Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Browny onder de doorns en krassen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Browny onder de doorns en krassen

Ongelezen bericht door Browny »

Deze week ben ik met Browny heerlijk bij ons op het strandje geweest en heeft hij leren zwemmen, nou ja bijna dan haha hij kan het nog niet helemaal goed zoals het hoort maar dat komt nog wel ;)

maar aan de rand van het strand staan struiken en hier zitten dus heel veel konijnen en die zie je ook met groepjes lopen... nou gaat Browny die met zijn jachtinstinct weer opzoeken en naar mij toe proberen te drijven en soms is hij dan een half uur in de weer. het zijn open struiken van enkele meters breed en zie ik hem daar dus gewoon zoeken en scharrelen.. nou ging ik hem dus halen en bleek dat het allemaal doorn en prikkel struiken zijn!!

thuis aangekomen heb ik hem onderzocht naar teken en doorns.. heb ik er dus ongeveer 10 flinke doorns uit getrokken en zag ik dat hij helemaal onder de krassen en sneden zit van die prikkelstruiken! sommige al met korstjes en is helemaal rood en bloed op zijn snuit.. :ugh:

nu is mijn vraag dus, is hij zo obsessief en geconcentreerd bezig met jagen dat hij een super hoge pijngrens heeft? en hebben meerdere honden die jagen dit na hun jacht?

ik wil heb daar dus niet meer zijn gang laten gaan :blauwoog: en 2x NEE helpt nog wel maar bij de 3e keer smeert hij hem alsnog :ugh:
in het bos heb ik het er al bijna uit dat hij op NEE reageert en dan bij mij blijft. als ik met hem fiets door het bos doet hij het helemaal niet.. en als ik stil sta te praten of gezeldschap bij me heb dan doet hij het weer vaker :hmmm:
we zijn op de goede weg volgens mij, maar tja met een hele gebruiksaanwijzing dus :study:
Afbeelding
29996D

Re: Browny onder de doorns en krassen

Ongelezen bericht door 29996D »

Beuk heeft dat ook wel eens, zolang het niet uit de klauwen loopt is het niet erg.
Denk erom dat de wondjes goed schoon zijn en niet gaan ontsteken.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Oh ja, hier regelmatig kapotte honden door de doorns. Perry de JR komt gewoon tijdens de training regelmatig met doorns en splinters in zijn koppie het bos uit.
En Mikey en ikzelf ook trouwens komen tijdens het werk regelmatig tijdens het zoeken door de braamstruiken onder de doorns weer uit het bos.
Ik weet niet of hij zo geobsedeerd is dat hij dan een hele hoge pijngrens heeft, feit is dat ik dat dan zelf ook heb, want ik voel ze namelijk ook niet en merk het pas als we na het zoeken weer in de auto zitten, dan heb ik armen, benen én gezicht regelmatig onder de bloedende krassen zitten. Dus de adrenaline zal gerust meespelen.
Soms is het best eng als ik bij Perry een houtsplinter uit zijn onderste ooglid haal en bij Mikey een dikke doorn uit zijn bovenste ooglid. Maar schijnbaar gaat het dus meestal wel net goed. Zelf heb ik ook nog een stukkie tak in mijn bovenste ooglid zitten, dus vanaf een tijdje terug heb ik wel een veiligheidsbril in de auto's gelegd, toch maar wel voor de zekerheid.
De hondjes gaan die niet opzetten. :U:
Ik doe trouwens nooit wat aan die wondjes/krassen, bij mezelf niet, maar bij de honden ook niet. Gaat hier in ieder geval altijd goed.
Gr. Aniek

Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik herken het niet van Gol want die is niet zo fanatiek, maar ik gooide laatst een stok voor een border collie en ik kan niet zo goed gooien dus die belandde in de prikkelbosjes :N: Die hond ging er nog achteraan ook, totdat hij zo vast zat dat 'ie niet verder meer kon :(
Dus ja, ik denk dat de drive belangrijker kan zijn dan de pijn. En de drive kan ook belangrijker zijn dan de baas :mrgreen:

Als jij staat te praten ben jij niet zo interessant voor Browny en gaat 'ie zelf wel wat leuks doen ;)
Probeer dus interessant te blijven, maar je gaat wel lekker zoals ik lees! :ok:
Browny
Zeer actief

MissDorien schreef:Beuk heeft dat ook wel eens, zolang het niet uit de klauwen loopt is het niet erg.
dat is dan weer een voordeel, hij houdt zichzelf altijd goed schoon. hij likt dus zelf de wonden regelmatig schoon..

maar snap niet dat die doornstruiken en andere prikkelbosjes ze niet weerhouden om door te jagen :19:
Afbeelding
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Browny schreef:
MissDorien schreef:Beuk heeft dat ook wel eens, zolang het niet uit de klauwen loopt is het niet erg.
dat is dan weer een voordeel, hij houdt zichzelf altijd goed schoon. hij likt dus zelf de wonden regelmatig schoon..

maar snap niet dat die doornstruiken en andere prikkelbosjes ze niet weerhouden om door te jagen :19:
Dat maakt een goede jachthond :mrgreen:
Browny heeft ook wat langer haar dus dat beschermt hem wel weer wat.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Hebben mijn honden ook, als die jagen en het konijntje verdwijnt tussen de braamstruiken komen mijn honden ook vol doornen en krassen terug. Bijou had het een keer zo erg dat heel haar hals onder het bloed zat haar oren zijn nogal dun dus die waren heel erg beschadigd het leek net of ze gevochten had.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Browny
Zeer actief

Budkes schreef:Oh ja, hier regelmatig kapotte honden door de doorns. Perry de JR komt gewoon tijdens de training regelmatig met doorns en splinters in zijn koppie het bos uit.
En Mikey en ikzelf ook trouwens komen tijdens het werk regelmatig tijdens het zoeken door de braamstruiken onder de doorns weer uit het bos.
Ik weet niet of hij zo geobsedeerd is dat hij dan een hele hoge pijngrens heeft, feit is dat ik dat dan zelf ook heb, want ik voel ze namelijk ook niet en merk het pas als we na het zoeken weer in de auto zitten, dan heb ik armen, benen én gezicht regelmatig onder de bloedende krassen zitten. Dus de adrenaline zal gerust meespelen.
Soms is het best eng als ik bij Perry een houtsplinter uit zijn onderste ooglid haal en bij Mikey een dikke doorn uit zijn bovenste ooglid. Maar schijnbaar gaat het dus meestal wel net goed. Zelf heb ik ook nog een stukkie tak in mijn bovenste ooglid zitten, dus vanaf een tijdje terug heb ik wel een veiligheidsbril in de auto's gelegd, toch maar wel voor de zekerheid.
Ik doe trouwens nooit wat aan die wondjes/krassen, bij mezelf niet, maar bij de honden ook niet. Gaat hier in ieder geval altijd goed.
zo dat is ook heftig! maar ga je nadat je al die krassen hebt gezien door met struinen door die prikkelbosjes? of stop je ermee? ik ben nu dus bang dat als ik bijvoorbeeld morgen weer naar het strand ga hij nog meer krassen krijgt :ugh: maar moet ik dan een tijdje niet meer gaan??
Afbeelding
Browny
Zeer actief

Gollum schreef:Ik herken het niet van Gol want die is niet zo fanatiek, maar ik gooide laatst een stok voor een border collie en ik kan niet zo goed gooien dus die belandde in de prikkelbosjes :N: Die hond ging er nog achteraan ook, totdat hij zo vast zat dat 'ie niet verder meer kon :(
Dus ja, ik denk dat de drive belangrijker kan zijn dan de pijn. En de drive kan ook belangrijker zijn dan de baas :mrgreen:

Als jij staat te praten ben jij niet zo interessant voor Browny en gaat 'ie zelf wel wat leuks doen ;)
ja het is dan waarschijnlijk die drive en waas voor hun ogen ofzo :19:
ja nu na een paar maanden krijg ik steeds beter inzicht in zijn lichaamstaal, zo zie ik nu 9 van de 10 keer wanneer hij aanstalten maakt door een bepaalde beweging met zijn kop/neus/oren te maken en als ik op dat moment ingrijp dat loopt hij om me heen te huppelen van ik doe niets hoor haha best nog koddig om te zien.. en wordt hij uitbundig beloont :cheer:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Browny schreef:
Budkes schreef:Oh ja, hier regelmatig kapotte honden door de doorns. Perry de JR komt gewoon tijdens de training regelmatig met doorns en splinters in zijn koppie het bos uit.

zo dat is ook heftig! maar ga je nadat je al die krassen hebt gezien door met struinen door die prikkelbosjes? of stop je ermee? ik ben nu dus bang dat als ik bijvoorbeeld morgen weer naar het strand ga hij nog meer krassen krijgt :ugh: maar moet ik dan een tijdje niet meer gaan??
Oh wij gaan er gewoon mee door. :F:
Gr. Aniek

Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Browny schreef:
Gollum schreef:Ik herken het niet van Gol want die is niet zo fanatiek, maar ik gooide laatst een stok voor een border collie en ik kan niet zo goed gooien dus die belandde in de prikkelbosjes :N: Die hond ging er nog achteraan ook, totdat hij zo vast zat dat 'ie niet verder meer kon :(

ja nu na een paar maanden krijg ik steeds beter inzicht in zijn lichaamstaal, zo zie ik nu 9 van de 10 keer wanneer hij aanstalten maakt door een bepaalde beweging met zijn kop/neus/oren te maken en als ik op dat moment ingrijp dat loopt hij om me heen te huppelen van ik doe niets hoor haha best nog koddig om te zien.. en wordt hij uitbundig beloont :cheer:
Goed hoor :ok: En leuk om te merken he, dat je een hond steeds beter gaat lezen :)
Browny
Zeer actief

Gollum schreef:
Browny schreef:

Goed hoor :ok: En leuk om te merken he, dat je een hond steeds beter gaat lezen :)
Ja echt :D haha alleen ik vond hem vanmiddag ook geweldig om te zien hoe hij helemaal in zijn element was met het jagen en dat hij daaruit echt mentale uitputting kon halen :N: want hij hoefte nauwelijks te rennen maar was echt bezig met speuren en drijven.. en op het strand kan hij ook geen kant uit dus daar is het geen probleem alleen hij weet niet het verschil tussen strand en bos haha dus ik moet hem op het strand ook eigenlijk zijn gang niet laten gaan :N:
maar het probleem op het strand is dat het klein is dus je kan niet echt wandelen, ik sta of zit stil en paar keer stok in water gooien vind hij wel leuk maar dan is de motivatie al snel weg (hoeveel koekjes ook tegenover staan) en na 3 keer NEE ziet hij een konijn weg huppelen en dan is hij weg en krijg ik hem niet meer te pakken (terwijl hij binnen een straal van 10m bij mij speurt) :roos: maar dat is nieuwigheid haha was is pas 3e keer strand ervaring ofzo :F:
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Stoere Browny als stekelvarken :love: Boyke gaat graag met hem mee op jacht op het strandje. Ik ben hem daar ook wel eens een minuut of 10 kwijt geweest :wink: Het is heel fijn dat je hem beter gaat lezen, dat gaat vooral in het bos veel voordeel opleveren :ok: Ik heb Boyke 8 jaar en leer nog steeds hem beter te begrijpen en dat werkt steeds beter. Maarja, het blijven jachthondjes he :mrgreen:
Browny
Zeer actief

Flevo Bordertje schreef:Stoere Browny als stekelvarken :love: Boyke gaat graag met hem mee op jacht op het strandje. Ik ben hem daar ook wel eens een minuut of 10 kwijt geweest :wink: Het is heel fijn dat je hem beter gaat lezen, dat gaat vooral in het bos veel voordeel opleveren :ok: Ik heb Boyke 8 jaar en leer nog steeds hem beter te begrijpen en dat werkt steeds beter. Maarja, het blijven jachthondjes he :mrgreen:
precies helemaal krijg je de jacht er niet uit :tongue: maar je kan het wel in goede banen lijden en dat proberen we nu te doen hihi en beetje eigenwijze hond vind ik ook helemaal niet erg want past wel bij t baasje :mann:
strandje wat ik nu bedoel is Marine ;) daar kan hij geen kant uit en zijn veel kleindere struikjes.. oppertje ga ik niet meer want daar ligt een groot bos achter en zit hij hele tijd bij surfschool te klooien :engel:

samen zullen ze het ook heeeeel goed doen daar op het strandje hihi :F:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”