Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inteelt

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: inteelt

Ongelezen bericht door crutz »

vania schreef:
crutz schreef:idd, je geeft t antwoord al, UKC is niet FCI erkend, maar ja, je kan ze daar dus aanmelden....niet dat het nut heeft... :mrgreen:

http://www.ukcdogs.com/WebSite.nsf/WebPages/Home" onclick="window.open(this.href);return false;
ik typte en dacht toen, "oeps ook dat gaat niet" :oohja:

dus eignelijk kan ik zowel Darko, Guapa als Jänta zowel bij FCI (waar ze nu geregistreerd zijn) en bij UKC registeren, dan zijn ze zowel DC als "PC" :engel:
ik ga er straks eens voorzitten en het allemaal goed doorlezen en eens zien of dat "nut" heeft om dat te doen, zou dat nu nog gaan, of gaat dat alleen met de geboorte? (Darko is 5,5, Guapa is 3,5 en Jänta is 6maanden)

geen idee hoe dat precies allemaal zit,
weet dat enkele vd pupkopers ze daar wel geregistreerd hebben (de xHH), dus niet met de geboorte, gewoon na dat ze daar aangekomen waren...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
vania schreef:
crutz schreef:idd, je geeft t antwoord al, UKC is niet FCI erkend, maar ja, je kan ze daar dus aanmelden....niet dat het nut heeft... :mrgreen:

http://www.ukcdogs.com/WebSite.nsf/WebPages/Home" onclick="window.open(this.href);return false;

dus eignelijk kan ik zowel Darko, Guapa als Jänta zowel bij FCI (waar ze nu geregistreerd zijn) en bij UKC registeren, dan zijn ze zowel DC als "PC" :engel:
ik ga er straks eens voorzitten en het allemaal goed doorlezen en eens zien of dat "nut" heeft om dat te doen, zou dat nu nog gaan, of gaat dat alleen met de geboorte? (Darko is 5,5, Guapa is 3,5 en Jänta is 6maanden)

weet dat enkele vd pupkopers ze daar wel geregistreerd hebben (de xHH), dus niet met de geboorte, gewoon na dat ze daar aangekomen waren...
dat is dan toch raar? Voor een Single Registration is een registratie van een ander land nodig bijv. FCI.
een X hollander heeft die toch niet.
Voor een UKC Limited Privilege Registration moet de hond gecastreerd/gesteriliseerd zijn en ook hiervan moet een bewijs zijn. Hier kunnen wel X-honden geregistreerd worden echter onder deze voorwaarde.
Of zijn die gecastreerd/gesteriliseerd dan?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nope die zijn niet gecastreerd, want voor de fok. Weet er ook t fijne niet van, weet enkel dat ze t doen. Mss wordt een uitdraai van bloedlijnen geaccepteerd?
malinois schreef:
crutz schreef:
vania schreef:

dat is dan toch raar? Voor een Single Registration is een registratie van een ander land nodig bijv. FCI.
een X hollander heeft die toch niet.
Voor een UKC Limited Privilege Registration moet de hond gecastreerd/gesteriliseerd zijn en ook hiervan moet een bewijs zijn. Hier kunnen wel X-honden geregistreerd worden echter onder deze voorwaarde.
Of zijn die gecastreerd/gesteriliseerd dan?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Volgens hen kan dat niet, dit is het antwoord hierop:

Thank you for contacting the United Kennel Club.

In order to Single Register a dog with UKC, it must presently be registered
with a UKC acknowledged registry. For all breeds we acknowledge AKC, FCI,
The Kennel Club (Great Britain) and Canadian Kennel Club. Unfortunately,
the Bloedlijnen is not a UKC acknowledged registry, and therefore we would
be unable to Single Register your dog.

Please note that examinations and DNA profiling provide limited information
and would not be sufficient to register a dog or verify a dog is purebred.
A dog without registration with an approved registry will not be considered
for registration with UKC.

However, your dog would be eligible for the Limited Privilege Program. To
encourage all dog owners to be active and enjoy time with their dogs, UKC
offers the Limited Privilege Program. This program accepts Mix Bred dogs
(also known as AMBOR), purebred dogs of unknown or incomplete pedigrees and
purebred dogs with disqualifying faults. Dogs enrolled in the LP Program
are eligible to compete in obedience, agility, weight pull or dog sports
programs.

The rules for Limited Privilege Registration are as follows:

1) Submit a Limited Privilege Application (available on our website at
http://www.ukcdogs.com/res/pdf/lpapp.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;).
2) Proof that the dog is spayed or neutered, signed by a Veterinarian.
3) Fee of $30.00
4) (Optional) if you wish to have the dog identified as a specific breed,
two color photographs (3 inches x 3 inches minimum) of the dog, one
standing in profile and the other a close up of the dog's head must be
submitted so that the dog can be compared to the given breed standard.

Thank you again for contacting us. We appreciate your continued interest in
UKC.

Registration Department
United Kennel Club, Inc.
http://www.ukcdogs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Hier: http://www.xs4all.nl/~gvdt57/dutch/immuun2.html" onclick="window.open(this.href);return false; nog een boeiend stuk over inteelt en het immuunsysteem. Deze dame weet bijzonder goed waar ze het over heeft en ze weet het ook nog prima uit te leggen (beter dan ik). Zij haalt ook het MHC aan, en weet dat nog toegankelijk uit te leggen ook :80: Ik zou echt hopen dat het zo langzamerhand bij iedereen door ging dringen dat inteelt en verantwoordelijk fokken gewoon totaal niet samen gaan :o

Kees
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Van Sharp is wel veel te vinden hoor. Hier staan denk ik nog veel vertaalde stukken http://home.wanadoo.nl/rashonden-nederland/" onclick="window.open(this.href);return false;

edit
hmm, site ofline. Hier kom je iets verder maar niet helemaal wat ik bedoel http://home.wanadoo.nl/rashonden-nederl ... kheid.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Casey schreef:Hier: http://www.xs4all.nl/~gvdt57/dutch/immuun2.html" onclick="window.open(this.href);return false; nog een boeiend stuk over inteelt en het immuunsysteem. Deze dame weet bijzonder goed waar ze het over heeft en ze weet het ook nog prima uit te leggen (beter dan ik). Zij haalt ook het MHC aan, en weet dat nog toegankelijk uit te leggen ook :80: Ik zou echt hopen dat het zo langzamerhand bij iedereen door ging dringen dat inteelt en verantwoordelijk fokken gewoon totaal niet samen gaan :o

Kees
ik snap niet goed waarom dat niet samen kan gaan?
als je constant halfzus/halfbroer of grootvader/kleindochter doet of nog korter bij elkaar, kan ik er helemaal inkomen dat er een hoop miserie van kan komen, maar als je zo nu en dan eens een inteelt of lijnteelt doet zie ik niet waarom dat totaal niet samen kan gaan?
bij de dogo canario is het praktisch onmogelijk om een nest te fokken zonder dat er ergens wel dezelfde hond in de stamboom voorkomt, dus een totale outcross is praktisch niet mogelijk
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat is precies de reden: omdat er altijd al verwantschap is moet je dus ook altijd proberen het zo ver mogelijk uit elkaar te houden.

De groep genen die zorgt voor een goed immuunsysteem moet gevarieerd zijn, en hoe lager je inteelt, hoe groter die kans is.
Vooral als je, zoals jullie, een kleine populatie hebt, is dat belangrijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:Dat is precies de reden: omdat er altijd al verwantschap is moet je dus ook altijd proberen het zo ver mogelijk uit elkaar te houden.

De groep genen die zorgt voor een goed immuunsysteem moet gevarieerd zijn, en hoe lager je inteelt, hoe groter die kans is.
Vooral als je, zoals jullie, een kleine populatie hebt, is dat belangrijk.
maar hoe komt het dat dan Irema curto zijn honden allemaal wel gezond zijn, maar wel zo goed als allemaal vrij kort aan elkaar verwant zijn?
hij fokt al sinds eind jaren '80 en altijd het zelfde "beleid", redelijk wat inteelt/lijnteelt in zijn honden
wat voorbeelden:
http://www.pedigrees.reygladiador.com/arma%20blanca.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pedigrees.reygladiador.com/basia.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pedigrees.reygladiador.com/car.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pedigrees.reygladiador.com/caton.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

in praktisch al zijn stambomen, zitten wel ergens dezelfde honden en dat zijn dan maar stambomen van 5 generaties, dan zou er bij hem toch ook al problemen moeten opduiken?
het enige "probleem" dat hij tot hier toe (van wat er op het net bekend is) heeft is dat hij extreem witte Dogo canario's "heeft" en volledig zwarte, waar hij ook gewoon mee fokt, met "compleet" witte fokt hij trouwens niet, waarom niet geen idee :denken:
dit is broer en zus
Afbeelding
Irema curto heeft ook niet graag dat zijn honden "gekruist" worden met de hedendaagse dogo canario, hij laat zijn reuen ook alleen maar teven dekken bij andere eigenaars die ergens wel verwant zijn aan zijn lijnen, ik zou bij hem bijvoorbeeld met Guapa niet moeten aankomen, aluwel zij ergens 10 generaties terug of zo, wel van "zijn" honden afstamt (zoals het grotendeel van de DC's)
als er al IC honden "gekruist" zijn met de hedendaagse DC's is dat omdat de hond niet in zijn bezit is en hij er dus niets over kan zeggen, ik vind zijn honden qua karakter geweldig en ook qua gezondheid, maar dan kom ik weer op het "probleem" dat die honden vrij kort gelijnteeld zijn en dat ik ze hier moet laten aankeuren voor gebruik omdat hij ze niet bij FCI registreerd omdat hij het niet eens is met FCI zijn regels

voor iemand dat het moest willen weten, hier staat in het kort wat het verschil is tussen een DC en een PC
http://www.elpresa.com/forums/showthread.php?t=24802" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef: maar hoe komt het dat dan Irema curto zijn honden allemaal wel gezond zijn, maar wel zo goed als allemaal vrij kort aan elkaar verwant zijn?
Omdat ze dan niet gewoon zijn, ze zijn het nog wel.
Maar het is een kwestie van tijd voor problemen de kop gaan opsteken.
Het is een kwestie van tijd voor de eerste dingen die de levens bekorten zichtbaar worden.
Het kan best een tijd goed gaan, maar echt niet eeuwig.

Hoe lag het goed gaat hangt af van het aantal honden waarmee begonnen is en hun aanwezige genenpakket. Echt voorspellen wanneer het fout gaat kun je dus niet, maar dát het fout gaat staat als een paal boven water.
Net als overigens alle gesloten populaties.

Maak je nou geen illusies, het gaat vroeg of laat fout. In mijn eigen rassen is dat ook zo, in alle rassen is dat zo.
Het enige dat je kunt doen is gebruik maken van de kennis die er is en niet op uiterlijkheden fokken maar allereerst rekening houden met inteeltpercentages.
Dan spreid je de risico's zoveel mogelijk, en dat is waar het om gaat.
En uiteraard proberen onverwante dieren, écht onverwant dus, in te kruisen.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:
vania schreef: maar hoe komt het dat dan Irema curto zijn honden allemaal wel gezond zijn, maar wel zo goed als allemaal vrij kort aan elkaar verwant zijn?
Omdat ze dan niet gewoon zijn, ze zijn het nog wel.
Maar het is een kwestie van tijd voor problemen de kop gaan opsteken.
Het is een kwestie van tijd voor de eerste dingen die de levens bekorten zichtbaar worden.
Het kan best een tijd goed gaan, maar echt niet eeuwig.

Hoe lag het goed gaat hangt af van het aantal honden waarmee begonnen is en hun aanwezige genenpakket. Echt voorspellen wanneer het fout gaat kun je dus niet, maar dát het fout gaat staat als een paal boven water.
Net als overigens alle gesloten populaties.

Maak je nou geen illusies, het gaat vroeg of laat fout. In mijn eigen rassen is dat ook zo, in alle rassen is dat zo.
Het enige dat je kunt doen is gebruik maken van de kennis die er is en niet op uiterlijkheden fokken maar allereerst rekening houden met inteeltpercentages.
Dan spreid je de risico's zoveel mogelijk, en dat is waar het om gaat.
En uiteraard proberen onverwante dieren, écht onverwant dus, in te kruisen.
ik denk wel dat je gelijk hebt, over IC honden is enorm weinig te vinden, aja eigenlijk best veel, maar dat zijn honden die of bij hem weg zijn of honden uit IC combinaties maar bij andere fokkers, je vind op het net heel weinig over de gezondheid van zijn honden tenzij hij ze gebruikt of iemand anders
zo weet ik van een broodfokker hier in Belgie die 2 honden van IC had (hij is met de DC gewoon gestopt omdat er geen vraag naar is) waar hij (ik dacht) 4 keer een nest mee heeft gehad en waar verschillende pups epilepsie hebben, alleen kan ik dat nergens bevestigd krijgen dat het effectief van IC honden komt, omdat die "fokker" zonder stamboom fokte (terwijl de honden er wel 1 hebben al is het UKC) en hij doet alsof zijn neus bloed :devil: en de eigenaren van die honden niet willen reageren (geen idee waarom trouwens)
ik heb toen ook verschillende eigenaars/fokkers gecontacteerd die IC honden hebben en ook al redelijk lang met die honden fokken, maar niemand "weet" van epilepsie in IC lijnen af :denken:
dus dan blijf ik me afvragen of het "enkel" die 2 honden waren die problemen gaven of dat er meer in hun lijnen zitten waar er dus problemen waren of zijn

ik vond trouwens een stamboom van een IC hond, waar de vader een engelse bulldog van blijkt te zijn :N: :denken: hond is geboren in 1980
http://www.pedigrees.reygladiador.com/campeon.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

ik vind alleen op uiterlijk fokken zowiezo niet echt "goed"
toen ons nest geboren werd, schrok ik wel ff van de 3 "witte" pups, maar dat was meer omdat ik het niet verwacht had en ik niet wist hoe het vererfde, nu kan het me eigenlijk weinig nog schelen, ik ben ook meer en meer naar de andere kant aan het hangen van het ras :N:
eerst dacht ik dat een DC log en zwaar moest zijn, aluwel de standaard iets anders zegt, maar je ze alleen maar zo zag, nu ik weet dat ze zo niet horen te zijn, ben ik veel meer voorstander van de rankere DC's, kleur maakt me niets uit, ik vind gezondheid, bouw en karakter veel belangrijker als kleur, maar ik weet ook met in een FCI land te wonen dat ik toch ook aan die hun rasstandaard moet denken, redelijk "stom" omdat er dan wel mooi gebouwde en gezonde honden afvallen omdat ze zwart zijn of te veel wit hebben :piew:

ik wil zelfs mensen helpen met hun honden toch te kunnen laten registeren
zo heeft Darko zijn 1ste nest geen FCI stamboom omdat de eigenaresse (na onze uitleg) toch nog dacht dat ze met een ARFE stamboom (wat de teef heeft) FCI stambomen voor de pups kon aanvragen omdat Darko een FCI stamboom heeft, er is tot hier toe 1 eigenaar die heel die omweg wilt maken om haar pup toch te laten registreren en ik wil haar daar gerust mee helpen zodat er toch "nieuw" bloed bij komt, oke haar moeder is ook een IC hond, maar 1tje die maar 1 nest heeft gehad en verder niet mee gefokt is, nu is het alleen nog ff verder uitpluizen hoe veel broers/zussen van haar grootouders er mee gefokt is geweest

dat laatste is dus een redelijk groot probleem, ook de zogenaamde Presa canario's stammen grotendeels af van dezelfde honden als de Dogo canario's, er zit altijd wel ergens ander bloed in hoor dat wel, maar er zullen ergens misschien ver weg, toch verwante honden in zitten, maar dat is denk ik nog altijd beter dan constant op dezelfde honden te blijven door fokken
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef: er is tot hier toe 1 eigenaar die heel die omweg wilt maken om haar pup toch te laten registreren en ik wil haar daar gerust mee helpen zodat er toch "nieuw" bloed bij komt, oke haar moeder is ook een IC hond, maar 1tje die maar 1 nest heeft gehad en verder niet mee gefokt is, nu is het alleen nog ff verder uitpluizen hoe veel broers/zussen van haar grootouders er mee gefokt is geweest
Maar dan ben je al een eindje op weg.
Ideaal wordt het nooit maar als je de inteelt zo laag mogelijk houdt, is dat al heel wat waard! :ok:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”