Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voedselallergie

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Maartje
Zeer actief

Voedselallergie

Ongelezen bericht door Maartje »

In hoeverre kan een hond nog allergisch zijn voor Hills z d ultra allergen free?

Tess eet sinds een jaar of 3 enorm veel gras, op het obsessieve af. En dan iedere wandeling, ieder seizoen en altijd. Het maakt haar niet uit of het vers is of dor, lang of kort enz.
Sinds ruim 2,5 jaar laat daarbij ook haar gezondheid te wensen over, ze heeft vermoedelijk auto-immuunproblemen. Dit is onder controle met Moderin, maar het gras eten bleef. Als de moderin heel erg om hoog gaat stopte ze wel met graseten, maar dan had ze wel veel last van bijwerkingen, dus dat was geen goede permanente oplossing. Daarnaast smakte ze erg veel na het eten en was ze 's nachts vaak niet lekker en dan wil ze de tuin in en dan gaat ze wat rondlopen en snuffelen. Het gras heb ik al een tijd geleden uit mijn tuin verwijderd, want dat was geen doen. Daarna wil ze wel weer naar binnen en gaat ze gewoon weer slapen. Van het smakken en het spoken 's nachts heb ik altijd gedacht dat het hoorde bij de auto-immuunproblemen. Medicijnen voor haar maag hadden overigens geen enkel effect.

Afgelopen herfst had ze zo veel gras gegeten dat ze enorme buikpijn had en grote grasballen begon uit te spugen. Daarna heeft ze een paar maanden alleen Hills z d ultra allergen free gehad ipv de kvv die ze normaal kreeg. Daar verbeterde ze wel iets op. Het smakken nam wat af en in plaats van meestal twee keer per nacht de tuin in werd het meestal dat één keer. Maar het gras grazen bleef.
In december ben ik haar ook soms vis gaan geven omdat ik daarbij geen problemen verwachtte. Dat ging dan ook goed. Daarna heb ik haar omgezet op Taste of Wilde Zalm.
En nu ben sta ik een beetje voor een raadsel. Ze smakt bijna niet meer, ze is bijna helemaal gestopt met gras eten :cheer: . Ze maakt mij 's nachts niet meer wakker :slaap: en ze zit heel goed in haar vel :cheer: :cheer: (wel even afkloppen....). Dus nu vraag ik mij af. Zou er toch iets in de Hills zitten waar ze niet tegen kan, want dan kan ik daar rekening mee gaan houden. Of is er iets anders te bedenken?
Ik vind het niet geloofwaardig de verbeteringen toe te wijzen aan de onderhoudsdosering moderin, want die krijgt ze al heel lang. Verder is er niets veranderd.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Re: Voedselallergie

Ongelezen bericht door yuri36 »

Het is heel moeilijk, eigenlijk helemaal niet te zeggen wat nu de verbetering heeft gegeven. KVV-voer deed ze het niet goed op als ik het goed begrijp. Hills ietsje beter, maar ook nog niet veel beter.
Met het voer wat je nu gebruikt, doet ze het veel beter schrijf je. Je kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het het voer is. Dan zou je weer terug Hills of KVV moeten proberen en als je dan weer een verslechtering krijgt, dan is de kans groot dat het idd aan het voer ligt, maar 100% zekerheid heb je nooit. Je zou eventueel door een dierenarts (via bloedonderzoek) allergietesten kunnen laten doen, als je het zeker wil weten. En dan is het meest voor de hand liggende om de meest gebruikelijke allergenen te laten testen + op alle stoffen die in het Hills hypoallergeen voer zitten.
Maar het lijkt me een kostbare zaak. Als ze het nu zoveel beter doet, zou ik me niet teveel vragen stellen en niks veranderen en hopen dat het goed blijft gaan.
Wat je ook altijd nog kan doen, als je zin hebt en vooral tijd, is voor haarzelf gaan koken. Dat kan ook een enorme gezondheidsverbetering geven. Vooral bij allergische honden, omdat je het aantal ingedienten kan beperken en koken ook sommige allergenen onschadelijk maakt. Wel moet je dan een goed recept met de juiste hoeveelheid vlees, toegevoegde vitaminen en calcium gebruiken.----> recept kan ik je aan helpen, mocht je interesse hebben.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Ik heb eens even gekeken naar de ingredienten van het Hills hypo-allergeen voer:

"Starch, Hydrolyzed Chicken Liver, Soybean Oil (preserved with BHA, propyl gallate and citric acid), Hydrolyzed Chicken, Powdered Cellulose, Dicalcium Phosphate, Calcium Carbonate, Glyceryl Monostearate, Potassium Chloride, Iodized Salt, Choline Chloride, vitamins (Vitamin E Supplement, L-Ascorbyl-2-Polyphosphate (source of vitamin C), Niacin, Thiamine Mononitrate, Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Biotin, Vitamin B12 Supplement, Pyridoxine Hydrochloride, Riboflavin, Vitamin D3 Supplement, Folic Acid), DL-Methionine, minerals (Ferrous Sulfate, Zinc Oxide, Copper sulfate, Manganous Oxide, Calcium Iodate, Sodium Selenite), preserved with Mixed Tocopherols & Citric Acid, Taurine, Beta-Carotene, Rosemary Extract."

Precies wat ik al vermoedde, grote troep, zoals alle Hills voer. Misschien dat allergieen er iets op verbeteren, maar het voer is verder zó slecht, dat de algemene gezondheid van je hond zwaar ondermijnd wordt. Bijvoorbeeld, wat doen BHA en propyl gallate in dit voer? Allemaal overbodige troep.
Het grootste bestanddeel van dit voer is zetmeel, "starch", dat hoort absoluut niet het belangrijkste onderdeel in gezond hondenvoer te zijn. Wat doet "Rosemary extract" in hypoallergeen hondenvoer....dat wil je ook niet in voer voor allergische honden zien. En zo kun je nog wel even doorgaan. Voor even uit te proberen of je hond allergisch is, zal het niet meteen kwaad kunnen, maar bepaald geen voer om je hond lang op te hebben.
Het is gewoon schandalig, er kunnen best goede en gezonde hypoallergene voedingen gemaakt worden, maar tja, dan verdienen de bedrijven er niet meer genoeg aan....
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Inge O schreef:
yuri36 schreef: Wat doet "Rosemary extract" in hypoallergeen hondenvoer
en wat is er nu ook al mis met een kruid :80: ? zo is het ook nooit goed : niet natuurlijke zaken vallen onder 'chemische troep' en natuurlijke zaken 'horen er niet in thuis' :roll: .
Simpel, of het nu natuurlijke zaken zijn of niet-natuurlijke, je kan er allergisch voor worden. Daarom wil je in een hypo-allergene voeding zo weinig mogelijk niet-noodzakelijke ingredienten zien, of ze nu natuurlijk of chemisch zijn.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Kan het niet zijn dat ze allergisch is voor kip?
In de meeste kvv's is dit verwerkt en in die Hill's ook.
Een kipallergie komt wel vaker voor, net als rund. Vreemd dat ze kip in een hypoallergeen voer stoppen.
Ik geloof zowiezo niet in die rare dure broksoorten die je bij de dierenarts kan kopen.
Ik denk dat het veel beter is bij vermoeden van een voedselallergie uit te sluiten wat de boosdoener(s) is en dat niet meer te voeren.

Iig goed te horen dat je hondje het nu zo goed doet :D
Maartje
Zeer actief

yuri36 schreef: Je zou eventueel door een dierenarts (via bloedonderzoek) allergietesten kunnen laten doen, als je het zeker wil weten. En dan is het meest voor de hand liggende om de meest gebruikelijke allergenen te laten testen + op alle stoffen die in het Hills hypoallergeen voer zitten.
Maar het lijkt me een kostbare zaak. Als ze het nu zoveel beter doet, zou ik me niet teveel vragen stellen en niks veranderen en hopen dat het goed blijft gaan.
Wat je ook altijd nog kan doen, als je zin hebt en vooral tijd, is voor haarzelf gaan koken. Dat kan ook een enorme gezondheidsverbetering geven. Vooral bij allergische honden, omdat je het aantal ingedienten kan beperken en koken ook sommige allergenen onschadelijk maakt. Wel moet je dan een goed recept met de juiste hoeveelheid vlees, toegevoegde vitaminen en calcium gebruiken.----> recept kan ik je aan helpen, mocht je interesse hebben.
Als het niet perse nodig is, laat ik haar niet verder testen. Zelf gaan koken lijkt mij voor haar niet heel handig, al is het maar omdat ze in de zomer vaak mee weekenden weg gaat en dat moeilijker te organiseren is. Wat ik nog wel doe is één of twee vleessoorten testen. En dan met het doel om haar nog af en toe te kluiven te geven. Vroeger kreeg ze dan voornamelijk kip en rund, dat ga ik maar niet meer doen. Gelukkig gaat eend ook goed en kan ze dus eendenruggetjes en gedroogde eendenvoetjes krijgen om wat te kluiven.
yuri36 schreef: Misschien dat allergieen er iets op verbeteren, maar het voer is verder zó slecht, dat de algemene gezondheid van je hond zwaar ondermijnd wordt. .
.....
Voor even uit te proberen of je hond allergisch is, zal het niet meteen kwaad kunnen, maar bepaald geen voer om je hond lang op te hebben.
Het is gewoon schandalig, er kunnen best goede en gezonde hypoallergene voedingen gemaakt worden, maar tja, dan verdienen de bedrijven er niet meer genoeg aan....
Het lijkt mij geen voer om langdurig te voeren, zolang er alternatieven zijn. Ik ben er mee gestart om uit te sluiten dat er een voedingsallergie zou spelen. Maar dat is hiermee dus niet echt gelukt, want op ander voer verdwijnen de overige klachten toch nog. Op het moment dat ik het ben gaan voeren, zou ik haar desnoods op Bonzo overgezet hebben als dat geholpen zou hebben. Gezond of niet was even van ondergeschikt belang.
Inge O schreef: verder denk ik ook dat de kans dat je achterhaalt door welk element de allergie veroorzaakt wordt miniem is - ik zou voor wat dat zalmvoer betreft in mijn handjes wrijven dat dat het verschil maakt en zolang het goed gaat niks veranderen :wink: .
Ik vrees dat het inderdaad niet echt te achterhalen is. Mijn enige aarzeling om dat zalmvoer te gaan geven is dat het vorig jaar enige tijd niet verkrijgbaar geweest is. En dan heb ik wel weer een nieuw probleem. Voorlopig zorg ik maar voor een zak extra voorraad en anders zie ik het dan wel weer.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Maartje
Zeer actief

May Linn schreef:Kan het niet zijn dat ze allergisch is voor kip?
In de meeste kvv's is dit verwerkt en in die Hill's ook.
Een kipallergie komt wel vaker voor, net als rund. Vreemd dat ze kip in een hypoallergeen voer stoppen.
Ik geloof zowiezo niet in die rare dure broksoorten die je bij de dierenarts kan kopen.
Ik denk dat het veel beter is bij vermoeden van een voedselallergie uit te sluiten wat de boosdoener(s) is en dat niet meer te voeren.

Iig goed te horen dat je hondje het nu zo goed doet :D
Er zou iets met die kip gedaan zijn waardoor zelfs honden die allergisch zijn voor kip er niet meer op zouden reageren.
Hiervoor kreeg ze voornamelijk rund en kip, dus ik vermoed dat dat die misschien wel de oorzaak zijn. Graan kreeg ze bijna niet van mij, maar ze vindt nog wel eens brood, dus zou ook nog kunnen. Voorlopig krijgt ze dat allemaal niet.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Inge O schreef: laat rozemarijn nou een natuurlijk bewaarmiddel zijn, dan kan jij nu wel zeggen dat je er amper iets in mag stoppen maar het is ook niet de bedoeling dat die brok 1 week af fabriek al bedorven is toch?
dus BHA is niet goed (ben ik met je eens) maar een natuurlijk kruid is óók niet goed? onrealistische onzin noem ik dit soort kritiek.
Lekker vriendelijk ben je :J:
Je hebt geen rozemarijn nodig om de brokken te conserveren. Met vitaimine C en vitamine E kom je ook al een heel eind. Vitamine C en E heeft een hond nodig, Rozemarijn niet.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

yuri36 schreef:
Inge O schreef: laat rozemarijn nou een natuurlijk bewaarmiddel zijn, dan kan jij nu wel zeggen dat je er amper iets in mag stoppen maar het is ook niet de bedoeling dat die brok 1 week af fabriek al bedorven is toch?
dus BHA is niet goed (ben ik met je eens) maar een natuurlijk kruid is óók niet goed? onrealistische onzin noem ik dit soort kritiek.
Je hebt geen rozemarijn nodig om de brokken te conserveren. Met vitaimine C en vitamine E kom je ook al een heel eind. Vitamine C en E heeft een hond nodig, Rozemarijn niet.
Laat het toeval willen dat vitamine E acetaat een zeer matige antioxidant is; weinig stabiel en niet bijzonder actief...
Daarbij ontstaat het uit een chemische reactie tussen azijnzuur en alcohol en heb ik niet het idee dat het lichaam hier nog iets mee kan.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

dagmar88 schreef:
yuri36 schreef:
Laat het toeval willen dat vitamine E acetaat een zeer matige antioxidant is; weinig stabiel en niet bijzonder actief...
Daarbij ontstaat het uit een chemische reactie tussen azijnzuur en alcohol en heb ik niet het idee dat het lichaam hier nog iets mee kan.
1. Ik heb niet gesproken over vitamine E acetaat
2. Ik heb vitamine C en E samen genoemd.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Acetaat is wat gebruikt wordt, 'natuurlijke' vitamine c is nog veel instabieler en als antioxidant niet van waarde.
Honden maken zelf vitamine C aann en er zijn sterke aanwijzingen dat die productie stopt wanneer er vitamine C gesupplementeerd wordt. Daarom wordt aangeraden dit niet over langere tijd te geven.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Zoals ik het lees, deed ze het ook al voordat ze hills zd kreeg? Hills zd wordt meestal ingezet als eliminiatiedieet of bij huidklachten, niet bij de klachten die je bescrhijft.....
Die klachten overigens, ken ik heel goed, mijn moeders hondje heeft het al jaren! Ze krijgt na van alles proberen van versvlees, brok en noem maar op, nu hills i/d en ook om de dag moderin. Maar evengoed doet ze nog grazen. Het eten van onverteerbare dingen noemen ze ook wel pica en kan meerdere redenen hebben en verschillende vormen.
Het kan ook te maken hebben met een ontsteking van het maagslijmvlies. Fijn dat ze het op dit voer zo goed doet, zal het ook als tip aan mijn moeder geven. Hoe oud is je hondje?
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

dagmar88 schreef:Acetaat is wat gebruikt wordt, 'natuurlijke' vitamine c is nog veel instabieler en als antioxidant niet van waarde.
Honden maken zelf vitamine C aann en er zijn sterke aanwijzingen dat die productie stopt wanneer er vitamine C gesupplementeerd wordt. Daarom wordt aangeraden dit niet over langere tijd te geven.
Acetaat en vitamine C? Jij had het toch ove vitamine e acetaat? En vitamine c is ascorbinezuur... Vitamine E heb je natuurlijke en synthetische in, de synthetische is idd minder werkzaam in het lichaam, maar wat betreft vitamine c is er geen verschil tussen "natuurlijke" en synthetische". En qua antiaxidant weet ik niet, maar het is in ieder geval wel van waarde als conserveringsmiddel.

Ik zou ook niet langdurig vit C supplementeren, ben ik met je eens, maar in het Hills voer zit het wel.

Maar ok, ik geef toe, er zijn andere, veel grotere bezwaren dan de Rozemarijn, tegen het geven van dit voer op lange termijn.
Maartje
Zeer actief

yuki schreef:Zoals ik het lees, deed ze het ook al voordat ze hills zd kreeg? Hills zd wordt meestal ingezet als eliminiatiedieet of bij huidklachten, niet bij de klachten die je bescrhijft.....
Die klachten overigens, ken ik heel goed, mijn moeders hondje heeft het al jaren! Ze krijgt na van alles proberen van versvlees, brok en noem maar op, nu hills i/d en ook om de dag moderin. Maar evengoed doet ze nog grazen. Het eten van onverteerbare dingen noemen ze ook wel pica en kan meerdere redenen hebben en verschillende vormen.
Het kan ook te maken hebben met een ontsteking van het maagslijmvlies. Fijn dat ze het op dit voer zo goed doet, zal het ook als tip aan mijn moeder geven. Hoe oud is je hondje?
Dat gras grazen doet ze eigenlijk al van voor de tijd dat ze ziek werd. Tess is nu ruim 10 en dit begon toen ze 7 was. In het kort heeft ze naast dat grazen, smakken ed. vermoedelijk (nooit kunnen testen, want zonder moderin/prednison wordt/werd ze doodziek) een auto-immuunziekte die zich uit in hoge koorts in vooral artritis-achtige en soms meningitis-achtige klachten. Maar dat is nu heel goed onder controle met de moderin. Ze heeft twee jaar lang zo iedere 6 a 8 weken een koortsaanval gehad, die reageert wel erg goed op de moderin. Tijdelijk krijgt ze dan weer een hoge dosering en binnen 2 uur is de koorts meestal weg en na een paar dagen merk je weinig meer aan haar. Nu heeft ze wel deze zomer een hele nare longontsteking gehad en daarvoor heeft ze bijna 3 weken 2 soorten AB gehad en sindsdien is er geen terugval meer geweest. Toeval............geen idee.
Toen we nog niet wisten wat er aan de hand was is er een endoscopie gedaan. En ondanks dat ze toen al zeker 2 weken heel erg ziek was, zag haar maag er toen goed uit en uit de biopten kwamen geen rare dingen. Ze reageert ook helemaal niet op medicatie als zitac, omeprazol enz. Dus ik betwijfel of het echt vanuit haar maag komt. Maar een medische reden heeft het wel want als ze door een terugval veel moderin krijgt, stopt ook het gras eten. Honger van de moderin lijkt soms ook wel mee te spelen.
Wat nu oorzaak en gevolg is ben ik zo langzamerhand wel een beetje kwijt :N: Maar zolang het steeds beter gaat, laat ik het voorlopig zo.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

likt ze ook aan dingen, zoals het dekbed, de muur enz? Deze klachten lijken zo op het hondje van mijn moeder...........
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Maartje
Zeer actief

yuki schreef:likt ze ook aan dingen, zoals het dekbed, de muur enz? Deze klachten lijken zo op het hondje van mijn moeder...........
Nee, overdreven aan dingen likken doet ze niet. Dan moet er wel echt een lekker smaakje aan zitten. Alleen moet ik oppassen met bevroren dingen. Daar likt ze wel heel graag aan.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”