Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gewicht in verhouding met de hoogte

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

gewicht in verhouding met de hoogte

Ongelezen bericht door vania »

hoe ziet voor jou een hond er uit die qua gewicht in verhouding moet zijn met de hoogte?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: gewicht in verhouding met de hoogte

Ongelezen bericht door M@scha »

dat ligt aan het ras :U:

ik vind 38cm bij 15 kilo heel prettig.

bij bijvoorbeeld een markiesje zou dat een vetkees zijn

dit weet ik omdat we een keer een markiesje tegenkwamen die even hoog was als lola (38cm) en maar 9 kilo woog. prachtig hondje, super in verhouding zover ik dat kan bepalen. lola is 15 en goed in verhouding. voor haar lijf. die kan niet eens 8 wegen denk ik
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Bedoel je de uitgroei van pup naar volwassenheid? Dan liever geen zware over- en onderbouw. En dat is dan in hoofdzaak afhankelijk van wat je voert. Volwassen verhouding kan zelfs binnen 1 ras verschillen. Neem bv. de extreem vette showlabradors t.o.v. de rankere werkhonden versie. Daar zit totaal geen verhouding meer in naar mijn mening.
M@scha
Zeer actief

mwillow schreef:Bedoel je de uitgroei van pup naar volwassenheid? Dan liever geen zware over- en onderbouw. En dat is dan in hoofdzaak afhankelijk van wat je voert. Volwassen verhouding kan zelfs binnen 1 ras verschillen. Neem bv. de extreem vette showlabradors t.o.v. de rankere werkhonden versie. Daar zit totaal geen verhouding meer in naar mijn mening.

waar zit geen verhouding in? tussen die 2 types of één van die types?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

dat zegt me niets. het ligt helemaal aan de bouw van een hond. fritz was 69 cm en 32/33 kilo en kiefer 70 cm en 65-68 kg :19: . bij beiden kon je de ribben heel goed voelen.

en ik weet niet hoe hoog lijf is maar ze is een paar turven, en die weegt 27 kilo.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Hutsje schreef:dat zegt me niets. het ligt helemaal aan de bouw van een hond. fritz was 69 cm en 32/33 kilo en kiefer 70 cm en 65-68 kg :19: . bij beiden kon je de ribben heel goed voelen.

en ik weet niet hoe hoog lijf is maar ze is een paar turven, en die weegt 27 kilo.

inderdaad. het soort hond bepaald de verhouding.

zou echt heeeel raar zijn als lijf het gewicht zou hebben in verhouding qua hoogte van fritz. dan zou ze 5 kilo zijn ofzo :N: :engel:
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

massam schreef:
mwillow schreef:Bedoel je de uitgroei van pup naar volwassenheid? Dan liever geen zware over- en onderbouw. En dat is dan in hoofdzaak afhankelijk van wat je voert. Volwassen verhouding kan zelfs binnen 1 ras verschillen. Neem bv. de extreem vette showlabradors t.o.v. de rankere werkhonden versie. Daar zit totaal geen verhouding meer in naar mijn mening.

waar zit geen verhouding in? tussen die 2 types of één van die types?
Ik vind de brede, compacte en de laatste tijd extreem laagbenige showlijnlab niet in verhouding met wat het hoort te zijn. Dit voorbeeld schoot me te binnen, aangezien ik net werd geconfronteerd met een schattige pup uit een dergelijke combi.
vania
Zeer actief

blijkbaar is het normaal bij de DC dat hij even hoog als zwaar is
maar in de rasstandaard staat dat het een atletische, middengrote hond is
Darko is bv 67cm en die weeg ergens tussen de 55-60kg, maar dat is volgens een paar :roll: niet in verhouding, maar wel perfect via de rasstandaard?
deze is bv 62cm en 62kg
Afbeelding

ik vind het moeilijk uitleggen, ik vind bv Kiefer een prachtige hond ook al is hij even zwaar als dat hij groot is, maar een DC die even groot en zwaar is vind ik niet mooi en ook niet echt rastypisch :N:
Afbeelding
vania
Zeer actief

massam schreef:
Hutsje schreef:dat zegt me niets. het ligt helemaal aan de bouw van een hond. fritz was 69 cm en 32/33 kilo en kiefer 70 cm en 65-68 kg :19: . bij beiden kon je de ribben heel goed voelen.

inderdaad. het soort hond bepaald de verhouding.

zou echt heeeel raar zijn als lijf het gewicht zou hebben in verhouding qua hoogte van fritz. dan zou ze 5 kilo zijn ofzo :N: :engel:
maar telt dat dan voor een heel ras??
bv Guapa is 59cm en weegt 35-40kg, zij is maar een "tenger" teefje en meer als die 40kg krijg je der niet aan, ook omdat zij enorm energiek is, maar blijkbaar zijn de meeste DC teven even hoog als dat ze zwaar zijn
mwillow schreef: Ik vind de brede, compacte en de laatste tijd extreem laagbenige showlijnlab niet in verhouding met wat het hoort te zijn. Dit voorbeeld schoot me te binnen, aangezien ik net werd geconfronteerd met een schattige pup uit een dergelijke combi.
ik heb geen idee hoe het met labjes zit, maar zo is het dus bij de DC ook, hoe korter/zwaarder hoe beter, maar daar is het ras niet voor gefokt, hoe kan die zijn werk dan nog doen (waken/verdedigen) zonder er bij neer te vallen omdat hij te zwaar is?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

vania schreef:blijkbaar is het normaal bij de DC dat hij even hoog als zwaar is
Darko is bv 67cm en die weeg ergens tussen de 55-60kg, maar dat is volgens een paar :roll: niet in verhouding, maar wel perfect via de rasstandaard?
deze is bv 62cm en 62kg
Afbeelding

ik vind het moeilijk uitleggen, ik vind bv Kiefer een prachtige hond ook al is hij even zwaar als dat hij groot is, maar een DC die even groot en zwaar is vind ik niet mooi en ook niet echt rastypisch :N:
ik vind dat echt een gedrocht op de foto :roll: . niets atletisch aan :19: . kiefer is voor veel mensen veel te licht (ik weet niet precies hoe zwaar hij is maar ik heb het geschat) en is niet al te zwaar gebouwd, hij is wel heel atletisch en kan super bewegen. je ziet met gemak reuen van 80 kilo, dat gaat echt nergens meer over. een hele bekende dekreu was zelfs 66 cm en 80 kilo :piew: .
volgens de officiele rasstandaard is zelfs kiefer al te zwaar, trouwens:

Schofthoogte:

* Reuen: 63,5 cm tot 68,5 cm.
* Teven: 61 cm tot 66 cm.

Gewicht:

* Reuen: 49,9 kg. tot 59 kg
* Teven: 41 kg. tot 49,9 kg.

als je het dan daarover hebt met fukkers bijvoorbeeld zeggen ze dat de standaard hoognodig aangepast moet worden :oohja:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

wat mij betreft niet het ras maar het type hond.

zoals je weet heb je in de staff ook verschillen. ik ken hondjes van lola's hoogte die enorm fors maar niet vet zijn maar wel 22 kilo wegen. lola zou je kunnen rollen.

jouw teef is dan misschien niet rastypisch ofzo. ze is een ander type hond. net als dat ik erg van vierkante honden hou, even hoog als lang. komt bij sommige rassen meer voor maar dat wil niet zeggen dat heel het ras dat heeft.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

massam schreef:wat mij betreft niet het ras maar het type hond.

zoals je weet heb je in de staff ook verschillen. ik ken hondjes van lola's hoogte die enorm fors maar niet vet zijn maar wel 22 kilo wegen. lola zou je kunnen rollen.

jouw teef is dan misschien niet rastypisch ofzo. ze is een ander type hond. net als dat ik erg van vierkante honden hou, even hoog als lang. komt bij sommige rassen meer voor maar dat wil niet zeggen dat heel het ras dat heeft.
volgens mij moet de dc langer zijn dan hoog. ik hou ook erg van compact en vierkant :ok:
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Onze hond is 37 cm ongeveer en 7.9kg vorige week bij de dierenarts. Maar hij is behoorlijk smal gebouwd, halve windhond-achtig.

In mijn ogen prachtig, maar het is niet altijd wat andere mensen mooi vinden.
M@scha
Zeer actief

Domor schreef:Onze hond is 37 cm ongeveer en 7.9kg vorige week bij de dierenarts. Maar hij is behoorlijk smal gebouwd, halve windhond-achtig.

In mijn ogen prachtig, maar het is niet altijd wat andere mensen mooi vinden.

dat bedoel ik dus. prachtig in jouw ogen en ik geloof je meteen.

jouw hond is ongeveer even hoog als mijn dametje en jouw hond zou er niet uitzien als ze lola's 15 kilo zou hebben :engel:
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Nee, dan zou het een worst op pootjes zijn. Hij heeft de bouw van een rat op hoge poten. (of zoals mijn moeder zegt, mooi van lelijkheid.)

Edit: en dan is hij nu nog op zijn wintergewicht, in de zomer gaat er nog 100 tot 200 gram af.
Laatst gewijzigd door Domor op 06 jan 2011 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Mijn groterts zijn qua gewicht en hoogte dan kompleet uit verhouding :mrgreen: :mrgreen:
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

De whippet hier is rond de 45 cm hoog en weegt 10 kilo schoon aan de haak, dat zou dus voor andere honden van die hoogte zwaar ondervoed zijn. ;)
vania
Zeer actief

Hutsje schreef:
massam schreef:wat mij betreft niet het ras maar het type hond.

volgens mij moet de dc langer zijn dan hoog. ik hou ook erg van compact en vierkant :ok:

een Dc moet inderdaad langer zijn dan hoog
Guapa is verder wel rastypisch alleen is zij niet "breed" maar een fijne teef gebleven

in de rasstandaard staat dit;

Height at the withers : Males : 60 to 65 cm.
Females: 56 to 61 cm.

For very typical specimens, a tolerance of 1 cm. over or under these limits is accepted.

Weight:

Minimum: Males: 50 kg.
Females: 40 kg.

dus Darko zou te groot zijn, Guapa valt er netjes tussen, maar over het gewicht staat er niet echt iets, want er staat nergens wat de max is, als een DC even hoog als zwaar zou moeten zijn, hadden ze er volgens mij qua gewicht bij een reu min. 60kg en bij een teef min 56kg van moeten maken, dan had dat op kunnen gaan
Afbeelding
vania
Zeer actief

kitty2 schreef:Mijn groterts zijn qua gewicht en hoogte dan kompleet uit verhouding :mrgreen: :mrgreen:

:mrgreen:
ik denk dat het zowel van ras als individu afhangt hoe de verhoudingen (moeten) zijn
een rottweiler heeft zo goed als de zelfde "maten" in zijn rasstandaard staan als de DC en toch zie ik daar niet zo een "mislukte" rotties op het eerste zicht tussen zitten, terwijl als je googled p DC je niets anders als vierkante "blokken" ziet die niet kunnen het geen ze zouden moeten kunnen
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

deze is bv 62cm en 62kg
Afbeelding

Wat een gruwelijk lelijke hond. Voorkant :N: Oren :N: achterpoten :kotz:

Ben helemaal neit bekend met dit ras, maar heb er genoeg gezien maar vind dit echt een lillig ding hoor, en als dit de "rasstandaard" is, is deze zeker voor blinden :roll:

Voor de rest hangt het denk ik toch echt wel af van de hond zelf ongeacht ras/type hond. Als ik alleen al naar die 3 van ons nu kijk zijn ze alle 3 echt gruwelijk verschillend.

Als ik bijv kijk naar de honden van mijn ouders was de 1 gewoon mooi atletisch gebouwd terwijl de ander (pup) op volwassen leeftijd gewoon gruwelijk mooi gespierd was en beide nagenoeg net zo hoog waren maar die gespierde toch echt een stuk zwaarder was :19:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
vania
Zeer actief

smoekie schreef:
deze is bv 62cm en 62kg
Afbeelding

Wat een gruwelijk lelijke hond. Voorkant :N: Oren :N: achterpoten :kotz:

Ben helemaal neit bekend met dit ras, maar heb er genoeg gezien maar vind dit echt een lillig ding hoor, en als dit de "rasstandaard" is, is deze zeker voor blinden :roll:

Voor de rest hangt het denk ik toch echt wel af van de hond zelf ongeacht ras/type hond. Als ik alleen al naar die 3 van ons nu kijk zijn ze alle 3 echt gruwelijk verschillend.

Als ik bijv kijk naar de honden van mijn ouders was de 1 gewoon mooi atletisch gebouwd terwijl de ander (pup) op volwassen leeftijd gewoon gruwelijk mooi gespierd was en beide nagenoeg net zo hoog waren maar die gespierde toch echt een stuk zwaarder was :19:

maar dan waren jullie honden waarschijnlijk in proportie, net zoals Kiefer dat in mijn ogen is, terwijl hij toch ook bijna zo zwaar is als hoog
het zal ook van de bouw/zwaarte van het skelet/spieren en zo afhangen, maar niet elke DC (of hond in het algemeen) zit hetzelfde in elkaar
ik vind Darko bv goed, terwijl hij "maar" 55-60kg weegt en geen 65 zoals het blijkbaar zou moeten, dan had ik een EB moeten nemen, die zijn over het algemeen even zwaar als hoog (of zelfs nog zwaarder als hoog)
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

vania schreef:maar dan waren jullie honden waarschijnlijk in proportie, net zoals Kiefer dat in mijn ogen is, terwijl hij toch ook bijna zo zwaar is als hoog
het zal ook van de bouw/zwaarte van het skelet/spieren en zo afhangen, maar niet elke DC (of hond in het algemeen) zit hetzelfde in elkaar
ik vind Darko bv goed, terwijl hij "maar" 55-60kg weegt en geen 65 zoals het blijkbaar zou moeten, dan had ik een EB moeten nemen, die zijn over het algemeen even zwaar als hoog (of zelfs nog zwaarder als hoog)

Denk het wel. Kan me khimby in ieder geval niet voorstellen met het gewicht/spieren die haar pup had toen deze volwassen was. Zij was gewoon mooi zoals ze was (rank/slank/atletisch zoals een echte pb naar mijn mening hoort te zijn) en haar pup was gewoon 1 bonk spieren terwijl daar nooit "echt" iets mee gedaan is :19: Was destijds geen "mooiere gespierde" hond dan menig getrainde hond maar qua bouw niet de hond die ik graag zou willen. Ondanks dat hij gruwelijk lief was voor alles en iedereen en je hem zo in het circus had kunnen plaatsen ook nog (voor zijn kunstjes) :smile:

Dus vandaar dat ik zelf het idee heb dat het gewoon per hond ongeacht ras/type hond dusdanig kan verschillen dat er wel een mooi "standaard plaatje" aan kan worden gehangen en dat je daar als eigenaar naar streeft, maar als dat de "bouw" van je hond niet is heb je gewoon als je pech hebt een lillike hond. En als jij jouw hond mooi vind terwijl hij "maar"55-60 weegt moet je vooral niet gaan proberen dat gewicht omhoog te krijgen. Mooi is mooi.

:ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
vania
Zeer actief

smoekie schreef: Dus vandaar dat ik zelf het idee heb dat het gewoon per hond ongeacht ras/type hond dusdanig kan verschillen dat er wel een mooi "standaard plaatje" aan kan worden gehangen en dat je daar als eigenaar naar streeft, maar als dat de "bouw" van je hond niet is heb je gewoon als je pech hebt een lillike hond. En als jij jouw hond mooi vind terwijl hij "maar"55-60 weegt moet je vooral niet gaan proberen dat gewicht omhoog te krijgen. Mooi is mooi.

ik was daar net aan het denken, als ik Guapa even zwaar zou maken als dat ze hoog is (59cm) dan heb ik een "bijzettafel" ipv een DC :N: :N: :N:
Shadow (stafford) weegt om en bij de 30kg en is 48cm en toch is hij niet "dik" gespierd dat wel, zelfs voor een ouwe opa :pffff:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ik weet het niet.. ik lees zwaarde dh's wel eens.. maar volgens mij is Finn iets van 62 cm en weegt iets van 38 kilo en Bluf is wat kleiner maar gemeten 60 cm en ideaal is denk 32 kilo voor haar en ik schat haar op 34 kilo nu.
smoekie
Zeer actief

vania schreef:
smoekie schreef: Dus vandaar dat ik zelf het idee heb dat het gewoon per hond ongeacht ras/type hond dusdanig kan verschillen dat er wel een mooi "standaard plaatje" aan kan worden gehangen en dat je daar als eigenaar naar streeft, maar als dat de "bouw" van je hond niet is heb je gewoon als je pech hebt een lillike hond. En als jij jouw hond mooi vind terwijl hij "maar"55-60 weegt moet je vooral niet gaan proberen dat gewicht omhoog te krijgen. Mooi is mooi.

ik was daar net aan het denken, als ik Guapa even zwaar zou maken als dat ze hoog is (59cm) dan heb ik een "bijzettafel" ipv een DC :N: :N: :N:
Shadow (stafford) weegt om en bij de 30kg en is 48cm en toch is hij niet "dik" gespierd dat wel, zelfs voor een ouwe opa :pffff:
Dat dus, en wie wil er nu een wandelende bijzettafel :smile:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Als ik kijk naar Gil dan is hij 70 CM hoog, is echt het maximum, en geschat eindgewicht zal rond de 70 kilo izjn ( ongeveer)
wil niet zeggen dat hij niet atletisch is, want dat is hij wel.
de Cane Corso wordt ook zo omschreven, "middelgrote, atletische hond"
er is ook een discussie gaande hoor, hoe dat zit en of de rasstandaard misschien aangepast moet worden, persoonlijk hoop ik dat ze dat niet gaan doen :wink:
opvallend vind ik dat ik hem eigenlijk niet hoeft te wegen, de omvang van zijn nek in cm zijn eigenlijk altijd de aantal kilo`s geweest :wink:
omvang is nu 64,5 cm, dus het aantal kilo`s is dus ook zo.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik zie een hond liever iets langer dat dat hij of zij hoog is. Niet veel maar een klein beetje. Hoogte/gewicht verhouding is echt hondafhankelijk en misschien ook wel rasafhankelijk. Ik heb hier 1 stafford van 41 cm en 15,5 kg, 1 stafford van 44 cm en 17,5 kg, 1 dogo van 58 cm (ik weet het, een hele kleine versie) en krap 28 kg zwaar en een patter van ik schat 30/35 cm en 6/7 kg zwaar. Zouden ze allemaal net zo zwaar als hoog zijn, dan kan ik ze stuk voor stuk rollen.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Mijn honden zijn 67 cm, 64 cm 71,5 cm , 71 cm, 39,5 cm en 43 cm, zou wat zijn als ze dat ook in kilos wogen :N:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
M@scha
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Als ik kijk naar Gil dan is hij 70 CM hoog, is echt het maximum, en geschat eindgewicht zal rond de 70 kilo izjn ( ongeveer)
wil niet zeggen dat hij niet atletisch is, want dat is hij wel.
de Cane Corso wordt ook zo omschreven, "middelgrote, atletische hond"
er is ook een discussie gaande hoor, hoe dat zit en of de rasstandaard misschien aangepast moet worden, persoonlijk hoop ik dat ze dat niet gaan doen :wink:
opvallend vind ik dat ik hem eigenlijk niet hoeft te wegen, de omvang van zijn nek in cm zijn eigenlijk altijd de aantal kilo`s geweest :wink:
omvang is nu 64,5 cm, dus het aantal kilo`s is dus ook zo.

he da's leuk! bij mijn honden is de nekomvang de hoogte :mrgreen:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gol is ongeveer 26 kilo en tussen de 45/ 50 cm hoog. Ze is wat klein in vergelijking met de rasstandaard. Mensen denken ook vaak dat het een pup is ondanks dat ze al 4 is :mrgreen: Ik vind haar prima!
Qua type hond hou ik vaak van de wat meer atletische types dan van de vierkante. Ik kan enorm genieten van het uiterlijk van de meeste stafford-achtigen, die vind ik zo mooi gebouwd. Alleen heb ik weer wat minder met het karakter van de meesten, de leukste karaktertjes ben ik onder de Engelse staffies tegengekomen. En die blote buikkiesss :I:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”