Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zouden jullie doen?? Bijtwondjes

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Me_and_Sandy
Zeer actief
Aantal honden: 1

Wat zouden jullie doen?? Bijtwondjes

Ongelezen bericht door Me_and_Sandy »

Hallo allemaal
Even wat advies nodig hoor pffff.
Daarnet is Sandy gebeten door een andere hond. Ik was er zelf niet bij, maar goddank valt de schade deze keer mee. Pff wel weeer schrikken hoor, ik moet nog bijkomen Het zijn wat schrammen en gaatjes op haar kop en bij haar neus. Niet echt diep gelukiig, en bloed niet meer nu (het is ongeveer anderhalf uur geleden gebeurd).

Ik heb de dierenarts gebeld, ik wilde vragen waarmee ik de wondjes het beste schoon kan maken. De assistent adviseerde om even langs te komen voor een antibiotica-kuur (of prik?) omdat de kans op ontstekingen n.a.v. bijtwonden nogal groot zou zijn. Dit zou betekenen dat ze voor de 5e keer in 10 maanden :ugh: aan de antibiotica moet.

De assistent zei als ik het aan zou kijken, dit mijn eigen verantwoordelijkheid zou zijn. Nu vraag ik me af, wat is jullie ervaring en wat zouden jullie doen in mijn geval? Sandy is net 1 jaar geworden en ik vind dat ze een behoorlijke dosis antibiotica heeft gehad in korte tijd. Ik vind het persoonlijk wat teveel maar goed als het nodig is is het nodig.
En de assistente adviseerde ook om schoon te maken met sterilon, NIKS wat meer BIJT dan dat!! Iemand daarvoor nog andere tips?

Wat zou jij doen?
S@ndr@
Zeer actief

Re: Wat zouden jullie doen?? Bijtwondjes

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

beetje goed schoonmaken wat honing zalf o.i.d. en aan de echinaforsche zetten, goed in de gaten houden. thats it :19:
ik zou niet voor ieder klein gaatje naar de da gaan hoor, tenzij de hond bewezen ontstekingsgevoelig is :19:
even aan kijken
Mary
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Mary »

Davey had ooit een gat in zijn oor. Ik heb dat schoongemaakt met gekookt water en uit laten bloeden.
Is allemaal weer goed gekomen.
Afbeelding
I.M. Matje/Mahatma 05-08-1999 / 28-08-2009
Mijn maatje en schurkie
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

De keren dat Noah een gaatje heeft gehad, is het vanzelf genezen. echter ken ik ook bijtgaten die gigantisch zijn gaan ontsteken :N: oa in mijn eigen hand, terwijl ik half jaar ervoor een tentanus prik gehad heb. Ik zou het aankijken, goed schoonhouden en mocht het gaan ontsteken alsnog aan de AB kuur. Eigenlijk kan je ook geen prefentief AB kuur geven, immers mocht het niet gaan ontsteken geef je het voor niets.
Perry en Noah

Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ik zou het even aankijken. Je kan het eventueel wat ontsmetten met betadine. Teveel antibiotica is ook niet goed voor de weerstand. Mijn vorige honden knokten regelmatig met elkaar en hadden ook wel bijtwondjes. Ik ben er nooit mee naar de da gegaan, alleen wat ontsmet. Is altijd goed gegaan. Ze moeten zelf ook de kans krijgen om weerstand op te bouwen. Maar ik weet niet of jouw hond erg gevoelig is voor infectie's. Dan is het een ander verhaal natuurlijk, maar anders zou ik het gewoon even aankijken. :wink: Succes en beterschap met Sandy! :J:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Me_and_Sandy
Zeer actief

Ok bedankt voor de antwoorden, hier kan ik wat mee! :ok:
Ik hou het goed in de gaten en natuurlijk als ik het niet vertrouw ga ik gelijk naar de DA.
Jullie bevestigen mijn idee dat ik niet meteen voor de antibiotica hoef te gaan.

Maar wat noem je ontstekingsgevoelig, Sandy heeft al kennelhoest gehad, blaasontsteking en een darmontsteking pfff en die vierde antibiotica kreeg ze toen ze echt flink was gebeten en haar ooglid was doorgescheurd. Dus ze zal wel gevoelig zijn voor ontstekingen als ik het zo bekijk. 3 ontstekingen in 10 maanden is toch best wel veel. (en dan liep ik juist van de week buiten en realiseerde ik me dat het al een tijdje zo lekker gaat, dat is dan ook weer de goden verzoeken)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik ben nog nooit met bijtwondjes naar de DA gegaan (behalve de keer dat Marouck een stukje oor miste erna, maar dat kwam omdat ik het bloeden niet gestopt kreeg).
Wondjes schoonmaken en een paar dagen open houden.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Nuran Gino
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Zwitserse Witte Herders, Nuran en Santoz
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nuran Gino »

Betadine shampoo is ook een goed middel. Acederm gebruik ik bij mijn paard, net als groene klei.
Ik zou ook niet meteen naar de DA gaan, eerst even aankijken, je kunt er altijd nog naartoe.
Ik smeer groene klei trouwens rustig op open wonden...ik heb echt hele diepe wonden (3 cm diep) van 10 centimeter doorsnee er mee zien genezen. wel zorgen dat de wond schoon is voor je er klei op smeert.
Afbeelding
Groetjes Marjan en een poot van Nuran en Santoz
http://www.nurangino.nl
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik ga nooit voor bijt wondjes naar de dierenarts of ze moeten echt heel ernstig zijn, zoals een jaar geleden toen had Nikkie in Bijou haar oor gehangen en dat oor was helemaal gespleten, nou blijft Bijou haar oren altijd heel lang bloeden dus ik moest nu wel. Maar gewoon stukjes uit oren ga ik ook niet mee naar de dierenarts of het moet een hele hap zijn.

En ik maak het schoon als het net gebeurd is maar daarna doe ik er niet zo veel meer aan vooral niet bij Bijou die laat zich niet echt helpen als ze gewond is, ik weet pas dat ze gewond is als ik haar een poos niet gezien heb want dan verstopt madam zich. Sinds mijn oudste Pinscher Kelly (leeft niet meer) haar jaren geleden een hap uit haar oor heeft gebeten en ze naar de dierenarts moest raakt Bijou helemaal van de kook als ze wat heeft.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jeannet »

ik ben ook nog nooit voor kleine bijtwondje bij de DA geweest hoor. Inderdaad, gewoon in de gaten houden
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Ik zou ook niet naar de DA gaan. Heb/had hier 2 teven die regelmatig elkaar in de haren vlogen en bij kleine gaatjes ga ik niet naar de DA. Alleen bij grotere gaten, daar moesten dan ook nietjes in. :ugh:
Tijdje terug was Fenna op een andere hond geklapt. Hond had dikke vacht en er was niks te zien maar mw wilde toch naar de DA. Bleek die hond 2 schrammetjes te hebben en natuurlijk moest er van die DA meteen AB gegeven worden. Wantr tja, hondenbeten zijn wel erg vies. :roll: Heb de hond gezien en het waren echt gewoon schaafwondjes. Kon wel fijn 90 euro betalen voor iets wat helemaal niet gehoeven had.
Ik vind dat DA veel te snel en vaak AB geven.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

stefanie schreef:Ik zou ook niet naar de DA gaan. Heb/had hier 2 teven die regelmatig elkaar in de haren vlogen en bij kleine gaatjes ga ik niet naar de DA. Alleen bij grotere gaten, daar moesten dan ook nietjes in. :ugh:
Tijdje terug was Fenna op een andere hond geklapt. Hond had dikke vacht en er was niks te zien maar mw wilde toch naar de DA. Bleek die hond 2 schrammetjes te hebben en natuurlijk moest er van die DA meteen AB gegeven worden. Wantr tja, hondenbeten zijn wel erg vies. :roll: Heb de hond gezien en het waren echt gewoon schaafwondjes. Kon wel fijn 90 euro betalen voor iets wat helemaal niet gehoeven had.
Tsja maar dat is wat vaak de angst van een ander is, al kun je zelf je schouders ophalen omdat je zelf bij dat soort schampwonden niet gaat, kun je niet van een ander verwachten dat niet te doen :wink:

Vervelend dat ze (weer?) besprongen is zeg, daar wordt je niet vrolijk van en je hond al helemaal niet :ugh:

Ik had de vorige wond van mijn hond pas een dag later in de gaten, hij heeft het zelf af en toe schoon gelikt en ik lette erop dat het niet aan het ontsteken was. Het is verder zonder da bezoek genezen. Ook andere oppervlakkige wonden (neus, oor, poot) zijn zo weer gewoon genezen zonder gekke dingen.
stefanie
Zeer actief

blondie schreef:
stefanie schreef:Ik zou ook niet naar de DA gaan. Heb/had hier 2 teven die regelmatig elkaar in de haren vlogen en bij kleine gaatjes ga ik niet naar de DA. Alleen bij grotere gaten, daar moesten dan ook nietjes in. :ugh:
Tsja maar dat is wat vaak de angst van een ander is, al kun je zelf je schouders ophalen omdat je zelf bij dat soort schampwonden niet gaat, kun je niet van een ander verwachten dat niet te doen :wink:
Dat ze naar de DA ging snapte ik wel hoor. Maar snap zo'n DA gewoon niet. :19:
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

stefanie schreef:
blondie schreef:
Dat ze naar de DA ging snapte ik wel hoor. Maar snap zo'n DA gewoon niet. :19:
Het was de assistent die dat adviseerde, heb ik begrepen. Die kunnen soms wel wat voorbarig zijn in dingen roepen, heb ik het idee :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

stefanie schreef: Dat ze naar de DA ging snapte ik wel hoor. Maar snap zo'n DA gewoon niet. :19:
Nee inderdaad, ik heb het vaker wel eens gezegd, ik vind mijn da in veel opzichten een toppertje, zeker toen ik mijn hond net had (zij kende de hond al van pup af aan en bewust dus gewoon bij haar gaan enten etc.) in het begin als je tegen dingen aan loopt zeker als het ging om beetwonden etc. heb ik best vaak gebeld. Ze vroeg altijd goed door en was nooit zo'n type van "beter als je langs komt hoor". Ze schatte mij altijd goed in en wat ik omschreef, als het me echt niet lekker zat maakte ik overigens wel een afspraak hoor :engel:
Maar denk mede door haar nuchtere manier van omgaan ben ik zelf ook beter gaan inschatten wanneer da bezoek noodzakelijk is en wanneer niet. En zij geeft ook vaak gewoon tips over zelf verzorgen van de hond ipv dure dierenarts ingrepen of inmenging van, ze snijd zich misschien daarmee in de vingers. Maar wel eerlijke manier van adviseren van je cliënten. En ze weet heus wel dat als het serieus mis is dat ik op de stoep sta.
stefanie
Zeer actief

freskin schreef:Het was de assistent die dat adviseerde, heb ik begrepen. Die kunnen soms wel wat voorbarig zijn in dingen roepen, heb ik het idee :wink:
Inderdaad maar ik had het over 'mijn' geval waarbij bij een schaafwond meteen AB in gestopt werd. :wink:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

2 dagen de wondjes open houden (geen korstjes laten komen). Ik gebruik zelf trouwens ook sterilon, bij de honden en mijzelf. Even vervelend en dan is het weer over. Betadine vlekt zo.
Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Ongelezen bericht door Reneey »

Sorry heb niet alle reacties gelezen dus misg is mijn tip al gegeven ... maar ik maak altijd de wondjes schoon met biotex, ik hou ze 1/2 dagen open de wondjes en hou het goed schoon en daarna laat ik het helemaal aan de hond zelf over ... en eigenlijk nog nooit anti biotica hoeven geven voor wat voor wondje dan ook
Biotex is in mijn ogen toch echt bijna een 'wondermiddel'.

5 keer antibiotica voor zo'n jong hondje is inderdaad veel ... hoe krijgt je hondje dat voor elkaar ? ( goed bedoeld hoor )
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik ga niet met bijtwondjes naar de da, hou het schoon, hou het in de gaten en als het gaat ontsteken kun je altijd nog een ab kuurtje halen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

malinois schreef:Ik ga niet met bijtwondjes naar de da, hou het schoon, hou het in de gaten en als het gaat ontsteken kun je altijd nog een ab kuurtje halen....
Dit dus.

ik maak bijtwondjes ( ook hele diepe gaten) 1 of 2x schoon met biotex en klaar is kees.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cash schreef:
malinois schreef:Ik ga niet met bijtwondjes naar de da, hou het schoon, hou het in de gaten en als het gaat ontsteken kun je altijd nog een ab kuurtje halen....
Dit dus.

ik maak bijtwondjes ( ook hele diepe gaten) 1 of 2x schoon met biotex en klaar is kees.
ik ook, met xantos had ik destijds behoorlijke gaten maar ook dat is zonder ab prima genezen... wel goed opgelet natuurlijk maar niks nodig gehad.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Me_and_Sandy
Zeer actief

Reneey schreef:Sorry heb niet alle reacties gelezen dus misg is mijn tip al gegeven ... maar ik maak altijd de wondjes schoon met biotex, ik hou ze 1/2 dagen open de wondjes en hou het goed schoon en daarna laat ik het helemaal aan de hond zelf over ... en eigenlijk nog nooit anti biotica hoeven geven voor wat voor wondje dan ook

5 keer antibiotica voor zo'n jong hondje is inderdaad veel ... hoe krijgt je hondje dat voor elkaar ? ( goed bedoeld hoor )
Ze heeft vier keer antibiotica gekregen, waarvoor staat in een antwoord hierboven :wink:

Ik las een paar keer de tip: geen korstje op laten komen. Waarom niet? en hoe? Er zit inmiddels een korstje op een paar schrammetjes, die moet ik eraf peuteren? Of nat maken en eraf weken? Al met al gaat het met Sandy wel goed, ze lijkt nergens last van te hebben (alleen 1 gaatje vlak bij haar neus waar ze vaak overheen likt) Heeft alweer lekker gespeeld met andere hondjes.
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Normaal zou ik ook niet daarmee naar de DA gaan. Nu is Bulley zondag ook gebeten in zn kont echt net onder zn anus (en balzak :( ) dus ik heb gekozen voor wel een kuurtje omdat zn ontlasting er langs gaat als ie poept. Anders zou ik t ook met biotex schoonhouden.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Ongelezen bericht door Reneey »

Me_and_Sandy schreef:
Reneey schreef:Sorry heb niet alle reacties gelezen dus misg is mijn tip al gegeven ... maar ik maak altijd de wondjes schoon met biotex, ik hou ze 1/2 dagen open de wondjes en hou het goed schoon en daarna laat ik het helemaal aan de hond zelf over ... en eigenlijk nog nooit anti biotica hoeven geven voor wat voor wondje dan ook

Ze heeft vier keer antibiotica gekregen, waarvoor staat in een antwoord hierboven :wink:

Ik las een paar keer de tip: geen korstje op laten komen. Waarom niet? en hoe? Er zit inmiddels een korstje op een paar schrammetjes, die moet ik eraf peuteren? Of nat maken en eraf weken? Al met al gaat het met Sandy wel goed, ze lijkt nergens last van te hebben (alleen 1 gaatje vlak bij haar neus waar ze vaak overheen likt) Heeft alweer lekker gespeeld met andere hondjes.
Als er al een korstje op zit lekker laten zitten, althans dat zou ik doen.
De reden waarom ik de eerste dag(en) het open hou is zodat eventueel vuil wat nog in de wond zit eruit kan, als dat erin blijft is de kans groter dat het wel gaat ontsteken, daarom proberen open te houden en goed schoonhouden en dan uit zichzelf laten genezen ... Maar als er al een korstje op zit zou ik dat laten zitten :ok:

Edit: Sorry had inderdaad beter moeten lezen dan had ik gelezen waarom je woef al zovaak ab gehad had ... sterkte ermee in ieder geval
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik haal de eerste dagen korstjes weg zodat het vuil eruit kan. Bijtwonden zijn doorgaans erg vuile wonden, wat je aan de oppervlakte ziet is maar een heel klein stukje. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Joswolf
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Joswolf »

Normaal doe ik niets bij kleine bijtwonden. Maar goed wat vertsta je onder klein. Maar wanneer jezelf een wondje hebt of een bloedneus dan haal je toch ook geen antibioticumkuur. Ik vind het wel een rotopmerking van die assistente, "wel op eigen risico" wanneer je niet op bezoek komt. Hebben ze je geld zo hard nodig? Moet je na die opmerking een schuldgevoel krijgen en toch maar onnodig je geld bij ze brengen. Ik zou terug antwoorden, een kuurtje erbij maar dan op julie verantwoording wanneer straks de hond allergien gaat vertonen door te veel kuurtjes. Doordat we al die jaren te snel naar die DA lopen en kuurtjes nemen zijn onze rassen nu zo slecht resistent en hebben ze zo'n slechte weerstand. En dan nu zeggen wanneer je niet komt dan is het U VERANTWOORDING HOORRR.
Maar het ging over Sandy en wanneer de wondjes dicht zijn en het ziet er goed uit zou ik het zo laten, maar das wel op je eigen verant... nee hoor grapje
Jos
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”