Ik vind het eigenlijk sowieso gek om je hond zomaar ergens op af te laten stieren... Ook als de ander losloopt en sociaal is. Het kan allemaal wel iets gecontroleerder meestal.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
doodmoe wordt ik van sommige mensen
Moderator: moderatorteam
-
Strega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver
Re: doodmoe wordt ik van sommige mensen
Ik maak Does altijd vast als ik een hond zie waarvan ik denk dat het niet goed gaat met hem. Heel irritant als mensen dat zien en dan hun hond gewoon op je af laten denderen... Maar ja, dan denk ik ook: Als het vervelend wordt, voel ik me ook niet schuldig hoor
. Ik heb dan gedaan wat ik kon om het te voorkomen, als zij ervoor kiezen om hun hond niet bij zich te houden (iemand maakt natuurlijk niet z'n hond vast als hij je ziet aankomen omdat hij graag heeft dat die hond even naar je toe gedenderd komt...) dan moeten ze de gevolgen maar overzien.
Ik vind het eigenlijk sowieso gek om je hond zomaar ergens op af te laten stieren... Ook als de ander losloopt en sociaal is. Het kan allemaal wel iets gecontroleerder meestal.
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik heb geen idee wat je honden doen, maar zie je het ook nog zo als er een pupje aan gort getrokken wordt door je roedeltje?Strega schreef:Ik maak Does altijd vast als ik een hond zie waarvan ik denk dat het niet goed gaat met hem. Heel irritant als mensen dat zien en dan hun hond gewoon op je af laten denderen... Maar ja, dan denk ik ook: Als het vervelend wordt, voel ik me ook niet schuldig hoor. Ik heb dan gedaan wat ik kon om het te voorkomen, als zij ervoor kiezen om hun hond niet bij zich te houden (iemand maakt natuurlijk niet z'n hond vast als hij je ziet aankomen omdat hij graag heeft dat die hond even naar je toe gedenderd komt...) dan moeten ze de gevolgen maar overzien.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Marieta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer
- Aantal honden: 1
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen eigenlijk. Maar ik zie het zo:
Een hondenlosloopgebied is een plek waar honden losmogen. Het is toegestaan daar je honden los te laten. Dus ook toegestaan om met je aangelijnde hond te lopen. Je MOET ze niet loslaten.
Ik vindt het een kleine moeite om je hond aan te lijnen als het je gevraagd wordt. Het zal voor een aantal meters zijn, langer niet, daar gaat een hond niet dood van. Als ik zie dat een hond aangelijnd is dan lijn ik de mijne ook aan, het is meestal niet voor niets. Waarom niet een beetje rekening met elkaar houden.
Ik zag nog de opmerking staan, dat bijten ook een teken is van je hond niet onder controle hebben. Er zijn meerdere redenen dat een hond neit met andere honden overweg kan.
Ohana is bijvoorbeeld teveel door andere honden gebeten en afgesnauwd. Door 4 tegelijk ingesloten en in dr kont gebeten NET toen het beter begon te worden. Daarna was het af en pakken is voor haar de beste verdediging. Ik hou haar dus aangelijnd als ik ga wandelen.
Als ik mensen vraag hun hond aan te lijnen, is dat toch voor even? Waarom zou ik niet met haar mogen wandelen in een mooi gebied.
Rekening met elkaar houden is een kleine moeite naar mijn idee
Groetjes Marieta.
Een hondenlosloopgebied is een plek waar honden losmogen. Het is toegestaan daar je honden los te laten. Dus ook toegestaan om met je aangelijnde hond te lopen. Je MOET ze niet loslaten.
Ik vindt het een kleine moeite om je hond aan te lijnen als het je gevraagd wordt. Het zal voor een aantal meters zijn, langer niet, daar gaat een hond niet dood van. Als ik zie dat een hond aangelijnd is dan lijn ik de mijne ook aan, het is meestal niet voor niets. Waarom niet een beetje rekening met elkaar houden.
Ik zag nog de opmerking staan, dat bijten ook een teken is van je hond niet onder controle hebben. Er zijn meerdere redenen dat een hond neit met andere honden overweg kan.
Ohana is bijvoorbeeld teveel door andere honden gebeten en afgesnauwd. Door 4 tegelijk ingesloten en in dr kont gebeten NET toen het beter begon te worden. Daarna was het af en pakken is voor haar de beste verdediging. Ik hou haar dus aangelijnd als ik ga wandelen.
Als ik mensen vraag hun hond aan te lijnen, is dat toch voor even? Waarom zou ik niet met haar mogen wandelen in een mooi gebied.
Rekening met elkaar houden is een kleine moeite naar mijn idee
Groetjes Marieta.

- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Dat snap ik dus ook al niet hoor. Lees het vaker hier op het forum.Eline* schreef:Ik heb geen idee wat je honden doen, maar zie je het ook nog zo als er een pupje aan gort getrokken wordt door je roedeltje?Strega schreef:Ik maak Does altijd vast als ik een hond zie waarvan ik denk dat het niet goed gaat met hem. Heel irritant als mensen dat zien en dan hun hond gewoon op je af laten denderen... Maar ja, dan denk ik ook: Als het vervelend wordt, voel ik me ook niet schuldig hoor. Ik heb dan gedaan wat ik kon om het te voorkomen, als zij ervoor kiezen om hun hond niet bij zich te houden (iemand maakt natuurlijk niet z'n hond vast als hij je ziet aankomen omdat hij graag heeft dat die hond even naar je toe gedenderd komt...) dan moeten ze de gevolgen maar overzien.
vorig jaar nog dat er een labpupje op Hera af kwam stormen. Hera die gewoon aan de lijn liep op de stoep lnags een drukke weg. en ineens kwam die labpup aangestoven. Die laat ik dan toch niet aan gort bijten? Want tsja, die pup had maar aan de lijn moeten zitten of onder apel moeten staan?

Cash v Heiligental en Flow.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik vind je hond aanlijnen nou ook niet getuigen van enorme verantwoordelijkheid nemen. Als dat het enige is dat je kunt doen om te voorkomen dat je hond een andere hond bijt, ben ik niet onder de indruk.
Het is net zoiets als al die gemuilkorfde windhonden in de Soesterduinen die wel met z'n allen op een heel nare wijze een hond opjagen. Ik heb daar helemaal de schijt van. Houd die klote beesten bij je. Zo'n muilkorf maakt niet dat je nergens meer op hoeft te letten. Mijn honden jagen ze niet op hoor. Bram laat dat niet gebeuren en Izzie roep ik terug en lijn ik aan. Maar ik vind het heel naar om te zien bij een andere hond.
Het is net zoiets als al die gemuilkorfde windhonden in de Soesterduinen die wel met z'n allen op een heel nare wijze een hond opjagen. Ik heb daar helemaal de schijt van. Houd die klote beesten bij je. Zo'n muilkorf maakt niet dat je nergens meer op hoeft te letten. Mijn honden jagen ze niet op hoor. Bram laat dat niet gebeuren en Izzie roep ik terug en lijn ik aan. Maar ik vind het heel naar om te zien bij een andere hond.

Linda, Izzie en Bram
-
Strega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver
Wat moet ik doen dan? Niet meer buiten komen? Ik doe wat ik kan om een aanvaring te voorkomen, als mensen daar lak aan hebben is het verder hun verantwoordelijkheid. Ik kan niet meer doen dan ik doe. Bovendien valt het allemaal reuze mee, Does domineert alleen nogal en dat gaat vaak met een flinke grauw gepaard wat ik zelf niet leuk vind voor de andere eigenaar. Hij gaat niet vechten, tenzij hij een hond tegenkomt die zich net zo dominant opstelt als hij en het niet pikt, maar die ben ik in 10 jaar tijd nog niet tegengekomen en dan nog escaleert het meestal niet omdat Does gecastreerd is en andere reuen daar niet zo heftig op reageren. Van puppies wordt hij altijd een beetje ongemakkelijk omdat hij niet weet wat hij met ze aanmoetCash schreef:Dat snap ik dus ook al niet hoor. Lees het vaker hier op het forum.Eline* schreef:Ik heb geen idee wat je honden doen, maar zie je het ook nog zo als er een pupje aan gort getrokken wordt door je roedeltje?Strega schreef:Ik maak Does altijd vast als ik een hond zie waarvan ik denk dat het niet goed gaat met hem. Heel irritant als mensen dat zien en dan hun hond gewoon op je af laten denderen... Maar ja, dan denk ik ook: Als het vervelend wordt, voel ik me ook niet schuldig hoor. Ik heb dan gedaan wat ik kon om het te voorkomen, als zij ervoor kiezen om hun hond niet bij zich te houden (iemand maakt natuurlijk niet z'n hond vast als hij je ziet aankomen omdat hij graag heeft dat die hond even naar je toe gedenderd komt...) dan moeten ze de gevolgen maar overzien.
vorig jaar nog dat er een labpupje op Hera af kwam stormen. Hera die gewoon aan de lijn liep op de stoep lnags een drukke weg. en ineens kwam die labpup aangestoven. Die laat ik dan toch niet aan gort bijten? Want tsja, die pup had maar aan de lijn moeten zitten of onder apel moeten staan?
Maar ja, ik blijf erbij dat dan de verantwoordelijkheid bij de andere eigenaar ligt. Als Does echt agressief zou zijn en zou bijten zou ik hem muilkorven, maar dat doet hij niet dus als hun hond van hem op z'n lazer krijgt omdat hij op hem afstormd komt (wat ik sowieso nooit zo snap want hij zendt een heleboel ik-ben-dominant-en-ga-je-op-je-plek-zetten-signalen uit, maar oké
(Beetje overdreven trouwens om meteen over verscheurde puppies te beginnen... ik gaf eerder al aan dat ik doe wat ik kan om te voorkomen maar dat daar ook een taak van een andere eigenaar ligt. Lijkt me logisch dat als hij echt zou verscheuren ik dus ook een muilkorf zou gebruiken, er staat immers 'doen wat ik kan')
-
Strega
- Zeer actief
En ik word trouwens doodmoe van mensen die anderen woorden in de schoenen schuiven.
Zo, en houd nu alle puppies maar binnen want ik ga even met het verscheurende monster wandelen en het kan me geen reet schelen als hij andere honden aan stukken scheurt. Scheelt mij weer voeren.

Zo, en houd nu alle puppies maar binnen want ik ga even met het verscheurende monster wandelen en het kan me geen reet schelen als hij andere honden aan stukken scheurt. Scheelt mij weer voeren.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Ik snap al dat gelul echt niet hoor. Als je weet met een hond te lopen die dermata anti sociaal is naar andere honden toe en waarvan je weet dat als je hond besnuffelt wordt in losloopgebied (waarvan je op je klompen na kunt tellend dat dat snuffelen ook gebeurd) maar daar niet van gediend is en dit aangeeft door op de andere hond te klappen waarbij het risico groot is dat je hond gaten maakt heb je of gewoon niets in dat losloopgebied te zoeken, of je houd je bijtende klote hond maar gewoon aan de lijn en gaat andere eigenaren en hun bijbehorende honden uit de weg of je pleurt er een muilkorf bij op zodat je zeker weet dat mocht je eens een keer niet opletten (wat de beste kan gebeuren) de hond niet evengoed de kans krijgt te bijten.
Nogmaals,wat mij betreft ga ik echt niet van een ander verwachten dat zij hun hond gaan aanlijnen omdat ik met een klote hond loop die niet van hen gediend is en dit ook goed laat merken met alle gevolgen van dien
Rekening houden met elkaar is 1, maar van andere verwachten dat zij zich aan jou ongemanierde bijtende niet sociale hond aanpassen gaat mij veel te ver. 
Nogmaals,wat mij betreft ga ik echt niet van een ander verwachten dat zij hun hond gaan aanlijnen omdat ik met een klote hond loop die niet van hen gediend is en dit ook goed laat merken met alle gevolgen van dien
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Joenino
- Actief
- Mijn ras(sen): Chow Chow x Herder
Dan zou ik wel eens willen weten wat ik met Rex moet doen. Perfect gesolialiseerde hond. Valt nooit uit maar hij wordt wel 9/10 keer aangevallen waar hij dus niks tegen doet. Hij laat ze gewoon bijten. Gelukkig tot nu toe geen schade en geen trauma. Nu ben ik als de doods in een losloopgebied dat het een keer fout gaat, hierdoor ben ik onzeker en durf ik hem ook weinig los te laten. Het gevolg hiervan is dus dat hij ook niet lekker luistert in een losloopgebied (omheind omdat ik hem enigzins zijn ruimte wil beperken) omdat ik hem bijna nooit los doet. Zelfs niet als we met meerdere honden lopen waar hij gewoon aan de flexriem enigzins beperkt er mee kan spelen. Er komen altijd honden op hem af die gelijk in de aanval gaan. Dus zoals meerdere hier zeggen ben ik dan de gene die mij hond aan moet lijnen? Want ja mijn hond wek op de een of andere manier aggressie op bij andere honden. Zeg maar wat ik moet doen. Me hond continu aanlijnen in een losloopgebied omdat andere honden hem willen pakken of moet ik maar gewoon niet meer naar een losloopgebied gaan?
Proud owner of Chow Chow Herder Rex

- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 3
Dit kan je dus ook omgekeerd bekijken.smoekie schreef:Ik snap al dat gelul echt niet hoor. .......... Rekening houden met elkaar is 1, maar van andere verwachten dat zij zich aan jou ongemanierde bijtende niet sociale hond aanpassen gaat mij veel te ver.
Verwachten dat anderen zich aan jou onopgevoede, ongemanierde niet luisterende hond gaan aanpassen of daarom maar wegblijven gaat mij ook te ver.
-
mariabel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
ik heb het topic nog niet helemaal gelezen... ik loop altijd in gebieden waar honden los mogen lopen. mijn honden staan redelijk goed onder appel.. en zie ik mensen aankomen met een hond aan de riem.. dan loop ik weg., draai om ... of neem mjin blaffers aan de riem.. want mijn teckels voelen zich dan opeens heel heldaftig en gaan over tot de aanval als ze de kans krijgen en een hond aan de riem is voor hen sein.. gaan met die banaan.....maar soms ben ik te laat, voelen ze de spanning en stuiven ze er op af...erg lastig... voor beide partijen...ik voel mij schuldig dat ik ze niet altijd onder appel heb.. de eigenaar van de honden aan de riem is boos...maar aan de andere kant vind ik ook .. in een losloopgebied mogen ze los...heb ik ze aan de riem zijn ook ook halve pitbulls... dus dat verergert vaak de situatie ook nog...
en dat maakt het juist zo leuk een losloopgebied waar ze zelf de keuze kunnen maken naar een hond gaan of niet... ...honden los is nooit een probleem... maar honden aan de riem tegenkomen dat geeft stress...
vooral bij mij.. want een beet in een teckel daar zit niemand op te wachten..of een teckel die in je hond zijn kuiten bijt.. want dat proberen ze...
maar rekening houden met elkaar dat zal ik altijd proberen..en tot nu is het altijd goed gegaan gelukkig...
en komen we maar weinig aangelijnde honden tegen.. en als ik maar rustig blijf is er vaak ook niets aan de hand..ga het topic nog eens uitgebreid lezen..
en dat maakt het juist zo leuk een losloopgebied waar ze zelf de keuze kunnen maken naar een hond gaan of niet... ...honden los is nooit een probleem... maar honden aan de riem tegenkomen dat geeft stress...
vooral bij mij.. want een beet in een teckel daar zit niemand op te wachten..of een teckel die in je hond zijn kuiten bijt.. want dat proberen ze...
maar rekening houden met elkaar dat zal ik altijd proberen..en tot nu is het altijd goed gegaan gelukkig...
en komen we maar weinig aangelijnde honden tegen.. en als ik maar rustig blijf is er vaak ook niets aan de hand..ga het topic nog eens uitgebreid lezen..
-
Dianavdberkt
- Zeer actief
nou, als er iemand zin heeft om te wandelen vandaag. Ik ga met de twee oudjes naar het losloopgebied in de Meern. Bij strijkviertel. Die grote plas aan het kantoren gebied in de Meern.
maar zonder dollen, je ziet daar een 3-tal mensen met honden lopen. Gister dus met van die niet onder controle staande, springende gillende, racende haarbollen. Even vergeten welk ras het was. De eigenaresse en de honden hoorde je op kilometers afstand. Nu is het zo dat in dit gebied een verhard wandelpad loopt waar ook alle zakenlui tussen de middag hun wandeling maken en ook hun lunch opeten. Ik ga automatisch op het gras lopen ook al is het een blub zooi. Deze springende ongecontroleerde projectielen vlogen tussen de zakenlui door. Dat zullen ze prettig vinden. Of is het zo dat deze mensen daar ook niet mogen lopen omdat het een losloop gebied is.
maar zonder dollen, je ziet daar een 3-tal mensen met honden lopen. Gister dus met van die niet onder controle staande, springende gillende, racende haarbollen. Even vergeten welk ras het was. De eigenaresse en de honden hoorde je op kilometers afstand. Nu is het zo dat in dit gebied een verhard wandelpad loopt waar ook alle zakenlui tussen de middag hun wandeling maken en ook hun lunch opeten. Ik ga automatisch op het gras lopen ook al is het een blub zooi. Deze springende ongecontroleerde projectielen vlogen tussen de zakenlui door. Dat zullen ze prettig vinden. Of is het zo dat deze mensen daar ook niet mogen lopen omdat het een losloop gebied is.
-
linlin
ik citeer dit want ik ben reuze benieuwd naar het antwoord. voor het geval het evenjes over het hoofd wordt gezien. dat zou toch jammer zijn.Nanna schreef:Nou, vooruit. Waaróm hebben ze zich dat gedrag aangeleerd en nog belangrijker: waarom heb jij het ze niet áfgeleerd?Dianavdberkt schreef:Vraag je je zelf niet eens even af waarom mijn honden misschien zo reageren. Waarom ze dat gedrag hebben aangeleerd.
-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Nanna schreef:Het weer is mijn te viesDianavdberkt schreef:nou, als er iemand zin heeft om te wandelen vandaag. Ik ga met de twee oudjes naar het losloopgebied in de Meern. Bij strijkviertel.Hier hóóst het.
- Tamaskan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): wolfhonden
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik heb ook niet het hele topic gelezen maar ik vind wel dat alle honden eigenaren misschien soms wat beter op honden gedrag en mensen gedrag kunnen letten.
Ik ben ook van mening als je een hond heb die uithaalt je daar je voorzorgmaatregelen voor moet nemen.
Zelf heb ik 4 monsters die alle 4 supersociaal naar mensen zijn echter loopt er 1 tussen die niets van bepaalde honden moet hebben( met name witte herders, bernard senners etc, honden die in haar ogen niet kloppen)
Ik weet dit dus uit voorzorg krijg zij een muilkorf op buitenhuis.
In losloop gebieden hou ik haar ook dicht bij me en gelukkig is er nooit iets aan de hand(misschien omdat automatisch door de muilkorf mensen hun honden al weg houden)
Echter merk ik meer problemen in uitlaatgebieden waar de honden niet los mogen en bepaalde mensen dit toch doen. Hun hond luisterd dan totaal niet en ondanks dat mijn dame aan de lijn zit en muilkjorf om heb gaat ze dus wel door het lint. Dan moet ik haar dus "straffen"omdat een andere randdebiel zijn hond niet bij hem/haar houd.
Ook maak ik vaak zat mee dat ik dus al met mijn honden om die reden achter een auto of dergelijke gaat staan en dat er dan alsnog mensen zijn die met hun hond jou richting oplopen omdat ze willen weten wat voor soort honden het zijn en dat ze ze zo mooi vinden....totdat ze dus de dame door het lint zien gaan en dan vragen ze nog doodleuk of ik zulke honden in huis hou
Echt hoor dat zijn in mijn ogen mensen die een hondje hebben maar totaal niets van honden gedrag begrijpen
Ik ben ook van mening als je een hond heb die uithaalt je daar je voorzorgmaatregelen voor moet nemen.
Zelf heb ik 4 monsters die alle 4 supersociaal naar mensen zijn echter loopt er 1 tussen die niets van bepaalde honden moet hebben( met name witte herders, bernard senners etc, honden die in haar ogen niet kloppen)
Ik weet dit dus uit voorzorg krijg zij een muilkorf op buitenhuis.
In losloop gebieden hou ik haar ook dicht bij me en gelukkig is er nooit iets aan de hand(misschien omdat automatisch door de muilkorf mensen hun honden al weg houden)
Echter merk ik meer problemen in uitlaatgebieden waar de honden niet los mogen en bepaalde mensen dit toch doen. Hun hond luisterd dan totaal niet en ondanks dat mijn dame aan de lijn zit en muilkjorf om heb gaat ze dus wel door het lint. Dan moet ik haar dus "straffen"omdat een andere randdebiel zijn hond niet bij hem/haar houd.
Ook maak ik vaak zat mee dat ik dus al met mijn honden om die reden achter een auto of dergelijke gaat staan en dat er dan alsnog mensen zijn die met hun hond jou richting oplopen omdat ze willen weten wat voor soort honden het zijn en dat ze ze zo mooi vinden....totdat ze dus de dame door het lint zien gaan en dan vragen ze nog doodleuk of ik zulke honden in huis hou
Echt hoor dat zijn in mijn ogen mensen die een hondje hebben maar totaal niets van honden gedrag begrijpen
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Zoiets schreef ik eerder in dit topic ook al. Vandaar dus dat ik echt drukbezochte losloopgebieden in het weekend niet opzoek. Bill staat prima onder appèl maar ik zie het niet zitten als er een vreemde volle reu even zijn punt komt maken. Bill is tenslotte al 13 en denkt dat hij zijn mannetje nog wel staat maar is - door zijn leeftijd - natuurlijk wel blessure-gevoeliger.Zoek stok! schreef:Er is nou eenmaal een verschil tussen hoe het zou moeten en de praktijk. De praktijk is dat het merendeel van de honden in losloopgebied niet luistert. Dan kun je wel je gelijk eisen, maar het is beter om daar gewoon vanuit te gaan.
En dan kan ik er wel op hopen dat iedereen netjes zijn hond bij zich houdt, maar in de praktijk gebeurt dat gewoon niet.
- josefientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griekse herder
Wat is nou precies je punt?Dianavdberkt schreef:nou, als er iemand zin heeft om te wandelen vandaag. Ik ga met de twee oudjes naar het losloopgebied in de Meern. Bij strijkviertel. Die grote plas aan het kantoren gebied in de Meern.
Die gillende stuiterende haarballen kunnen hoogstens ergenis veroorzaken, jouw honden veroorzaken schade, daar zit wel iets van verschil tussen, of niet?
Dat die gillende stuiterende haarballen ook iets verkeerd doen, geeft jou geen rechten om je gatenmakende heddurs daar dan maar hun gang mee te laten gaan!
edit: Mijn honden laat ik niet overal op af stieren, en bij aangelijnde honden komen zij netjes naast.

- wendyenchristian
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Mopshond en kruising argentijnse dog
Lijn jij je honden dan wel aan als er anderen aan komen met loslopende honden of verwacht je dat anderen de honden aanlijnen zodat die van jou los kunnen blijven?
Ik ben het met je eens dat het soms eens vervelend is als je met je honden loopt en er komt een hond op je honden afgestormd. Ik heb vrij sociale honden die het leuk vinden om te spelen en te snuffelen maar ze luisteren wel.
Nu zijn jouw honden niet zo aardig en je hebt het over gaten bijten. Heb je er wel eens aangedacht dat er ook honden zijn die dat bij jouw honden kunnen doen? Omdat ze zich aangevallen voelen?
Ik denk dat dit twee kanten op gaat. Als jij met je honden in het losloopgebied loopt dan lijn je ze aan als je anderen aan ziet komen, die anderen kunnen dat ook doen als je de juiste signalen afgeeft dat jouw honden niet aardig zijn. Althans zo doe ik het, als die van mij loslopen en ik zie in de verte iemand aan komen die de honden strak houdt dan weet ik wel ongeveer wat er aan de hand is en gaan die van mij ook wel even aan de lijn.
Maar als er iemand aan komt met de hond los ga ik er vanuit dat de hond niet gevaarlijk is en blijven die van mij ook los, het is een losloopgebied. Ik heb het al eens aan de hand gehad met een vent met een herder, ik moest mijn kleine kutmops maar aanlijnen omdat die van hem zo gevaarlijk was. Ik de Mops aangelijnd en hij laat die van hem los want nu kan het wel. Nou dan kan hij wat mij betreft ook in de sloot zakken.
Ik ben het met je eens dat het soms eens vervelend is als je met je honden loopt en er komt een hond op je honden afgestormd. Ik heb vrij sociale honden die het leuk vinden om te spelen en te snuffelen maar ze luisteren wel.
Nu zijn jouw honden niet zo aardig en je hebt het over gaten bijten. Heb je er wel eens aangedacht dat er ook honden zijn die dat bij jouw honden kunnen doen? Omdat ze zich aangevallen voelen?
Ik denk dat dit twee kanten op gaat. Als jij met je honden in het losloopgebied loopt dan lijn je ze aan als je anderen aan ziet komen, die anderen kunnen dat ook doen als je de juiste signalen afgeeft dat jouw honden niet aardig zijn. Althans zo doe ik het, als die van mij loslopen en ik zie in de verte iemand aan komen die de honden strak houdt dan weet ik wel ongeveer wat er aan de hand is en gaan die van mij ook wel even aan de lijn.
Maar als er iemand aan komt met de hond los ga ik er vanuit dat de hond niet gevaarlijk is en blijven die van mij ook los, het is een losloopgebied. Ik heb het al eens aan de hand gehad met een vent met een herder, ik moest mijn kleine kutmops maar aanlijnen omdat die van hem zo gevaarlijk was. Ik de Mops aangelijnd en hij laat die van hem los want nu kan het wel. Nou dan kan hij wat mij betreft ook in de sloot zakken.

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Mijn vorige teef heeft eens een aanvaring gehad in Kronenburg park. Kwam er een aso man met bijbehorende pikverlenger (type ambull, ik ben er niet zeker dan dat het geen mixje was) die al van een afstand gilde dat mijn hond aan de lijn moest 'want de mijne grijpt hem'. Uh....dan lijn je toch fijn zélf aan?
(Ik ga zéker niet aanlijnen als de agressor los loopt en niet onder appèl staat)
Enfin, ambul wil op mijn mechelaarteef duiken. Die bedenkt zich geen moment en zet het op een lopen. Drie keer de vijver rond. Zo hard mogelijk, ambul er achteraan.
Na de derde keer zakte die ambul van uitputting haast door de poten waarop mijn teef zich omdraaide en hem op z'n lazer gaf. Geen gaten, maar het was wél duidelijk dat dit gedrag niet getolereerd werd door haar. Toen ze haar punt had gemaakt ging ze haar eigen ding weer doen. Ik vond dat eigenlijk wel keurig opgelost van haar
(Ik ga zéker niet aanlijnen als de agressor los loopt en niet onder appèl staat)
Enfin, ambul wil op mijn mechelaarteef duiken. Die bedenkt zich geen moment en zet het op een lopen. Drie keer de vijver rond. Zo hard mogelijk, ambul er achteraan.
Na de derde keer zakte die ambul van uitputting haast door de poten waarop mijn teef zich omdraaide en hem op z'n lazer gaf. Geen gaten, maar het was wél duidelijk dat dit gedrag niet getolereerd werd door haar. Toen ze haar punt had gemaakt ging ze haar eigen ding weer doen. Ik vond dat eigenlijk wel keurig opgelost van haar
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
Laat ik het antwoord dan maar even geven.linlin schreef:ik citeer dit want ik ben reuze benieuwd naar het antwoord. voor het geval het evenjes over het hoofd wordt gezien. dat zou toch jammer zijn.Nanna schreef:Nou, vooruit. Waaróm hebben ze zich dat gedrag aangeleerd en nog belangrijker: waarom heb jij het ze niet áfgeleerd?Dianavdberkt schreef:Vraag je je zelf niet eens even af waarom mijn honden misschien zo reageren. Waarom ze dat gedrag hebben aangeleerd.
Onze oudste teef waar Diana mee ging wandelen in het losloopgebied (samen met haar broer) heeft een dubbele hernia. Andere honden worden door haar altijd genegeerd. Komt er eentje kennismaken is dat ook nog geen probleem maar ze geeft in haar houding dan wel aan dat ze er eigenlijk niet van gediend is. Wanneer de ander gaat domineren (kop of poot op haar rug) is de grens bereikt en snauwt ze de ander weg (grauwen/happen/snappen). Dat doe ze dus ook wanneer de ander tegen haar gaat aanbonken of zou willen spelen en met poten tegen haar gaat opstaan.
Dat soort gedrag bezorgt haar pijn en op zo'n moment geeft ze ook heel duidelijk aan van nu oprotten.
De dominantere gevallen willen in zo'n situatie nog wel eens terug reageren en dan is de kans groot dat ze elkaar beschadigen.
En ja haar broer(tje) is dan ook in de buurt en komt het tot een "woordenwisseling" tussen de honden dan laat die het zijn zus niet alleen opknappen.
Komt er eentje bij broer kennismaken dan neemt hij een heel dominante houding aan. Dat is al genoeg om de anderen te laten inbinden en na een vluchtige snuif over en weer vedwijnen die dan ook.
Van omstuimige labjes die gewoon doordrammen moet hij niks hebben en die kunnen direcht een snauw (zonder happen/snappen) verwachten. Maar op het moment dat hij dat doet is het gelijk weer dat het een kutherder is.
Heeft broertje trouwens mot met een ander dat laat zus het hem wel zelf oplossen en blijft zij overal buiten.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Ik heb vanochtend een uur in het losloopgebied gelopen en ben wel 1 hond tegen gekomen. Toevallig een GR teefje die Jigzy niet mag, ik lijn haar aan zij lijnt de GR aan, we zeggen goedemorgen en lopen verder.
Nah moeilijk he? Zoiets doen? Als ik dit topic lees had ik haast de krant moeten bellen.
Als je een hond neemt moet je investeren in de opvoeding. Je laat je hond toch ook geen joggers bijten, kinderen omver rennen, wandelaars besmeuren met modder of kleine hondjes opjagen? Waarom dan wel aangelijnde honden lastig laten vallen?
Ik heb terriers en beide honden kan ik een commando geven zodat ze doorlopen zonder contact te maken met een hond, gewoon met een boog eromheen.
Nah moeilijk he? Zoiets doen? Als ik dit topic lees had ik haast de krant moeten bellen.
Als je een hond neemt moet je investeren in de opvoeding. Je laat je hond toch ook geen joggers bijten, kinderen omver rennen, wandelaars besmeuren met modder of kleine hondjes opjagen? Waarom dan wel aangelijnde honden lastig laten vallen?
Ik heb terriers en beide honden kan ik een commando geven zodat ze doorlopen zonder contact te maken met een hond, gewoon met een boog eromheen.
- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
Valerie schreef:Ik heb vanochtend een uur in het losloopgebied gelopen en ben wel 1 hond tegen gekomen. Toevallig een GR teefje die Jigzy niet mag, ik lijn haar aan zij lijnt de GR aan, we zeggen goedemorgen en lopen verder.
In mijn beleving hoort het ook zo
- josefientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griekse herder
Miranda schreef:Mijn vorige teef heeft eens een aanvaring gehad in Kronenburg park. Kwam er een aso man met bijbehorende pikverlenger (type ambull, ik ben er niet zeker dan dat het geen mixje was) die al van een afstand gilde dat mijn hond aan de lijn moest 'want de mijne grijpt hem'. Uh....dan lijn je toch fijn zélf aan?![]()
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de reactie van de man, die zijn pikverlenger even afgebluft zag worden,

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Die reactie was voorspelbaar. Ik had een asociale valse kutheddur en ik was een asociaal kutwijf. Dat ik stond te lachen hielp waarschijnlijk nietjosefientje schreef:Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de reactie van de man, die zijn pikverlenger even afgebluft zag worden,werd die even in zijn kruis getast!
Edit, voor ik het hele forum over me heen krijg: Mijn teef maakte NOOIT gaten en ging vechten bij voorkeur uit de weg. Maar als er op haar gedoken werd stond ze wel haar mannetje. Op een slimme manier, die zo niet-agressief mogelijk was. Vandaar mijn schaterlachen. Ik wist dat het goed zou aflopen.
And few will ever climb
-
kiki78
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel
Ik heb er geen problemen mee om mijn honden even bij me te houden als iemand dat aangeeft of als ik zie dat de andere honden worden aangelijnd. Waar ik wel moeite mee heb zijn mensen die met bijvoorbeeld 2 honden lopen waarvan ze er 1 aanlijnen omdat die niet met andere honden kan en de ander los laten lopen. Ik zit dan met een probleem, Daan zal los naar de aangelijnde hond gaan en dat wil ik niet maar als ik Daan aanlijn en de loslopende hond komt buurten heb ik ook een probleem. Daan is aangelijnd niet bepaald vriendelijk tegen buurtende honden. Nu heb ik het voordeel dat ik Dieber er ook bij heb dus lijn ik ze beide aan en zorg ervoor dat Dieber tussen Daan en de andere hond blijft. En in sommige gevallen is het voor mij makkelijker om Daan even snel op de arm te nemen, ik zorg er dan voor dat hij niet lelijk gaat doen en dat de andere honden niet bij hem kunnen komen.

- vaddie
- Actief
- Mijn ras(sen): Geen voorkeur, heb nu twee vuilnisbakkies.
Dianavdberkt schreef:Ach Dagmar, misschien kom je me wel een keertje tegen met mijn honden. Ik blijf gewoon in de losloopgebieden lopen omdat mijn honden ook recht hebben op een stuk rennen. Hier in utrecht heb je de gebieden niet voor het oprapen hoor. Kan me ook geen hol schelen of jij dat prettig vind of niet.
Onzin. In de omgeving van Utrecht stad zijn meer dan genoeg losloopgebieden. Het zijn meestal geen grote gebieden maar er zijn er in aantal meer dan genoeg waar je uit kan kiezen.
Ik woon zelf in de omgeving dus weet waar ik het over heb.
Telling: 2 honden, 7 konijnen, 2 cavia's, 1 schildpad
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Je bent wel erg overtuigd. Ik zou zelf mijn geld op de ambull zetten als het op knokken was uitgedraaid...Miranda schreef:
Edit, voor ik het hele forum over me heen krijg: Mijn teef maakte NOOIT gaten en ging vechten bij voorkeur uit de weg. Maar als er op haar gedoken werd stond ze wel haar mannetje. Op een slimme manier, die zo niet-agressief mogelijk was. Vandaar mijn schaterlachen. Ik wist dat het goed zou aflopen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- stefanie
- Zeer actief
Inderdaad!Charles vd B schreef:Valerie schreef:Ik heb vanochtend een uur in het losloopgebied gelopen en ben wel 1 hond tegen gekomen. Toevallig een GR teefje die Jigzy niet mag, ik lijn haar aan zij lijnt de GR aan, we zeggen goedemorgen en lopen verder.
In mijn beleving hoort het ook zo![]()
Bovendien vraag ik me echt af hoe sociaal die zogenaamd sociale honden dan zijn als die , ondanks alle signalen van de hond die er niet van gediend is, toch komen 'buurten'. Want hoe dom kan je zijn als je al die signalen negeert en tóch aan een kont wil gaan snuffelen?
Als een hond van mij zo stom zou zijn en dat moet bekopen met een gat, dan is dat toch echt zijn/haar schuld en niet de schuld van die andere hond die duidelijk te kennen gaf geen contact te willen.
- wendyenchristian
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Mopshond en kruising argentijnse dog
Daar heb je wel een punt hoor. Niet alle honden vinden het fijn dat er aan hun kont wordt gesnuffeld. Ik zou het ook niet fijn vinden hahahaha. En dan is die hond die doordramd ook niet echt sociaal.

- dagmar88
- Zeer actief
Ik sprak ook in het algemeen als hondeneigenaar.vaddie schreef:Dianavdberkt schreef:Ach Dagmar, misschien kom je me wel een keertje tegen met mijn honden. Ik blijf gewoon in de losloopgebieden lopen omdat mijn honden ook recht hebben op een stuk rennen. Hier in utrecht heb je de gebieden niet voor het oprapen hoor. Kan me ook geen hol schelen of jij dat prettig vind of niet.
Onzin. In de omgeving van Utrecht stad zijn meer dan genoeg losloopgebieden. Het zijn meestal geen grote gebieden maar er zijn er in aantal meer dan genoeg waar je uit kan kiezen.
Ik woon zelf in de omgeving dus weet waar ik het over heb.
Ik zal je nooit persoonlijk tegen komen, geen enkele reden om van 'mijn' van maandag tot zaterdag stille bos en strand naar Utrecht te gaan.
Daarbij neem ik wanneer ik met beide honden loop mijn verantwoordelijkheid ga ik alleen na 12 uur op het strand, is Mo in het bos altijd aangelijnd en Charlie zou nog wel eens naar jou kunnen kijken wanneer je gaat lopen schreeuwen, maar meer dan dat ook niet...
Wanneer ik kijk naar mijn buurvrouw die zelf doof is, jou dus niet hoort schreeuwen én een oud half doof klein poedeltje heeft zou ik inderdaad alles behalve blij met jou zijn.
Jantje komt geen 20 meter uit haar buurt en het arme ventje is het afgelopen jaar al meerdere keren in losloopgebied serieus bestraft voor een snuffel
Nee, ik vind dat je er in losloopgebied van uit moet kunnen gaan dat je hondje niet direct gebeten wordt voor een snuffel of een plasje op een ander z'n grasspriet en wanneer je dat bij jouw honden niet kunt garanderen dan heb je de optie om kort aan te lijnen en te muilkorven in combinatie met 'vreemde' tijden of je laat je honden de benen strekken aan de fiets in de polder.
Ik heb met mijn hond die onbetrouwbaar was aangelijnd met muilkorf gelopen omdat ik vind dat ik mijn probleem niet het probleem van een ander heb te maken.
Met je honden lopen in losloopgebied is geen recht, maar een voorrecht en wanneer je niet de veiligheid van andere honden kunt garanderen (al dan niet met maatregelen) heb je er simpelweg niets te zoeken.