maar in elke rasstandaard staat toch een minimum en/of maximum gewicht, waar je je iets of wat aan moet houden, dus gewicht zegt in mijn ogen wel iets, maar atletische hond vind ik weer iets anders als een "bijzettafel"[/quote]chrico schreef:Ik vind gewicht in verhouding met de hoogte niets zeggen. Ik vind gewicht eigenlijk helemaal niets zeggen. Zet drie doggen naast elkaar en het kan zomaar zijn dat de grootste en zwaarst ogende de lichtste van het stel is.
Maar het min/max gewicht uit de rasstandaard is een leidraad, bij elke hond verschild dat en op show gaan zij niet de weegschaal op en is er naar mijn weten al vrij lang geen onderzoek meer naar gedaan of de gewichten kloppen die daar staan.
Ook zegt dat niets over de verhoudingen want dat was je vraag. Dat het bij sommige rassen klopt is denk ik meer toeval dan feit

Ik heb er hier 2 van zo goed als gelijke grootte, die zouden dus ongeveer hetzelfde moeten wegen als het klopt. Maar de 1 weegt 14 kilo zwaarder dan de ander en beide zijn niet dik maar mooi van postuur