Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voorbereiding pup

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sterredag
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox
Aantal honden: 1

voorbereiding pup

Ongelezen bericht door sterredag »

Een paar weken terug, besloten we om toch een hond als huisdier te nemen. Ik mis het de afgelopen jaren echt om een beessie in huis te hebben. Voorheen had ik een woning op de begane grond met tuin. Ik had toen een schat van een kat, en wegens omstandigheden kreeg mijn man toen zijn eigen hond weer terug (ex wou hem verkopen, lang verhaal) Deze boxer was al behoorlijk op leeftijd en hebben we toen hij bijna 10 jaar oud was moeten laten inslapen.

Onze kat is "gevlucht" toen ik bevallen was van mijn jongste zoon. Die trok zich steeds meer terug uit huis, totdat ze uiteindelijk volledig in de tuin verbleef, met de invallende winter heeft ze dat nog 3 maanden volgehouden, voordat ze weg was. Dat heeft me heel veel gedaan, heb er van alles aan gedaan om haar in huis te houden, maar ze wou niet.

Wegens omstandigheden moesten we verhuizen en nu wonen we dus in een portiekwoning 4-hoog, geen lift ofzo. Mijn man heeft het liefst een grote hond, ik het liefst een kat, wat we voor beiden niet zo handig vonden in deze situatie.

Nu een paar jaar verder hebben we dus een compromis gesloten wat wel haalbaar is.... een niet al te grote hond (chihuaua was te klein)
Dus ik ben gaan googelen op niet al te grote honden rassen en wat hun karakters zijn, en wat voor verzorging het nodig heeft etc. Na alles gereduceerd te hebben tot een 3-tal rassen, ben ik gaan kijken op marktplaats. Kijk aanschafgeld voor een hond met stamboom was gewoon teveel van het goede, rekening houdend met dat je ook een spaarpotje moet hebben voor een dierenarts etc. Stamboom vind ik zelf ook helemaal niet belangrijk er zijn zat leuke honden die geen stamboom hebben of hele leuke bastaards enzo. We kwamen een leuk "vers" nestje tegen, puppies niet te duur, en geboren binnen een gezin (geen broodfokker dus) jack russel x boerenfox kruissing. Nu is de boerenfox over het algemeen wat groter dan een jack russel. Dit moest wel haalbaar zijn. (toevallig dat er iets tussenstond wat in ons straatje paste, anders had ik nog gewoon gewacht hoor)

Dus ik bellen, wij kijken met het hele gezin erheen. De pups waren toen ruim 2 weken oud. We troffen daar idd een gewone gezinssituatie... de bak stond in de woonkamer/keuken en moeders lag gezellig met de pups. Ook liep hun andere jack russell lekker vrolijk rond te huppelen. Zag er allemaal gezond uit qua omgeving. Het was wel een per ongeluk nestje... moeders had al eens met hun eigen jack russell een nestje gehad, en het was niet de bedoeling om weer een nestje te gaan krijgen. Echter dacht moeders en de boerenfox van de buren daar toch anders over. (tja groot stuk land erachter dat aangrenzend is) De pups zouden geënt en ontwormd worden en krijg dus ook een paspoort mee. Bewust hebben we ervoor gekozen om te wachten tot week 9 om haar op te halen.

Nu heeft mijn man dus al eerder een hond (de boxer had wel een stamboom trouwens) van pups af aan opgevoed. Ik heb weinig ervaring met honden. En ben me dus heel erg gaan inlezen. Dit had ik al wel eerder eens gedaan, maar nu dus veel meer. Hoe doe je dat met zo'n pup, met zindelijjkheid, met voer, met trainen, omgaan met kinderen leren en kinderen leren omgaan met hond (de jongste is bijna 6)

Inmiddels dus een hoop informatie rijker:

De jack russell en de boerenfox wist ik voordat ik ging kijken dat het voor een groot deel hetzelfde karakter heeft. Ondeugend, duidelijke concequente opvoeding en veeeel bewegen. Spelletjes doen, lopen, intelligentie uitdagen.

Ik kan in de buurt een puppytraining volgen, wat ik voor mezelf zeker wil doen, omdat ik weinig ervaring heb, en ik neem dan waarschijnlijk ook mijn zoontje mee daarheen.

Zodra we het pupje krijgen moet het zijn tweede enting krijgen.

Inmiddels heb ik aangeschaft:

hondenvoerbakken
stoffen bench (met kleed en mandje erin)
trainingsnoepjes
riem en halsband (vooralsnog gewoon stof)
borstel (al is het niet echt nodig begreep ik, ik wil het vroeg laten wennen en als dit een plezierige gebeurtenis is, dan is het toch heerlijk om even samen te zijn)
speelballetjes
puppykong

en een hoop puppypakketten met voer :) waarvan ik weet dat ik dat niet zomaar door elkaar moet geven, kan iig kijken hoe graag ze iets eet, als ze er een paar van krijgt.

En nu vraag ik me af... is er ook zoiets als teveel informatie inwinnen? En zie ik misschien nog iets drastisch over het hoofd? (kan zijn dat ik nu ook wat vergeet op te schrijven hier)
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Re: voorbereiding pup

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

een stoffen bench zou ik niet aan beginnen met een pup, is zo stuk.. Ik zou eerder voor een metalen bench gaan kijken.
En lees wat in over benchtraining, ga zodra je de pup hebt zo snel mogelijk langs je eigen dierenarts en spreek iets af met de fokker mocht de pup binnen zoveel weken ziek zijn dat je een regeling kan treffen wat betreft de kosten (mits dit meegenomen kan zijn vanuit het nest)
oh ja, ik vind trainen met een clicker erg fijn voor baas en hond, misschien daar iets over inlezen? En misschien een boekje lezen/kopen over een pup in huis
Afbeelding
Nuran Gino
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Zwitserse Witte Herders, Nuran en Santoz
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nuran Gino »

Vergeet vooral niet te genieten!! :D
Afbeelding
Groetjes Marjan en een poot van Nuran en Santoz
http://www.nurangino.nl
sterredag
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox

Ongelezen bericht door sterredag »

@ eschaenstefanie

heb al wel wat puppyboekjes bij de puppypakketen gekregen, die ga ik zeker nog lezen. Heb al wel wat gelezen over de clickertraining hier en daar. De stoffen bench o.a. gekozen omdat zo'n traliekooi... tja ik heb er niet veel mee en de stoffenbench ook makkelijk gebruikt kan worden voor vervoeren in de auto. Mocht tie het snel begeven, zullen we gauw overstappen op de tralieversie, bedankt voor de waarschuwing.

@ nuran gino

ja laten we dat vooral niet vergeten :) ik moet zeggen dat ik me net zwanger voel, ik droom al over de pup in huis en al die pakketen ook helemaal leuk, kan niet wachten tot het zover is, dat ongeduldige gevoel van het mag wel komen, ben er klaar voor had ik ook de laatste weken van mijn zwangerschappen en nu voel ik me weer net zo :)
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

:mrgreen: ik zit met hetzelfde gevoel haha...5 maart komt onze nieuwe pup..en ook al heb ik het allemaal al eens meegemaakt..ik vind het toch weer spannend :mrgreen: ...ook ik heb alle mogelijke puppy pakketten besteld (de brokjes doe ik voor nina in de hondenpuzzels enzo) leuk leuk leuk al die voorbereidingen...lezen lezen lezen..ook al geef ik zelf al jaren les aan een hondenschool je kunt nooit genoeg lezen haha en bedenken wat ik anders zou aanpakken als bij de andere honden..is nu een heel ander ras dus dat speelt hier ook mee haha...kortom veel plezier :engel:
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Geweldig hè, die voorpret.Lijkt me ook een leuke kruising. Wij hebben vroeger ook zoiets gehad en dat was een geweldig hondje, leergierig en superlief.
Ik heb zo'n kunststof bench ( tweedehands en lekker ruim) omdat ik de traliebench ook liever niet gebruik.
Een hoop fleecedekentjes want die zijn goed heet wasbaar en lekdicht.
Sancho heeft als kraamcadeau een setje tuinhandschoenen gekregen en daar is hij gek op.Verder lege wc rolletjes en keukenrollen ( die gaan er nu nogal wat door).
Flostouw is ook erg geliefd.Of een sok met een knoop erin.
Tenen zijn ook erg leuk, daar is hij uren zoet mee :mrgreen:
Vermoei je niet teveel met informatie waardoor je niet meer spontaan en instinctief reageert. Als er vragen rijzen kun je die alsnog stellen.
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Zorg dat je de nachten ervoor genoeg slaap krijgt...want dat kan je wel schudden als het ff tegenzit :engel: Maar het kan ook dat je pupje gelijk doorslaapt.
Hoe dan ook, niet opgeven en volhouden, en bij twijfel vragen!! :ok:
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Supernova »

Inc schreef:Zorg dat je de nachten ervoor genoeg slaap krijgt...want dat kan je wel schudden als het ff tegenzit :engel: Maar het kan ook dat je pupje gelijk doorslaapt.
Hoe dan ook, niet opgeven en volhouden, en bij twijfel vragen!! :ok:
Dat is inderdaad een goede tip :mrgreen: Er zijn wel pupjes die houden van een lange nachtrust(zoals de mijne :love: ) maar er zijn ook zat pupjes die na een paar uur slaap klaar zijn voor actie :cheer:
En een gezonde dosis humor en geduld zijn ook wel nodig :ok:
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Er is een ding wat je bent vergeten, en dat is gewoon te genieten..

Teveel informatie inwinnen bestaat niet volgens mij.. Ik zit hier al 6 jaar op het forum, informatie aan het inwinnen en nog steeds loopt er geen pup rond ;) (alhoewel daar hopelijk binnenkort verandering in komt)

Veel plezier! :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”