Onze kat is "gevlucht" toen ik bevallen was van mijn jongste zoon. Die trok zich steeds meer terug uit huis, totdat ze uiteindelijk volledig in de tuin verbleef, met de invallende winter heeft ze dat nog 3 maanden volgehouden, voordat ze weg was. Dat heeft me heel veel gedaan, heb er van alles aan gedaan om haar in huis te houden, maar ze wou niet.
Wegens omstandigheden moesten we verhuizen en nu wonen we dus in een portiekwoning 4-hoog, geen lift ofzo. Mijn man heeft het liefst een grote hond, ik het liefst een kat, wat we voor beiden niet zo handig vonden in deze situatie.
Nu een paar jaar verder hebben we dus een compromis gesloten wat wel haalbaar is.... een niet al te grote hond (chihuaua was te klein)
Dus ik ben gaan googelen op niet al te grote honden rassen en wat hun karakters zijn, en wat voor verzorging het nodig heeft etc. Na alles gereduceerd te hebben tot een 3-tal rassen, ben ik gaan kijken op marktplaats. Kijk aanschafgeld voor een hond met stamboom was gewoon teveel van het goede, rekening houdend met dat je ook een spaarpotje moet hebben voor een dierenarts etc. Stamboom vind ik zelf ook helemaal niet belangrijk er zijn zat leuke honden die geen stamboom hebben of hele leuke bastaards enzo. We kwamen een leuk "vers" nestje tegen, puppies niet te duur, en geboren binnen een gezin (geen broodfokker dus) jack russel x boerenfox kruissing. Nu is de boerenfox over het algemeen wat groter dan een jack russel. Dit moest wel haalbaar zijn. (toevallig dat er iets tussenstond wat in ons straatje paste, anders had ik nog gewoon gewacht hoor)
Dus ik bellen, wij kijken met het hele gezin erheen. De pups waren toen ruim 2 weken oud. We troffen daar idd een gewone gezinssituatie... de bak stond in de woonkamer/keuken en moeders lag gezellig met de pups. Ook liep hun andere jack russell lekker vrolijk rond te huppelen. Zag er allemaal gezond uit qua omgeving. Het was wel een per ongeluk nestje... moeders had al eens met hun eigen jack russell een nestje gehad, en het was niet de bedoeling om weer een nestje te gaan krijgen. Echter dacht moeders en de boerenfox van de buren daar toch anders over. (tja groot stuk land erachter dat aangrenzend is) De pups zouden geënt en ontwormd worden en krijg dus ook een paspoort mee. Bewust hebben we ervoor gekozen om te wachten tot week 9 om haar op te halen.
Nu heeft mijn man dus al eerder een hond (de boxer had wel een stamboom trouwens) van pups af aan opgevoed. Ik heb weinig ervaring met honden. En ben me dus heel erg gaan inlezen. Dit had ik al wel eerder eens gedaan, maar nu dus veel meer. Hoe doe je dat met zo'n pup, met zindelijjkheid, met voer, met trainen, omgaan met kinderen leren en kinderen leren omgaan met hond (de jongste is bijna 6)
Inmiddels dus een hoop informatie rijker:
De jack russell en de boerenfox wist ik voordat ik ging kijken dat het voor een groot deel hetzelfde karakter heeft. Ondeugend, duidelijke concequente opvoeding en veeeel bewegen. Spelletjes doen, lopen, intelligentie uitdagen.
Ik kan in de buurt een puppytraining volgen, wat ik voor mezelf zeker wil doen, omdat ik weinig ervaring heb, en ik neem dan waarschijnlijk ook mijn zoontje mee daarheen.
Zodra we het pupje krijgen moet het zijn tweede enting krijgen.
Inmiddels heb ik aangeschaft:
hondenvoerbakken
stoffen bench (met kleed en mandje erin)
trainingsnoepjes
riem en halsband (vooralsnog gewoon stof)
borstel (al is het niet echt nodig begreep ik, ik wil het vroeg laten wennen en als dit een plezierige gebeurtenis is, dan is het toch heerlijk om even samen te zijn)
speelballetjes
puppykong
en een hoop puppypakketten met voer
En nu vraag ik me af... is er ook zoiets als teveel informatie inwinnen? En zie ik misschien nog iets drastisch over het hoofd? (kan zijn dat ik nu ook wat vergeet op te schrijven hier)