Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een band opbouwen na een jaar.. Update p3 :D

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Een band opbouwen na een jaar.. Update p3 :D

Ongelezen bericht door Hilde »

Dit topic is voor een vriendin, niet voor mezelf :wink: Zelf heb ik wel dingen in m'n hoofd, maar ik kan ze niet goed concreet voor haar maken.

Zij heeft sinds een jaar haar eigen hond. Het is een kruising waar veel jachtpassie in zit, maar dan alleen op geuren. De hond is een middelmaatje en inmiddels 8 jaar oud. Het is een volle reu en hij heet Enzo. Ze weet niks over het verleden van de hond, het asiel kon haar niks vertellen omdat de hond gevonden was en nooit meer is opgehaald, hij had daar bijna een jaar gezeten. Hij is niet heel lastig met andere honden, maar wel lastiger dan de gemiddelde hond. Hij borstelt veel bij andere honden en valt aan de lijn wel eens uit. Na een jaar heeft zij het gevoel dat ze wel vooruit is gekomen met de hond, maar dat hun band niet goed is. De hond gromt niet naar haar als hij een bot heeft oid, maar wel direct als ze hem iets hardhandiger aanpakt. Gisteren was haar hond weggelopen en hij luisterde niet meer, toen zij hem achterna ging heeft rende hij telkens voor haar weg en op het laatst heeft ze hem een klap met haar riem verkocht om hem stil te laten staan. Ze heeft toen inderdaad de hond te pakken gekregen maar hij gromde wel naar haar met het aanlijnen. Ze is er verdrietig over dat ze het zo heeft aangepakt en dat de hond haar blijkbaar nog niet vertrouwt :( Ze doet geen sport met hem, wandelt ongeveer een uur lang per dag, en dan nog korte p&p rondjes van 10 minuutjes. Ook fietst ze elke dag een minuut of 10/20 met hem. Binnenshuis doet ze eigenlijk niks met hem. Hij eet smuldier en krijgt af en toe een bot. 's Nachts slaapt hij in een bench omdat hij anders gaat slopen. Ze wil graag meer vertrouwen onderling en een hele goede band krijgen met haar hond.

Hebben jullie tips voor haar? Vragen die van belang zijn mogen natuurlijk ook gesteld worden, ik weet bijna alles en als ik het niet weet kan ik het haar even vragen. Ik wil haar graag helpen maar ik weet het niet, vandaar dat ik het (met haar toestemming) hier even vraag.
Laatst gewijzigd door Hilde op 18 feb 2011 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Een band opbouwen na een jaar

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nou ja, ik denk dat dat is waar je zelf al op aanstuurt; gebruik maken van die jachtpassie en samen gaan jagen/apporteren/speuren...
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

dagmar88 schreef:Nou ja, ik denk dat dat is waar je zelf al op aanstuurt; gebruik maken van die jachtpassie en samen gaan jagen/apporteren/speuren...
Wilde ik ook aandragen, onze band met Beuk was vanaf het begin al erg sterk maar werd alleen maar beter door de jachttraining, daardoor kunnen we hem ook beter loslaten. En je gaat elkaar meer vertrouwen en op elkaar steunen.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik lees hardhandig aanpakken en ook een klap geven met de riem, waarom? ik zou eens beginnen met dat achterwege laten ;). en een leuke cursus met hem gaan doen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als ze iets met hem gaat doen wat hij goed kan heeft hij vaak succes en is het voor iedereen leuk.
Ik zou vooral veel speur en zoekspelletjes met hem gaan doen. Kan prima aan de lange lijn :ok:

Je kunt niet alleen maar dingen aan het verbieden zijn, het moet ook eens wél mogen. Dan wordt het leuk, anders is het altijd negatief.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Hilde
Zeer actief

Hutsje schreef:ik lees hardhandig aanpakken en ook een klap geven met de riem, waarom? ik zou eens beginnen met dat achterwege laten ;). en een leuke cursus met hem gaan doen.
Dat wil ze ook graag, maar ze zegt dat het uit frustratie is. Wanneer hij voor haar blijft wegspringen en rennen zodat hij telkens buiten haar bereik blijft wordt ze gefrustreerd. Ze zegt zelf ook dat ze hem niet een klap wil geven, maar ze wil ook niet dat hij heel erg lang voor haar weg blijft rennen. Zelf denk ik dat het wegrennen oa ook komt door die slechte band, maar het kan ook zijn dat dat niet het geval is?
Jaap* schreef:Als ze iets met hem gaat doen wat hij goed kan heeft hij vaak succes en is het voor iedereen leuk.
Ik zou vooral veel speur en zoekspelletjes met hem gaan doen. Kan prima aan de lange lijn :ok:

Je kunt niet alleen maar dingen aan het verbieden zijn, het moet ook eens wél mogen. Dan wordt het leuk, anders is het altijd negatief.
Ja, dat laatste heb je idd gelijk in. Zij is van zichzelf wel vrij negatief ingesteld en misschien moet ze daar op letten. En wat voor speur en zoekspelletjes doel je dan op? Binnenshuis, buitenshuis?

Ik heb gisteren uit de bibliotheek een boek gehaald van Sacha Gaus en Nicky Gootjes over hondengedrag, er zit een dvd bij. Over lichaamstaal en gedrag. Die komt ze hier thuis met mij bekijken. Ook een dvd over hersengymnastiek van Nicky Gootjes, die gaan we ook kijken. Het is jammer dat Beau en die hond niet goed samen kunnen, anders hadden we ook samen kunnen wandelen enzo.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hilde schreef: De hond gromt niet naar haar als hij een bot heeft oid, maar wel direct als ze hem iets hardhandiger aanpakt. Gisteren was haar hond weggelopen en hij luisterde niet meer, toen zij hem achterna ging heeft rende hij telkens voor haar weg en op het laatst heeft ze hem een klap met haar riem verkocht om hem stil te laten staan. Ze heeft toen inderdaad de hond te pakken gekregen maar hij gromde wel naar haar met het aanlijnen. Ze is er verdrietig over dat ze het zo heeft aangepakt en dat de hond haar blijkbaar nog niet vertrouwt
Ik pik dit er even tussenuit, niet omdat het zo zielig is dat er wat hardhandig aangepakt wordt, maar aangezien ze niets weet van het verleden van de hond kan daar misschien ook wel het "euvel" zitten.
Wanneer moet ze volgens haar de hond nog meer "aanpakken" afgezien van het weglopen en dan niet luisteren? Wellicht daar de aandacht op vestigen en op een andere manier dan straffen leren beter te gehoorzamen.
Bij mijn ene hond, als ik boos reageer en op een bepaalde manier op hem af loop merk ik ook dat hij daar zwaar van onder de indruk is en ook wel kan gaan grommen vanuit angst, dit is toch een stukje dat hij meegekregen heeft vanuit een vorige opvoeding en aan mij om iets minder fel uit de hoek te komen :mann: en snel te schakelen in belonen als er vervolgens wel geluisterd wordt, de situatie dus weer ombuigen als het ware.
Een band opbouwen, tsja door samen dingen te ondernemen. Overigens lees ik dat ze de hond pas een jaar heeft, niet bij iedere herplaatser is de klik er snel, of zijn ze snel zichzelf zodat je weet wat je aan elkaar hebt.
Met mijn eerste hond was het er wel heel snel, de tweede heeft van beide kanten uit toch wat langer geduurd hoor eer ik haar een beetje begreep en zij mij :mrgreen:
Hutsje
Zeer actief

Hilde schreef:
Hutsje schreef:ik lees hardhandig aanpakken en ook een klap geven met de riem, waarom? ik zou eens beginnen met dat achterwege laten ;). en een leuke cursus met hem gaan doen.
Dat wil ze ook graag, maar ze zegt dat het uit frustratie is. Wanneer hij voor haar blijft wegspringen en rennen zodat hij telkens buiten haar bereik blijft wordt ze gefrustreerd. Ze zegt zelf ook dat ze hem niet een klap wil geven, maar ze wil ook niet dat hij heel erg lang voor haar weg blijft rennen. Zelf denk ik dat het wegrennen oa ook komt door die slechte band, maar het kan ook zijn dat dat niet het geval is?
ja, maar ze ziet zelf ook dat dit niet werkt en als ze gefrustreerd raakt merkt de hond dat ook. en als ik een klap met de riem zou krijgen als ik moest komen kwam ik ook nooit meer ;). dus lekker gaan trainen op het hier komen leuk maken. en hij gromt niet naar haar als ze een bot wil afpakken, alleen als ze hardhandig doet schrijf je. waarom wordt ze hardhandig? gewoon niet doen. geen confrontaties opzoeken.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

blondie schreef:Ik pik dit er even tussenuit, niet omdat het zo zielig is dat er wat hardhandig aangepakt wordt, maar aangezien ze niets weet van het verleden van de hond kan daar misschien ook wel het "euvel" zitten.
Wanneer moet ze volgens haar de hond nog meer "aanpakken" afgezien van het weglopen en dan niet luisteren? Wellicht daar de aandacht op vestigen en op een andere manier dan straffen leren beter te gehoorzamen.
Bij mijn ene hond, als ik boos reageer en op een bepaalde manier op hem af loop merk ik ook dat hij daar zwaar van onder de indruk is en ook wel kan gaan grommen vanuit angst, dit is toch een stukje dat hij meegekregen heeft vanuit een vorige opvoeding en aan mij om iets minder fel uit de hoek te komen :mann: en snel te schakelen in belonen als er vervolgens wel geluisterd wordt, de situatie dus weer ombuigen als het ware.
Een band opbouwen, tsja door samen dingen te ondernemen. Overigens lees ik dat ze de hond pas een jaar heeft, niet bij iedere herplaatser is de klik er snel, of zijn ze snel zichzelf zodat je weet wat je aan elkaar hebt.
Met mijn eerste hond was het er wel heel snel, de tweede heeft van beide kanten uit toch wat langer geduurd hoor eer ik haar een beetje begreep en zij mij :mrgreen:
Ze zegt zelf dat ze ook boos kan worden wanneer hij niet goed luistert over het algemeen. Spijtig is dat ze dan een jachthondenkruising heeft en ze daar dus aan moet wennen. Ze zegt dat ze het moeilijk vind haar verwachtingen bij te stellen van Enzo, ze wil graag dat hij alles snel snapt en het dan ook snel kan en goed gehoorzaamd. Ze heeft de hond inderdaad pas een jaar, maar hoelang duurt het dan nog voordat ze überhaupt wat meer klik zullen krijgen?
Hutsje schreef:ja, maar ze ziet zelf ook dat dit niet werkt en als ze gefrustreerd raakt merkt de hond dat ook. en als ik een klap met de riem zou krijgen als ik moest komen kwam ik ook nooit meer ;). dus lekker gaan trainen op het hier komen leuk maken. en hij gromt niet naar haar als ze een bot wil afpakken, alleen als ze hardhandig doet schrijf je. waarom wordt ze hardhandig? gewoon niet doen. geen confrontaties opzoeken.
Nee, daar heb je gelijk in. maar hoe kan ze beter reageren als haar hond wegloopt en voor haar wegrent wanneer ze hem achterna loopt? Wachten op de plek waar hij niet meer luistert (wat eng is, er liggen wegen zat hier rondom de parken), hem achterna lopen totdat ze hem te pakken heeft en dan gewoon aanlijnen zonder iets te zeggen of iets heel anders?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Hilde schreef:
blondie schreef:Ik pik dit er even tussenuit, niet omdat het zo zielig is dat er wat hardhandig aangepakt wordt, maar aangezien ze niets weet van het verleden van de hond kan daar misschien ook wel het "euvel" zitten.
Ze zegt zelf dat ze ook boos kan worden wanneer hij niet goed luistert over het algemeen. Spijtig is dat ze dan een jachthondenkruising heeft en ze daar dus aan moet wennen. Ze zegt dat ze het moeilijk vind haar verwachtingen bij te stellen van Enzo, ze wil graag dat hij alles snel snapt en het dan ook snel kan en goed gehoorzaamd. Ze heeft de hond inderdaad pas een jaar, maar hoelang duurt het dan nog voordat ze überhaupt wat meer klik zullen krijgen?
ik denk dat ze hem beter kan herplaatsen hoor. hoe kun je nu van een hond verwachten dat hij alles zomaar snel snapt en goed gehoorzaamd? daar moet je wat voor doen en en dat heeft ze zoals ik het lees nog niet gedaan. ze kan beter eens goed naar zichzelf kijken hoe zij eea anders kan aanpakken want zo werkt het dus duidelijk niet.
Hutsje schreef:ja, maar ze ziet zelf ook dat dit niet werkt en als ze gefrustreerd raakt merkt de hond dat ook. en als ik een klap met de riem zou krijgen als ik moest komen kwam ik ook nooit meer ;). dus lekker gaan trainen op het hier komen leuk maken. en hij gromt niet naar haar als ze een bot wil afpakken, alleen als ze hardhandig doet schrijf je. waarom wordt ze hardhandig? gewoon niet doen. geen confrontaties opzoeken.
Nee, daar heb je gelijk in. maar hoe kan ze beter reageren als haar hond wegloopt en voor haar wegrent wanneer ze hem achterna loopt? Wachten op de plek waar hij niet meer luistert (wat eng is, er liggen wegen zat hier rondom de parken), hem achterna lopen totdat ze hem te pakken heeft en dan gewoon aanlijnen zonder iets te zeggen of iets heel anders?[/quote]

nee, gaan TRAINEN (lange lijn bv, maar een goede cursus lijkt me ook een goed plan, met name voor haarzelf), het hier komen leuk gaan maken voor de hond en vooral NIET je geduld verliezen en gefrustreerd raken.
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Hilde schreef:maar hoe kan ze beter reageren als haar hond wegloopt en voor haar wegrent wanneer ze hem achterna loopt? Wachten op de plek waar hij niet meer luistert (wat eng is, er liggen wegen zat hier rondom de parken), hem achterna lopen totdat ze hem te pakken heeft en dan gewoon aanlijnen zonder iets te zeggen of iets heel anders?
Achterna lopen kan ook als een spelletje worden gezien en dan kan je blijven rennen. En straffen als ze haar hond eindelijk te pakken heeft maakt dat hij niet graag naar haar toekomt, ik zou zo ook niet komen.
Ik ga op mijn hurken zitten doe net of ik iets heel erg belangrijk gevonden heb. Als ze naar mij toekomt mag ze ook niet direct kijken want dan werkt het de volgende keer niet en loopt ze alsnog weg. Ik loop met mijn handen op elkaar weg en laat haar zo naast mij lopen, dan mag ze snuffelen en het snoepje pakken wat ik ertussen heb. Daarna lijn ik haar aan en ga een beetje jolig doen. Aanlijnen hier betekend wat lekkers krijgen en een baasje wat gek doet.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Hilde
Zeer actief

Hutsje schreef:ik denk dat ze hem beter kan herplaatsen hoor. hoe kun je nu van een hond verwachten dat hij alles zomaar snel snapt en goed gehoorzaamd? daar moet je wat voor doen en en dat heeft ze zoals ik het lees nog niet gedaan. ze kan beter eens goed naar zichzelf kijken hoe zij eea anders kan aanpakken want zo werkt het dus duidelijk niet.
Ze is heel gemotiveerd om er uit te komen samen met haar hond en ik denk dus dat herplaatsen geen optie is. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook wel eens iets te snel wil van Beau, maar dan moet ik idd mezelf op de vingers tikken dat hij wel een beagle is. Dat moet zij ook doen geeft ze toe. Ik weet zeker dat ze hier met z'n tweeën beter uit gaan komen, na dat akkefietje gisteren met de riem weet ze zeker dat het niet goed zit en ze meer moet leren over haarzelf en honden.
Hutsje schreef:nee, gaan TRAINEN (lange lijn bv, maar een goede cursus lijkt me ook een goed plan, met name voor haarzelf), het hier komen leuk gaan maken voor de hond en vooral NIET je geduld verliezen en gefrustreerd raken.
Zij deed cursus waar ik dat ook deed en dat is om een of andere vage reden ineens opgehouden, we hebben al een half jaar geen training meer gehad omdat de instructeur ziek is en ze geen vervanger hebben ofzo. Maar we zijn samen al aan het zoeken naar een andere cursus in eerste instantie voor haar en Enzo. Enzo lijkt wel graag te willen werken, dus dat moet geen probleem worden, ze denkt aan basiscursus en daarna speuren oid.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Tiny schreef:Achterna lopen kan ook als een spelletje worden gezien en dan kan je blijven rennen. En straffen als ze haar hond eindelijk te pakken heeft maakt dat hij niet graag naar haar toekomt, ik zou zo ook niet komen.
Ik ga op mijn hurken zitten doe net of ik iets heel erg belangrijk gevonden heb. Als ze naar mij toekomt mag ze ook niet direct kijken want dan werkt het de volgende keer niet en loopt ze alsnog weg. Ik loop met mijn handen op elkaar weg en laat haar zo naast mij lopen, dan mag ze snuffelen en het snoepje pakken wat ik ertussen heb. Daarna lijn ik haar aan en ga een beetje jolig doen. Aanlijnen hier betekend wat lekkers krijgen en een baasje wat gek doet.
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat als haar kaliber hond wegloopt ze dan niet echt oog meer hebben voor het baasje dat door de hurken gaat. Ze strafte hem trouwens door een klap te verkopen vóór ze zijn halsband oid had, meer om hem tot stilstand te brengen. Maar misschien werkt het wel hartstikke goed, ik ga het doorgeven! :ok:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Hutsje schreef:
Hilde schreef:Ze zegt dat ze het moeilijk vind haar verwachtingen bij te stellen van Enzo, ze wil graag dat hij alles snel snapt en het dan ook snel kan en goed gehoorzaamd. Ze heeft de hond inderdaad pas een jaar, maar hoelang duurt het dan nog voordat ze überhaupt wat meer klik zullen krijgen?
nee, gaan TRAINEN (lange lijn bv, maar een goede cursus lijkt me ook een goed plan, met name voor haarzelf), het hier komen leuk gaan maken voor de hond en vooral NIET je geduld verliezen en gefrustreerd raken.
:wink: de reden dat het met de tweede hond wat lastiger vond was omdat die heel eigenzinnig was en dus ook wegrende, najaagde en niet luisterde :mann: de eerste luisterde echt zeer goed, en dat was wat ik gewend was, een hond die luisterde :lol1: maar op een gegeven moment moet je daar samen mee aan de slag.
Mijn pa snapt er ook nog steeds geen hout van en moest in het begin echt weinig van haar hebben, hij luistert naar me, en zij niet hoe kan dat nu? Frustratie dus ook bij hem, als ik maar heel hard schreeuw en boos doe dan gaat ze vast luisteren :blauwoog: en moet bekennen dat ik ook wel eens zo heb gestaan gefrustreerd en al.
Maar dan ga je eens lezen, je vraagt wat rond je gaat kijken hoe je de hond kan motiveren om te luisteren etc.
Maar Hilde, jij hebt aan Beau toch ook je handen vol gehad en dat is nu toch ook een goed luisterende hond die lekker in het leven staat. Heeft ze aan jouw eigen tips niets dan?
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Hilde schreef:
Tiny schreef:Achterna lopen kan ook als een spelletje worden gezien en dan kan je blijven rennen. En straffen als ze haar hond eindelijk te pakken heeft maakt dat hij niet graag naar haar toekomt, ik zou zo ook niet komen.
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat als haar kaliber hond wegloopt ze dan niet echt oog meer hebben voor het baasje dat door de hurken gaat.
Onderschat een Husky die een eend ziet niet hoor :mrgreen:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Een klap verkopen als een hond bij je komt is het foutste wat je kunt doen. Ik ga ook niet meer richting iemand als die mij een klap verkoopt als ik er ben, ben niet gek. Als de hond nog niet goed genoeg luistert om los te laten, laat je hem gewoonweg niet los.

Ik krijg ook het gevoel dat ze zich flink heeft verkeken in de hond. Het is natuurlijk ook niet in te schatten hoe de hond is als deze al 8 jaar is en totaal niets bekend van zijn achtergrond. Als je dan ook nog eens 0.0 verstand hebt van hondengedrag/training is het vragen om problemen.

Ik zou ook zeggen herplaatsen en ga voor een hond waar op z'n minst de geschiedenis van bekend is.

Hoe staan de ouders van je vriendin t.o.v. de hond?
Hilde
Zeer actief

Tiny schreef:Onderschat een Husky die een eend ziet niet hoor :mrgreen:
Oh, ik zit nog helemaal met Jeda in mijn hoofd, heb Akira zelfs al gezien en alles, sorry sorry sorry :oeps: :oeps: :oeps:
Neeltje schreef:Een klap verkopen als een hond bij je komt is het foutste wat je kunt doen. Ik ga ook niet meer richting iemand als die mij een klap verkoopt als ik er ben, ben niet gek. Als de hond nog niet goed genoeg luistert om los te laten, laat je hem gewoonweg niet los.

Ik krijg ook het gevoel dat ze zich flink heeft verkeken in de hond. Het is natuurlijk ook niet in te schatten hoe de hond is als deze al 8 jaar is en totaal niets bekend van zijn achtergrond. Als je dan ook nog eens 0.0 verstand hebt van hondengedrag/training is het vragen om problemen.

Ik zou ook zeggen herplaatsen en ga voor een hond waar op z'n minst de geschiedenis van bekend is.

Nogmaals, ze gaf de klap niet toen hij bij haar kwam. Hij liep nog steeds van haar weg toen ze de klap gaf. Haar ouders vinden dat het haar hond is, dus dat ze het zelf moet oplossen. Het is niet zo dat ze 0,0 verstand heeft van hondengedrag enzo en ze wil zich er nu ook echt in gaan verdiepen. Ik zie haar zo en dan zal ik haar alles sowieso even laten lezen en dan wil ze vast wel even het een en ander toelichten. Haar kennende vind ze herplaatsen geen optie :mrgreen:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

blondie schreef:Maar Hilde, jij hebt aan Beau toch ook je handen vol gehad en dat is nu toch ook een goed luisterende hond die lekker in het leven staat. Heeft ze aan jouw eigen tips niets dan?
Ik acht mezelf niet in staat haar te helpen.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Hilde schreef:
Tiny schreef:Onderschat een Husky die een eend ziet niet hoor :mrgreen:
Oh, ik zit nog helemaal met Jeda in mijn hoofd, heb Akira zelfs al gezien en alles, sorry sorry sorry :oeps: :oeps: :oeps:
Neeltje schreef:Een klap verkopen als een hond bij je komt is het foutste wat je kunt doen. Ik ga ook niet meer richting iemand als die mij een klap verkoopt als ik er ben, ben niet gek. Als de hond nog niet goed genoeg luistert om los te laten, laat je hem gewoonweg niet los.

Nogmaals, ze gaf de klap niet toen hij bij haar kwam. Hij liep nog steeds van haar weg toen ze de klap gaf. Haar ouders vinden dat het haar hond is, dus dat ze het zelf moet oplossen. Het is niet zo dat ze 0,0 verstand heeft van hondengedrag enzo en ze wil zich er nu ook echt in gaan verdiepen. Ik zie haar zo en dan zal ik haar alles sowieso even laten lezen en dan wil ze vast wel even het een en ander toelichten. Haar kennende vind ze herplaatsen geen optie :mrgreen:
nou gelukkig maar. ik hoop dat ze dan wat meer plezier van de hond gaat krijgen, het klinkt zo negatief allemaal (gefrustreerd, geduld verliezen, hardhandig aanpakken).
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Nooit achter honden aangaan. Zeg dat tegen haar. En vaker wandelen :ugh:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Lellibel schreef:Nooit achter honden aangaan. Zeg dat tegen haar. En vaker wandelen :ugh:
Wat dan wel ipv erachteraan gaan? Wat Tiny zegt dan. Maar als je hond daar niet op reageert? Lekker wachten tot 'ie onder een auto loopt? En vaker wandelen, vind jij dat ze te weinig wandelt? Dan kan ze daar idd misschien wat aan gaan doen. :ok:
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief

Hilde schreef:
Lellibel schreef:Nooit achter honden aangaan. Zeg dat tegen haar. En vaker wandelen :ugh:
Wat dan wel ipv erachteraan gaan? Wat Tiny zegt dan. Maar als je hond daar niet op reageert? Lekker wachten tot 'ie onder een auto loopt? En vaker wandelen, vind jij dat ze te weinig wandelt? Dan kan ze daar idd misschien wat aan gaan doen. :ok:
Misschien leren bij haar te komen op commando? :denken: Zélfs stronteigenwijze honden kunnen dat hoor, en dan doel ik niet alleen op Roos maar heb ook bassets gezien die meteen kwamen, hoef je niet geniaal voor te zijn. Belonen als de hond komt (maakt niet uit hoe lang het duurt) en heel blij en lief reageren.
Verder het commando STOP leren (kent Roos ook) zodra ze te snel loopt of ik wil haar aanlijnen kan ik 2 dingen doen: stop roepen (streng maar wel belonen) of bij me roepen (vrolijk en belonen)

En één uur per dag is toch echt te weinig of ben ik nou gek? Minstens 2 uur denk ik dan , vooral een jachthond..
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Zeker een cursus doen! Nilo's vader is ook erg zelfstandig (net als Nilo eigenlijk) en op latere leeftijd in een ander gezin gekomen. Die hebben gelijk een GG cursus gedaan om een band op te bouwen, wat zeker is gelukt :ok: Toen we Nilo kregen wisten we dat het een kopie van zn vader was dus ook gelijk begonnen met cursussen en eigenlijk nooit gestopt. Ik denk dat ik anders nooit zo'n goede band met hem had gehad als nu.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Heb je een idee wat voor kruising het is? Ik zou bijvoorbeeld een jachthond andere trainingstactieken toepassen dan bij een terriër terwijl beiden jachtpassie (kunnen) hebben.
Hilde
Zeer actief

Lellibel schreef:Misschien leren bij haar te komen op commando? :denken: Zélfs stronteigenwijze honden kunnen dat hoor, en dan doel ik niet alleen op Roos maar heb ook bassets gezien die meteen kwamen, hoef je niet geniaal voor te zijn. Belonen als de hond komt (maakt niet uit hoe lang het duurt) en heel blij en lief reageren.
Verder het commando STOP leren (kent Roos ook) zodra ze te snel loopt of ik wil haar aanlijnen kan ik 2 dingen doen: stop roepen (streng maar wel belonen) of bij me roepen (vrolijk en belonen)

En één uur per dag is toch echt te weinig of ben ik nou gek? Minstens 2 uur denk ik dan , vooral een jachthond..
Nouja, dat eerste ben ik dus niet met je eens, want in het beaglewereldje zijn echt wel mensen die veel ervaring hebben en de hond van pups af aan maar mooi niet dat die honden los kunnen lopen. En hoe heb je stop aangeleerd? Ik weet niet of ik één uur per dag te weinig vind. Wel weet ik dat de hond veel blaft binnenshuis, zou misschien verveling kunnen zijn.
EstherK schreef:Heb je een idee wat voor kruising het is? Ik zou bijvoorbeeld een jachthond andere trainingstactieken toepassen dan bij een terriër terwijl beiden jachtpassie (kunnen) hebben.
Nee, ze weet het niet, ze weten ook niet wat z'n verleden is. Het is ook goed onherleidbaar :F:
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief

Hilde schreef:
Lellibel schreef:Misschien leren bij haar te komen op commando? :denken: Zélfs stronteigenwijze honden kunnen dat hoor, en dan doel ik niet alleen op Roos maar heb ook bassets gezien die meteen kwamen, hoef je niet geniaal voor te zijn. Belonen als de hond komt (maakt niet uit hoe lang het duurt) en heel blij en lief reageren.

Nouja, dat eerste ben ik dus niet met je eens, want in het beaglewereldje zijn echt wel mensen die veel ervaring hebben en de hond van pups af aan maar mooi niet dat die honden los kunnen lopen. En hoe heb je stop aangeleerd? Ik weet niet of ik één uur per dag te weinig vind. Wel weet ik dat de hond veel blaft binnenshuis, zou misschien verveling kunnen zijn.
EstherK schreef:Heb je een idee wat voor kruising het is? Ik zou bijvoorbeeld een jachthond andere trainingstactieken toepassen dan bij een terriër terwijl beiden jachtpassie (kunnen) hebben.
Nee, ze weet het niet, ze weten ook niet wat z'n verleden is. Het is ook goed onherleidbaar :F:
Zelfs mijn muizen komen op commando dus ga na, ik denk toch echt dat elk dier dit kan. Maar je zou zomaar gelijk kunnen hebben hoor, ik heb dit alleen nog nooit gezien, maar ben geen hondentrainer.

Stop heb ik geleerd door aan de lijn te wandelen en opeens te stoppen en 'stop' te zeggen. Hond stopt en je beloont. Herhaal dit zonder lijn, dan weer in draf aan de lijn, in galop aan de lijn, zonder lijn. Daarna zomaar op het veldje. Etc etc. Dan weet je hond dat het voor overal geldt.
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Het is toch niet zo dat de hond absoluut los moet lopen op dit moment? Zolang hij niet meteen komt als je vriendin roept, mag hij gewoon niet de kans krijgen voor haar weg te lopen :19: Aan de lange lijn dus en trainen, positief, belonen!! Ook een jachthond kan leren hier komen, al moet je waarschijnlijk allerter zijn in het bos om er zelf op tijd bij te zijn. Behalve meer beweging kan ze misschien al voordat er een cursus gevonden is, beginnen met speurspelletjes in de tuin of brokjes verstoppen in huis :ok: Lekker positief bezig zijn met haar hond en leuke dingen doen :cheer:
Hilde
Zeer actief

Lellibel schreef:Zelfs mijn muizen komen op commando dus ga na, ik denk toch echt dat elk dier dit kan. Maar je zou zomaar gelijk kunnen hebben hoor, ik heb dit alleen nog nooit gezien, maar ben geen hondentrainer.

Stop heb ik geleerd door aan de lijn te wandelen en opeens te stoppen en 'stop' te zeggen. Hond stopt en je beloont. Herhaal dit zonder lijn, dan weer in draf aan de lijn, in galop aan de lijn, zonder lijn. Daarna zomaar op het veldje. Etc etc. Dan weet je hond dat het voor overal geldt.
Ja, ik geloof daar dus niet in, op een beaglewandeling waar ik ben geweest liepen er echt maar een aantal los, sommigen namen gewoon direct de benen, die kwamen echt niet als je ze riep. Misschien is het wel zo dat je het ze allemaal kan leren, maar dat ze allemaal ook echt komen, denk ik niet, maar dat terzijde. Dankjewel voor de rest van de tips!
Flevo Bordertje schreef:Het is toch niet zo dat de hond absoluut los moet lopen op dit moment? Zolang hij niet meteen komt als je vriendin roept, mag hij gewoon niet de kans krijgen voor haar weg te lopen :19: Aan de lange lijn dus en trainen, positief, belonen!! Ook een jachthond kan leren hier komen, al moet je waarschijnlijk allerter zijn in het bos om er zelf op tijd bij te zijn. Behalve meer beweging kan ze misschien al voordat er een cursus gevonden is, beginnen met speurspelletjes in de tuin of brokjes verstoppen in huis :ok: Lekker positief bezig zijn met haar hond en leuke dingen doen :cheer:
Ze is hier net weer weg en ze heeft één van mijn lange lijnen mee naar huis, dus daar gaat ze mee bezig. Heb haar dit topic laten lezen en ze wil hem echt meer beweging gaan geven en ze gaat met haar ouders overleggen over de cursus (ze heeft zelf geen inkomsten dus haar ouders moeten betalen). Ze zei dat ze het idd moeilijk vindt positief te blijven wanneer ze voor de zoveelste keer een fout maakt met hem. Maar ze gaat proberen positief bezig te gaan en ook zo'n speurspelletje doen als jij beschrijft.

Tot nu toe bedankt iedereen, maar meer tips zijn echt welkom, ze wil hier echt 100% beter uit komen :ok:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

als ze d ehond nu eens gaat leren dat als hij komt dat hij een lekkertje krijgt als worst of kaas.. dus ze moet vaak zijn naam zeggen en elke keer als hij reageert krijgt hij een kaasje of worstje, dus echt iets wat lekker is niet een dom brokje oid.
Afbeelding
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Ze zou het bestaande commando om te komen, wat waarschijnlijk "hier" is, door een heel ander woord kunnen vervangen zoals bijvoorbeeld "koffie" of iets anders wat er helemaal niet op lijkt. En daarmee aan de slag gaan zoals je het een pup zou leren om hier te komen.
Met het bestaande commando heeft hij nu niet de ervaring dat hij moet komen. En ze zou dan natuurlijk altijd veel lekkers bij zich moeten hebben en nooit vergeten te belonen.
Dit eventueel in combinatie met de tip van Tiny. Het hele patroon moet doorbroken worden.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”