Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

BARF menu

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

asja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeauxdog x Rottweiler, Bordeauxdog
Aantal honden: 2

BARF menu

Ongelezen bericht door asja »

Omdat ik niet zo veel reacties krijg op mijn barf menu op barfplaats, ga ik het hier maar eens proberen :tongue:

Ik had eerst een menu gemaakt met behulp van een rekenhulp, maar ik vind het achteraf niet handig. Dus ben ik zelf aan het knutselen geweest.

Het gaat om een bordeauxdog x rottweiler reu van 9 maanden en 40 kilo. De behoefte is denk ik 1000 gram per dag.

Ben benieuwd of ik in de goeie richting zit.. groente doe ik niet in de vorm van een groente mix, maar gewoon af en toe wat sperzie bonen erbij en spruitjes, en ook af en toe wat fruit.. vis heb ik er ook niet bij gezet maar geef ik af en toe als extratje, net zoals rauw ei en yoghurt.

ben benieuwd of ik hiermee een beetje in de goeie richting zit

Maandag

500 gr Kipkarkas
200 gr Paardenspiervlees
200 gr Pens

Dinsdag

500 gr Eendkarkas
300 gr Rundspiervlees
200 gram lamshart

Woensdag
500 gr Kipkarkas
300 gr Paardenspiervlees
200 gr Pens

Donderdag

500 gr Eendkarkas
300 gr Rundspiervlees
100 gr Rundernier

Vrijdag

500 gr Kipkarkas
300 gr Paardenspiervlees
200 gr Kalkoenlever

Zaterdag

500 gr Eendkarkas
300 gr Rundspiervlees
200 gr Lamshart

Zondag

500 gr Kipkarkas
300 gr Paardenspiervlees
200 gr Pens
Laatst gewijzigd door asja op 02 jan 2011 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Re: BARF menu

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik vind het een mooi gevarieerd menu :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind het veel lever en nier.
Dat is bij mij toch hooguit 5% van het menu, daar zit jij overheen.

Verder vind ik het wat eenzijdig, of ga je meer afwisselen?
De verhoudingen zijn volgens mij verder wel goed, enigszins afhankelijk natuurlijk van hoeveel die karkassen bevleesd zijn ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hutsje
Zeer actief

ik zou trouwens wel 1 keer lever vervangen door hart. ze mogen 50 gram per kilo lichaamsgewicht per week hebben, en van nier 10 gram per kilo lichaamsgewicht. Nier kan ook wat minder vind ik.
Laatst gewijzigd door Hutsje op 02 jan 2011 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:ik zou trouwens wel 1 keer lever vervangen door hart. ze mogen 50 gram per kilo lichaamsgewicht per week hebben, en van niet 10 gram per kilo lichaamsgewicht. Nier kan ook wat minder vind ik.
Dat zei ik :tong:

En vis. Ik zou een keer per week vis geven (als ie dat lust uiteraard).

Afbeelding

Hutsje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Hutsje schreef:ik zou trouwens wel 1 keer lever vervangen door hart. ze mogen 50 gram per kilo lichaamsgewicht per week hebben, en van nier 10 gram per kilo lichaamsgewicht. Nier kan ook wat minder vind ik.

tegelijk gepost :lees:
Afbeelding
asja
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Hutsje schreef:ik zou trouwens wel 1 keer lever vervangen door hart. ze mogen 50 gram per kilo lichaamsgewicht per week hebben, en van niet 10 gram per kilo lichaamsgewicht. Nier kan ook wat minder vind ik.

Vis zal ik ook geven, maar staat er niet bij. Paar sardientjes/zalmkoppen in de week.
Afbeelding
asja
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik vind het veel lever en nier.
Dat is bij mij toch hooguit 5% van het menu, daar zit jij overheen.

Verder vind ik het wat eenzijdig, of ga je meer afwisselen?
De verhoudingen zijn volgens mij verder wel goed, enigszins afhankelijk natuurlijk van hoeveel die karkassen bevleesd zijn ;)

Ja ik ga nog wel meer afwisselen als ik en de hond het een beetje gewend zijn.

Ik heb 1x lever verangen door hart en 100 gram minder nier. Klopt het zo? Krijgt ie nu niet teveel hart? :F:
Zat zelf te denken om 1x hart nog te vervangen door pens..
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

asja schreef: Zat zelf te denken om 1x hart nog te vervangen door pens..
Ik zie dat allebei als spiervlees persoonlijk ;)
Op dat gebied doe ik ook min of meer waar ik aan kan komen hoor, en ik geef ook wel kant en klare mixen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Oja, en de nier en lever geef ik gedroogd.
Vers motten ze het niet :19:

Afbeelding

asja
Zeer actief

Marjoleine schreef:Oja, en de nier en lever geef ik gedroogd.
Vers motten ze het niet :19:
Daar heb ik geen last van gelukkig :tongue:

Ik heb 1x hart vervangen door pens. Voor mijn gevoel is het zo goed, nu nog even bekijken hoeveel er in de vriezer past, dan kan ik hopelijk ook wat grotere hoeveelheden bestellen dan voor maar 2 weken.

Ben benieuwd hoe hij het er op gaat doen :mrgreen:
Afbeelding
SimoneA
Zeer actief

Ongelezen bericht door SimoneA »

Omdat ik niet zo veel reacties krijg op mijn barf menu op barfplaats, ga ik het hier maar eens proberen :tongue:

Volgens mij kwamen er toch wel genoeg bruikbare tips op bp???? :denken:

Groetjes Simone
asja
Zeer actief

SimoneA schreef:Omdat ik niet zo veel reacties krijg op mijn barf menu op barfplaats, ga ik het hier maar eens proberen :tongue:

Groetjes Simone
Zitten wel wat bruikbare tips tussen idd, dat hoor je me ook niet zeggen :P
Maar als je gewend bent om reacties te krijgen in het tempo wat hier altijd gebeurt ging het langzaam ;)
Afbeelding
lauraV
Zeer actief

Ongelezen bericht door lauraV »

dacht ook wel dat er mensen waren die gereageerd hadden :denken:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik zou 1 of 2 dagen alleen pens geven. Pens is een volledige maaltijd.
En dan zou ik ook eens in de 2 weken vis geven.
Afbeelding
mum

Ongelezen bericht door mum »

ja die zitten ook niet de hele dag achter hun computer :roll:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Dus het mag hier niet gevraagd worden ofzo? Alleen op barfplaats? Kom op zeg als Asja de vraag hier ook wilt stellen dan doet ze dat.
asja
Zeer actief

Valerie schreef:Dus het mag hier niet gevraagd worden ofzo? Alleen op barfplaats? Kom op zeg als Asja de vraag hier ook wilt stellen dan doet ze dat.

Inderdaad, hoe meer op/aanmerkingen hoe beter toch :19:
Afbeelding
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

SimoneA schreef:Omdat ik niet zo veel reacties krijg op mijn barf menu op barfplaats, ga ik het hier maar eens proberen :tongue:

Groetjes Simone

wat vreemd iedereen wordt altijd goed geholpen daar. :D
En Lizzy heeft toch een uitgebreid antwoord gegeven ,maar misschien zijn er hier ook wel die er verstand van hebben.
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

asja schreef:Ben benieuwd of ik in de goeie richting zit.. groente doe ik niet in de vorm van een groente mix, maar gewoon af en toe wat sperzie bonen erbij en spruitjes, en ook af en toe wat fruit.
Spruitjes moet je niet vaak voeren, het is een koolsoort - en sperziebonen zit niet veel in, alleen vezels. Groene bladgroente is het beste, afgewisseld met wat het seizoen te bieden heeft aan vruchten en andere groenten.

http://barf-natuurlijk.nl/barf/barf_groenten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Dondersteen schreef:,maar misschien zijn er hier ook wel die er verstand van hebben.

:smile: :smile: :smile:
Afbeelding
BiancaVanRijn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door BiancaVanRijn »

De samenstelling van het menu ziet er prima uit en groente hoeft niet persé, dus dat zou ik ook niet opnemen, dus helemaal prima. Ik denk wel dat jouw hond snel wat meer uitdaging kan gebruiken en dan zijn de ingrediënten met bot wat makkelijk voor 'm. Kalkoennekken, konijnkarkassen en geitenribben vind ik dan een logische volgende stap. Uiteraard als jij vindt dat hij (of jij :wink:) er klaar voor bent.

Verder zou ik ook eens proberen wat ie met een hele kip ofzo doet. Prooidieren zijn wat dat betreft het makkelijkste met voeren. Het kan even duren voordat ie dat snapt, maar wie weet is het een natuur talent :lol1:
Afbeelding
asja
Zeer actief

BiancaVanRijn schreef:De samenstelling van het menu ziet er prima uit en groente hoeft niet persé, dus dat zou ik ook niet opnemen, dus helemaal prima. Ik denk wel dat jouw hond snel wat meer uitdaging kan gebruiken en dan zijn de ingrediënten met bot wat makkelijk voor 'm. Kalkoennekken, konijnkarkassen en geitenribben vind ik dan een logische volgende stap. Uiteraard als jij vindt dat hij (of jij :wink:) er klaar voor bent.

Verder zou ik ook eens proberen wat ie met een hele kip ofzo doet. Prooidieren zijn wat dat betreft het makkelijkste met voeren. Het kan even duren voordat ie dat snapt, maar wie weet is het een natuur talent :lol1:
Dat wordt ook zeker de volgende stap ;)

Hij heeft gisteren nog een halve kip gehad, ik heb hem een beetje geholpen door het vast te houden zodat hij het makkelijker los kan trekken.. maar hij mag het vanaf nu helemaal zelf doen :tongue:
Afbeelding
BiancaVanRijn
Vaste gebruiker

asja schreef:
BiancaVanRijn schreef:De samenstelling van het menu ziet er prima uit en groente hoeft niet persé, dus dat zou ik ook niet opnemen, dus helemaal prima. Ik denk wel dat jouw hond snel wat meer uitdaging kan gebruiken en dan zijn de ingrediënten met bot wat makkelijk voor 'm. Kalkoennekken, konijnkarkassen en geitenribben vind ik dan een logische volgende stap. Uiteraard als jij vindt dat hij (of jij :wink:) er klaar voor bent.

Dat wordt ook zeker de volgende stap ;)

Hij heeft gisteren nog een halve kip gehad, ik heb hem een beetje geholpen door het vast te houden zodat hij het makkelijker los kan trekken.. maar hij mag het vanaf nu helemaal zelf doen :tongue:
:E:
Afbeelding
asja
Zeer actief

Boutje schreef:Ik zou proberen meer diersoorten te geven, ook qua spiervlees, nu geef je qua spiervlees alleen paard en rund.
Misschien nog lam/schaap/geit/haas/konijn/hert of zo er bij?
En zoals al gezegd 1 keer per week vette vis, hier is zalm het populairst.
Kip en eend heb je karkas, da's prima als ze goed bevleesd zijn.
Zijn ze dat niet dan kan je vb zien dat de ontlasting van je hond te hard, korrelig, wit wordt, dan wat meer speirvlees/pens geven.

Dit menu is om te beginnen.. en zoals ik in mijn vorige post zei ga ik ook zeker nog uitbreiden ;)
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Je hond is nog jong en moet nog veel bouwstenen hebben om te groeien.
Hierin zijn vette vis en groentemix wel belangrijk, ik zou deze ook in je menu opnemen.
Verder ziet het qua afwisseling goed uit!

Zou de lever en nier ook zo laten, jonge honden hebben deze voedingsstoffen ook hard nodig.
Teveel is het zeker niet.
Als je orgaanpercentages inclusief pens niet over de 20% komt zit je helemaal goed.
BiancaVanRijn
Vaste gebruiker

May Linn schreef:Je hond is nog jong en moet nog veel bouwstenen hebben om te groeien.
Hierin zijn vette vis en groentemix wel belangrijk, ik zou deze ook in je menu opnemen.
Waar baseer je dat op? De vette vis ben ik met je eens - wat betreft essentiële vetzuren die daar in ruime mate in voor komen - maar waarom is de groentemix belangrijk? Eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam en die vind je ruim voldoende terug in het lichaam van een prooidier. In groente vind je ook eiwitten, maar de verteerbaarheid van plantaardige eiwitten is over het algemeen beduidend lager dan van dierlijke eiwitten. Daarom vraag ik me af waarom de groentemix volgens jou belangrijk is?
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

BiancaVanRijn schreef:
May Linn schreef:Je hond is nog jong en moet nog veel bouwstenen hebben om te groeien.
Waar baseer je dat op? De vette vis ben ik met je eens - wat betreft essentiële vetzuren die daar in ruime mate in voor komen - maar waarom is de groentemix belangrijk? Eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam en die vind je ruim voldoende terug in het lichaam van een prooidier. In groente vind je ook eiwitten, maar de verteerbaarheid van plantaardige eiwitten is over het algemeen beduidend lager dan van dierlijke eiwitten. Daarom vraag ik me af waarom de groentemix volgens jou belangrijk is?
Groentemix is belangrijk omdat daar ook bouwstoffen in zitten.
We voeren onze honden in een Rauwmenu vaak voornamelijk bio-industrie dieren, die hebben gewoon weg niet de omega's en andere stoffen die wilde prooidieren wel hebben.
Ook eten wolven en honden in het wild knollen, kiemen, kruiden en inhoud van de maag van dieren.
Honden zijn geen 100% vlees-eters (katten bv wel).
Voer je nou alleen wild aan je hond met maaginhoud, dan zou ik geen groentemix voeren.
Maar in een menu waarbij het meest tamme dieren gevoerd worden wel en zeker bij een jonge hond/pup omdat ze nog op moet groeien.
BiancaVanRijn
Vaste gebruiker

May Linn schreef:
BiancaVanRijn schreef:Waar baseer je dat op? De vette vis ben ik met je eens - wat betreft essentiële vetzuren die daar in ruime mate in voor komen - maar waarom is de groentemix belangrijk? Eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam en die vind je ruim voldoende terug in het lichaam van een prooidier. In groente vind je ook eiwitten, maar de verteerbaarheid van plantaardige eiwitten is over het algemeen beduidend lager dan van dierlijke eiwitten. Daarom vraag ik me af waarom de groentemix volgens jou belangrijk is?
Groentemix is belangrijk omdat daar ook bouwstoffen in zitten.
We voeren onze honden in een Rauwmenu vaak voornamelijk bio-industrie dieren, die hebben gewoon weg niet de omega's en andere stoffen die wilde prooidieren wel hebben.
Ook eten wolven en honden in het wild knollen, kiemen, kruiden en inhoud van de maag van dieren.
Honden zijn geen 100% vlees-eters (katten bv wel).
Voer je nou alleen wild aan je hond met maaginhoud, dan zou ik geen groentemix voeren.
Maar in een menu waarbij het meest tamme dieren gevoerd worden wel en zeker bij een jonge hond/pup omdat ze nog op moet groeien.
Mijn vraag is vooral: Welke bouwstoffen zitten er dan volgens jou in de groentemix, die ze anders niet krijgen?

Een hond en wolf noemen ze ook wel een omnivore carnivoor, maar dat is vooral door de strategie die wolven gebruiken om aan hun eten te komen. Doordat ze zich vooral op grote prooien richten, eten ze niet iedere dag. Daardoor leven ze via een feast-famine model. Op het moment dat ze een prooi te pakken hebben, eten ze zoveel mogelijk hiervan. Als er nog over is als ze vol zitten, dan graven ze een hol om vervolgens hun maaginhoud hierin te legen. Zodat ze weer verder kunnen met eten. Als alles dan op is en ze weer honger krijgen, gaan ze over tot het eten van de botten, het maag-darmstelsel en graven ze hun uitgespuugde porties weer op. Als dat allemaal op is, gaan ze over op het eten van plantaardig voedsel. Ze kunnen het dus wel eten, maar eten het in de natuur alleen als het noodzakelijk is: bij voedsel schaarste: famine.
Een kat vangt meerdere kleine prooien en heeft daardoor niet echt een famine. Die heeft daardoor nooit de behoefte gehad om plantaardig voedsel te eten. Vandaar het verschil tussen de echte carnivoor de kat en de omnivore carnivoor de hond.

Daarom krijgt mijn hond geen groenten in haar dieet, omdat er hier geen sprake is van voedselschaarste en de beste voedingsmiddelen voor haar van dierlijke oorsprong zijn. Dus vraag ik me af welke bouwstoffen er volgens jou wel in planten zitten die niet in de dierlijke producten zitten. Wat betreft de bio-industrie ben ik het met je eens, maar dat zou je ook kunnen opvangen met biologische dierlijke producten (vooral de lever). Dit heeft een hogere voedingswaarde dan plantaardige producten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”