AnneMarie,
Allergie van je hond (of mens, zo je wil) kun je niet laten vaststellen door een pluk haren in te sturen. Dat is gewoon boerenbedrog, zo simpel is het, daar hoeven we niet moeilijk over te doen. Om het simpele feit dat je een allergie niet uit een haar kan aflezen. Vraag het maar een allergoloog.
Waarom het dan toch kan dat er mensen zijn die baat hebben bij zo'n flauwekul? Mogelijkheden te over. Placebo is er 1 van. maar speelt bij elke vorm van geneeskunde, alternatief of regulier, geef ik grif toe. Een andere verklaring in dit specifieke geval is: er zijn stoffen bekend waarvoor mens of hond sneller allergisch zijn dan voor andere stoffen. Laat je mensen of honden de meest-voorkomende allergenen vermijden, dan zal er altijd een groep mensen/honden zijn die toevallig enkel en alleen voor die meest voorkomende stoffen allergisch zijn en genezen, en bingo, je hebt succes als charlatan.
Ook ben ik ervan overtuigd dat slecht voer vaak klachten veroorzaakt die op allergieën lijken, zoals huidklachten, maar die niet noodzakelijk van allergische aard zijn-alleen maar erop lijken dus. Adviseer je mensen een betere kwaliteit voer voor hun hond, dan zal wederom een groep honden genezen. Maar dat heeft niks te maken met betrouwbare allergie-testen.
Als mensen/honden genezen van allergieën door haartesten, ingestraald water, en weet ik wat voor nonsens er zoal bestaat, dan is dat puur toeval. Niet omdat die dingen werken.
Beste Annemarie, ik zet niks tegen elkaar af, ik ben niet enkel en alleen pro-regulier, ik weet homeopathie en acupunctuur ook op waarde te schatten. Maar ik wil wel het kaf van het koren scheiden. Onder de alternatieve behandelingsmogelijkheden zit héél veel onzin en oplichterij.
Wat klopt niet wat ik zeg? Dat hele drempelwaardeverhaal wat je aanhaalt... bij sommigen mensen/honden die je aanhaalt kan het zo werken, of *lijken* te werken, maar dat is lang niet altijd het geval. Je kan voor 10 verschillende stoffen extreem allergisch zijn, en dan kun je 9 stoffen weten te vermijden en de 10de niet, en dan word je nog doodziek.
AnneMarie schreef:Yuri, wat moet dat heerlijk zijn zo'n zekerheid voor jou. Hoe kan het nu toch dat veel mensen en dieren baat hebben nadat ze rekening houden met de uitslagen van dit soort metingen? Het kost niet meer dan een inloopconsult en heeft al vele honden geholpen. Je kunt ook regulier gaan, dan ben je straks honderden zoniet duizenden euro's kwijt.
Niet geschoten altijd mis. Ik ben echt niet voor het overnemen van consulten door niet dierenartsen maar zo'n extra testje...
Ik ben zelf ook erg geholpen met andere therapieren daar waar regulier geen antwoorden had.
Jammer dat dit altijd zo tegen elkaar afgezet moet worden.
Eliminatiedieet is zeker zinvol. Echt goed doen dan. Volgens mijn dierenarts heeft een allergie vaak 3 componenten:
1. Voedsel
2. Huisstof /inhalatie
3. Vlooien
Als je één onderdeel goed weg elimineert blijven de restwaarden onder de grens, het is er wel maar hij/zij heeft er geen last van.
Is bij mensen ook zo. Als je boven een bepaalde waarde komt krijg je klachten. Dus Yuri, klopt niet helemaal wat je zegt hierover.