Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tobben met eten...

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sandra&sammy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu/Malteser
Aantal honden: 1

Tobben met eten...

Ongelezen bericht door sandra&sammy »

Pffff.....ik weet het niet meer hoor. Een paar weken geleden was ik helemaal blij met jullie suggestie om van brok over te gaan op Smuldier, zie mijn topic http://www.hondenforum.nl/plaza/voeding ... 10025.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Sammy heeft echt een week of vier goed van Smuldier gegeten, tot een paar dagen geleden.

Sinds een ruime week merkte ik al dat hij niet meer aanviel op Smuldier, nou ja, dat kan, maar vanaf donderdag wil hij het niet meer eten. Zo denk je eindelijk HET gevonden te hebben en zo begin je weer van voren af aan. Sammy was donderdag en vrijdag bij mijn ouders, donderdag wilde hij geen smuldier eten, mijn moeder heeft hem toen maar een boterham gegeven en dat gaat er met smaak in. Een dag wat minder eten is uiteraard niet zo'n probleem, maar vrijdag weer hetzelfde ritueel. Geen Smuldier willen eten. Toen heeft mijn moeder een bakje Cesar gekocht, puur om te kijken of hij dat wel wilde eten en dat heeft hij vrijdagavond helemaal opgegeten.

Ik heb het idee dat het probleem bij Sammy voornamelijk zit in de afwisseling. Als hij weer wat nieuws krijgt is het helemaal geweldig en daarna hoeft hij het niet meer. Ik wil nu dan ook een paar dingen uitproberen in de hoop dat er wat tussenzit wat hij lekker vindt zodat ik kan afwisselen. Gisteren was ik bij de Intratuin en daar heb ik een bakje Cesar (ik weet het....beter niet, maar je moet wat!) meegenomen en twee vers vlees produkten, Renske en van EcoStyle. Dat laatste is sinds oktober op de markt. Ik moest er erg om lachen, ik heb van EcoStyle antislakken korrels voor in de tuin, maar ze maken dus ook hondenvoer. Voordeel van deze twee merken is dat ze niet in de vriezer hoeven en ze hebben verschillende smaken, dit in het kader van de afwisseling. Het vlees van EcoStyle ging er gisteren met smaak in. Bordje werd zelfs afgelikt. Moet ook eerlijk zeggen dat ook IK het lekker vond ruiken. Als ik de samenstelling zie is het een complete maaltijd en volgens mij is dat Renske dat ook....

Vanmorgen weer Smuldier geprobeerd, stond al ontdooid in de ijskast, maar nee hoor. Hij keek er naar en liep weg. Even een uurtje laten staan, maar niets. Toch dan maar weer EcoStyle geprobeerd, wilde hij eerst ook niet. Tot ik op de grond ging zitten en net deed of ik het ging eten en ondertussen zeggen "mmmm lekker, dat is lekker" etc. Toen heeft hij het bordje bijna leeggegeten. :scratch:

Morgen dat Renske proberen.....en de dierenwinkels aflopen om nog meer te proberen, maar mensen....wat een getob!!!!
Ik hoop zo dat ik door afwisseling een beetje het eetprobleem kan oplossen....

Tips zijn altijd welkom!
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Re: Tobben met eten...

Ongelezen bericht door Nawosh »

Als je zoveel aandacht aan het niet eten geeft, blijft het een probleem vrees ik.
Geen verwijt hoor, ik heb die fout zelf bij mijn eerste hond ook gemaakt met als resultaat een erg moeilijke eter.
Tegenwoordig haal ik het eten gewoon weg als het niet opgegeten wordt binnen een minuut of 10-15 en geef het 's avonds weer.
Voor de rest schenk ik er geen aandacht aan.
Het wordt anders als er na een dag of 4 à 5 nog helemaal niet gegeten wordt.
Groetjes, Marjan
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Hoeveel geef je hem te eten? Doe eens een weekje de helft daarvan? Kijken of hij dan ook zo kieskeurig blijft.
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Hier ook een slecht-etende poedel, maar ik maak me daar tegenwoordig niet meer zo druk om. Hij is goed aangekomen in de tijd dat we hem hebben (hij was veel te mager) en dat vond ik wel erg belangrijk. Maar als hij nu een keer een maaltijd overslaat, doet ie dat lekker maar. Hij ziet er goed uit, valt niet af. En hij heeft een verleden als 'uit-de-pot-eter', dus hij is wel dol op gekookte aardappelen met jus en gehaktbal. Nou, dat krijgt ie hier echt niet... :roll:

Ik zou proberen een tijdje het eten na 10 minuten weg te halen en dan gewoon te wachten tot de volgende maaltijd. Wel in de gaten houden dat hij op gewicht blijft en gezond is en bijvoorbeeld geen rotte tanden heeft ofzo. Maar als dat verder niet zo is, dan is het gewoon een verwend sikje! Als je gaat rondzoeken naar allerlei soorten voer, vererger je het probleem.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

:engel: Ik voer afwisselend brok en vers. Zelf voer ik brok Barca, en toevallig voert buuf verderop dit ook aan haar boomertje sammie die op die van jou lijkt (niet dat dat ertoe doet). Het gaat er met smaak in bij al onze honden, maar ook het verse wat ik bestel bij Lotgering.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik op een bepaald moment wel klaar zou zijn met wispelturig gedrag als het op eten aankomt bij mijn honden. Zou al helemaal geen lekkere dingen ter vervanging geven. Niet eten? Jammer dan.
Finn had het wel met 1 bepaalde brok dat ik zag dat hij het echt niet lekker vond, goed voer, maar niet lekker blijkbaar. Toen een ander merk, ging er met smaak in maar merkte ik dat hij enorm ging krabben en zijn vacht werd niet mooi.
Toen ben ik dus bij Barca beland. En af en toe dus vers. Daar doen ze het maar mee.

Misschien kun je proberen het voer wat belangrijker te maken? Iets laten doen voor zijn eten, want in dat andere topic vond hij de bal met het voer interessant genoeg om mee aan de haal te gaan om zo de brokjes eruit te krijgen :19:

Leg desnoods een spoortje uit met op je voetstappen een brok voer, zo krijgt hij de voeding binnen en doet hij er ook nog wat voor.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het zou best eens kunnen dat hij gewoon minder nodig heeft dan jij geeft.
Met afwisseling is niks mis trouwens, vers kun je ongestraft wisselen. Je zou ds gewoon van merk kunnen wisselen.

Maar als hij teveel krijgt, eet hij dus gewoon niet omdat hij geen honger heeft. Dat kan ook natuurlijk ;)

Ik zou 15-20 gram per kilo gewicht geven, per dag dus.
En dan neerzetten, geen aandacht geven en na tien minuten weghalen.
En dat eens een week lang, kijken wat hij doet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Als hij honger krijgt eet hij vanzelf wel! En verder Marjoleine's tips opvolgen.
sandra&sammy
Zeer actief

Marjoleine schreef:Het zou best eens kunnen dat hij gewoon minder nodig heeft dan jij geeft.
Met afwisseling is niks mis trouwens, vers kun je ongestraft wisselen. Je zou ds gewoon van merk kunnen wisselen.

Maar als hij teveel krijgt, eet hij dus gewoon niet omdat hij geen honger heeft. Dat kan ook natuurlijk ;)

Ik zou 15-20 gram per kilo gewicht geven, per dag dus.
En dan neerzetten, geen aandacht geven en na tien minuten weghalen.
En dat eens een week lang, kijken wat hij doet.
Ik had bij Sammy al heel snel door dat hij veel minder eten nodig dan op al die verpakkingen staat. Ze zeggen bij een hond in de groei dat hij zo'n 40 gr per kg gewicht nodig heeft. Sammy is zo'n 7 kg, dus zo'n 280 gr per dag. Dat krijgt hij echt niet weg!!!! Sammy krijgt 2x per dag eten en hij krijgt dan 1/4 van zo'n pakje eten, dus zo'n 100 gr per keer. Komt overeen met jouw advies van 15-20 gr eten. Ik krijg soms ook het idee dat hij gewoon echt geen honger heeft, dus misschien is die 1/4 al te veel.....ik ga proberen hem nog wat minder te geven, kijken hoe het dan gaat.....en inderdaad weghalen als hij niet gelijk eet.

Ik weet dat ik moet proberen er niet zo'n probleem van te maken, maar ja....eerste hondje he, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij niet genoeg binnenkrijgt...... :(
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Mirto is ook af en toe een slechte eter, erg vervelend idd. :ugh:
Daardoor neigt hij steeds naar tè mager. Vorige week was ik het ook zat (kon weer de ribbetjes en knobbels op zijn rug tellen :roll: ) en heb een blik vlees gekocht. Flinke kwak ervan door zijn smuldier en hij at zijn hele bak leeg.. Dan maar verwend, ik wil geen hond waar de botjes van uitsteken :wink: .
Gr. Marijke
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Frenk, zelfde type als jouw hondje, is ook zo'n onwijze aansteller met eten. En in het begin maakte ik me daar onwijs druk over. Nu niet meer :engel: Als hij zo'n periode heeft, dan zet ik een bakje neer met een laagje (goede) brokjes (farmfood in mijn geval). Dan kan hij wat eten als hij wil. En wil hij niet, dan niet. Maar ik ga niet meer lopen soebatten of meneer alsjeblieft een hapje wil nemen.
Ik zet dus niet een oneindige bak met brokken neer, maar een handje. Het zorgt ervoor dat ik me niet druk maak over een hongerlijdend hondje en ik hoef me er verder niet meer zo mee bezig te houden. Hij vindt die brokken overigens niet onwijs lekker, maar ze zijn wel gezond. En honger maakt rauwe bonen zoet, denk ik dan maar :engel:
Het gaat nu trouwens alweer maanden goed. Misschien groeien ze er ook wel overheen? Ik wissel trouwens wel af. Smuldier en andere kvv's en ook vers vlees. Ik heb er geen planning voor, gewoon zoals het uitkomt.

edit: ik geef trouwens ook wel eens een voerbal met brokjes erin. Dat zijn goedkope brokjes, dus vast niet heel gezond. Maar die passen het beste in de opening :D En dat vindt hij ook heel erg leuk.
Afbeelding
mariskazwart
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising maltheser/shi-tzu en bordercollie/goldenretriever

Ongelezen bericht door mariskazwart »

ik lees even lekker mee, hier ook een hondje die niet wil eten.
eerste paar dagen denk je dat je het lekkerste voer eindelijk gevonden hebt, na minder dan een week eet hij steeds minder.
mijn man geeft hem dan steeds een korstje brood, ik heb al gezegd dat hij dat niet moet doen want dan eet Spikey helemaal geen brokjes meer...

ik hoop dus ook op DE tip, hoewel ik eigenlijk al weet dat hij gewoon moet eten wat ik hem geef, en als hij het binnen 10 minuten niet opeet dan moet ik de bak weghalen...
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Sancho was in het nest al een ongelofelijke schrokker en alleseter maar nu hoeft hij het ook vaak niet.Smuldier is in elk geval al geen favoriet ( ik vind het zelf ook maar waterige zooi), de schijven Rodi gaan er goed in en ook Runner versvoer.
's Morgens kreeg hij brokjes en die laat hij nu staan. Ik pak ze weg en gooi er 's avonds zijn versvoer op en dan gaat alles gewoon op.
Hij is nu wel aan het wisselen en toch wat stiller dan voorheen. Daardoor gebruikt hij natuurlijk ook weer minder energie, kan dat bij jou hondje niet ook meespelen?
sandra&sammy
Zeer actief

Moon schreef:Mirto is ook af en toe een slechte eter, erg vervelend idd. :ugh:
Daardoor neigt hij steeds naar tè mager. Vorige week was ik het ook zat (kon weer de ribbetjes en knobbels op zijn rug tellen :roll: ) en heb een blik vlees gekocht. Flinke kwak ervan door zijn smuldier en hij at zijn hele bak leeg.. Dan maar verwend, ik wil geen hond waar de botjes van uitsteken :wink: .
Zo zit ik er nu ook even in....Sammy heeft vanavond een half pakje Cesar op. Ik weet dat dat niet het beste voer is, maar jammer dan, hij heeft nu tenminste weer wat op. Vervolgens heb ik zijn voerbal met brokjes gevuld en die heeft hij voor de helft leeggegeten dus zijn voedingstoffen voor vandaag heeft hij wel weer binnen.....
mariskazwart schreef:ik lees even lekker mee, hier ook een hondje die niet wil eten.
eerste paar dagen denk je dat je het lekkerste voer eindelijk gevonden hebt, na minder dan een week eet hij steeds minder.
mijn man geeft hem dan steeds een korstje brood, ik heb al gezegd dat hij dat niet moet doen want dan eet Spikey helemaal geen brokjes meer...

ik hoop dus ook op DE tip, hoewel ik eigenlijk al weet dat hij gewoon moet eten wat ik hem geef, en als hij het binnen 10 minuten niet opeet dan moet ik de bak weghalen...
Frustrerend he?? Dat had ik ook. Dacht ik eindelijk HET eten gevonden te hebben in Smuldier, maar nee hoor. Na drie weken trekt meneer zijn neus ervoor op.... :boos:
Marie-Josée schreef:Sancho was in het nest al een ongelofelijke schrokker en alleseter maar nu hoeft hij het ook vaak niet.Smuldier is in elk geval al geen favoriet ( ik vind het zelf ook maar waterige zooi), de schijven Rodi gaan er goed in en ook Runner versvoer.
's Morgens kreeg hij brokjes en die laat hij nu staan. Ik pak ze weg en gooi er 's avonds zijn versvoer op en dan gaat alles gewoon op.
Hij is nu wel aan het wisselen en toch wat stiller dan voorheen. Daardoor gebruikt hij natuurlijk ook weer minder energie, kan dat bij jou hondje niet ook meespelen?
Sammy is al ruim twee maanden klaar met wisselen, dus helaas kan ik DAT niet de schuld geven. Rodi moet hij al helemaal niet, daar waagde hij niet eens een hap aan, hahaha....Runner??? Dat ken ik niet. Even googlen.....ik ben nu maar gewoon wat verschillende versvoeren aan het proberen zodat ik kan afwisselen.....
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Misschien kunnen de hormonen ook meespelen? Of is hij gecastreerd? Zijn leeftijd lijkt me kloppen bij een jonge puber die lekkere luchtjes buiten gaat ontdekken :mann:

Verder idd geen aandacht aan besteden. Ik ken een poedel die ook altijd een moeilijke eter was. Steeds meer aandacht op gekregen en nu eet hij alleen vanaf een lepel en als er een liedje voor hem gezongen wordt tijdens het voeren :N:
Dus, gewoon negeren en na 10 minuten weghalen, volgende keer beter. Een hond kan echt wel een dag of wat zonder eten, als hij maar wel drinkt en niet mager is/wordt.
Afbeelding
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Als hij 2 x 100 gram is wel veel vind ik, misschien wat minder gaan geven en zeker niet toegeven aan weer iets anders.
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik zou hem 5 minuten de tijd geven, niet eten bak weg en verder geen aandacht aan besteden. En geen tussendoortjes geven.
Dan weer de volgende voertijd hetzelfde.
Hij gaat vanzelf eten als hij honger heeft.
Je weet iig dat dit niet is omdat hij het lust, maar hij weet ondertussen wel dat hij wat anders krijgt als hij niet eet.
Nu is hij nog jong, dus jong geleerd is....
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

7 kg hond en 280 gram voer is wel erg veel... je hond is al eigenlijk uitgegroeid. Dus even kijken naar het volwassen voertabel en dat aanhouden. Je hebt nu smuldier en dan is het smuldier niet veranderen, neerzetten en na 10 minuten weghalen en gewoon laten wachten tot de volgende portie. Niet gegeten?!...Pech gehad. Geen boterhammen of cesar gaan aanbieden... een gezonde hond laat zichzelf niet verhongeren. Gewoon streng en rechtvaardig zijn :-)
sambongo
Actief
Mijn ras(sen): Duitse dog

Ongelezen bericht door sambongo »

Toen ik je verhaal las dacht ik heel even dat je het over mijn hond had. Pffhh ik heb ook zo'n machtig verwende hond. Precies hetzelfde hier, alles is lekker maar wanneer meneer erop uit gekeken is gaat hij in hongerstaking. Ik gaf hier altijd aan toe maar nu niet meer ik ben er klaar mee. Met kvv doet hij dit heel erg. Goedkoop blikvoer wil hij altijd eten en raakt hij nooit zat van. Ik heb nu allerlei verschillende smaken kvv Lotgering besteld.....ben benieuwd. Weet je wat het is, ze zijn te verwend! Ik wou daar nooit aan maar nu ik de laatste tijd veel gedoe omtrent eten heb gehad weet ik nu wel beter. Wat ik dan wel denk, wat maakt dat blikvoer nou zoveel lekkerder dsn kvv.
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

ik vind 200 gram voor een hondje van 7 kilo ook veel...!

Tobias, 10 kg, eet hier 150-200 gram per dag en Kori, 10 kg gecastreerd, eet 150 gram per dag en een scheut magere yoghurt.
Dan train ik daarnaast nog wel met ze waarbij ze eten maar als ik meer voer dan heeft Toby totaal geen interesse meer in alles dat eten is en wordt Kori direct te dik.
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

ik heb het idee dat jouw hondje jou heel goed aan het trainen is. Als meneer zijn smaakje zat is dan krijgt hij wel een heerlijk geurend pakje cesar (natuurlijk eet hij dat, zit vol met geurstoffen en lekker makers) en dan weer brood (ok het was je moeder) (kan het mis hebben hoor)
Als hij echt afwisseling wilt hebben kun je altijd besluiten om meerdere smaken te gaan geven of te gaan barfen. Dan kun je altijd zelf samenstellen en is afwisselend.
Kan inderdaad ook dat je hem te veel geeft

Hier heeft Escha ook 2 dagen niet gegeten, madam had nog nooit haring gegeten en wilde het niet eens proberen (terwijl ze altijd zalmkop at) prima... dan haal ik het weg en krijg je het straks met de volgende ronde weer. Toen ze echt honger kreeg heeft ze uiteraard het gewoon opgegeten
Afbeelding
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Mijn shi-tzu x maltezer eet ook echt zijn bakje niet leeg (of raakt het niet eens aan) als hij geen honger heeft. Terwijl mijn OEB alles vreet, honger of niet. Je kan smuldier vlees compleet afwisselen met pens compleet of andere merken, gewoon voor de afwisseling, en je niet druk maken als hij een keer zijn bakje niet leeg eet, gewoon weghalen en 's avonds weer proberen. Als mijn boomertje veel tussendoortjes heeft gehad eet hij echt niks van de smuldier, dan heeft ie gewoon geen honger. Heeft hij geen koekjes gehad dan eet hij het lekker op. .
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik bedoelde eigenlijk dat hij nu misschien ook minder energie verbruikt dan toen hij jonger was oa. voor de groei.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hij is 7 maanden volgens mij.
Dan is een hondje van dat formaat wel door de snelste groei heen, dus het zou prima kunnen dat hij zat heeft aan die 15-20 gram per kilo.
Fien zat op die leeftijd ook al op het gewicht dat ze nu nog steeds heeft ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

YvetteJ schreef:ik vind 200 gram voor een hondje van 7 kilo ook veel...!

Tobias, 10 kg, eet hier 150-200 gram per dag en Kori, 10 kg gecastreerd, eet 150 gram per dag en een scheut magere yoghurt.
Dan train ik daarnaast nog wel met ze waarbij ze eten maar als ik meer voer dan heeft Toby totaal geen interesse meer in alles dat eten is en wordt Kori direct te dik.
Ik geef ook veeeel minder dan aangegeven op de verpakking, ik denk dat ik omgerekend naar hun gewicht ongeveer zoveel voer als Yvette hier boven aangeeft.

Ik zou dus ten eerste minder gaan voeren, en lekker afwisselen tussen verschillende merken vers (Energique vindt mijn stel heel erg lekker, Jack is ook dol op Carnibest, en Lilo juist weer op Duck). En een schepje groente- of vleesrestjes erbij, of wat andere etensresten, beetje spaghetti of rijst, of twee patatjes of een paar kattenbrokjes eroverheen, :D ,dat maakt het vaak wel extra spannend. Vreten moet een beetje een feestje zijn.

En voor honden die echt met lange tanden staan te eten noem ik nog maar een keer dat een 'toetje' helpt. Jack heeft in het begin een tijdje heel slecht gegeten, en als zijn bak leeg was kreeg hij iets heel lekkers. Na een paar keer terug sturen naar zijn bak snapte hij prima dat alles op moest voordat het lekkers kwam.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Ongelezen bericht door Reneey »

YvetteJ schreef:ik vind 200 gram voor een hondje van 7 kilo ook veel...!
Dan schrikken jullie helemaal wat ik mijn chi geef :N: Die is bijna 3 kilo maar krijgt ook ongv 150 gram per dag ... en die is absoluut niet dik
Maar goed weer on topic ... de tips die ik in me hoofd had zijn ook al gegeven, niet eten dan niet .. en je niet druk maken om te dun worden hij gaat vanzelf echt wel weer eten
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
sandra&sammy
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Ik bedoelde eigenlijk dat hij nu misschien ook minder energie verbruikt dan toen hij jonger was oa. voor de groei.
Oh sorry, verkeerd begrepen :oeps: Sammy is duidelijk een stuk rustiger aan het worden. Dat hele erge stuiterbal effect is er echt af.....
Marjoleine schreef:Hij is 7 maanden volgens mij.
Dan is een hondje van dat formaat wel door de snelste groei heen, dus het zou prima kunnen dat hij zat heeft aan die 15-20 gram per kilo.
Klopt, Sammy is 7,5 mnd en de laatste 2 mnd maar heel langzaam wat zwaarder geworden. Hij zal denk ik niet echt veel zwaarder worden vermoed ik. Als ik dan die 15 gr per kilo aanhoud kom ik aan de 105 gr, dat is dus wat hij nu zo'n beetje krijgt.....maar ik ga het gewoon proberen om hem minder te geven. Misschien is de aanblik van een bordje vol ook een reden dat hij denkt, pfff....moet ik dat allemaal naar binnen werken. Kweet het ook niet :denken:
Hanneke2 schreef: Ik zou dus ten eerste minder gaan voeren, en lekker afwisselen tussen verschillende merken vers (Energique vindt mijn stel heel erg lekker, Jack is ook dol op Carnibest, en Lilo juist weer op Duck). En een schepje groente- of vleesrestjes erbij, of wat andere etensresten, beetje spaghetti of rijst, of twee patatjes of een paar kattenbrokjes eroverheen, :D ,dat maakt het vaak wel extra spannend. Vreten moet een beetje een feestje zijn.

En voor honden die echt met lange tanden staan te eten noem ik nog maar een keer dat een 'toetje' helpt. Jack heeft in het begin een tijdje heel slecht gegeten, en als zijn bak leeg was kreeg hij iets heel lekkers. Na een paar keer terug sturen naar zijn bak snapte hij prima dat alles op moest voordat het lekkers kwam.
Ik ga dat eens proberen, iets er boven op leggen wat hij extra lekker vindt, kijken of daardoor het eten wat spannender vindt.
Nelleke schreef:Mijn shi-tzu x maltezer eet ook echt zijn bakje niet leeg (of raakt het niet eens aan) als hij geen honger heeft. Terwijl mijn OEB alles vreet, honger of niet. Je kan smuldier vlees compleet afwisselen met pens compleet of andere merken, gewoon voor de afwisseling, en je niet druk maken als hij een keer zijn bakje niet leeg eet, gewoon weghalen en 's avonds weer proberen. Als mijn boomertje veel tussendoortjes heeft gehad eet hij echt niks van de smuldier, dan heeft ie gewoon geen honger. Heeft hij geen koekjes gehad dan eet hij het lekker op. .
Ik denk dat ik inderdaad moet oppassen met de tussendoortjes.....Hij heeft natuurlijk maar een klein maagje en als daar al af en toe iets wordt ingepropt heeft hij geen plek meer voor zijn normale eten.....

Bedankt voor jullie tips! Ik hoop dat ik het door de afwisseling een beetje spannend kan houden en ik zal opletten minder dingen tussendoor te geven en het eten minderen. Ik zal binnenkort nog een update geven..... :lol1:
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
Woest
Zeer actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets

Ongelezen bericht door Woest »

Ik ga met de rest mee en denk dat je je hond gewoon teveel eten geeft. Ik denk dat hij een beetje klaar is met groeien nu, en dus minder nodig heeft dan voorheen. En hij heeft inderdaad goed geleerd: 'als ik mijn bak niet leeg eet, krijg ik iets lekkers'
Er is niks mis mee om af te wisselen als je het idee hebt dat je hond niet zo gek is op z'n eten. Maar je kunt dat dan beter pas de volgende maaltijd doen. Een maaltijd overslaan is echt niet erg hoor. Een gezonde hond kan prima een tijdje zonder eten.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Hier had ik ook een moeilijke eter, voornamelijk de ochtend maaltijd.

Hij krijgt nu Prins vers vlees compleet plus. En dat gaat er elke ochtend met smaak in.
Hij kreeg 100 gram brokken voordat ik vlees voerde, ik had eerst 50 gram voer vervangen door 100 gram vlees, maar viel hierdoor af.
Hij zit nu op 150 gram vlees en 70 gram brokken (met schapenvet) en alles gaat met smaak op :D

Je moet gewoon naar je eigen hondje kijken, wat op de verpakking staat is een richtlijn, hoe je hondje erbij loopt en hoe die eet is het beste advies. Dus kijken gewoon goed naar je hond, :D
Afbeelding
baldur
Zeer actief

Ongelezen bericht door baldur »

mica is ook een moeilijke eter.
brokjes bij een ander vreet hij zo op, maar zijn eiegen brokken is vaak een probleem.
mica krijgt proplan zalm wat goed voor zijn huid is.
ik maak er nu ook niet een probleem meer van en haal zijn voer na een tijdje weg.
de ene dag eet hij meer dan de andere keer.
sandra&sammy
Zeer actief

sandra&sammy schreef:
Marjoleine schreef:Hij is 7 maanden volgens mij.
Klopt, Sammy is 7,5 mnd en de laatste 2 mnd maar heel langzaam wat zwaarder geworden. Hij zal denk ik niet echt veel zwaarder worden vermoed ik. Als ik dan die 15 gr per kilo aanhoud kom ik aan de 105 gr, dat is dus wat hij nu zo'n beetje krijgt.....maar ik ga het gewoon proberen om hem minder te geven. Misschien is de aanblik van een bordje vol ook een reden dat hij denkt, pfff....moet ik dat allemaal naar binnen werken. Kweet het ook niet :denken:
Ik zie nu pas dat je bedoelt 15-20 gr PER DAG per kilo......ik ga dus mijn 100 gr per keer veranderen in 100 gr per dag!
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”