Ik ga dit topic nog eens uppen.
Wij zijn nu aan het kijken naar de border collie. Wij vinden dit allebei heel mooie honden maar ik weet niet goed hoe ze qua karakter zijn. Ik ken een border en dat is een hele lieve brave hond die overal mee naartoe gaat en alles best vind. Als ik borders zie dan lopen die bijna allemaal los en zijn niet zo sociaal naar mensen, houden liever de baas in de gaten. Nu zoek ik dat wel in een hond, baasgericht en graag voor je willen werken. Ik ben ook niet te beroerd om actieve dingen te doen en te wandelen, dat doe ik nu al maar dan met Diesel die werkelijk alles boeiender vind dan mij. Ik doe mijn best met hem maar ik ga me er bij moeten neerleggen dat hij nu eenmaal liever snuffelt dan te apporteren. Als hij ooit goed los kan lopen en bij me in de buurt blijft ben ik al blij, hij moet niet persé de hele tijd aan mij hangen zolang hij maar niet wegloopt en luistert als ik hem roep.
Toch zou ik dit in een tweede hond wat minder willen. Een hond die meer op mij let en buiten ook graag bij me is. Dat ik een balletje kan gooien en dat dat balletje ook teruggebracht word met plezier.
ik zal hier mijn vereisten nog eens zetten:
een teefje
middelmatig groot
vachttype maakt niet uit, maar geen ruwhaar of krulhaar
vriendelijk naar mensen maar mag gereserveerd zijn naar vreemden
in huis rustig maar buiten mag het een actievere hond zijn
mag een beetje waaks zijn
liefst vriendelijk naar andere honden
baasgericht
geen overdreven jachtpassie
Denken jullie dat een border collie hierin zou passen, mits het natuurlijk geen op en top actieve teef uit werklijnen is?
Wat zijn jullie persoonlijke ervaringen met de border en hebben ze echt massas beweging nodig? Er word hier elke dag minstens een uur gewandeld met een paar fietstochten in de week. Ik wil graag actieve wandelingen maken, er kan hier wel gezwommen worden en ik gooi graag ballen en stokken maar Diesel kijkt er niet naar dus de wandelingen zijn nu niet bijster geestelijk actief.
Er zijn hier geen andere huisdieren, ik heb een tuinterras van 50m2 en een redelijk ruim huis. Diesel zit weinig alleen, mijn vriend werkt vaak nachten en weekends en ik studeer nog en ben bijna altijd thuis in de namiddag, maandag en woensdag ben ik maar een uur of twee drie van huis. Veel vakanties ook, nu ben ik bijvoorbeeld nog 2 weken thuis, daarna heb ik twee weken examens en ben ik dus ook grotendeels thuis, daarna nog een week vakantie. In de zomer ben ik thuis van half juni tot eind september. Studentenleven he