Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kijktip: Gaus versus Millan, vanavond Ned 1 Pauw en Witteman

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Kijktip: Gaus versus Millan, vanavond Ned 1 Pauw en Witteman

Ongelezen bericht door Emma »

Jaap* schreef:Wij hebben het ook wel eens gedaan. Ik vond het best leuk hoor :wink:
Maar de eerlijkheid gebied mij óók te zeggen dat ik het een bijna sektarische ervaring vond, die paar weken.
Ik kon mij (vanzelfsprekend :mrgreen: ) niet in elk facet van het lesprogramma vinden, maar er was ook absoluut geen seconde tijd om ergens wat dieper op in te gaan. Ik begrijp dat wel, want voor je het weet zit je elke avond in een discussiegroepje, maar ik kreeg er ook wel eens een beetje vreemd gevoel bij.
Die pas-sessie's voor de gentle leader waar iedereen eigenlijk toch wel naartoe gepushed werd, en de 'voerinfo' van de sponsor enzo, en die speciale MG riemen die je eigenlijk wel moest hebben.

Ik vond dat onze instructrice een stuk beter tot haar recht kwam toen die basiscursus afgelopen was, en de druk er vanaf was :wink:

heeeel herkenbaar :ok:

bij ons werd standaard gezegd bij elke vraag over bepaald (ongewenst) gedrag, Negeren, of de situatie vermijden.
negeren bij ongewenst gedrag, terwijl veel van dat gedrag al zelfbelonend was, en bij situaties, in mijn geval was dat ``niet meekomen met spelen``(onze eerste hond he) dat we hem dus aangelijnt moesten houden, ofwel de situatie vermijden.

ik had ook een beetje het gevoel in een ``sekte``te zijn beland :oeps:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Neeltje schreef:
Het dringt nog steeds niet tot je door hoe de geestestoestand is van de dieren die Cesar Millan behandelt. Dat zijn al lang geen lieve aardige hondjes meer die door een beetje negeren rustig worden. Die zijn gewoon hartstikke doorgedraaid.. Je blijft het maar over hoe jou honden zijn prima, maar jou honden zitten niet in het programma en die worden niet behandeld. En dus kun je de methode die hij gebruikt op die honden niet projecteren op jouw honden. Mijn hond hoeft ook niet zo gehandeld te worden. En in de puppycursus die ik van Cesar Millan heb gedaan, wordt met geen woord gesproken over in de zij prikken of op de rug gooien.
En dat is nu juist wat je steeds meer ziet gebeuren, dat mensen het wel op honden gaan toepassen waar niets mee aan de hand is en inderdaad ook op pups. Er wordt in de programma's van Millan zo op gehamerd dat je 'the leader of the pack' moet zijn, dat mensen gaan denken dat ze van het begin af aan moeten zorgen dat ze de hond eronder houden. Daarnaast maakt het laten zien van fysieke correcties op tv dat mensen het steeds normaler gaan vinden.
Verder begrijp ik niet dat positief trainen steeds weer afgedaan wordt als 'een beetje negeren'. Positief trainen is veel meer dan dat.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Belle
Zeer actief

Nanna schreef: Heb je die aflevering gezien met die Duitse Dog die doodsbang was voor gladde glanzende vloeren? Daar ging hij eerst mee hardlopen en toen vloog ie in één ruk door dat huis in, die vloer op. De eerste twee keer wilde het geloof ik niet maar de derde keer rende die hond mee en had toen in de gaten dat hij eigenlijk niks had om bang voor te zijn. Ik denk dat als je de clickermethode toepast je nergens komt met zo'n hond, alleen maar méér argwaan opwekt.
Belle moest voor het tv-spotje van de KNGF (http://www.geleidehond.nl/LinkClick.asp ... 78&mid=754 over de loopplank van een woonark. Ze durfde niet, vond het doodeng. In een kwartiertje had ik haar met de clicker zo ver dat ze het een spelletje vond om heen en weer over de plank te rennen.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

MARC_S schreef: Zou jij vlees eten van een koe die aan een waslijn om de nek het slachthuis ingetrokken werd. Omdat ze niet meer zelf durfde lopen? Dus maar doortrekken? Want die koe is doorgedraaid omdat ze weigert naar het abattoir te lopen? Je beseft toch ook wel dat die honden niet dwars zijn maar niet anders kunnen? Daar is niks doorgedraaid aan. Leer het ze gewoon en ga er niet zo respectloos en zo ongeduldig mee om. Dat vind ik onwaardig en oneerlijk.
er gebeuren wel ergere dingen in- en bij het slachthuis, helaas.

en met de honden bij Cesar, zo dun zijn die lijnen nou ook niet. ik zie vaak genoeg hier honden lopen met dezelfde diameter halsband en slipketting.

en met die St. Bernard, zo had ik het zelf waarschijnlijk ook gedaan. Alleen met wat hulp, zodat hij ook bij zijn achterste geduwd werd, i.p.v alleen aan de nek. ik denk dat als een hond echt niet wilt, je met de clicker niet ver komt, of het duurt weken. en zo oud wordt een hond ook niet. als je alles met de clicker wilt aanleren, dan is je hond al 12 jaar en heb je einedelijk wat, en is na een jaar dood.

het ging erom dat de ``bazen``zoals dochter vaak boven waren, en dat de hond dus gezelschap zou hebben als het ook naar boven durfde. en voor het af en toe wassen van de hond, dacht ik.

wat betreft die baby girl (greyhound/dober) vond ik dan voor mijn gevoel weer ``zielig``. zo met alles tegelijk confronteren. maar goed, uiteindelijk zag je die hond later wel minder angstig reageren op dingen. en CM zei dat in dit geval ``baby-steps`` ( dus opbouwen) ook niet zou werken, en ze dan alleen maar ``langer``door een angstperiode moest. dat betwijfel ik. maar ja, ik ben geen whisperer :oeps:
Belle
Zeer actief

Emma schreef:
en met die St. Bernard, zo had ik het zelf waarschijnlijk ook gedaan. Alleen met wat hulp, zodat hij ook bij zijn achterste geduwd werd, i.p.v alleen aan de nek. ik denk dat als een hond echt niet wilt, je met de clicker niet ver komt, of het duurt weken. en zo oud wordt een hond ook niet. als je alles met de clicker wilt aanleren, dan is je hond al 12 jaar en heb je einedelijk wat, en is na een jaar dood.
Dat valt dus wel mee. Zoals ik hierboven als voorbeeld gaf met Belle en de loopplaank.
Emma
Zeer actief

Belle schreef:
Emma schreef:
Dat valt dus wel mee. Zoals ik hierboven als voorbeeld gaf met Belle en de loopplaank.
maar dat ben jij, met je eigen hond (neem ik aan?), ik kan me dan voorstellen dat je hond genoeg vertrouwen heeft, om voor jou met die clicker en beloning het dan maar te doen.
ik kan me ook voorstellen dat een hond iets echt niet wil, dat niet voor een wildvreemde met een clicker en wat lekkers dat dan wil doen.

nu lijkt me die St. bernard niet zo een moeilijke. maar wat als hij net als baby girl, niet zou willen eten? dan zou die clikker ook geen meerwaarde hebben.
Belle
Zeer actief

Het filmpje van baby girl ken ik niet.
Als de sint bernard dan niet zo'n moeilijke is, waarom dan toch op deze manier? Belle is inderdaad mijn eigen hond, maar in het geval van de sint bernard had het toch ook door de eigen baasjes kunnen worden gedaan.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie was in sommige situaties ook een schijtbak eerste klas en die heb ik dus ook weleens flink achter mij aan meegesleurd terwijl zij met 40kg volledig in de ankers ging. Dit wel nadat ik al wekenlang bezig was met de positieve methode en ik geen steek verder kwam. Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee en heb ik het iets minder positief aangepakt. Na 2x was het over en ze heeft er niets aan overgehouden en de angst was daarna over.

In sommige situaties was dit de beste methode en in andere situaties was een andere aanpak weer beter :ok:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Martijn schreef:
Neeltje schreef: Het dringt nog steeds niet tot je door hoe de geestestoestand is van de dieren die Cesar Millan behandelt.
Allemaal dezelfde geestestoestand?
Wat apart. Dat ben ik nog niet eerder tegengekomen.
Hoe zou dat komen, denk je?
En waar schrijf ik dat ze allemaal dezelfde geestestoestand hebben??
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Belle schreef:maar in het geval van de sint bernard had het toch ook door de eigen baasjes kunnen worden gedaan.
Had gekund maar daar waren die mensen denk ik net wat te zacht voor (zoals zo veel mensen die je in die filmpjes ziet).Ik zag er in elk geen door CM zwaar mishandelde hond in.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Nanna schreef:
Belle schreef:Verder begrijp ik niet dat positief trainen steeds weer afgedaan wordt als 'een beetje negeren'. Positief trainen is veel meer dan dat.
Ik ben de eerste die voor positief trainen van een pup is. Negeren zou ik ook toepassen maar dat is afhankelijk van de situatie. Om aandacht piepen als mij dat niet past wordt genegeerd, aan een tafelpoot knagen niet ;-)
Verder verschilt de aanpak van volwassen probleemhonden van hond tot hond. De één kun je best door een situatie heentrekken waar hij bang voor is, bij de ander moet je dat niet doen. Ik denk dat CM wel ziet bij welke hond je kunt doorpakken en bij welke niet, en daar zit nou precies de adder van dit programma. Iedereen gaat maar trekken aan die hond, en als dat een heel zachtaardig en angstig hondje is kun je precies het tegenovergestelde bereiken.
Dat vind ik ook een gevaarlijke adder onder het gras. Een gemiddelde mens lukt het niet om zo goed in te schatten wat een hond nodig heeft en toch gaat iedereen het proberen. Want het lijkt zo simpel. Laatst was hier een feestje en daar was ook een jongen met de ballen verstand van honden. Begon hij Rhodin te 'tssskk'-en omdat hij blafte toen er nieuwe visite binnen kwam. Dat kan niet bij mijn hond en dat wist die jongen best. Toen hij daar op aan werd gesproken was hij verontwaardigd. Want de Dogwhisperer doet het ook en dat werkt altijd! :piew:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
marian*
Erelid
Contacteer:

-Gaby- schreef:
Nanna schreef:
Belle schreef:Verder begrijp ik niet dat positief trainen steeds weer afgedaan wordt als 'een beetje negeren'. Positief trainen is veel meer dan dat.
Ik ben de eerste die voor positief trainen van een pup is. Negeren zou ik ook toepassen maar dat is afhankelijk van de situatie. Om aandacht piepen als mij dat niet past wordt genegeerd, aan een tafelpoot knagen niet ;-)
Verder verschilt de aanpak van volwassen probleemhonden van hond tot hond. De één kun je best door een situatie heentrekken waar hij bang voor is, bij de ander moet je dat niet doen. Ik denk dat CM wel ziet bij welke hond je kunt doorpakken en bij welke niet, en daar zit nou precies de adder van dit programma. Iedereen gaat maar trekken aan die hond, en als dat een heel zachtaardig en angstig hondje is kun je precies het tegenovergestelde bereiken.
Dat vind ik ook een gevaarlijke adder onder het gras. Een gemiddelde mens lukt het niet om zo goed in te schatten wat een hond nodig heeft en toch gaat iedereen het proberen. Want het lijkt zo simpel. Laatst was hier een feestje en daar was ook een jongen met de ballen verstand van honden. Begon hij Rhodin te 'tssskk'-en omdat hij blafte toen er nieuwe visite binnen kwam. Dat kan niet bij mijn hond en dat wist die jongen best. Toen hij daar op aan werd gesproken was hij verontwaardigd. Want de Dogwhisperer doet het ook en dat werkt altijd! :piew:
Dat is inderdaad een gevaar;ondanks dat altijd vermeld wordt dat je het niet thuis moet na doen (of iets in die geest) gaan mensen en vooral kinderen het natuurlijk wel doen.
Met gevolgen.
Jammer dat die waarschuwing er in het Engels heel duidelijk staat maar in het Nederlands gewoon in kleine letters (dacht ik).
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik vind het leuk dat Gaus naar de show van Millan gaat. :ok:

Millan zou het ook niet misstaan om een kijkje te nemen in het trainingscentrum van Gaus. Ik denk dat de heren best wat informatie uit te wisselen hebben.
-Gaby-
Zeer actief

Tamara. schreef:Bowie was in sommige situaties ook een schijtbak eerste klas en die heb ik dus ook weleens flink achter mij aan meegesleurd terwijl zij met 40kg volledig in de ankers ging. Dit wel nadat ik al wekenlang bezig was met de positieve methode en ik geen steek verder kwam. Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee en heb ik het iets minder positief aangepakt. Na 2x was het over en ze heeft er niets aan overgehouden en de angst was daarna over.

In sommige situaties was dit de beste methode en in andere situaties was een andere aanpak weer beter :ok:
Rhodin is ook een angsthaas, maar soms is het gewoon niet anders en moet hij gewoon. Als hij in de ankers gaat en zich uit zijn halsband probeert te wurmen, zeg ik dat hij op moet houden en dan is het geen gezeur en gaan met die banaan. Hij weet het zelf ook inmiddels. Als hij de hindernis heeft genomen wordt hij wel weer beloont. En ook dat weet hij, en hij gaat er meteen voor zitten en is zo bezig met het lekkers dat hij vergeet dat het net lastig was. De keer daarop als ik hetzelfde moet doen krijgt hij weer een kans om uit zichzelf te gaan en als hij dat niet doet, dan doe ik het. Nu vertrouwt hij mij genoeg om mij overal te volgen, trein, bus, boot, loopplank, dat maakt allemaal niets meer uit.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

marian* schreef:
-Gaby- schreef:
Nanna schreef: Ik ben de eerste die voor positief trainen van een pup is. Negeren zou ik ook toepassen maar dat is afhankelijk van de situatie. Om aandacht piepen als mij dat niet past wordt genegeerd, aan een tafelpoot knagen niet ;-)
Dat is inderdaad een gevaar;ondanks dat altijd vermeld wordt dat je het niet thuis moet na doen (of iets in die geest) gaan mensen en vooral kinderen het natuurlijk wel doen.
Met gevolgen.
Jammer dat die waarschuwing er in het Engels heel duidelijk staat maar in het Nederlands gewoon in kleine letters (dacht ik).
Mijn mond viel er ook van open hoor, dat iemand dat in zijn hoofd haalde. Had me best voor kunnen stellen dat mijn hond schrok en opzij zou happen. Hij mag bij ons ook blaffen als er mensen aankloppen, dus hij werd ook nog gecorrigeerd voor iets waar hij normaal gesproken niet voor gecorrigeerd wordt. Het lijkt zo simpel, ook doordat er altijd bij staat hoeveel tijd er is verstreken, wat o.h.a. niet veel is. Ik zou in zijn programma's graag meer zien wat hij ziet aan hondentaal en waarom hij dan kiest voor die handeling op dat moment.
Afbeelding
Emma
Zeer actief

Belle schreef:Het filmpje van baby girl ken ik niet.
Als de sint bernard dan niet zo'n moeilijke is, waarom dan toch op deze manier? Belle is inderdaad mijn eigen hond, maar in het geval van de sint bernard had het toch ook door de eigen baasjes kunnen worden gedaan.
blijkbaar niet, anders hadden ze de hulp van Cesar niet gevraagd. denk ik.
of ze willen dolgraag op de tv.

maar goed, ik zou zelf ook niet voor elk wissewasje/opvoeddingetje de clicker pakken hoor.
Emma
Zeer actief

EstherK schreef:Ik vind het leuk dat Gaus naar de show van Millan gaat. :ok:

Millan zou het ook niet misstaan om een kijkje te nemen in het trainingscentrum van Gaus. Ik denk dat de heren best wat informatie uit te wisselen hebben.
:ok:
marian*
Erelid
Contacteer:

-Gaby- schreef:Ik zou in zijn programma's graag meer zien wat hij ziet aan hondentaal en waarom hij dan kiest voor die handeling op dat moment.
En dan nog pikken Nederlandse kinderen dat niet op omdat het in het Engels verteld wordt;daar schuilt ook een gevaar.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

marian* schreef:
-Gaby- schreef:Ik zou in zijn programma's graag meer zien wat hij ziet aan hondentaal en waarom hij dan kiest voor die handeling op dat moment.
En dan nog pikken Nederlandse kinderen dat niet op omdat het in het Engels verteld wordt;daar schuilt ook een gevaar.
Dan moeten we 'm nasynchroniseren. Met zo'n Mexicaans accent :smile:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Moos schreef:
marian* schreef:
Dan moeten we 'm nasynchroniseren. Met zo'n Mexicaans accent :smile:
Misschien wil Gaus wel :smile:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

MARC_S schreef:[ En ze wil als we trainen ook niet geaaid worden door vreemden. So what? Dan leer ik ze dat op mijn manier als ik dat nodig vind. En niet alles MOET! Ik vind het totaal belachelijk om te doen alsof een of andere extreem pittige herder doorgedraaid is als hij niet met katten kan :piew: . En waarom moet je nu weer zo nodig kippen bij een jachthond met prooidrift. :denken: Eerlijk gezegd vind ik dat weer veel doorgedraaider. :wink: k.
Ik heb ook wel eens bedenkingen bij dit soort dingen. Ik zou een hond als Orson of welke FB dan ook nooit in zijn ( of andere vreemde ) handen geven, omdat het gewoon niet eerlijk naar de hond is.

Neemt niet weg dat ik zijn manier van corrigeren niet perse hard vind. Integendeel, hij laat i.h.a. juist heel goed zien dat je met een juiste houding en juiste timing kunt voorkomen dat een hond in een opgewonde staat terecht komt en bereikbaar blijft.

Als mensen dat nu eens op zouden pikken, dan zie ik er niet zoveel kwaad in als ze het op hun eigen honden gaan toepassen indien nodig c.q. heilzaam. Ik blijf er namelijk bij dat het toepassen van correcties intuitief beter aansluit bij wat mensen van nature doen bij dreigend ongewenst gedrag.

Niks ten nadele van positief trainen, en vooral positief aanleren van kunstjes, de theorie is feitelijk moeilijk te begrijpen, en nog moeilijker toe te passen. In de praktijk gebeurt er dan niets bij dreigend wan - of ongewenst gedrag, en dat is, zeker in of met een groep los lopende honden, gevaarlijk.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

-Gaby- schreef:[Dat vind ik ook een gevaarlijke adder onder het gras. Een gemiddelde mens lukt het niet om zo goed in te schatten wat een hond nodig heeft en toch gaat iedereen het proberen. Want het lijkt zo simpel.
Dat geldt natuurlijk voor elke trainings - of opvoedmethode, mensen gaan het proberen, en vaak doen ze het verkeerd ... en gelukkig voor hen en de hond komen ze er meestal nog aardig mee weg :mrgreen:

Heb je echt een probleem, dan ga je beter naar de therapeut. Maar gaat het best al aardig, dan kan je van CM veel leren, en beter worden.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

Inge O schreef:
-Gaby- schreef:Laatst was hier een feestje en daar was ook een jongen met de ballen verstand van honden. Begon hij Rhodin te 'tssskk'-en omdat hij blafte toen er nieuwe visite binnen kwam.
ik vrees dat ik dat soort jongen ook eens behoorlijk zou tsssk-en :tongue: . als ik ergens giftig van word is het wel van mensen die zich menen met mijn honden te moeten bemoeien, jongen zou dat hier geen twee keer doen :engel: .
Hihi, hij doet het ook niet nog een keer. Zowel ik als een vriendin van me hebben hem even op zijn plek gezet. :mann: Er is ook weinig waar ik een grotere hekel aan heb dan iemand die zich met mijn honden bemoeid. En Rhodin blijft na deze domme actie ook zo ver bij hem uit de buurt dat hij niets meer te 'tssskk'-en heeft. ;)
Zoie schreef:
-Gaby- schreef:[Dat vind ik ook een gevaarlijke adder onder het gras. Een gemiddelde mens lukt het niet om zo goed in te schatten wat een hond nodig heeft en toch gaat iedereen het proberen. Want het lijkt zo simpel.
Dat geldt natuurlijk voor elke trainings - of opvoedmethode, mensen gaan het proberen, en vaak doen ze het verkeerd ... en gelukkig voor hen en de hond komen ze er meestal nog aardig mee weg :mrgreen:

Heb je echt een probleem, dan ga je beter naar de therapeut. Maar gaat het best al aardig, dan kan je van CM veel leren, en beter worden.
Klopt. Ik vind ook de regel 'no toutch, no talk, no eye-contact' heel erg goed. Plus het feit dat hij vindt dat je een hond moet laten werken en bewegen. En het liefst ook nog toegespitst op de raseigenschappen van de hond. Ook 'calm and submissive', een mooie term om een leek te laten zien wat er precies bedoeld wordt. En ik vind het heerlijk om naar te kijken. :ok: Behalve op die ene keer met een hele angstige coonhound (?) met een prikband om. Dat vond ik echt een nare aflevering. :ugh:
Afbeelding
Neeltje

Martijn schreef:
Neeltje schreef:
Martijn schreef: Allemaal dezelfde geestestoestand?
Wat apart. Dat ben ik nog niet eerder tegengekomen.
Hoe zou dat komen, denk je?
En waar schrijf ik dat ze allemaal dezelfde geestestoestand hebben??
Dat heb ik hierboven gequote. :wink:
Dat is prima dat je het gequote hebt, maar daarmee bewijs je nog niet dat ik geschreven heb dat de geestetoestand van alle honden hetzelfde is. Ik ben toch blij dat ik van Martin Gaus beter geleerd heb hoe een hond te lezen.
Neeltje

Zoie schreef:

Ook met clickeren kun je gigantisch in de fout gaan en iets anders aanleren dan dat jij eigen wil.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Tamara. schreef:Bowie was in sommige situaties ook een schijtbak eerste klas en die heb ik dus ook weleens flink achter mij aan meegesleurd terwijl zij met 40kg volledig in de ankers ging. Dit wel nadat ik al wekenlang bezig was met de positieve methode en ik geen steek verder kwam. Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee en heb ik het iets minder positief aangepakt. Na 2x was het over en ze heeft er niets aan overgehouden en de angst was daarna over.

En ik denk dat dat het dus is :ok: Er is niet maar 1 waarheid :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Martijn schreef:Zo moeilijk is het trouwens niet, hoor. We staan allemaal in onze handjes te klappen als het pupje buiten een plasje doet.
Behalve de mongolen die vinden dat het neusje door de stront moet om je hond iets te leren.
En dan zeggen we ook niet dat het andere alternatief zo moeilijk is.
Alsof dat te vergelijken is met even doorpakken om een hond over een bepaalde 'drempel' te helpen?
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Martijn schreef:Dit was niet over een drempel doorpakken maar een hond met hangen en wurgen een trap opsleuren.
Mijn hond was boven in een vakantiehuisje (open trap) en no way dat ze nog naar beneden wilde. Met 2 man waren we op de trap bezig haar positief naar beneden praten/lokken. Dat werkte niet.
Nou ja, dan is het toch echt jachtlijn om en hoppela naar beneden jij! Uiteraard wel groot feest toen ze beneden was. Als het aan haar had gelegen had ze nu nog bovenaan die trap gezeten, en dat ging me iets te ver.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Martijn schreef:Tja, wat zal ik zeggen. Je doet zoveel wat ik niet begrijp.
Heb jij eigenlijk weleens met je honden getrained, Marion?
Huh? Hoe kom je daar nu weer bij? Antwoord op je vraag, ja met beiden. En beiden waren de goeisten van de klas, en hadden alleen maar tienen. Ik kan ze na 8 jaar niet trainen gewoon nog het hele riedeltje laten doen.
Martijn schreef:Verder zie ik niet wat een hond over de trap in het vakantiehuisje moet leren. Drie dagen later ziet hij die hele trap nooit meer.
Oppakken en beneden weer op de grond. Klaar.
De hond hoefde daar niets te leren. Had alleen lekker boven bij ons op bed geslapen (eigen dekbedden mee) en moest dus weer naar beneden. De nacht erna hebben wij onze matrassen overigens naar beneden gesleept en hebben we daar op de grond geslapen.

En "oppakken en beneden weer op de grond zetten" lukt mij fysiek niet helemaal. Het oppakken gaat nog lukken, maar ik denk dat we daarna gezamelijk de trap af zouden donderen.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Marion. schreef:
Martijn schreef:Dit was niet over een drempel doorpakken maar een hond met hangen en wurgen een trap opsleuren.
Mijn hond was boven in een vakantiehuisje (open trap) en no way dat ze nog naar beneden wilde. Met 2 man waren we op de trap bezig haar positief naar beneden praten/lokken. Dat werkte niet.
Nou ja, dan is het toch echt jachtlijn om en hoppela naar beneden jij! Uiteraard wel groot feest toen ze beneden was. Als het aan haar had gelegen had ze nu nog bovenaan die trap gezeten, en dat ging me iets te ver.
Ik begrijp niks van jou. Je hebt enorm respect voor een hond die weg rent en op zolder gaat liggen als ze een ballon ziet maar als ze boven aan een trap gaat komt de jachtlijn tevoorschijn? Ik zou de jachtlijn dan ook maar eens inzetten bij ballonnen. Of zeg je dit slechts om wat tegengas te geven? Volgens mij onthoud jij je honden nog niet eens een snoepje als ze dat willen. Denk je nu echt dat ik geloof dat jij je hond bonkend van de trap gesleurd hebt? :smile: Kom op zeg. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”