Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kun je kipkarkas zo geven foto erbij met vraag

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Kun je kipkarkas zo geven foto erbij met vraag

Ongelezen bericht door Miranda »

Mijn excuses voor mijn geirriteerde reactie gisteravond. Dat was niet nodig. Maar ik kan slecht tegen starheid tegen alle wetenschap in. That just pisses me of. Vooral als ik dan ook nog persoonlijk aangevallen wordt.
May Linn schreef:te harde botten zou ik niet geven aan een brokgevoerde hond, want het risico op problemen is groter.
Ik ga er van uit dat je sowieso niet te harde botten geeft. Dus geen dragende botten. Ook geen gegaard bot, etc. De 'je' is algemeen trouwens.
De meeste dierenartsen weten ook weinig van voedings, simpelweg omdat in hun opleiding voedingsleer gegeven word door brok fabrikanten en die gaan geen vers promoten :wink:
Klopt, ben ik helemaal met je eens. Maar hij weet toevallig wel veel van voeding. Omdat hij zich er in verdiept heeft (buiten zijn studie om dus). Ik was tamelijk verbijsterd een dierenarts aan te treffen die zoveel van KVV, BARF en NRV weet. En dat zegt wmb alles over de voedingskennis van de gemiddelde DA.
En zoals ik al eerder zei ik mis wat in zijn verhaal, namelijk wat er na de maag gebeurt.
Hij zegt het niet met zoveel woorden, maar geeft het wel aan met zijn 'dat is een academische discussie'.
Want het wordt pas doorgegeven aan de darm bij een bepaalde consistentie en grootte.

De problemen met bot die soms ontstaan in de darmen is volgens mij met die stukken gegaard en dragend bot uit de dierenspeciaalzaak. (en tennisballen en dergelijke). En ja, dat zullen meestal brokgevoerde honden zijn, want de gemiddelde Nederlandse hond staat op brok.
Ik ga liever ervoor dat onze gezond blijven :)
Dat willen we allemaal :)

Maar áls het advies klopt zou ook bruinbrood icm bot problemen op moeten leveren. (Of pens icm bot. Of vlees icm bot.). En dat wordt er zelfs regelmatig bij geadviseerd. Want dat zou "het bot inkapselen". Nou, zo werkt het gewoon niet in de maag.
Het is een populaire mythe "Gij Zult Geen Brok En Bot Combineren", en ik heb het óók altijd gezegd. Maar nu ik me iets meer heb ingelezen en het spijsverteringssysteem wat beter begrijp begint tot me door te dringen dat wat ik altijd zei gewoon niet klopt. Wetenschappelijk rubbish.
Kijk, niemand dwingt je om brok en bot te combineren. Het hoeft niet :wink:
Maar als je het wel doet, kan het dus niet zoveel kwaad.

Overigens is het voor mij inderdaad een academische discussie. Ik geef namelijk KVV. Af en toe gecombineerd met bevleesd bot of vis(sekoppen).
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik reageer er nog even op.
Miranda schreef: Ik ga er van uit dat je sowieso niet te harde botten geeft. Dus geen dragende botten. Ook geen gegaard bot, etc. De 'je' is algemeen trouwens.
Dat lijkt me idd zowiezo nooit goed.
Maar wat met de botten die daartussen vallen qua hardheid, lamsribben, lamskop, geitenrug.
Dat zijn vrij normale dingen om te voeren als Barft/Nrv, maar je hoort overal dat een hond beter eerst kan beginnen met beginnersbotten en dat is dan ook weer niet voor niets denk ik. Het gestel van een hond moet er wel aan wennen aan hardere botten.
Deze botten lijken me ook zeker niet geschikt voor botgevoerde honden, ik denk dat het risico op vertstopping te groot is.

Ik geloof ook wel dat meestal kleine goed bevleesde botten (met mate) samen met brok in 1 bak meestal weinig kwaad kunnen en zelfs gezond kunnen zijn.
Dat wat er vroeger altijd gezegd is geef nooit vlees en brok in 1 bak, is idd achterhaald. Maar met vleesbot zou ik nog steeds op z'n minst voorzichtig zijn.
Klopt, ben ik helemaal met je eens. Maar hij weet toevallig wel veel van voeding. Omdat hij zich er in verdiept heeft (buiten zijn studie om dus). Ik was tamelijk verbijsterd een dierenarts aan te treffen die zoveel van KVV, BARF en NRV weet. En dat zegt wmb alles over de voedingskennis van de gemiddelde DA.
Ik ben blij dat er steeds meer dierenartsen komen die ook meer verstand van voeding hebben, dat is een hele verbetering :D
Hij zegt het niet met zoveel woorden, maar geeft het wel aan met zijn 'dat is een academische discussie'.
Want het wordt pas doorgegeven aan de darm bij een bepaalde consistentie en grootte.

De problemen met bot die soms ontstaan in de darmen is volgens mij met die stukken gegaard en dragend bot uit de dierenspeciaalzaak. (en tennisballen en dergelijke). En ja, dat zullen meestal brokgevoerde honden zijn, want de gemiddelde Nederlandse hond staat op brok.

Dit betwijfel ik, want hoe kan de maag verschil zien tussen een ongezonde tennisbal en deze doorgeven naar de darmen. En tussen een half-verteerde lamskop, die kan hij dan dus ook doorgeven aan de darmen.
Het klopt wel dat er meer ongelukken met vreemde voorwerken en gegaarde botten voorkomen, maar ik denk dat het minder goed kan aflopen als je wat hardere botten zoals lam of geit geeft.
Dat willen we allemaal :)

Maar áls het advies klopt zou ook bruinbrood icm bot problemen op moeten leveren. (Of pens icm bot. Of vlees icm bot.). En dat wordt er zelfs regelmatig bij geadviseerd. Want dat zou "het bot inkapselen". Nou, zo werkt het gewoon niet in de maag.
Het is een populaire mythe "Gij Zult Geen Brok En Bot Combineren", en ik heb het óók altijd gezegd. Maar nu ik me iets meer heb ingelezen en het spijsverteringssysteem wat beter begrijp begint tot me door te dringen dat wat ik altijd zei gewoon niet klopt. Wetenschappelijk rubbish.
Kijk, niemand dwingt je om brok en bot te combineren. Het hoeft niet :wink:
Maar als je het wel doet, kan het dus niet zoveel kwaad.

Overigens is het voor mij inderdaad een academische discussie. Ik geef namelijk KVV. Af en toe gecombineerd met bevleesd bot of vis(sekoppen).
Dit klopt idd niet. Ik heb hier zelf een hondje dat wel vers gewend is voordat ze een zelfsamengesteld leversparend-dieet kreeg, maar dit leverdieet bestaat voor een gedeelte uit koolhydraten, daarbij krijgt ze dus ook vlees of vleesbot en dat verteerd prima.
Toch zou ik haar nooit hardere botten willen geven, omdat ik denk dat dit met die koolhydraten niet samengaat in de maag.

Ik denk ook dat deze discussie niet zo zwart of wit is.
Met kleine goed bevleesde botten en brok verwacht ik weinig problemen, dat kan een gezonde hond best aan mits je dit bij elke maaltijd geeft.
Maar bij minder goed bevleesde of hardere botten (lam, geit, hert bv) zou ik zeker de voorzichtingheid nog in acht nemen.

Dat inkapselen durf ik weinig over te zeggen.
Wel dat goed bevleesde botten de voorkeur hebben over slecht bevleesde botten, de eerste verteren ook vele malen beter. Dus de stelling om er vlees of pens bij te geven lijkt me niet eens zo slecht, het word namelijk wel gemengd in de maag of darm en komt er dus uiteindelijk beter uit als ontlasting.
Vaak zie je ook dat honden die net beginnen met barf onverteerde werveltjes van kleine karkassen zo weer uitpoepen, wel omhult met het vlees wat bij zat, want aan de buitenkant is het gewoon een gladde drol. (lekker verhaaltje :mrgreen: )
Zouden ze alleen dat karkas gekregen hebben dan kan ik me heel goed voorstellen dat best kan irriteren in maag, darm of met poepen.

Ook bij is dit niet aan de orde want mijn honden barfen, alhoewel ik het dan wel weer erg interessant vind voor mijn hondje met haar leverdieet.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

May Linn schreef:Wel dat goed bevleesde botten de voorkeur hebben over slecht bevleesde botten, de eerste verteren ook vele malen beter. Dus de stelling om er vlees of pens bij te geven lijkt me niet eens zo slecht, het word namelijk wel gemengd in de maag of darm en komt er dus uiteindelijk beter uit als ontlasting.
Ik ga nu niet heel uitgebreid reageren, want ik moet zo weg, maar ik wil hier wel even op reageren met een voorbeeld. Ik gaf Skadi wel eens schenkel met been toen ze kleiner was. Het vlees at ze lekker op en het bot liet ze liggen, beknaagde ze wat. Totdat ik per ongeluk een stuk gaf waarvan het bot in stukken lag :N: :oohja: (hoe stom kan je zijn? :oeps: )
Dat is hárd bot. Met vlees. Veel vlees.
Het bot gaf ze na een uurtje of 8 terug (kotste ze uit). Daar zat enkel nog wat maagsap bij, het vlees was dus helemaal verteerd en doorgegeven naar de darmen. Dat kwam er aan de andere kant weer uit. Het is dus niet zo dat wat gegeven wordt in dezelfde snelheid verteerd wordt en doorgegeven naar de darmen. Als het niet ver genoeg voorverteerd, wordt het teruggegeven.
And few will ever climb
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:
als ik 'beendertoestanden' voer gooi ik dat overigens ook niet bovenop hun bak brok hoor :wink: . ik wil namelijk wel dat ze dat rustig weg kunnen kauwen en dat doen ze zeker niet als ze zien dat ook die bak brokken nog op moet, dan wordt het hapslikweg en dat wil ik dan weer niet. én het verdunningseffect zou natuurlijk wel heel erg uitgesproken worden in dat geval en daar zie ik ook niet zoveel voordeel in.

maar ik geef rustig in de loop van de namiddag wat soepkipdelen en 's avonds gewoon hun (wat gerantsoeneerde) portie brok en geen van allemaal heeft daar problemen mee terwijl dit voor hen en voor hun maag toch echt geen routine is :wink: .
Oh, dat zou ik ook wel doen, als ik brok zou voeren. Ik bedoel, Silka krijgt ook wel eens een restje pasta of brood bij haar vleesbot. :wink: (Bill niet want die krijgt echt enorme jeuk van graan).
Het ging er mij meer om dat die 'beendertoestanden' wel met een beetje gezond verstand gegeven zouden moeten worden.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Inge O schreef:
deze begrijp ik niet echt - bedoel je dan dat dat vlees ook niet verteerd is :scratch: ?
Dat heb ik ook nog nooit gezien. Als een hond vlees onverteerd uitpoept dan is er wel iets heel erg mis met het spijsverteringsstelsel. :N:
Harde botdelen werden hier trouwens - in het begin van het rauwe voeren - nog wel eens uitgekotst. Meestal 's morgens met wat gal.
Nu komt dat niet meer voor. Sowieso krijgt Bill alleen nog maar bot van gevogelte en klein wild. Hij is wat aan kaak-kracht aan het verliezen. Ouwe vent (laat 't 'm maar niet horen... :blauwoog: ).
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Rami schreef:Ik bedoel, Silka krijgt ook wel eens een restje pasta of brood bij haar vleesbot. :wink:
Dat is mijn punt. Dat zou wel kunnen, en brok niet? Dat gaat er bij mij dus niet in.
Het ging er mij meer om dat die 'beendertoestanden' wel met een beetje gezond verstand gegeven zouden moeten worden.
Ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn :D
And few will ever climb
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

Ik geef ze hier ook af en toe een karkas. Ik haal ze bij de slager bij mij om de hoek.

http://www.hondenforum.nl/plaza/post387 ... l#p3877501" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze kunnen wel gekke bekken trekken dan die dingen...

Afbeelding
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
Babooska

Ongelezen bericht door Babooska »

Een gratis voorbeeld van de gemiddelde doorsnee dierenarts *Shock*
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”