May Linn schreef:BiancaVanRijn schreef:Waar baseer je dat op? De vette vis ben ik met je eens - wat betreft essentiële vetzuren die daar in ruime mate in voor komen - maar waarom is de groentemix belangrijk? Eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam en die vind je ruim voldoende terug in het lichaam van een prooidier. In groente vind je ook eiwitten, maar de verteerbaarheid van plantaardige eiwitten is over het algemeen beduidend lager dan van dierlijke eiwitten. Daarom vraag ik me af waarom de groentemix volgens jou belangrijk is?
Groentemix is belangrijk omdat daar ook bouwstoffen in zitten.
We voeren onze honden in een Rauwmenu vaak voornamelijk bio-industrie dieren, die hebben gewoon weg niet de omega's en andere stoffen die wilde prooidieren wel hebben.
Ook eten wolven en honden in het wild knollen, kiemen, kruiden en inhoud van de maag van dieren.
Honden zijn geen 100% vlees-eters (katten bv wel).
Voer je nou alleen wild aan je hond met maaginhoud, dan zou ik geen groentemix voeren.
Maar in een menu waarbij het meest tamme dieren gevoerd worden wel en zeker bij een jonge hond/pup omdat ze nog op moet groeien.
Mijn vraag is vooral:
Welke bouwstoffen zitten er dan volgens jou in de groentemix, die ze anders niet krijgen?
Een hond en wolf noemen ze ook wel een omnivore carnivoor, maar dat is vooral door de strategie die wolven gebruiken om aan hun eten te komen. Doordat ze zich vooral op grote prooien richten, eten ze niet iedere dag. Daardoor leven ze via een feast-famine model. Op het moment dat ze een prooi te pakken hebben, eten ze zoveel mogelijk hiervan. Als er nog over is als ze vol zitten, dan graven ze een hol om vervolgens hun maaginhoud hierin te legen. Zodat ze weer verder kunnen met eten. Als alles dan op is en ze weer honger krijgen, gaan ze over tot het eten van de botten, het maag-darmstelsel en graven ze hun uitgespuugde porties weer op. Als dat allemaal op is, gaan ze over op het eten van plantaardig voedsel. Ze kunnen het dus wel eten, maar eten het in de natuur alleen als het noodzakelijk is: bij voedsel schaarste: famine.
Een kat vangt meerdere kleine prooien en heeft daardoor niet echt een famine. Die heeft daardoor nooit de behoefte gehad om plantaardig voedsel te eten. Vandaar het verschil tussen de echte carnivoor de kat en de omnivore carnivoor de hond.
Daarom krijgt mijn hond geen groenten in haar dieet, omdat er hier geen sprake is van voedselschaarste en de beste voedingsmiddelen voor haar van dierlijke oorsprong zijn. Dus vraag ik me af welke bouwstoffen er volgens jou wel in planten zitten die niet in de dierlijke producten zitten. Wat betreft de bio-industrie ben ik het met je eens, maar dat zou je ook kunnen opvangen met biologische dierlijke producten (vooral de lever). Dit heeft een hogere voedingswaarde dan plantaardige producten.