Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help kattenloop en wip probleem

Moderator: moderatorteam

Rosa
Zeer actief

Help kattenloop en wip probleem

Ongelezen bericht door Rosa »

Met Rayos heb ik sinds een tijdje een groot probleem met de kattenloop en ook met de wip. Hij is één keer van de kattenloop gesprongen (of gevallen?) van het schuine gedeelte naar beneden en sindsdien heeft hij de problemen. Het lastige is alleen dat er echt geen pijl op te trekken is of het nu angst is of dat hij er niets meer van snapt of combinatie of ..... ik weet het niet meer :( . In eerste instantie richt ik mij qua uitleg wel eerst op de kattenloop, de wip is natuurlijk nog eens extra lastig met het bewegen.
Het probleem zit hem nu vooral in de oploop. Na die sprong wilde hij niet meer de oploop doen. Thuis heb ik ook diverse agility spullen dus ben ik thuis gaan oefenen met een de kattenloop plank op de tafel. In eerste instantie wilde hij er niet op en als hij er niet op wil dan gaat hij met twee poten er op en de andere twee poten loopt hij op de grond mee. Uiteindelijk zo ver gekregen dat hij weer met alle plezier deze plank omhoog en omlaag nam. Op de hondenschool wilde hij het absoluut niet meer doen en daarna thuis ook weer niet. Om te voorkomen dat hij de twee poten er naast zou zetten heb ik twee hoogtesprongen met vleugels er naast gezet en hem dan over de wip heen gelokt. Ging dat goed dan belonen en zo stapje voor stapje verder. Toen ging dat weer goed. Dit ook bij de kattenloop op de hondenschool gedaan en na een paar keer ging hij weer met alle plezier over de kattenloop en ook zelfs zonder de hoogjes ernaast. Ga ik het een half uur later weer doen (tussendoor even wat anders) dan vervalt hij meestal weer in het oude gedrag.
Bij een andere hondenschool waar ik ook train hebben we de kattenloop laag gezet (zonder andere hulpen) en Rayos daar weer vertrouwen in laten krijgen, ging super. Daarna omhoog en ook dat ging goed. De hele les telkens als ik weer het even deed ging het goed. Doe ik het ergens anders (op een wedstrijd) dan doet hij weer de kattenloop niet en loopt hij snel ergens anders heen. Ging ik laatst weer thuis verder oefenen was het weer dat hij de plank niet eens op wilde. Dus plank weer omlaag en ja dat ging weer goed en toen weer omhoog, ging ook goed. Volgende dag de hoge plank geprobeerd en nee hij doet hem weer niet. Hij heeft er ook weer niet echt helemaal angst voor want de afloop van de tafel naar beneden vind hij wel leuk om te doen. Ik heb wel veel de raakvlakken naar beneden met hem geoefend en dus ook 2on2off. Waarschijnlijk heeft hij daardoor de neiging om telkens als hij het niet weet in ieder geval die twee poten erop te zetten en die andere twee poten niet? Daarom ben ik hem de laatste tijd heel erg gaan belonen voor de oploop en als hij er vier poten op heeft. De afloop beloon ik nu even niet meer. Maar ook nu kom ik niet veel verder en kan hij het de ene dag super doen en de ander dag weer helemaal beginnen bij 0.
Ik weet nu echt niet meer wat ik kan doen met Rayos om weer de oploop van een plank leuk te krijgen en een betrouwbare oploop te krijgen. Ik snap nu ook echt niet meer waar het hem in zit..... voor mijn gevoel heb ik echt alle mogelijke manieren geprobeerd en ook echt langere tijd geprobeerd maar er zit telkens maar even vooruitgang in en dan zijn we weer bij 0.
Heeft iemand een idee hoe ik dit nu nog verder kan aanpakken?
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Help kattenloop en wip probleem

Ongelezen bericht door LongFields »

Dat lijkt me een moeilijk probleem, ik hoop dat er hier mensen zijn die goede tips voor je hebben.
Tapas sprong laatst bij de training ook zomaar van de oploop van de kattenloop af, dat had ze niet eerder gedaan. Na 2x ging ik even goed nadenken en kwam ik erachter dat het er bij haar mee te maken had dat ze recht richting de lantaarnpaal omhoog liep, dus ik denk dat bij haar het kunstlicht de boel vertekende, of dat ze het horizontale deel niet zag omdat ze te veel in het licht keek bij de oploop. De kattenloop van de andere kant nemen was geen enkel probleem toen ik dat daarna deed.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zou de druk er even vanaf halen. Ik denk dat dit het probleem is. Hij merkt dat jij erg graag iets van hem wilt, en daar ontstaat de spanning. Doe jij natuurlijk niet expres, druk zetten, maar hij ervaart die wel.

Ik zou even doorgaan met die plank. Die gaat tenslotte goed. Laat de kattenloop even zitten en als de plank volledig ontspannen gaat, bouw je het weer op zoals in het begin. Is dit bij Lingewaard?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Ik zou er even een paar weken geen aandacht aan besteden en de kattenloop en de wip links laten liggen, nu benadruk je dat er een issue is, door er telkens mee aan de slag te gaan.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Dit is zeker een lastig probleem vooral omdat je hond al meerdere keren heeft ervaren dat erlangs lopen oplucht.
Dat werkt zeer zelf belonend, ookal kan de hond daar niets aan doen.

Wat ik zou doen, is hem nooit meer sturen over kattenloop en wip.
Dus ook als je op de hondenschool een parcours loopt deze toestellen er niet in, want anders kan hij nog kiezen.

Nu is de bedoeling dat hij zelf gaat kiezen dat hij graag over die plank wil gaan en jij hier dus niet bepalend in de bent.
Ben je bekend met de clickermethode?
Neem je trainingsplank en ga in de buurt daarvan staan met een bak vol lekkers.
Begin te clickeren zodra hij naar de plank kijkt, er een stap naar toe doet en later als hij een stap opzet.
Dit in hele kleine stapjes.
Probeer verder niets te zeggen of te doen, laat hem het zelf uitvogelen dat als hij wat lekkers wil (bal kan ook evt) wat hij daarvoor moet doen.
In het begin is het totaal niet belangrijk waar hij op de plank gaat staan, het zelf kiezen om erop te gaan staan is al een hele overwinning.
Je voorkomt zo dat hij kan kiezen erlangs te lopen wat opluchting oplevert.
Snapt hij dat erop staan wat oplevert, dan ga je verder met clickeren voor hoe je hem erop wil hebben. Bv eerst van het raakvlak naar boven = de oploop.
Ga bij de oploop staan, als het goed is stapt hij erop of er naar toe en dat in kleine stapjes verder clicken totdat je uiteindelijk bovenaan beland bent.
Dan kun je er een nieuw commando aanknopen. In al die tijd beweeg je niet met je lichaam en je hebt niets gezegd tijdens de sessie’s, dit kunnen honden namelijk als druk ervaren.
Gaat hij op je commando de plank over, dan ga je beginnen met sturen.
Zet hem naast en ze bv “kat”, gaat hij ernaar toe dan volg je hem lopend.
Als al die stappen goed doorlopen zijn heeft hij geleerd zelf voor de oploop te kiezen.
Je kunt dit dan ook doen met de afloop, bovenaan beginnen en naar het raakvlak toewerken.
Beheerst hij dit ook dan ga je naar de lage kattenloop op de hondenclub en bouwt deze hetzelfde op als de rest.
Zijn drive word hierdoor ook steeds groter omdat hij door gaat krijgen dat het hem veel meer oplevert om eroverheen te gaan dan erlangs.
Neem wel hele kleine stapjes in je training om onzekerheid te voorkomen. Hou je sessie's kort en stop zeker voordat hij moe word.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Rosa
Zeer actief

@ Longfields, misschien is daarmee ook wel het probleem bij Rayos begonnen want dat was inderdaad ook binnen. Gelukkig dat Tapas er verder geen problemen mee heeft en dat het echt met het licht te maken had.

@ Zoek stok. Ik zal er zeker druk opleggen, dat klopt en daar reageert Rayos ook op. Ik probeer wel om er zo min mogelijk druk op te leggen maar soms sluipt het er toch weer in omdat ik het dan gewoon echt niet begrijp waarom hij er zo moeilijk mee doet.... de meeste dingen kan ik wel verklaren waarom iets wel of niet doet maar hier is vaak geen touw aan vast te knopen... dan denken we ja dat is het en dan ga ik dat niet meer doen maar dan helpt het even en dan weer niet :( en ja dat frustreert soms wel en daar reageert Rayos absoluut op. Ik probeer ook echt elke trainingssessie leuk te houden en als ik bij mij zelf merk dat ik er van begin te balen dan gaan we even wat anders doen en probeer ik daarna alsnog de kattenloop oefening op een leuke manier af te sluiten.

@ Bennie. Rayos is onlangs gecastreerd en toen hebben we een paar weken even niet kunnen trainen. Dit had toen heel even effect maar eigenlijk was dat alleen tijdens de eerste sessie. Een paar dagen later was er weer een terugslag. Daarnaast kan ik niet telkens een paar weken er tussen laten want dan kom ik er ook niet verder mee. Ik probeer de sessies wel altijd kort te houden en positief af te sluiten.
Afbeelding
Rosa
Zeer actief

@ May Linn. Je hebt denk ik wel gelijk in dat er naast lopen belonend kan werken voor Rayos. Maar als ik met hem aan het trainen ben wil ik er dus ook weer niet te veel druk opleggen waardoor ik dan ook niets zeg als hij op dat moment langs de plank/kattenloop gaat. Ik beloon wel als hij met vier poten op de plank staat of als hij over de plank heen loopt in opgaande richting. Naar beneden toe heeft hij eigenlijk geen problemen.
Op de hondenschool willen andere cursisten natuurlijk ook wel de kattenloop oefenen. Denk jij dat hij ook de beloning er uit haalt als ik hem op dat moment niet stuur naar de kattenloop?

Ik ben bekend met de clickermethode en heb deze ook toegepast bij de 2on2off. Als ik hem nu ga gebruiken bij de oploop ben ik bang dat ik Rayos volledig in de war breng en dat het erg lastig clickeren wordt om hem met 4 poten erop te krijgen in de goede richting... wat dat betreft heb ik wellicht de afloop te veel geoefend :roll:
Afbeelding
Rosa
Zeer actief

@ Zoek stok, Linda ik train op dit moment niet meer bij Lingewaard. Het werd toen voor mij op een avond te ver rijden en op dat moment niet meer haalbaar.
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Hoi,
Wat ik nu ga schrijven is iets wat eigenlijk alleen Rosa moet lezen en verder helemaal niemand. Hihi, in het kader van "don't try this at home". Ik schrijf het toch, omdat Rhythm een neefje is van Rayos. Wie weet ...

Ik heb met Rhythm een wip probleem gehad. 1 keer eraf gevallen en nooit meer doen. Ik heb het met de clicker proberen op te lossen, ik zorgde ervoor dat mijn beloning súper was (vers hart, jakkes!), ik gaf hem gewoon geen normaal eten, ik liet hem zelf de keuze maken. Hielp niks. Hij ging er echt niet op en als hij erop ging, dan met twee voorpootjes. Verder ging meneer mooi niet. Free style clickeren gedaan, dus wip neer gezet. Veld leeg, hond los, clicker en voer in de aanslag, en clicken voor elke interactie. Geen enkel effect. Hij deed er echt helemaal niks mee.

Uiteindelijk heb ik hem aan de riem gedaan, er recht voor gezet en het commando gegeven. Daarna ben ik gewoon gaan lopen en heb hem er min of meer overheen gedwongen (slecht slecht !! nooooit doen !!!). Daar uiteraard voor geclickt, vreselijk veel voer voor gegeven. Dit heb ik een tijdje vol gehouden (ik had de gelegenheid om elke dag even te oefenen gelukkig). Daarna alleen de wip gedaan (hond los) en als beloning hoog en tunnel. En helemaal later eerst een ander toestel, dan de wip en dán andere toestellen als beloning. Deed hij geen wip in die "losse" setting, dan pakte ik hem bij zijn halsband en deed hem in de auto of de kennel en ging met mijn andere hond trainen.

En het gekke is, dat wérkte bij hem wel. Nou had ik ook het idee dat hij niet echt bang ervoor was, ook al was hij geschrokken. En ik zag bij de eerste keer dat ik het deed dat hij al heel snel zoiets had van "nou okee, als jij erop stáát ...". Ik heb geen tien minuten aan hem staan trekken om hem erover heen te krijgen of zo. Gewoon lopen, riem op spanning en hop, erop jij. Meer was het niet.

Ik weet het niet, soms moet je je hond gewoon geen keuze geven en leider zijn. Maar dan moet je wel heel erg goed ervoor zorgen dat er niks mis kan gaan. Dat hij er niet af kan vallen. Dat hij niet in paniek raakt etc.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

heb het toch gelezen en herken dit.
Toya is een paar weken terug onder de wip beland en heeft de plank op haar kop gehad met als resultaat dat ze niet meer over de wip en katteloop ging. In het begin geprobeert met clickeren en thuis geoefend met plank op de grond. Echter op de club bleef ze met een grote boog om de wip lopen. Heb haar uiteindelijk ook met tuigje aan over de wip gedwongen en daarna uitbundig beloond.
Daarna nog een paar keer aan de riem en het probleem is over.
Weet natuurlijk niet hoe Rayos is maar weet wel bij Toya dat als ik ga clickeren op iets wat eng is dat ik haar angst alleen maar versterk en ze al bij voorbaad zoiets heeft dit is eng
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Rosa
Zeer actief

Suzanne en Anita heel erg bedankt voor jullie reactie en die reactie is nu inmiddels erg herkenbaar! Ik ben het eerst gaan proberen bij de wip omdat ik die met het slechte weer van de laatste tijd in de schuur kon opzetten (de kattenloop is te groot). Na al het geclicker, lokken met iets heel erg lekkers, lage plank opbouwen naar hoog enz. eindelijk Rayos weer over de wip heen gekregen! De eerste twee keer flink moeten doorpakken met hem er overheen krijgen maar nu kan ik hem ook aan de riem zonder druk erop over de wip heen krijgen. Het kantelpunt vind hij nog wel erg spannend, maar Rayos heeft bij het eerste stuk van de oploop en ook na het kantelpunt weer een vrolijke kwispel! In het kantelpunt moet hij weer wat meer vertrouwen krijgen maar ook daar heb ik nu weer helemaal vertrouwen in. Ook al een paar keer zonder de lijn eraan over de wip heen gegaan maar toen had hij toch nog wel een keertje dat hij er weer vanaf sprong dus nu toch nog even iets langer volhouden aan de riem en dan weer los verder. Ik ga dit binnenkort ook op de kattenloop proberen en hoop op hetzelfde goede resultaat! Ik was na de eerste paar keren echt verbaast dat hij weer over de wip heen liep en ook weer graag er heen wilde, kon het eerst bijna niet geloven na al die andere pogingen. Tot nu toe ook nog geen terugval gehad en dat was voorheen wel telkens. Ben echt heel erg blij!
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

super dat hij in ieder geval aan de riem weer over de wip gaat.
Vertrouwen komt vanzelf weer.
Bij Toya heeft dat ook even geduurd. Afgelopen maandag maakte ze weer ouderwetse net niet flyers en was totaal niet onder de indruk :N:
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Fijn !

Over dat kantelpunt. Ik heb de eerste keren geclickt voor het kantelen. En dus twee keer koek gegeven: net na kantelen en op het raakvlak. Wie weet helpt dat?
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”