Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eliminatiedieet

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sambongo
Actief
Mijn ras(sen): Duitse dog

eliminatiedieet

Ongelezen bericht door sambongo »

Mijn hond heeft sinds een paar dagen een eliminatiedieet voorgeschreven gekregen wat bestaat uit, basmati rijst, kalkoenfilet en bruin brood op waterbasis.
Iemand hier bekend mee? Is het nou echt zo dat je 1 eiwitbron moet nemen ( dus de kalkoen) of mag je dit ook aanvullen met bv koolvis? Hij krijgt nu 300 gram rijst, 10 boterhammen, 1 kilo kalkoenfilet en wat sperziebonen per dag. Krijg soms de indruk dat hij nog een beetje hongerig is. Dieet is door de internist samengesteld.
En straks na 6 weken is het dus de bedoeling om 1 eiwitbron terug te pakken maar hoe doe je dit precies? Neem aan niet met brokken want hier zitten toch meerdere eiwitten in?
Tank
Zeer actief

Re: eliminatiedieet

Ongelezen bericht door Tank »

essentie van elimineren is dat je maar 1 soort geeft. anders is het geen elimineren meer. Als je hond dan een allergische reactie krijgt weet je nog niet of het van de vis of het vlees is.
Waarom heeft je hond dit eliminatie dieet voorgeschreven gekregen? Als het is voor allergie vind ik het vreemd dat je zo veel graan moet geven.
nieuwe eiwitbron erbij doe je met vers vlees. niet brokken.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

internist

waarvoor heeft hij dit dieet?

enne, wat kost dat? een kilo kalkoenfilet?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rosita Compagner schreef: enne, wat kost dat? een kilo kalkoenfilet?
Nou, inderdaad...

Waarom heeft ie dit? Vanwege welke klachten, bedoel ik dus?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Als ik jou was zou ik even naar barfplaats gaan en daar zoeken op eliminatiedieet.
sambongo
Actief

Rosita Compagner schreef:internist

waarvoor heeft hij dit dieet?

enne, wat kost dat? een kilo kalkoenfilet?
Het begon vorig jaar met flauwtes die hij kreeg, bleken hartritmestoornissen te zijn. Bij de internist echo en ecg laten maken. Naar aanleiding van intake gesprek enz zei hij direct dat hij ( hond veel last van borrelende darmen, jeuk enz) aan een intolerantie dacht. Kant en klate dieeten geprobeerd maar meneer wou dit niet eten, langzaam aan werden de klachten weer wat minder en kwamen ze weer terug. De laaste maanden rommelende waarden van zijn schildklier erg en met medicatie zijn de waarden goed maar de hond veel slechter. Internist zegt dat dit niet dus aan die schildklier ligt maar een andere oorzaak heeft. Dus weer naar hem toe geweest, alle klachten en kleine dingen in eet/gedrag verteld en hij bleef bij zijn standpunt van vorig jaar. Maag/darmklachten mogelijk door intolerantie.
Nu dus een door hem samen gesteld dieet dus zelf koken gekregen. En hij eet het gelukkig, sta er nog versteld van!
Hhm die kalkoen is heel duur hoor, heb nu 20 kilo gekocht voor 6 euro per kilo.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

bij de kalkoenslagerij* zou aan (gemalen) karkassen te komen moeten zijn. Kun je meteen die rijst en boterhammen weglaten.

* bestaat dat?

was al aan het zoeken http://www.hondenforum.nl/plaza/post449 ... l#p4490079" onclick="window.open(this.href);return false;

en in Boxmeer zit een kalkoenslachterij
dagmar88
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:bij de kalkoenslagerij* zou aan (gemalen) karkassen te komen moeten zijn. Kun je meteen die rijst en boterhammen weglaten.

* bestaat dat?
:F: Poelier?

Bij Lupa krijg je kalkoennekken voor 27.50 per 10 kilo.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sambongo schreef: Nu dus een door hem samen gesteld dieet dus zelf koken gekregen. En hij eet het gelukkig, sta er nog versteld van!
Koken?
Wil je zeggen dat je het kookt?

Dat lijkt me geen dieet van veel voedingsstoffen, alleen van vulling.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sambongo
Actief

Rosita Compagner schreef:bij de kalkoenslagerij* zou aan (gemalen) karkassen te komen moeten zijn. Kun je meteen die rijst en boterhammen weglaten.

* bestaat dat?
Dan kom je uit bij een poulier, pfhhf heb alles hier in de omgeving aan pouliers en slager al gebeld. Er is ten eerste heel moeilijk aan te komen en ten tweede lopen de prijzen tussen de 7 en 13 euro per kilo.
Heb het nu gekocht voor 6 euro per kilo maar dan wel met afname van minstens 20 kilo.
Het moet ook perse kalkoenfilet zijn omdat dit mager is. En dat is nou net het duurste van de kalkoen. :oohja:
Heb vanmiddag even voor 144 euro aan kalkoen gekocht hahaha.
sambongo
Actief

Marjoleine schreef:
sambongo schreef: Nu dus een door hem samen gesteld dieet dus zelf koken gekregen. En hij eet het gelukkig, sta er nog versteld van!
Koken?
Wil je zeggen dat je het kookt?

Dat lijkt me geen dieet van veel voedingsstoffen, alleen van vulling.
Ja ik moet het koken ja, zijn maag/darm gestel moet tot rust komen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

het is een beetje water naar de zee dragen hier?

http://www.hondenforum.nl/plaza/post447 ... l#p4475508" onclick="window.open(this.href);return false;
sambongo
Actief

Heb trouwens wel een pot met aanvullende vitaminen en minaleren mee gekregen in poedervorm wat ik erdoor moet doen.
sambongo
Actief

Rosita Compagner schreef:het is een beetje water naar de zee dragen hier?

http://www.hondenforum.nl/plaza/post447 ... l#p4475508" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe bedoel je?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Dan had ik eerder dit gehaald:

Eliminatie-dieet

Carnibest introduceert een kompleet eliminatie-dieet voor honden die allergisch en/of intolerant zijn voor kip, rundvlees en lamsvlees. Deze voeding is genaamd Carnibest Eend en Rijst.

Carnibest Eend en Rijst is een komplete voeding voor pups en volwassen honden. Het bestaat uit puur vers eendenvlees en een klein deel gepofte witte rijst. Er is gegarandeerd geen andere eiwitbron aan toegevoegd.

Carnibest Eend en Rijst is een ideale voeding voor eigenaren die van de dierenarts opdracht hebben gekregen om een zogenaamd eliminatie-dieet samen te stellen voor hun hond. Vaak wordt lamsvlees aanbevolen maar dit wordt in teveel voedingen teruggevonden waardoor het helaas als eliminatie-dieet niet meer werkt. Eend is uniek als dierlijke eiwitbron.

Carnibest Eend en Rijst is inmiddels een periode getest bij honden die intolerant bleken te zijn voor kip, rund- en lamsvlees, met uitstekende resultaten tot gevolg. Bovendien vinden honden de voeding zeer smakelijk en verteert het uitermate goed.

Carnibest Eend en Rijst is in principe niet bedoelt om als normale voeding te verstrekken, tenzij uw huisdier bewezen allergisch en / of intolerant is voor alle gebruikelijke dierlijke eiwitten. Dan kan deze unieke voeding u en uw hond een uitkomst bieden!

Tevens biedt deze voeding vele praktische voordelen, u hoeft zelf niet aan de slag om voedsel voor uw huisdier samen te stellen, bovendien is Carnibest Eend en Rijst kompleet.

Carnibest Eend en Rijst is tevens geschikt bevonden als eliminatie-dieet voor katten.

http://www.carnibest.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
sambongo
Actief

Die heb ik vorig jaar ook gekocht, maar daar heeft hij nooit een hap van genomen. Heb zoveel aan kant en klare dieeten gehaald maar hij eet gewoon niet.
Ben allang blij dat hij nu dit wil eten :wink:
Maar bedankt voor de tip.
dagmar88
Zeer actief

sambongo schreef:Heb trouwens wel een pot met aanvullende vitaminen en minaleren mee gekregen in poedervorm wat ik erdoor moet doen.
:denken: Is het niet handiger ervoor te zorgen dat de basis ook echt goed is, in plaats van granen toevoegen, het merendeel van de voedingsstoffen er uit koken en dan wat kunstmatige vitamines en mineralen er overheen doen?
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Er bestaat van carnibest ook een kalkoen-variant.
Die ook als eliminatie-dieet gebruikt kan worden.
Dat lijkt me naast wat goedkoper, ook veel betrouwbaarder!

Ik ken alleen eliminatie-dieeten met 1 diersoort, zonder koolhydraten of voedingssuplementen.
Dit omdat je anders nog niet kan uitsluiten waar je hond evt allergisch voor is, dat kan zomaar zijn voor de rijst (buiten dat rijst ook slecht verteerbaar is voor honden).
sambongo
Actief

Ja ik heb er verder geen verstand van, de internist raad dat aan te doen en hij is heilig ervan overtuigd dat dit goed is. Heeft al veel honden hiermee geholpen. Ik neem dan aan dat hij weet wat hij doet?
Heb mijn hond ook even een tijdje op vers gehad maar langzaam aan wou hij dit ook bijna niet meer eten, de da zegt dat dit komt omdat hij weet dat hij er last van krijgt als hij dat eet. Hij wil nu eerst weer rust in zijn maag/darmen krijgen.
sambongo
Actief

May Linn schreef:Er bestaat van carnibest ook een kalkoen-variant.

Ik ken alleen eliminatie-dieeten met 1 diersoort, zonder koolhydraten of voedingssuplementen.
Dit omdat je anders nog niet kan uitsluiten waar je hond evt allergisch voor is, dat kan zomaar zijn voor de rijst (buiten dat rijst ook slecht verteerbaar is voor honden).
Ja misschien kan ik die is proberen, maar volgens mij is die ook 4.65 per kilo en dan zou hij daarvan denk ik gauw 1500 gram moeten hebben? Kom je beetje hetzelfde uit...... :denken:
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

sambongo schreef:
May Linn schreef:Er bestaat van carnibest ook een kalkoen-variant.

Ja misschien kan ik die is proberen, maar volgens mij is die ook 4.65 per kilo en dan zou hij daarvan denk ik gauw 1500 gram moeten hebben? Kom je beetje hetzelfde uit...... :denken:
Als je net als je kalkoenfiletjes gelijk groot inkoopt wordt het alleen maar goedkoper. Het lijkt mij toe de manier waarop je nu voert geen eliminatiedieet is maar daar was je ondertussen al achter volgens mij. Granen zou ik sowieso bij intolerantie weglaten.
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
sambongo
Actief

Zou de internist er dan vanuit gaan dat mijn hond voor een bepaald eiwit een intolerantie heeft en niet voor graan, maarja hoe kan hij dat dan weten. Hhmm ingewikkeld gedoe, ik moet donderdag weer contact met hem opnemen en ik zal het nog allemaal is een keer goed vragen.
Esther1963
Zeer actief
Contacteer:

Mijn toenmalige dierenarts vertelde mij ook dat ik mijn sheltiepup van 3 maanden niet op vers vlees moest zetten want ze was allergisch voor eiwitten :oohja: alsof hij dat gecheckt had, ze moest volgens hem maar aan de hyperallergene brok :piew: Ze was echt doodziek van brokken, ik heb ruim 2 maanden met haar getobt en sinds ik haar op vlees (CB) heb gezet heeft ze er nooit meer last van gehad, ze is nu ruim 5 jr. Daarbij moet ik wel zeggen, ze kan tegen lam/rijst, eend/rijst en kalkoen en kip, maar niet tegen rund. Trouwens.... al mijn honden zitten nu op CB en ze zijn super gezond. Ik zou toch nog eens kijken of jouw hond toch niet een bepaalde KVV wel blieft.

Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn hond is allergisch voor gevolgelte en granen... dus dat eliminatie dieet wat jij geeft zou voor mijn hond vreselijk zijn.
Ik heb na veel etteren en da kosten wat haar opgestuurd naar http://www.natuurlijkinbalans.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, koste met iets van 35 euro en daar kwam haar allergie/intolerantie uit... heb mijn voer verandert en alle snacks etc en voila.. nergens geen last meer van!
De da was daar niet achter gekomen na 1 jaar dokteren en proberen.
Afbeelding
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik moest met mijn hond ook een eliminatiedieet gaan volgen omdat ze waarschijnlijk allergisch zou zijn voor een of meerdere vleessoorten. Ben ik toch eigenwijs geweest en gewoon overgestapt op vers (nu bijna 2 maanden geleden). En ik kan nu zeggen; amehoela, ze is echt niet allergisch/overgevoelig voor welk diersoort dan ook, maar het waren gewoon die rotgranen :ugh:
Afbeelding
sambongo
Actief

Inez87 schreef:Ik moest met mijn hond ook een eliminatiedieet gaan volgen omdat ze waarschijnlijk allergisch zou zijn voor een of meerdere vleessoorten. Ben ik toch eigenwijs geweest en gewoon overgestapt op vers (nu bijna 2 maanden geleden). En ik kan nu zeggen; amehoela, ze is echt niet allergisch/overgevoelig voor welk diersoort dan ook, maar het waren gewoon die rotgranen :ugh:
Vorig jaar juni ofzo ben ik ook begonnen met vers, mijn hond wil het slecht eten. In het begin vind hij het lekker en na een week eet hij bv carnibest niet meer. Smuldier pens heeft hij een maand of 2/3 gegeten en toen wou hij het ook niet meer, hij deed dan wel 10 min over 800 gram te eten. Toen de eerste maand at hij in 2 min zijn bak leeg. Internist zegt dat mijn hond dus weet als hij dat eet hij er last van krijgt. Net zo als dat ik bv weet dat ik geen goulash moet eten omdat ik daar last van krijg. Dit dieet eet hij heel goed, had her nier verwacht met dat brood en die rijst.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

sambongo schreef:
Inez87 schreef:Ik moest met mijn hond ook een eliminatiedieet gaan volgen omdat ze waarschijnlijk allergisch zou zijn voor een of meerdere vleessoorten. Ben ik toch eigenwijs geweest en gewoon overgestapt op vers (nu bijna 2 maanden geleden). En ik kan nu zeggen; amehoela, ze is echt niet allergisch/overgevoelig voor welk diersoort dan ook, maar het waren gewoon die rotgranen :ugh:
Vorig jaar juni ofzo ben ik ook begonnen met vers, mijn hond wil het slecht eten. In het begin vind hij het lekker en na een week eet hij bv carnibest niet meer. Smuldier pens heeft hij een maand of 2/3 gegeten en toen wou hij het ook niet meer, hij deed dan wel 10 min over 800 gram te eten. Toen de eerste maand at hij in 2 min zijn bak leeg. Internist zegt dat mijn hond dus weet als hij dat eet hij er last van krijgt. Net zo als dat ik bv weet dat ik geen goulash moet eten omdat ik daar last van krijg. Dit dieet eet hij heel goed, had her nier verwacht met dat brood en die rijst.
Misschien vind hij wat meer afwisseling wel prettig. Ik voer trouwens geen KVV, maar stel zelf samen. Mijn hond krijgt iedere dag wat anders, dus het blijft leuk voor haar.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat een hond de link kan leggen tussen voedsel en de klachten die hij daarvan krijgt.
Afbeelding
Esther1963
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou ook zeggen, wissel eens wat smaken af. Tot nu toe heeft hij zijn zin gehad als hij beroerder ging eten want dan haalde jij wel wat anders in huis.

Afbeelding
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Boutje schreef:Als je even zoekt vind je hier ergens wel wat oude topics terug.
Mijn James heeft een eliminatiedieet van paard gehad (haaksbarf paard, bevat geen andere diersoorten), is allergisch voor rund.
En Laïla is allergisch voor granen.
Veel honden verdragen trouwens geen granen, ik zou dit dieet absoluut niet geven...
Hoe ben jij er achter gekomen dat ie allergisch is voor rund en Laila voor granen. ben je stug blijven elimineren. Dus eerst paard en dat ging goed, daarna rund etc. of op een andere manier. Een vriendin van me heeft een DH die niet tegen brokken kan en is dus nu een eliminatie begonnen op alleen paard.
Erinn
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Erinn »

jacq1970 schreef:Mijn hond is allergisch voor gevolgelte en granen... dus dat eliminatie dieet wat jij geeft zou voor mijn hond vreselijk zijn.
Ik heb na veel etteren en da kosten wat haar opgestuurd naar http://www.natuurlijkinbalans.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, koste met iets van 35 euro en daar kwam haar allergie/intolerantie uit... heb mijn voer verandert en alle snacks etc en voila.. nergens geen last meer van!
De da was daar niet achter gekomen na 1 jaar dokteren en proberen.
Hoe gaat dat precies in zijn werk dan? Kunnen ze aan de hand van haar, zien waar een hond allergie's voor is.
Ik ken een hond die aan het tobben is met huidproblemen/oog/oor. Deze hond kreeg Carnibest,maar op advies vd dierenarts nu visbrokken. Omdat deze denkt dat het ook het voer ligt.
Misschien moet ze ook eens naar natuurlijk in balans gaan?
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”