Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Petitie tégen Cesar Milan

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Petitie tégen Cesar Milan

Ongelezen bericht door laeken »

chrico schreef:
MARC_S schreef:
chrico schreef:We stoppen maar weer :ok:
Omdat ik niet gewenst reageer? Waar zeg ik iets wat niet klopt? Want jij zegt letterlijk dat je het anders gedaan zou hebben als ik. Als ik dan zeg dat je daar geen oordeel over kan hebben is dat een ongewenste reactie? Wat wil je dan? Horen dat jij het beter kan dan ik met een hond waar ik 24-7 al meer dan 3 jaar lol mee heb? Je begrijpt toch neem ik aan dat ik me daarover niks laat vertellen door iemand die die hele hond niet kent? Ik heb me wat laten vertellen door de gedragsdeskundigen waar we geweest zijn met de hond en door de mensen die ervaring met dit soort honden hebben. Dat lijkt me veel zinvoller dan aannemen dat jij een betere methode hebt voor een hond die je niet kent :wink:

Even voor de duidelijkheid, alsof jij je door mij iets laat vertellen over hoe je met jouw honden moet omgaan? Dus ga dat andersom dan ook niet proberen. Immers, je zegt letterlijk dat je mijn pup anders zou aanpakken. Waarop baseer je dat in hemelsnaam? :denken: Dus ik vind mijn reactie gewoon vriendelijk en niet meer dan logisch.
Om te voorkomen dat wij weer bonje krijgen want een gesprek gebaseerd op je eigen verhalen hier op het forum is gewoonweg niet mogelijk blijkt wel.
Vandaar dat ik stop, even goede vrienden :ok:
Verhalen. Verhalen zijn momentopnames en tijdige zaken. Want je denkt toch niet dat elk probleem dat ik met mijn jonge herder gehad heb nog steeds een probleem is? Ik ben sowieso van mening dat je 3 jaar moet werken met bepaalde honden om er een stabiele en leuke situatie van te maken. Koop je een jonge pittige hond dan moet je daarin investeren en dingen kunnen slikken. Anders moet je er niet aan beginnen. Niemand heeft een perfecte herdershond van 11 maanden. Bestaat niet. Beest is nog lang niet klaar. Als je serieus over mijn hond zou willen praten dan zal je moeten beginnen met mij vragen te stellen. :wink: Dan weet je tenminste hoe het zit en waar wij nu zijn. Zolang je dat niet doet is er niks te bespreken. Probleem met bezoek is inmiddels volledig opgelost. Zoals ik al vaker aangaf, Eva blaft niet eens meer en iedereen kan hier binnen komen. Ze is dan in de bench. Perfecte en meest diervriendelijke oplossing. Probleem met Cleo is ook opgelost, bijna 3 jaar geleden al. Probleem met jagen is ook opgelost en probleem met uitvallen naar wandelaars, joggers, paarden en meer is al 2,5 jaar geleden opgelost. :ok: Dus waarom zou ik interesse hebben in iemand die zegt het anders aangepakt te hebben? Dat begrijp je toch ook wel? Ik heb de laatste maanden een hond die makkelijker en makkelijker wordt. Ze wordt volwassen op alle vlakken en ze is zo volgzaam en stuurbaar als maar zijn kan. Ze kan alleen niet alles. Maargoed, het is ook geen type hond waar je alles mee moet willen. Controle heb ik en wangedrag vertoont ze dus niet. :cheer:

Ruzie maken doe je maar in je eigen tijd. :F: :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

MARC_S schreef:

Verhalen. Verhalen zijn momentopnames en tijdige zaken. Want je denkt toch niet dat elk probleem dat ik met mijn jonge herder gehad heb nog steeds een probleem is? Ik ben sowieso van mening dat je 3 jaar moet werken met bepaalde honden om er een stabiele en leuke situatie van te maken. Koop je een jonge pittige hond dan moet je daarin investeren en dingen kunnen slikken. Anders moet je er niet aan beginnen. Niemand heeft een perfecte herdershond van 11 maanden. Bestaat niet. Beest is nog lang niet klaar. Als je serieus over mijn hond zou willen praten dan zal je moeten beginnen met mij vragen te stellen. :wink: Dan weet je tenminste hoe het zit en waar wij nu zijn. Zolang je dat niet doet is er niks te bespreken. Probleem met bezoek is inmiddels volledig opgelost. Zoals ik al vaker aangaf, Eva blaft niet eens meer en iedereen kan hier binnen komen. Ze is dan in de bench. Perfecte en meest diervriendelijke oplossing. Probleem met Cleo is ook opgelost, bijna 3 jaar geleden al. Probleem met jagen is ook opgelost en probleem met uitvallen naar wandelaars, joggers, paarden en meer is al 2,5 jaar geleden opgelost. :ok: Dus waarom zou ik interesse hebben in iemand die zegt het anders aangepakt te hebben? Dat begrijp je toch ook wel? Ik heb de laatste maanden een hond die makkelijker en makkelijker wordt. Ze wordt volwassen op alle vlakken en ze is zo volgzaam en stuurbaar als maar zijn kan. Ze kan alleen niet alles. Maargoed, het is ook geen type hond waar je alles mee moet willen. Controle heb ik en wangedrag vertoont ze dus niet. :cheer:

Ruzie maken doe je maar in je eigen tijd. :F: :wink:
Uhuh Afbeelding
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

MARC_S schreef: Elke hond kan zijn lastige kanten hebben. Maar jullie doen net alsof die weg zijn bij harde training of correctie. Jullie weten zelf neem ik aan als geen ander dat een harde correctie niks oplost aan een agressieve reu die bv andere reuen pakt. Dus dat een hond wel eens iets doet wat jij niet wil heeft totaal niks met zachte positieve opvoeding te maken. Ik moet de eerste hond met TT en prikker die perfect opgevoed is ook nog vinden. :denken: :wink:

Daarnaast hebben de meeste mensen ook geen enkel idee hoe dat werkt. Als je van jezelf neigt naar corrigeren en desnoods hard corrigeren dan heb je het ook niet in je om op een andere in mijn ogen creatievere en meer effectieve manier met je hond te trainen. Vaak wordt mensen met een lastige hond aangeraden te corrigeren en hard ook. Ik heb nog nooit gehoord van een hond die daarna ineens sociaal was of die daarna geen issues meer had. Meestal komen mensen dan gewoon in een vicieuze circel en loopt die zgn moeilijk te mannen hond na 5 jaar nog met de slipketting. Dan helpt het toch geen reet? Maar dat gaat er blijkbaar niet in.
Ik moet de perfect opgevoede hond ook nog tegen komen, alleen al omdat meningen over wat perfect is in de praktijk nogal zullen verschillen :wink: Ik snap je scepsis bij het gebruik van bepaalde hulpmiddelen en de aard van de opvoeding in het algemeen, maar ook al ben ik het met je eens dat een bepaald type mensen die combinatie niet goed zal kunnen maken, ik het niet met je eens ben dat dat niet kan samengaan op een bepaald moment in de tijd. Alleen zie ik die hulpmiddelen als trainingshulpmiddelen, en niet als opvoedingshulpmiddelen. de bij ons geboren Victor is juist heel relaxt, maar duidelijk opgevoed, en ik zou de opvoeding eerder als zacht dan als hard classificeren. En dingen als je hond op z'n rug leggen gebeurt bij ons al helemaal niet (zou niet weten waarom het zou moeten, hij gaat hooguit uit zichzelf om voor een lekkere buikrub). We kunnen rustig met hem op staart lopen zonder ons zorgen te hoeven maken om fietsers, auto's, voorbijgangers of andere honden, en door een drukke mensenmenigte lopen met hem gaat ook prima, hij zal hooguit iemand die voor hem loopt met de handen op de rug aan zijn vingers likken :wink:

Gisteren was er op de club nog een opmerking van iemand tegen een ander die het niet helemaal goed begreep: ""een TT is een hulpmiddel in de africhting, maar je richt er niet je hond mee af". En daar ben ik het mee eens. Victor bijvoorbeeld hebben we, uit voorzorg gezien het gedrag van zijn moeder (die op latere leeftijd pas bij ons kwam en wel wat serieus probleemgedrag ontwikkelt had), heel bewust als heel jonge hond al getraind op het negeren van lelijk doende honden d.m.v. een hond in de buurt, puur op positieve wijze (die als gevolg had dat de agressor ook rustiger werd). Dus het een sluit het ander niet uit. Zijn moeder kreeg ik ook voorbij die uitvallende hond maar dan puur op een stuk appel en blijkbaar een bepaalde uitstraling van mezelf, gevolgd door positieve bekrachtiging. Ondanks TT gebrukim in andere situatie, voor zoiets zouden we de TT niet gebruiken. En zij is een heel heftige hond in haar werk (is nu daadwerkelijk in de praktijk actief), maar thuis, ook naar bezoek, echt een schatje. En dat is ze, ook al wordt de TT als hulpmiddel gebruikt in training. Het draait, zoals altijd, aan het aanpassen aan de hond en het investeren in en oog hebben voor de hond. Anders kan noch je opvoeding nog je training ooit tot goed resultaat leiden. Als mensen dat niet willen/kunnen, kunnen ze beter een goudvis nemen (of liever helemaal geen dier).
Gos
Zeer actief

MARC_S schreef:Zoals vrijwel alle pittige Belgische herders in kennels zitten als er bezoek komt.
Dat vind ik wat overdreven, en ik ken er zat. Ik hoef ze alleen in de kennel te zetten met bezoek als het bezoek zich niet zeker voelt met honden of Victor wil behandelen als teddybeer (lees: aanstaren en om de nek hangen), anders is het nergens voor nodig. Als er ongenood bezoek komt (dus als wij er niet zelf bij zijn), dan ligt het in het geval van Vic wat anders.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

MARC_S schreef: Elke hond kan zijn lastige kanten hebben. Maar jullie doen net alsof die weg zijn bij harde training of correctie. Jullie weten zelf neem ik aan als geen ander dat een harde correctie niks oplost aan een agressieve reu die bv andere reuen pakt.
Ik heb anders wél een hond gekend die met alle andere honden vocht toen ie bij zijn eigenaar kwam.
Ik zou het niemand aanraden en het zelf niet kunnen, maar deze hond is door zijn eigenaar zo aangepakt dat ie het nooit meer in zijn harses heeft gehaald om andere honden aan te vallen.
Deze hond liep later probleemloos bij andere honden, ook als zijn eigenaar niet in de buurt was.
Het was een geweldige hond en Biènes grote vriend.

Afgelopen zaterdag liep ik met Tiny, Akira, Marouck en Biène in het bos.
Marouck werd op een gegeven moment wat vervelend en vloog boven op Akira. Biène zag dat, kwam aanstormen en gaf Marouck een fikse knauw op haar rug....
Het was direct over met Maroucks ettergedrag. :engel:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Gos schreef:
MARC_S schreef:Zoals vrijwel alle pittige Belgische herders in kennels zitten als er bezoek komt.
Dat vind ik wat overdreven, en ik ken er zat. Ik hoef ze alleen in de kennel te zetten met bezoek als het bezoek zich niet zeker voelt met honden of Victor wil behandelen als teddybeer (lees: aanstaren en om de nek hangen), anders is het nergens voor nodig. Als er ongenood bezoek komt (dus als wij er niet zelf bij zijn), dan ligt het in het geval van Vic wat anders.
Biène is ook regelmatig gewoon los als er visite komt. Marouck meestal niet maar dat is omdat zij zo enorm druk is dat het gewoon niet leuk binnenkomen is anders. :19:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Gos schreef:
Al mijn bezoek is mijn vorige honden gewend. :F: Allemansvriendjes dus waar je mee kan spelen. Niemand die ik hier in huis haal kan met een hond als Eva omgaan. Mijn vrienden roepen mijn honden en laten ze tegen zich opspringen, aaien heel wild en stimuleren wangedrag. :O: :M: :U: Hahaha. Dat geeft niet want Cleo kan daar goed mee omgaan. Dus dan maar niet met Eva want dat kan niet met Eva. Als iemand met honden als Eva om kan gaan kan die ook best los hoor. Ze reageert in elk geval niet meer lelijk op mensen die binnen komen. En ze heeft nog nooit zomaar om niks lelijk gedaan. Wel heeft ze duidelijk nijd om bezit en voer om maar wat te noemen (nooit naar ons, alleen naar vreemden) en daar zit al een klein probleempje. Als Eva kluift en er is bezoek dan gromt ze als ze naar haar kijken. Dat soort karakters moet je gewoon niet met onkundige mensen laten lopen in huis. Daar ben je het vast wel mee eens denk ik :wink: En kundige mensen ken ik niet. Als ik in de sport zat en daar veel vrienden uit had dan denk ik dat die hier prima binnen kunnen lopen. Immers, zij negeren de hond en fokken hem niet op. Zo hoort dat ook. :ok: Maar een totaal onkundig mens kan zich niet kundig gedragen op commando van ons.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge schreef:
MARC_S schreef: Elke hond kan zijn lastige kanten hebben. Maar jullie doen net alsof die weg zijn bij harde training of correctie. Jullie weten zelf neem ik aan als geen ander dat een harde correctie niks oplost aan een agressieve reu die bv andere reuen pakt.
Ik heb anders wél een hond gekend die met alle andere honden vocht toen ie bij zijn eigenaar kwam.
Ik zou het niemand aanraden en het zelf niet kunnen, maar deze hond is door zijn eigenaar zo aangepakt dat ie het nooit meer in zijn harses heeft gehaald om andere honden aan te vallen.
Deze hond liep later probleemloos bij andere honden, ook als zijn eigenaar niet in de buurt was.
Het was een geweldige hond en Biènes grote vriend.

Afgelopen zaterdag liep ik met Tiny, Akira, Marouck en Biène in het bos.
Marouck werd op een gegeven moment wat vervelend en vloog boven op Akira. Biène zag dat, kwam aanstormen en gaf Marouck een fikse knauw op haar rug....
Het was direct over met Maroucks ettergedrag. :engel:
Klopt, je kan een hond wel sturen. Dingen leren. Maar je kan hem niet sociaal maken als hij dat niet al was. Immers, sociaal gedrag kan een mens een hond niet aanleren. Wangedrag kan je wel afleren. En daarmee komt sociaal gedrag al een stuk dichterbij als dat er wel in zit. Klopt uiteraard helemaal.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge schreef:
Gos schreef:
Biène is ook regelmatig gewoon los als er visite komt. Marouck meestal niet maar dat is omdat zij zo enorm druk is dat het gewoon niet leuk binnenkomen is anders. :19:
Nu ja. Maar eerder kon dat ook niet toch?. In elk geval niet met iedereen. Wie weet kunnen wij Eva ook wel snel loslaten bij bezoek. Ze gedraagt zich in elk geval perfect de laatste tijd. Ze ligt ook gewoon op de grond in de avond. Vanzelf. Ze is erg aan het veranderen en veel minder veeleisend. Dat is de leeftijd denk ik en het zal komen omdat wij nog meer de puntjes op de i zetten in het dagelijks leven :wink:

Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik het zo ga houden. Eva is ook druk, veeleisend en bezitterig. Waarom zou je je bezoek aan zo'n hond gaan blootstellen? Ik heb helemaal geen zin om steeds op de honden te letten. Bezoek is voor de mensen en dan maken de honden maar even plaats. Bevalt me heel erg goed. Zeker omdat ze zonder protest en zonder een kick te geven in die bench ligt naast bezoek. Lekker ontspannen voor alle partijen :cheer: :ok: :wink: Dat heb jij met Marouck. Kan je toch niet van je bezoek genieten met een hond die constant overal is?
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

MARC_S schreef:
Chrico schreef: Ik heb in het verleden een hond gehad die beschadigt bij ons binnenkwam en wij kregen hem goed op de rail. Tot ik op de bank in slaap viel (wat nooit gebeurde) en ik wakker werd met de bek van een duitse dog om mijn nek en hoofd (ben een buikslaper), die kreeg geen correctie maar zijn agressieve gedrag werd beantwoord met agressie. Heb er nog een aantal jaar een fijne hond aan gehad ondanks deze misstap en ik blijf erbij dat er iets geweest was wat bij hem zijn verleden deed oprakelen en toch koos ik ervoor om daar even geen rekening mee te houden zonder er ook maar een seconde over na te denken. Heb aan die grap van hem een aardig litteken overgehouden.
Wat zou je positief kunnen doen in zo een situatie, ruilen? een alternatief aanbieden? Nou echt niet, het enige wat je doet is je lijf redden op zo een moment en jammer voor de hond dan maar. En ja, hij heeft er van geleerd maar ik ook. Beide hebben wij een hele harde leerschool gehad dat moment en zijn er allebei goed uit gekomen.
Je vraagt je zelf al af hoe je het anders had moeten doen. Dat geeft toch duidelijk aan dat je niet weet hoe het anders moet? En daarmee heb je dus geen enkele basis om te oordelen over mensen die het wel anders zouden doen. Je doet nl net alsof iets anders aanpakken niet werkt omdat jij het niet begrijpt. Daar zit een belangrijk punt.
Dit is natuurlijk we een beetje verdraaien van wat er staat. Ze vraagt zichzelf retorisch iets af. Niet omdat ze het niet weet.
En trouwens op het moment dat je klemvast zit tussen de kaken van een agressieve hond (en zeker van dat formaat) zal toch echt je enige redding zijn je zelf eruit bluffen door hem te overschreeuwen, sterker nog van mij kreeg ie zo ongenadig op zijn flikker dat hij mij de eerste paar weken niet meer recht aan durfde te kijken, totdat hij dat van mij mag.
Dit zijn situaties die niets te maken hebben met normaal opvoeden, of normale probleempjes, maar alles met volledig buiten-proportioneel gedrag. Dat wordt door mij, en dat gebeurd trouwens vrijwel direct instinctief, direct beantwoord met weliswaar een knetterharde maar wel proportionele straf. Dus niet doormokken. Je zult toch eerst je vege lijf moeten redden en dan zal je mijnheer/mevrouw toch echt moeten afbluffen. Daarna zien we wel hoe we nu weer verder gaan.

En dit soort dingen vallen in mijn optiek, als ze gebeuren niet op een andere manier op te lossen. Kijk daarna zul je als intelligentere mens moeten zorgen dat je niet in zo'n situatie komt. En dus conflictsituaties vermijden door ze bv. uit de weg te gaan. Maar op zo'n moment, dan is er in mijn beleving geen enkele andere mogelijkheid om dit op te lossen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Gos schreef:
Dat vind ik wat overdreven, en ik ken er zat.
Dank u. :mrgreen:

sterker nog, ik heb wel een kennel, maar die staat te verroesten. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik merkte al eerder in het topic dat verweer tegen positief trainen en niet willen corrigeren al snel verzand in "maar wat als je hond dit doet of dat doet?" Prima, maar om zo extreem te gaan doen om je gelijk te halen dat alleen positief trainen nooit helpt is natuurlijk te ver gezocht. Ik heb geen dog die me in mijn kop hangt als ik slaap. Dat gaat ook nooit gebeuren. Mijn honden gaan dat ook nooit doen. Zo simpel is het. Als een hond dat wel doet dan is die hier niet. Dus daarover kan ik niks zeggen.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

bennie schreef:...
Wie denk je wel niet dat je bent om van mij onderhand antwoord te eisen op je vragen terwijl je mijn vragen als ruis van tafel veegt?

Kwebbel maar lekker verder zonder mij. :smile1:

Ah, wat Shadow betreft, diens eigenaars hadden van mij hoogstwaarschijnlijk een goed onderbouwd afmaak-advies gekregen, ik zou in elk geval geweigerd hebben mijn vingers aan die hond te branden.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Ongelezen bericht door Budkes »

MARC_S schreef:Ik merkte al eerder in het topic dat verweer tegen positief trainen en niet willen corrigeren al snel verzand in "maar wat als je hond dit doet of dat doet?" Prima, maar om zo extreem te gaan doen om je gelijk te halen dat alleen positief trainen nooit helpt is natuurlijk te ver gezocht. Ik heb geen dog die me in mijn kop hangt als ik slaap. Dat gaat ook nooit gebeuren. Mijn honden gaan dat ook nooit doen. Zo simpel is het. Als een hond dat wel doet dan is die hier niet. Dus daarover kan ik niks zeggen.
Maar het topic verzand daar helemaal niet in. En het is trouwens ook niet vergezocht, het is een praktijkvoorbeeld, net zoals jij die zelf aandraagt. Dat jij niet zo'n hond hebt, of nooit zult krijgen houdt niet in dat het er daarom niet is.
Als ik rondkijk in mijn "praktijk" dan kan ik juist heel veel van die voorbeelden aandragen. Niet alleen bij de honden waar ik nu mee werk, maar ook vroeguh, toen ik nog gewoon les stond te geven bij een KC. Ook daar is het mij wel eens overkomen dat ik mijn eigen nekharen letterlijk overeind voelde gaan staan als fysiek antwoord op een zware bedreiging van een hond.

En ik ben een enorme voorstander van positief trainen. Mijn hele KNPV club bv lachte me uit toen ik zei dat ik niet met Perry voor de keuring wilde dit voorjaar, omdat ik dan teveel van hem zou vragen en te veel druk op hem zou leggen, en zelfs wel eens gemeen kon gaan doen door mijn stress. Waarop ze me eerst allemaal aan zaten te kijken en eentje van hen zei; wat ga je dan doen tegen hem, zeg je dan heel hard BOE. Maw, het enige wat ze me daar zien doen met die kleine is clickeren en belonen.

Blijft echter overeind staan dat er in de praktijk, dingen gebeuren waarbij je een flinke fysieke correctie niet uit de weg kan gaan. Dat de gemiddelde hondenbaas met de gemiddelde hond nagenoeg nooit in die situaties terecht komt, dat ben ik met je eens.( Dat is dan tegelijkertijd mijn anti-pathie tegen de show van Milan. Dat zijn geen normalen situaties en hij benoemt de dingen niet zoals ze zijn.)
Maar dat betekend ook niet dat ze niet bestaan.
Gr. Aniek

Afbeelding
Gos
Zeer actief

MARC_S schreef:Wel heeft ze duidelijk nijd om bezit en voer om maar wat te noemen (nooit naar ons, alleen naar vreemden) en daar zit al een klein probleempje. Als Eva kluift en er is bezoek dan gromt ze als ze naar haar kijken. Dat soort karakters moet je gewoon niet met onkundige mensen laten lopen in huis. Daar ben je het vast wel mee eens denk ik :wink: En kundige mensen ken ik niet. Als ik in de sport zat en daar veel vrienden uit had dan denk ik dat die hier prima binnen kunnen lopen. Immers, zij negeren de hond en fokken hem niet op. Zo hoort dat ook. :ok: Maar een totaal onkundig mens kan zich niet kundig gedragen op commando van ons.
Ongeacht wat voor soort hond ik had, zou ik die niet zomaar blootstellen aan gedrag van bezoek als ik op voorhand niet wist hoe die zich ongeveer gaan gedragen en dat ze zich aan mijn regels wilden houden, afhankelijk van de individuele hond. Honden zijn geen speelgoedjes, of het nu om een mechelaar gaat of een maltezertje. Dat hoort m.i. ook bij het respect voor een hond :wink: Al tolereert een hond bepaald gedrag van bezoek, dat wil nog niet zeggen dat ze daar geen vorm van stress van kunnen krijgen. Ik bescherm zo nodig mijn honden tegen het bezoek en omgekeerd :D Kluiven/voeren in de combinatie met vreemden die er bij zouden kunnen komen vind ik niet wenselijk, ze kunnen een voertje uit de hand van het bezoek krijgen en klaar.
Gos
Zeer actief

Budkes schreef:Dat is dan tegelijkertijd mijn anti-pathie tegen de show van Milan. Dat zijn geen normalen situaties en hij benoemt de dingen niet zoals ze zijn
Misschien zou het wat zijn als er een tv-programma gemaakt wordt door de petitie-ondersteunende instanties samen ter lering ende vermaak van de gewone, gemiddelde hondeneigenaar waarin het wezen hond uitgelegd wordt en de probleempjes van alledag aan de orde komen. Maar dan niet zo'n one-man show, zodat je meteen van dat gezeik over persoonlijke commerciële belangen af bent :wink:

Ik snap je overwegingen w.b. de keuring met Perry trouwens precies. Druk kan heel veel oorzaken hebben, en veel daarvan worden nogal eens onderschat :wink:
Gos
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik merkte al eerder in het topic dat verweer tegen positief trainen en niet willen corrigeren al snel verzand in "maar wat als je hond dit doet of dat doet?" Prima, maar om zo extreem te gaan doen om je gelijk te halen dat alleen positief trainen nooit helpt is natuurlijk te ver gezocht.
Maar om zo extreem te gaan doen dat het (gedoseerd en weloverwogen) gebruik tijdens een hondenleven van hulpmiddelen als TT en prikband een normale positieve opvoeding door dezelfde persoon uitsluiten, is natuurlijk ook te ver gezocht :mrgreen:
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door bennie »

Wil de hond schreef:
bennie schreef:[..]
Wie denk je wel niet dat je bent om van mij onderhand antwoord te eisen op je vragen terwijl je mijn vragen als ruis van tafel veegt?

Kwebbel maar lekker verder zonder mij. :smile1:

Ah, wat Shadow betreft, diens eigenaars hadden van mij hoogstwaarschijnlijk een goed onderbouwd afmaak-advies gekregen, ik zou in elk geval geweigerd hebben mijn vingers aan die hond te branden.
Wil de hond schreef:Ondanks dat jij geen antwoord geeft op vragen toch even een antwoordje op een vraag van jou.[..]
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Je hautaine arrogantie is ongekend en volledig misplaatst.
Maar enfin, jij bent dus voorstander van spuitjes ipv oplossingen, dan is dat ook weer duidelijk.
Laatst gewijzigd door bennie op 11 feb 2011 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Budkes schreef: Blijft echter overeind staan dat er in de praktijk, dingen gebeuren waarbij je een flinke fysieke correctie niet uit de weg kan gaan. Dat de gemiddelde hondenbaas met de gemiddelde hond nagenoeg nooit in die situaties terecht komt, dat ben ik met je eens.( Dat is dan tegelijkertijd mijn anti-pathie tegen de show van Milan. Dat zijn geen normalen situaties en hij benoemt de dingen niet zoals ze zijn.)
Eens...
En dan wil ik graag aantekenen dat een permanente oplossing niet voortkomt uit die ene loeiharde correctie: die zal elders (positief) gevonden moeten worden.
IK had shadow wel willen overnemen.
Ik kan zo'n hond aan, ik kan met hem door het probleem heen werken, ik kan hem op een positieve manier weer opbouwen.
Maar NIET in handen van deze baas.
Bij mij, in een door MIJ gecontroleerde omgeving (als ik geen hondenkluns partner en twee kinderen en een huis vol katten zou bezitten).

En dát is wat me tegenstaat bij CM het lijkt daar alsof ieder probleem opgelost is met een rondje corrigeren, terwijl de rehabilitatie daar juist begint.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

tineke schreef:
bennie schreef:Die geidealiseerde omgeving bedenk je niet alleen, die creeer je. Daar ga je oefenen en in de praktijk ontwijk je.
Dat klinkt leuk maar niet altijd even realistisch.
Want jij kunt wel ontwijken maar je kunt er niet vanuit gaan dat de hele wereld dat ook voor jou gaat doen.
Tenminste dat viel me op toen ik een mensagressieve hond had :F:
Natuurlijk ontwijk je in de praktijk ,of probeer je dat zoveel mogelijk te doen,en train je in een geidealiseerde omgeving maar dan blijft er toch altijd nog de realiteit over.
En die betekent dat er onverwachte zaken kunnen voorkomen ,zaken waar je niet expliciet op hebt getraind maar waarbij je je hond toch onder controle moet kunnen houden.
Iedere hond is anders en het is een zaak om een training te vinden die passend is bij de hond in kwestie.
En dat verschilt uiteraard van hond tot hond :wink:
eens, je ontkomt er simpelweg niet aan al zou je willen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie

Ongelezen bericht door bennie »

malinois schreef:
tineke schreef:
bennie schreef:Die geidealiseerde omgeving bedenk je niet alleen, die creeer je. Daar ga je oefenen en in de praktijk ontwijk je.
Dat klinkt leuk maar niet altijd even realistisch.
Want jij kunt wel ontwijken maar je kunt er niet vanuit gaan dat de hele wereld dat ook voor jou gaat doen.
Tenminste dat viel me op toen ik een mensagressieve hond had :F:
Natuurlijk ontwijk je in de praktijk ,of probeer je dat zoveel mogelijk te doen,en train je in een geidealiseerde omgeving maar dan blijft er toch altijd nog de realiteit over.
En die betekent dat er onverwachte zaken kunnen voorkomen ,zaken waar je niet expliciet op hebt getraind maar waarbij je je hond toch onder controle moet kunnen houden.
Iedere hond is anders en het is een zaak om een training te vinden die passend is bij de hond in kwestie.
En dat verschilt uiteraard van hond tot hond :wink:
eens, je ontkomt er simpelweg niet aan al zou je willen...
Vreemd, mij is dat altijd prima gelukt met zowel hond-hond als hond-mens agressieve honden van >35kg.
Echter, waar geen wil is is geen weg, het oplossen van problemen begint met het willen oplossen van een probleem. Veel mensen willen een probleem laten oplossen en daar gaat het mank.
Gos
Zeer actief

bennie schreef: Echter, waar geen wil is is geen weg, het oplossen van problemen begint met het willen oplossen van een probleem. Veel mensen willen een probleem laten oplossen en daar gaat het mank.
Bovendien zijn honden geen robots die je even kunt wissen en waar je een nieuw programmaatje in kunt stoppen. Het is iets waar je aan moet blijven werken, al is het maar dat je er alert en kritisch op moet blijven (en vooral op je eigen aandeel in het geheel).
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Persoonlijk denk ik dat deze hond nog best wel meevalt in een ander huishouden, die hem niet de hele hand geeft maar er kort op zit... en bij iemand die weet wat hij in handen heeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef: Vreemd, mij is dat altijd prima gelukt met zowel hond-hond als hond-mens agressieve honden van >35kg.
Echter, waar geen wil is is geen weg, het oplossen van problemen begint met het willen oplossen van een probleem. Veel mensen willen een probleem laten oplossen en daar gaat het mank.
en je hebt altijd een factor waar je geen inbreng op hebt :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

bennie schreef:Hier nog een interessant artikel over de negatieve bekrachtiging: http://artandscienceofdogtraining.com/2 ... rcement-9/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nieuw is het zeker niet, daarom is het ook jammer dat het niet herkend wordt als alternatief voor de manier waarop CM veelal (in ieder geval in het genoemde voorbeeld) te werk gaat.
CM heb ik ook een voorbeeld van -R zien gebruiken in het geval van het kleine hondje zonder voorpootjes, bij het naderen/inlopen van het gemaakte wagentje: bij het gewenste gedrag haalde hij het hondje daarna meteen uit de (vanuit de hond gezien) onbehaaglijke situatie. Dat benadrukte hij ook behoorlijk.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:
Wil de hond schreef:
Persoonlijk denk ik dat deze hond nog best wel meevalt in een ander huishouden, die hem niet de hele hand geeft maar er kort op zit... en bij iemand die weet wat hij in handen heeft.
Het was toch een kruising wolf? Misschien ben ik abuis hoor. Maar die had ik achter een heul hoog hek gezet met een vriendinnetje. Dat is geen dier om es gezellig mee over straat te paraderen en te verwachten dat ie zich dan sociaal gedraagt.
dat snap ik... maar ik heb ook nergens gezegd dat je ermee dwars door de stad moet gaan rennen... :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ennath schreef:
Budkes schreef: Blijft echter overeind staan dat er in de praktijk, dingen gebeuren waarbij je een flinke fysieke correctie niet uit de weg kan gaan. Dat de gemiddelde hondenbaas met de gemiddelde hond nagenoeg nooit in die situaties terecht komt, dat ben ik met je eens.( Dat is dan tegelijkertijd mijn anti-pathie tegen de show van Milan. Dat zijn geen normalen situaties en hij benoemt de dingen niet zoals ze zijn.)
Eens...
En dan wil ik graag aantekenen dat een permanente oplossing niet voortkomt uit die ene loeiharde correctie: die zal elders (positief) gevonden moeten worden.
IK had shadow wel willen overnemen.
Ik kan zo'n hond aan, ik kan met hem door het probleem heen werken, ik kan hem op een positieve manier weer opbouwen.
Maar NIET in handen van deze baas.
Bij mij, in een door MIJ gecontroleerde omgeving (als ik geen hondenkluns partner en twee kinderen en een huis vol katten zou bezitten).

En dát is wat me tegenstaat bij CM het lijkt daar alsof ieder probleem opgelost is met een rondje corrigeren, terwijl de rehabilitatie daar juist begint.
Scheelt mij weer typen :ok:
Die laatste zin dus :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

MARC_S schreef:
chrico schreef:
Zoie schreef:
Let wel: moet kunnen. Dat sluit allerlei andere methodes niet uit, afleiden, blokje om, weet ik het wat. En daar wringt bij mij altijd weer die schoen, altijd die suggestie dat altijd alles leuk en lief en aardig kan. Ik geloof daar niet in.
Ik ook niet, honden onderling ook niet :wink:
Onzin, er zijn genoeg honden die onderling nooit geweld gebruiken. Honden die gewoon goed met elkaar op kunnen schieten bv. Want het is onzin om te gaan doen alsof honden elkaar de god ganse dag corrigeren en in de nek hangen. Veel honden die ik ken doen dat nooit.

Elke hond kan zijn lastige kanten hebben. Maar jullie doen net alsof die weg zijn bij harde training of correctie. Jullie weten zelf neem ik aan als geen ander dat een harde correctie niks oplost aan een agressieve reu die bv andere reuen pakt. Dus dat een hond wel eens iets doet wat jij niet wil heeft totaal niks met zachte positieve opvoeding te maken. Ik moet de eerste hond met TT en prikker die perfect opgevoed is ook nog vinden. :denken: :wink:

Daarnaast hebben de meeste mensen ook geen enkel idee hoe dat werkt. Als je van jezelf neigt naar corrigeren en desnoods hard corrigeren dan heb je het ook niet in je om op een andere in mijn ogen creatievere en meer effectieve manier met je hond te trainen. Vaak wordt mensen met een lastige hond aangeraden te corrigeren en hard ook. Ik heb nog nooit gehoord van een hond die daarna ineens sociaal was of die daarna geen issues meer had. Meestal komen mensen dan gewoon in een vicieuze circel en loopt die zgn moeilijk te mannen hond na 5 jaar nog met de slipketting. Dan helpt het toch geen reet? Maar dat gaat er blijkbaar niet in.
Ik weet niet wie er onder jullie valt maar zowel Jan als ik zijn absoluut niet van de harde correcties en neigen daar beide ook niet naar.
Ook verdragen onze honden elkaar zeer goed nog worden er de godganse dag machtspelletjes tussen hun gespeeld of wordt er constant een hond van zijn plaats gestuurd dan wel tot gillens toe aan zijn nek gesleurd.
Ook heb ik al meerdere keren aangegeven anti prikker ,TT te zijn :denken:
tineke

MARC_S schreef:[Problemen heb ik niet meer dan een ander met zijn hond.
Omdat jij het zo niet ervaart maar er zijn legio's mensen die als ze drie gedragtherapeutes met hun hond moeten aflopen , een muilkorf gaan aanschaffen om te gaan gebruiken in sommige situaties dat wel problematisch zouden vinden.
Jou vermogen om je aan te passen aan je hond en situatie zegt niets over hoe een ander dat zou beleven.
tineke

bennie schreef: Vreemd, mij is dat altijd prima gelukt met zowel hond-hond als hond-mens agressieve honden van >35kg.

Ah jij hebt dus ten alle tijde met je probleemhonden alles kunnen ontlopen ,knap hoor :ok:
Nou dat is mij niet gelukt, ondanks onze standaard vier uur in de ochtend lange wandeling.
Vandaar dat we onze heil hebben gezocht in het aangeven van grenzen aan die hond, en een zo goed mogelijk appèl .
Maar goed het zal vast aan ons ontbreken van wil hebben gelegen dat er toch weleens een loslopende hond op hem kwam afgedenderd, of een aaigraag handje van iemand die zo goed was met honden moest worden tegengehouden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”