging...gelukkig nog niet meegemaakt dat ze meteen ging bijten, maar wel twee keer meegemaakt dat ze opeens begon aan te blaffen, omdat er opeens iemand tussen de struiken aan kwam en op 10 meter afstand bleef staan kijken naar haar...Maar goed ik weet het nu en let er op, maar het had net zo kunnen zijn dat ze de eerste keer wel meteen gebeten had...Moet ik het mijn hond dan kwalijk nemen?

Overigens is mijn DH verder superlief en kun je alles mee doen, ook kinderen(ze is echt een zacht eitje)...Maar op sommige momenten is haar knop wel even om en moet ik gewoon uitkijken...
Cantus
Zeer actief

Nanna schreef:
Miranda schreef:Muilkorven terwijl 'ie aan het werk is?
Dat lijkt me dan een tikje besides the point :smile:
Hij wás niet aan het werk. Hij had een schijtpauze.
dat snapt die hond niet en dan nog is die schijtpauze in diensttijd...daarnaast nog eens leuk als de agent in de schijtpauze van zijn hond wordt aangevallen en de hond is gemuilkorfd :F:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:
Frenk schreef:[..]
Nu doe je net alsof een muilkorf een middel is om een hond te straffen? Dat is natuurlijk niet zo. Een muilkorf is een middel om te voorkomen dat iemand gebeten kan worden.
Ik voor mij persoonlijk vind de veiligheid van onschuldige burgers prevaleren boven het belang van één of andere saggerijnige hond die meteen toehapt als hem dat zo uitkomt. Muilkorven die hap, daar zal ie niks van krijgen hoor.

eens
Afbeelding
Cantus
Zeer actief

Nanna schreef: Já hoor. Het is dagelijkse kost dat agenten vanuit het niets worden aangevallen door mensen die levensmoe zijn zijn en graag met zo'n herder aan de knok gaan :cool2:
Al de hond aan de bak moet (en hoe vaak is dat nou) is dat korfje zo losgeklikt hoor.
Het is toch ook geen dagelijkse kost dat een politiehond onschuldige slachtoffers maakt :wink:

Je slaat de spijker op zn kop Nanna :cheer:
Cantus
Zeer actief

Nanna schreef:Ik vind ook niet dat álle politiehonden gemuilkorfd dienen te zijn.
Alleen diegenen die werk niet kunnen onderscheiden van vrije tijd.
Hoeveel moeite is dat nou?
Hoeveel moeite is het om gewoon te accepteren dat het kan gebeuren...een agent die tijdens zijn werk auto moet rijden en een ongeluk veroorzaakt, moet in zijn vrije tijd maar geen auto rijden?

diensthonden hebben nu eenmaal ook een leven naast de diensten en net als de gewone huishond kunnen daar ook ongelukken mee gebeuren...maar vooralsnog was dit toch in diensttijd gebeurd?
Cantus
Zeer actief

Nanna schreef:Het is gebleken dat het beest zich niet kan beheersen, dus gaat er maar mooi een muilkorf om.
het is gebleken dat de hond zijn werk deed...dat is iets heel anders :wink:
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Budkes schreef:
Miranda schreef:Ik las het verkeerd, sorry :F:
Uit de IPO. Many, many moons ago :wink:

Maar wat jij zegt...dat is toch precies wat ik ook zeg.
Verdachte ligt te zonnen, hond schrikt, en gaat bijten.
Als het echt zo ging vind ik het niet erg acceptabel, jij wel?

Nogmaals, stellen had ik in deze situatie wel begrepen.
Maar die hond die schrikt helemaal niet. De kans is eerder dat die zonaanbidder schrok. Die hond "vindt" gewoon een verdachte in zijn beleving. Dat doet ie anders ook, inbrekers verstoppen zich doorgaans in de hoop dat de hond ze niet vindt. En dat is nogal eens in hoog gras, bossen,struiken, kreupelhout, sloten, greppels. Als die "inbreker" vervolgens door de hond gevonden is en probeert te vluchten, of zich verzet tegen de hond dan gaat de hond dus over tot bijten. Zonder commando.
Hoe kom je daar bij, of lees ik het in de verkeerde context?
Nanna schreef:het vervolg:

Een politiewoordvoerder doet het onnodige bijten van de Duitse herder af als "een bedrijfsongeval”.
Het slachtoffer lag in het natuurgebied aan de Jan van Krimpenweg tussen het riet te genieten van de zon toen hij plotseling werd gebeten door een politiehond. "De hond werd uitgelaten in een gebied waar normaal geen mensen zijn. Hij moet geschrokken zijn en instinctief hebben gebeten”, stelt een politiewoordvoerder.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
Budkes schreef:Wat een onzin, hoezo 2 maten. Als ik alle honden in beslag had moeten nemen die gebeten hadden......... ook die komen er normaal gesproken af met een muilkorf of aanlijngebod, afhankelijk van de situatie. Kan maar zo dat deze dat ook buiten de dienst opgelegd gaat krijgen, dat is al eens eerder gebeurd. Schreeuwen voor je beurt, of weet je al wat voor maatregelen er tegen deze geleider genomen gaan worden ? Of moet er met 2 maten gemeten worden en moet ie maar gelijk hangen omdat het een agent is ? En die mogen verder geen fouten maken of zo ?
Nee, wat mij stoort is het luchtig afdoen als "bedrijfsongeval"
Een politiewoordvoerder doet het onnodige bijten van de Duitse herder af als "een bedrijfsongeval”.
Een hond bijt ONNODIG (staat ook in die zin) iemand die geen kwaad in de zin heeft, zodanig dat er diepe vleeswonden ontstaan.
Ik kan je vertellen dat als Charles dat deed ik bedrijfsongeval kon gillen tot ik omviel, maar dat dat zó van tafel geveegd werd, hoor.
En terecht zeg.
En wie weet worden er best fikse maatregelen tegen deze oom agent genomen, maar dát vermeld het verhaal verder niet. Dan is het een gevalletje van bereslechte communicatie. :pffff:
Ik vraag me af of het is gebagatelliseerd?
Wat wij lezen is de tekst zoals die door een journalist is opgeschreven.

"de politiewoordvoerder deed het incident af als een bedrijfsongeval"

Deed de woordvoerder het af als?
Wat heeft hij precies gezegd en wat was de toon?

Je kunt het woord "bedrijfsongeval" op veel verschillende manieren uitspreken.
Nonchalant of met een toon van zorg en spijt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

De hond was niet aan het werk op dat moment. En trouwens: de zonnende meneer viel ook de geleider niet aan he. Dus hoezo was de situatie ernaar om zelfstandig besluiten te bijten?
Deze hond heeft blijkbaar weinig nodig om tot bijten over te gaan. Zo weinig dat je hem in z'n vrije tijd of zo kort moet houden dat je zeker weet dat 'ie niks kan of moet muilkorven :19:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Frenk schreef:De hond was niet aan het werk op dat moment. En trouwens: de zonnende meneer viel ook de geleider niet aan he. Dus hoezo was de situatie ernaar om zelfstandig besluiten te bijten?Deze hond heeft blijkbaar weinig nodig om tot bijten over te gaan. Zo weinig dat je hem in z'n vrije tijd of zo kort moet houden dat je zeker weet dat 'ie niks kan of moet muilkorven :19:

Aniek zegt er het volgende over:

Maar die hond die schrikt helemaal niet. De kans is eerder dat die zonaanbidder schrok. Die hond "vindt" gewoon een verdachte in zijn beleving. Dat doet ie anders ook, inbrekers verstoppen zich doorgaans in de hoop dat de hond ze niet vindt. En dat is nogal eens in hoog gras, bossen,struiken, kreupelhout, sloten, greppels. Als die "inbreker" vervolgens door de hond gevonden is en probeert te vluchten, of zich verzet tegen de hond dan gaat de hond dus over tot bijten. Zonder commando.
Die hond is gewoon aan het werk geweest, en deed dat wat hem geleerd is, die geleider had beter op moeten letten, die hond had die zonaanbidder allang geroken waarschijnlijk (ben er uiteraard ook niet bij geweest, dus is een aanname) en ging gewoon zijn werk doen. Heel logisch. Alleen heel naar dat het in dit geval dus geen verstopte inbreker was, maar een onschuldige zonaanbidder, maar zoals ik al eerder aangaf, dat onderscheid te kunnen maken kun je van ee hond niet verwachten.

Vanuit dát oogpunt gezien , vind ik het niet gek dat die PH hond beet.
Wat geloof ik Jaap* ook al zei: die hond heeft geen weet van dienstroosters.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Frenk
Zeer actief

Daarom zei ik al eerder: weet die hond het verschil niet tussen werk en vrij? En zo nee, dan moet je als geleider ervoor zorgen dat je die hond ongevaarlijk houdt. Kun je daar niet voor instaan, dan dus muilkorven.
Even kort mijn eerdere opmerkingen samengevat ;)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Frenk schreef:De hond was niet aan het werk op dat moment. En trouwens: de zonnende meneer viel ook de geleider niet aan he. Dus hoezo was de situatie ernaar om zelfstandig besluiten te bijten?
Deze hond heeft blijkbaar weinig nodig om tot bijten over te gaan. Zo weinig dat je hem in z'n vrije tijd of zo kort moet houden dat je zeker weet dat 'ie niks kan of moet muilkorven :19:
heb je het hele topic gelezen Frenk of haal je er alleen maar uit wat jou van pas komt?
Budkes schreef:Daarnaast was dit ongeluk onder diensttijd. Die hond was dus aan het werk. Werd uitgelaten vanuit een politie-auto en had de halsband en riem om die die omheeft als hij aan het werk is. Voor die hond dus geen enkel verschil.
Ik vind het allemaal nogal opgeblazen.
Nee het had niet mogen gebeuren en ja het is wel gebeurd en daar zal die geleider echt niet blij mee zijn en ook niet maar zo mee wegkomen.
Maar allemachtig zeg, het is toch niet zo dat er dagelijks dit soort dingen gebeuren :roll:
Een storm in een glas water, daar lijkt het voor mij nog het meest op.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Daarom zei ik al eerder: weet die hond het verschil niet tussen werk en vrij? En zo nee, dan moet je als geleider ervoor zorgen dat je die hond ongevaarlijk houdt. Kun je daar niet voor instaan, dan dus muilkorven.
Even kort mijn eerdere opmerkingen samengevat ;)

Wat ik begrepen heb is dat de hond iid niet weet wanneer hij wel of niet aan het werk is.
En ik ben het met je eens dat de geleider daar op moet anticiperen, maar dat is op de een of andere manier hier niet gelukt(meen mij te herrineren dat de hond aan een lange lijn zat?).

Over het muilkorven van een ph hond, ben ik niet zeker, ik geloof niet dat dat wenselijk is,maar zegt mijn gevoel.
Dadelijk bijt zo'n hond helemaal niet meer, en dat is ook niet de bedoeling van een ph hond.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Nanna schreef:
renee-uk schreef:Een storm in een glas water, daar lijkt het voor mij nog het meest op.
En zijn die niet het leukst :engel:
relnicht :smile:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frenk
Zeer actief

renee-uk schreef:
Frenk schreef:De hond was niet aan het werk op dat moment. En trouwens: de zonnende meneer viel ook de geleider niet aan he. Dus hoezo was de situatie ernaar om zelfstandig besluiten te bijten?
heb je het hele topic gelezen Frenk of haal je er alleen maar uit wat jou van pas komt?
Budkes schreef:Daarnaast was dit ongeluk onder diensttijd. Die hond was dus aan het werk. Werd uitgelaten vanuit een politie-auto en had de halsband en riem om die die omheeft als hij aan het werk is. Voor die hond dus geen enkel verschil.
Ik vind het allemaal nogal opgeblazen.
Nee het had niet mogen gebeuren en ja het is wel gebeurd en daar zal die geleider echt niet blij mee zijn en ook niet maar zo mee wegkomen.
Maar allemachtig zeg, het is toch niet zo dat er dagelijks dit soort dingen gebeuren :roll:
Een storm in een glas water, daar lijkt het voor mij nog het meest op.
Ik heb het gelezen. Heb op die opmerking van Budkes zelfs gereageerd :ok:
Hij was niet aan het werk, hij werd uitgelaten. Liep geen patrouille of iets dergelijks. Alleen wist die hond dat niet. Maar de geleider laat hem in de struiken struinen. Dat kan dus niet. Dan moet die geleider of die hond een commando 'vrij' (oid) kunnen geven, of hij moet hem niet in de struiken laten struinen (lange lijn of niet) of hij moet hem muilkorven. :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

wendy71 schreef:Over het muilkorven van een ph hond, ben ik niet zeker, ik geloof niet dat dat wenselijk is,maar zegt mijn gevoel.
Dadelijk bijt zo'n hond helemaal niet meer, en dat is ook niet de bedoeling van een ph hond.
Dat vind ik wel een goede opmerking. Zou best kunnen dat zoiets kan doorwerken. :scratch: Nou, dan dus niet meer aan een lange lijn (of los) in de struiken :19:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
wendy71 schreef:Over het muilkorven van een ph hond, ben ik niet zeker, ik geloof niet dat dat wenselijk is,maar zegt mijn gevoel.
Dat vind ik wel een goede opmerking. Zou best kunnen dat zoiets kan doorwerken. :scratch: :

Ik ben daar ook wel benieuwd naar.
Wat vinden de africhters op het forum hiervan eigenlijk?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Frenk schreef: Ik heb het gelezen. Heb op die opmerking van Budkes zelfs gereageerd :ok:
Hij was niet aan het werk, hij werd uitgelaten. Liep geen patrouille of iets dergelijks. Alleen wist die hond dat niet. Maar de geleider laat hem in de struiken struinen. Dat kan dus niet. Dan moet die geleider of die hond een commando 'vrij' (oid) kunnen geven, of hij moet hem niet in de struiken laten struinen (lange lijn of niet) of hij moet hem muilkorven. :19:
het is toch al een keer of twintig gezegd dat die geleider fout was :roll:
ik snap dit gedram niet hoor, maar goed als je er blij van wordt mag je van mij nog pagina's lang doorgaan :ok:
Afbeelding

Frenk
Zeer actief

renee-uk schreef:
Frenk schreef: Ik heb het gelezen. Heb op die opmerking van Budkes zelfs gereageerd :ok:
het is toch al een keer of twintig gezegd dat die geleider fout was :roll:
ik snap dit gedram niet hoor, maar goed als je er blij van wordt mag je van mij nog pagina's lang doorgaan :ok:
Ik geef slechts mijn mening. Da's alles :mrgreen:
Afbeelding
Cantus
Zeer actief

ik denk persoonlijk dat een muilkorf niet meteen zover zal doorwerken dat de hond helemaal niet meer zou willen bijten...ik vind het alleen totaal overbodig om een diensthond te gaan muilkorven, omdat de geleider niet oplet...
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Cantus schreef:ik denk persoonlijk dat een muilkorf niet meteen zover zal doorwerken dat de hond helemaal niet meer zou willen bijten...ik vind het alleen totaal overbodig om een diensthond te gaan muilkorven, omdat de geleider niet oplet...
Ja, dat ben ik met je eens.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

wendy71 schreef:
Cantus schreef:ik denk persoonlijk dat een muilkorf niet meteen zover zal doorwerken dat de hond helemaal niet meer zou willen bijten...ik vind het alleen totaal overbodig om een diensthond te gaan muilkorven, omdat de geleider niet oplet...
Ja, dat ben ik met je eens.
en ik ook ;)
Afbeelding

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Voortaan dan maar gaan zonnen met een keukenmes naast de fles zonnebrand, en hopen dat je sneller bent dan het hondje. :U:
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Ja maar Wil, hoe vaak komt het nou eigenlijk voor dat een ph hond een nietsvermoedende zonnebader bijt?
Door de bank genomen komt dat niet veel voor lijkt mij.
Over het algemeen vind ik dienders met ph honden erg verantwoordelijk bezig als het op hun honden aankomt.
In dit specifieke geval zit een ongeluk in een klein hoekje, je kan nog zó je best doen maar shit happens af en toe.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wil de hond schreef:Voortaan dan maar gaan zonnen met een keukenmes naast de fles zonnebrand, en hopen dat je sneller bent dan het hondje. :U:
Zul je net zien dat er dan een onachtzame boer met z'n trekker over je heen rijdt :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

eens!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

eens!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Jaap* schreef:
Wil de hond schreef:Voortaan dan maar gaan zonnen met een keukenmes naast de fles zonnebrand, en hopen dat je sneller bent dan het hondje. :U:
Zul je net zien dat er dan een onachtzame boer met z'n trekker over je heen rijdt :mrgreen:
:smile:
Gr. Aniek

Afbeelding
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

Veel te mooi weer voor zulke discussies.
Bovendien zou ik, bij het zien van een poolse meneer in de struiken bij een industrieterrein, ook niet meteen aan een zonaanbidder denken. Dus ik kan me de vergissing van die hond wel voorstellen. :oohja:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Toch wel grappig de reacties van honden. Ik ging net met de honden naar het bos en op de kleine parkeerplaats hadden 2 vrachtwagenchauffeurs een alternatieve pauze. Ze lagen met ontbloot bovenlijf op een deken te zonnen.
Mijn oudste hond zat los in de auto en ging eens even aan de heren snuffelen. Dat is echt niets voor hem. De jongste, het teefje vond het echt heel vreemd en bleef blaffen. Die mannen hoorden daar volgens haar echt niet. De middelste hond keek alsof die mannen daar dagelijks liggen :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”