Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel doe je met je hond? Wat is de balans?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Re: Hoeveel doe je met je hond? Wat is de balans?

Ongelezen bericht door Marion. »

Nanna schreef:
Marion. schreef:Ik snap het ook niet helemaal. Weer een nieuwe zienswijze die ge-evangeliet moet worden ofzo :denken:
Denk meer een zienswijze van mensen die hun hond veel alleen laten omdat ze moeten werken, cursussen, weet ik wat. :mrgreen:
Die godganse dag dat zo'n beest dom voor uit zit te kijken moet hij dan opeens benutten om "bij te komen" van het bezoekje aan tante To, gisteren.
Zoiets. Zodat je hem weer met een gerust hart 8 uur in zijn eentje kunt laten verkommeren, want "hij is zo moe" :piew:
Ik heb vanavond ook besloten dat ze moe zijn, want ik heb geen zin om er weer uit te gaan. De haard is veul warmer dan buiten. "Nee hoor, ze moeten echt even bijkomen van het geknal gisteren en vandaag" :pffff: :cheer:
Gijsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): chihuahua-shih tzu kruising en een jack russell

Ongelezen bericht door Gijsje »

Marion. schreef:
Nanna schreef:
Gijsje schreef: Ik vraag me gewoon af hoeveel mensen met hun hond doen en hoeveel rust je je hond daarnaast geeft.
Activiteiten: overdag veel wandelen in het bos en op de hei, afhankelijk van het weer.
Rust: 's nachts slapen ze. :19:
Net als ik, eigenlijk ;-)
Ik snap het ook niet helemaal. Weer een nieuwe zienswijze die ge-evangeliet moet worden ofzo :denken:
Nee, geen nieuwe zienswijze. Die zienswijze bestaat al veel langer. Volgens mij zitten er op dit forum heel actieve hondenbazen en ik vroeg me gewoon af, wat doe je met je honden en hoeveel rust geef je daarnaast?
Het is een discussieforum dus ik dacht, dan kunnen we het daar eens over hebben, maar dat komt niet echt van de grond.
Blijkbaar ben ik gewoon apart of overdreven in hoe ik met mijn honden omga. Of heb ik een stelletje slome duikelaars van honden. En prima als iemand dat denkt.
Maar ik dacht gewoon; leuk, misschien wat stof tot nadenken, hoe doen anderen dat?
Niets meer en niets minder.

Beetje jammer om het vervolgens op de man te spelen... :19:
'Liebe ist für alle da'
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik let er dus wel op.

Een wandeling waar een hond lekker kan spelen, snuffelen en rennen is volgens mij een voorwaarde voor een hond om lekker in zijn vel te blijven, hier zullen ze dan ook niet "overpikkeld" van worden.
Maar met een hond meenemen naar de hondenschool, stad, winkelcentrum, bezoek etc levert denk ik wel behoorlijk wat prikkels op.
En sommige honden worden dan druk als ze geen tijd krijgen om deze prikkels te verwerken, misschien dat sommige baasjes om zo'n moment denken "mijn hond is druk dus ik moet meer met hem ondernemen" en dan kom je in zit je in de verkeerde spiraal.
Ik denk dus ook dat voor veel drukke honden kan helpen om juist gedoseerder prikkels aan te bieden, ivp steeds meer verzinnen....
En dan bedoel ik niet de dagelijkse wandelingen :wink:
Afbeelding
Marion.

Gijsje schreef:Maar ik dacht gewoon; leuk, misschien wat stof tot nadenken, hoe doen anderen dat?
Niets meer en niets minder.

Beetje jammer om het vervolgens op de man te spelen... :19:
Ik denk er gewoon niet over na. Als wij er 17 km op hebben zitten en Saar wil de auto niet in omdat ze lijkt te zeggen "zo, en wanneer gaan we nu wandelen?", dan denk ik kiss my assssssss. Auto in!
Gehoorzaamheid heb ik met beide honden gedaan, met Saar al na de eerste cursus gestopt omdat die het een verplichting vond. Miep vond het wel prachtig, die volledige aandacht van mij, maar na 2 cursussen vond ik het wel welletjes om iedere zondagochtend op te moeten draven.
Ik maan ze tot rust vooral omdat IK dat wil eigenlijk. En we doen dingen met ze die WIJ leuk vinden. Hebben ze zich maar aan aan te passen.

Ik geloof niet dat ik het bij jou op de man heb gespeeld :denken:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

dogo4ever schreef:Ik vind ook dat het per hond verschilt en ook weer per seizoen van het jaar. Onze Babs is een actief dingetje. Doet allerlei sporten met veel plezier. Maar nu met die kou? Doet ze niets maar dan ook niets. Ze wil op de bank op een kussentje en een dekentje zou ook niet fout zijn. Zodra het weer wat warmer wordt, wordt ze actiever en wil ze ook meer. Haar broer Joe daar tegenover maakt het geen donder uit. Die is het liefst lui het hele jaar door. En bij intensieve training of bezigheid, heeft hij toch een dag of wat langer nodig om te herstellen.

idem hier.

lola heeft het gewoon regelmatig nodig even haar gif kwijt te kunnen, maar in de winter is dat niet zo nodig op heel soms na.

sam zou het liefst zijn dagen slijten voor de kachel, ook in de zomer en wandelen? da's voor idioten.. hij zou het liefst even naar buiten lopen, zijn behoefte doen en er weer neerknallen.. :cool2:
Afbeelding
Gijsje
Zeer actief

Marion. schreef:
Nanna schreef:
Marion. schreef:Ik snap het ook niet helemaal. Weer een nieuwe zienswijze die ge-evangeliet moet worden ofzo :denken:
Denk meer een zienswijze van mensen die hun hond veel alleen laten omdat ze moeten werken, cursussen, weet ik wat. :mrgreen:
Die godganse dag dat zo'n beest dom voor uit zit te kijken moet hij dan opeens benutten om "bij te komen" van het bezoekje aan tante To, gisteren.
Zoiets. Zodat je hem weer met een gerust hart 8 uur in zijn eentje kunt laten verkommeren, want "hij is zo moe" :piew:
Ik heb vanavond ook besloten dat ze moe zijn, want ik heb geen zin om er weer uit te gaan. De haard is veul warmer dan buiten. "Nee hoor, ze moeten echt even bijkomen van het geknal gisteren en vandaag" :pffff: :cheer:
Met op de man spelen bedoelde ik het stuk van Nanna en van jou maar ik heb denk ik jouw stuk verkeerd begrepen?! Ik dacht dat jij het naar mij bedoelde. Excuus! :oeps:

Ik ben gewoon bewust bezig zoals Mariaa dat ook schrijft, maar dat maakt me nog niet overdreven toch? Zoals andere mensen schreven.
En natuurlijk doen we met onze honden wat wij willen, maar ik hou daarnaast gewoon rekening met ze.
'Liebe ist für alle da'
Marion.

Gijsje schreef:En natuurlijk doen we met onze honden wat wij willen, maar ik hou daarnaast gewoon rekening met ze.
En je denkt dat wij dat niet doen? Rekening houden met de honden? Allemachtig, ons hele leven staat in het teken van de honden ongeveer :N:
Gijsje
Zeer actief

Marion. schreef:
Gijsje schreef:En natuurlijk doen we met onze honden wat wij willen, maar ik hou daarnaast gewoon rekening met ze.
En je denkt dat wij dat niet doen? Rekening houden met de honden? Allemachtig, ons hele leven staat in het teken van de honden ongeveer :N:
Oh jullie zullen ongetwijfeld rekening met ze houden! Dat geloof ik ook wel.
Wat ik me afvraag, zouden mensen het desbetreffende artikel ook gelezen hebben?
Ik ben juist wel benieuwd naar wat men daarvan vindt!
'Liebe ist für alle da'
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Gijsje schreef:Daarnaast is het niet zo dat ik dit allemaal verzin ofzo, er zijn mensen die daar onderzoek naar gedaan hebben en er trainingen in geven. (Bv. Sheila Harper, Turid Rugaas).
Ik ben erg van Rugaas en zelfs Harper vind ik interessant. De laatste gaf vorig jaar een aantal seminars hier. Maar ik ben het met jouw zienswijze omtrent 'overprikkeling' en ontstressen niet eens. Een hond die gedwongen in een dagelijks ritme geduwd wordt, zoals dagelijks naar een hondencreche, daarna nog eens trainen, op visite bij tante Sjaan etc.etc. heeft misschien minder ontstressors ter beschikking, waardoor de kans op overprikkeling groter is. Of dat kan komen door oververmoeidheid of dat de hond in kwestie die indrukken gewoonweg niet weet te verwerken, is dan even niet van belang. Een hond die dagelijks tussen jengelende en irriterende kinderen leeft en waarmee totaal niets gedaan wordt, is overprikkeld en instabiel genoeg om uit te groeien tot gedrag wat je dan niet wenst te zien. Maar er zijn ook honden die zich daar prima een weg in kunnen vinden en weinig overprikkeling en stress laten zien. Een overtrainde hond hoeft in een thuissituatie totaal niet overprikkeld te zijn, doordat daar rust en regelmaat heerst en op een trainingsveld geheel ander gedrag laten zien.

Als ik mijn eigen honden als voorbeeld neem, dan gaan ze geregeld naar familie in een andere stad, waar een paar uur behoorlijk relaxed vertoefd wordt en weer met de auto terug naar huis. Na thuiskomst doe ik ze geen groter plezier om meteen met ze naar hun uitlaatgebied te lopen. Dat is op dat moment misschien hun ontstressor, het levert allerminst overprikkeling op. Idem na bezoek van een dierenarts. Ze hebben geen volle dag nodig om 'bij te komen' van die stress. Mijn jongste is als de dood bij een DA.

Mijn oudste hond is opgeleid tot therapiehond en het eerste wat je leert na bezoeken, is je hond die uitlaatklep te gunnen in 'iets' wat voor hem als ontstressor werkt. Puur om zijn kop leeg te maken, is dat dan een flinke wandeling de natuur in. Doe ik dat niet, dan heb ik geheid een overprikkelde hond, want wat hij tijdens de bezoeken 'moet' doen, vereist veel geestelijke inspanning en concentratie. De jongste loopt zo af en toe ook mee in de kind-/hondprojecten en ook bij hem merk ik dat hij dat nodig heeft om z'n kop leeg te maken. De manier van balans tussen overprikkeling tot ontspanning en algehele stabiliteit is afhankelijk van ten eerste het karakter van de hond zelf en ten tweede welke eisen je als baas stelt en hoe je daar zelf in weet te anticiperen. Het is niet zo zwart/wit zoals jij nu schetst op basis van het voorbeeld van het artikel van Harper. Mijn honden 'moeten' niets en worden nergens toe gedwongen. Sterker nog, door te anticiperen op wat mijn honden me laten zien, hoefde de luie donder niet 'verplicht' naar cursus. Beetje gezond nadenken en je hond kunnen lezen, dan bereik je al heel wat in de balans van stabiliteit. Hier heerst 'rust en regelmaat' en een gezonde dagelijkse portie beweging en ze kunnen prima met buitensporige situaties omgaan.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Gijsje schreef:Op deze website staat bij Artikelen en video's het artikel dat ik bedoel:
http://www.dogcity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel heet: Artikel uit Hondenleven oktober 2010 (SHeila Harper): Stress: Als het glas te vol raakt
Ik kan het nou eenmaal niet zo mooi uitleggen en daarin staat precies beschreven wat ik bedoel.
Ik heb het artikel gelezen, maar het komt mij tochwel ietwat belerend over. Ja, mijn honden doen veel, maar ik heb totaal niet de indruk dat ze hier onder lijden of hier gestresst van worden. Sterker nog, ze zijn veel gewend en ondervinden hier, door die gewenning, in mijn ogen veel min stress aan dan honden voor wie een dergelijke actie vrij onbekend is. Ik heb dan ook een ras gekozen dat weliswaar niet overloopt van activiteit, maar wat wel stabiel kan worden. En dat verschil merk ik zeker. Ik zie echter helemaal niets in haar verhaal terug over rasverschillen of gewenning.

En ze geeft als voorbeeld haar eigen hond Sam, een hond die volgens haar 56 km per dag maakte...Tsja. Trok ze m in de auto achter zich aan, ofzo? Ik geloof er helemaal niets van. :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Anne&Taar schreef: En ze geeft als voorbeeld haar eigen hond Sam, een hond die volgens haar 56 km per dag maakte...Tsja. Trok ze m in de auto achter zich aan, ofzo? Ik geloof er helemaal niets van. :mrgreen:
Loopband :F:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

Gijsje schreef:[En natuurlijk doen we met onze honden wat wij willen, maar ik hou daarnaast gewoon rekening met ze.
Dit komt op mij ook niet echt aardig over. Het feit dat ik niet met Sheila Harper of Turid Rugaas wegloop (en jaaa, ik ken m, heb alles gelezen maar ben t desondanks niet altijd met m eens! :wink: ) wil niet zeggen dat ik niet over bepaalde zaken nagedacht heb. Ik kom echter tot andere conclusies. Kan toch, zonder dat ik daardoor in jou ogen meteen minder rekening met mijn honden houd? :wink:
Anne&Taar
Zeer actief

Moos schreef:
Anne&Taar schreef: En ze geeft als voorbeeld haar eigen hond Sam, een hond die volgens haar 56 km per dag maakte...Tsja. Trok ze m in de auto achter zich aan, ofzo? Ik geloof er helemaal niets van. :mrgreen:
Loopband :F:
O ja, stom van me. :mrgreen: En dan, zoals ze t noemt, zelf met een breiwekje en een boek achter de TV. Ontspannen. :mrgreen:
Gijsje
Zeer actief

Anne&Taar schreef:
Gijsje schreef:[En natuurlijk doen we met onze honden wat wij willen, maar ik hou daarnaast gewoon rekening met ze.
Dit komt op mij ook niet echt aardig over. Het feit dat ik niet met Sheila Harper of Turid Rugaas wegloop (en jaaa, ik ken m, heb alles gelezen maar ben t desondanks niet altijd met m eens! :wink: ) wil niet zeggen dat ik niet over bepaalde zaken nagedacht heb. Ik kom echter tot andere conclusies. Kan toch, zonder dat ik daardoor in jou ogen meteen minder rekening met mijn honden houd? :wink:
Ik zeg ook niet dat andere mensen geen rekening met hun honden houden. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Als je vaak met je hond naar het bos gaat, hou je rekening met hem, maar als je dat bewust anders doet ook.
Wat ik dan wel weer apart vind, is dat ik volgens anderen overdreven ben, dat mag blijkbaar wel gezegd, maar als ik het omdraai ben ik negatief naar anderen.
Dat is mijn bedoeling niet. Ik wil niemand afzeiken, maar blijkbaar is het wel okee om te zeggen dat ik overdrijf of weinig kan hebben en dat begrijp ik dan niet goed.
'Liebe ist für alle da'
Anne&Taar
Zeer actief

Gijsje schreef:
Anne&Taar schreef:
Ik zeg ook niet dat andere mensen geen rekening met hun honden houden. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Als je vaak met je hond naar het bos gaat, hou je rekening met hem, maar als je dat bewust anders doet ook.
Wat ik dan wel weer apart vind, is dat ik volgens anderen overdreven ben, dat mag blijkbaar wel gezegd, maar als ik het omdraai ben ik negatief naar anderen.
Dat is mijn bedoeling niet. Ik wil niemand afzeiken, maar blijkbaar is het wel okee om te zeggen dat ik overdrijf of weinig kan hebben en dat begrijp ik dan niet goed.
Ik zeg helemaal niets over jou. Je honden zullen het heel prima hebben, daar twijfel ik niet aan. :wink: Maar door je eigen steling krijgen mensen wel een beetje het gevoel dat jij zelf hun manier van omgaan met hun honden bekritiseert. En dat mag wat mij betreft ook, hoor. Er zijn zat mensen die kritiek hebben op de manier waar ik met honden omga. :mrgreen: Maar dan mag ik daar toch wel op reageren?
Maar om terug te komen op dat stukje van Sheila: Vind jij dan wel dat de 'grote waslijst' welke als voorbeeld op de 1e pagina van et artikel wordt vermeld, teveel activiteit bevat? Ik zie dat namelijk echt niet...Ik zie echt niets dat mijn honden niet zouden kunnen hebben als ze zoiets deze week aangboden zouden krijgen. :19:
Gijsje
Zeer actief

[quote="Anne&Taar]Ik zeg helemaal niets over jou. Je honden zullen het heel prima hebben, daar twijfel ik niet aan. :wink: Maar door je eigen steling krijgen mensen wel een beetje het gevoel dat jij zelf hun manier van omgaan met hun honden bekritiseert. En dat mag wat mij betreft ook, hoor. Er zijn zat mensen die kritiek hebben op de manier waar ik met honden omga. :mrgreen: Maar dan mag ik daar toch wel op reageren?
Maar om terug te komen op dat stukje van Sheila: Vind jij dan wel dat de 'grote waslijst' welke als voorbeeld op de 1e pagina van et artikel wordt vermeld, teveel activiteit bevat? Ik zie dat namelijk echt niet...Ik zie echt niets dat mijn honden niet zouden kunnen hebben als ze zoiets deze week aangboden zouden krijgen. :19:[/quote]
Nee ik doelde ook niet op jou maar op eerdere reacties in het topic.
Het is niet mijn bedoeling om mensen af te zeiken, maar eerder om te kijken van hoe bewust ga je daar mee om? En tuurlijk mag iedereen daar op reageren, daar is het een discussieforum voor. Maar ik bedoel het algemeen en niet om mensen zelf te bekritiseren.

Ik zou zo'n schema als in het artikel nooit aanhouden voor hier.
Dat vind ik een te druk schema. Als het zo uitkomt, dan is het zo, maar dan zorgen we ervoor dat we dan na de drukte weer een rustig schema hebben.
We waren hier altijd van overal heen gaan, elke dag naar het bos, enz enz. Toen kwamen we op cursus en zijn we er anders naar gaan kijken.
Dat toe gaan passen. En we hebben een heel ontspannen hond. Gijs is de herplaatser en een Jack Russell is een actief ras. Ik vond Jack Russells maar ADHD honden, maar zo is Gijs dus niet. Dus ergens zal het dus wel iets goeds doen. En nou wil ik niet zeggen dat Gijs bij een andere baas die anders met hem omgaat, diepongelukkig was geworden.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Het is dus niet zo dat we niks doen. Ze gaan gewoon mee op vakantie, of op visite. Maar wel dat ik er ook bewust mee omga dat ze af en toe ook gewoon lekker niks doen.
'Liebe ist für alle da'
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Gijsje schreef:Maar zou je met een druk, vol schema ook een drukkere hond krijgen?
Ik zal aan de hand van deze vraag proberen aan te geven wat ik bedoel.

Nee, je krijgt niet persé een drukke hond van een vol schema.
Een drukke hond krijg je vooral van een onduidelijke en onrustige baas. En van teveel corrigeren voor onrealistische verwachtingen. Van onbetrouwbaarheid dus.
En dáár zie ik wel een verband met teveel activiteiten, maar dat heeft niet zoveel met de activiteiten of de hond op zich te maken. Het heeft er mee te maken hoe je er mee omgaat en aan welke verwachtingen de hond moet voldoen.
En het heeft er ook mee te maken in hoeverre de activiteiten tegenstrijdig zijn. Persoonlijk vind niet dat je vandaag obedience kunt doen en morgen jachttraining. Één van beide heeft te lijden van het ander, omdat er teveel tegenstrijdige onderdelen in zitten, en ik vind het voor een hond erg onduidelijk.

Die balans waar je het over hebt is iets wat bestaat uit zovéél zaken, het gaat niet alleen om bezig zijn en rust. Er spelen duizend en één dingen een rol.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik doe niet niet heel veel met de honden, ze draaien mee in mijn leven. Dat houdt in dat er dagen zijn dat ze 's morgens om half 7 mee de deur uit gaan en 's avonds rond 8 uur thuis komen en ja dan gaan ze lekker liggen slapen. Ze gaan dagelijks mee naar het bos en mee naar mijn paard.

In september merkte ik wel dat ze even toe waren aan rust. Ik was toen elk weekend met ze weg. 2 weekenden catering gedraaid bij dogtravel, dus bij de aanhanger liggen, veel nieuwe honden om hun heen, dan weer de auto in dan weer eruit. Slapen in een tent en dus erg veel indrukken. Daarna een weekendje naar Nunspeet, hutje delen met andere honden die ze nog niet kende. Het weekend daarna vanaf donderdagmiddag tot zondagmiddag op een kampterrein waar we sliepen in een tent en elke avond/nacht achter de bar stonden. De honden lagen tussen de bierfusten te slapen. Dieber was toen 3 a 4 maanden en ja na die 4 weekenden waarbij we door de week ook bijna niet thuis waren waren de honden wel blij met een dagje thuis niks doen.

Nu moet ik zeggen dat mijn honden gewend zijn om veel mee te gaan en op vreemde plekken te komen. Ze zijn gewend aan verschillende roedels. Ze passen zich makkelijk aan en kunnen overal hun rust nemen. Daan raakt al helemaal niet snel overprikkeld, hij is de rust zelve en Dieber neemt dit van hem over. In huis heerst er rust, af en toe even samen gek doen maar verder niet.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik ben de meeste dagen wel actief met mijn honden, maar ik let wel op dat ik het niet ga overdriven want des temeer conditie des te mee ze nodig hebben.
Ik merk als ik op de hei ben geweest Bowie de dag erna ook nog wel een rustiger dagje nodig heeft maar de dag erna zitten we weer op normaal zeg maar.
Als ik een midweekje met haar ben weggeweest dan heeft ze een flink weekendje nodig om bij tekomen... ik ook dus dat komt mooi uit, op die dagen wandelen we wel een gewoon 2,5 uur per dag maar het tempo ligt lager en in huis is ze veel makker dan normaal, ballen doen we ook maar ipv wel 100x is 25 ook genoeg.. het gaat allemaal een tandje minder .. en dat is best wel eens fijn.
Ik bouw altijd rust momenten in, sowieso voor mezelf ivm gezondheid maar ook voor Bowie als het voor Bowie teveel achter elkaar druk is dan wordt ze helemaal hyper, teveel prikkels teveel stimulatie en dan heb ik een drama hond... dus ook tijdens weekjes weg wordt er s'middags verplicht een slaapje gedaan , een lekker kluifje op de normale tijd, het eten op de normale tijden... ik hou daar wel rekening mee.
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

Jaap* schreef:
Gijsje schreef:Maar zou je met een druk, vol schema ook een drukkere hond krijgen?
Ik zal aan de hand van deze vraag proberen aan te geven wat ik bedoel.

Nee, je krijgt niet persé een drukke hond van een vol schema.
Een drukke hond krijg je vooral van een onduidelijke en onrustige baas. En van teveel corrigeren voor onrealistische verwachtingen. Van onbetrouwbaarheid dus.
En dáár zie ik wel een verband met teveel activiteiten, maar dat heeft niet zoveel met de activiteiten of de hond op zich te maken. Het heeft er mee te maken hoe je er mee omgaat en aan welke verwachtingen de hond moet voldoen.
Maar ik denk dat honden ook prikkels krijgen van nieuwe ervaringen, deze input moet ook "inzakken".
Honden die leren/trainen hebben dus ook rustmomenten nodig om deze op te slaan. Als ze deze rust niet krijgen dan raken ze denk ik wel overprikkeld,waardoor sommige honden druk kunnen worden. Duidelijkheid van de baas zal ze hierbij wel helpen maar een stuk rust aanbieden vind ik daarnaast wel erg belangrijk.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik probeer Nilo wel dagelijks te voorzien van actie én geestelijke stimulans. Dus een goede wandeling waar hij los kan lopen, soms naast de fiets lopen als ik minder tijd heb en wat clickertraining. Het komt best eens voor dat ik hier niet genoeg tijd voor heb en hij een van beiden krijgt, dat geeft niets, maak ik meestal de dag erna goed. Maar dat vind ik wel het minimum wat een hond moet krijgen aan aandacht. Toen hij nog pup was kreeg ik regelmatig te horen dat ik niet zoveel met hem moest doen, want dan bouwt hij zo'n conditie op? Ja en? Het is een actieve hond, die mag conditie opbouwen :19: Ik vind dat in sommigen gevallen een smoes voor mensen die vooral niet teveel willen doen met de hond.

Ik gun hem overigens wel een rustdag na een dag show. Dan is hij de dag erna nog best moe en doen we meestal een kortere wandelroute en geen training. Vind hij ook helemaal prima dan :ok: En op dagen dat we obedience/agility training hebben, doe ik van te voren niet te veel met hem zodat hij daar alles kan geven en niet al vermoeid is.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Er wordt hier behoorlijk frequent getraind met de honden en daarnaast hebben ze de andere dagen ook nog genoeg actie, maar daarnaast hebben ze ook genoeg rust hoor. Ik moet het nog zien dat ze een keer niet ergens zin in hebben. Ze passen zich alleen prima aan aan wat er kan: is het tijd voor actie, dan zijn ze klaarwakker, weten ze dat er niets te scoren valt, dan liggen ze lekker te maffen.De balans breng je er zelf toch in? We hebben niet voor niets actieve honden, maar die zijn niet 100% van de dag in de weer, dat zou niet gezond zijn. Ze zitten gewoon goed in hun vel, en dan wisselen rust en actie elkaar op een gezonde manier af. Hebben ze eens een mider actief dagje, dan worden ze ook niet gek hoor.
mariaa
Zeer actief

Maeve schreef: Toen hij nog pup was kreeg ik regelmatig te horen dat ik niet zoveel met hem moest doen, want dan bouwt hij zo'n conditie op? Ja en? Het is een actieve hond, die mag conditie opbouwen :19: Ik vind dat in sommigen gevallen een smoes voor mensen die vooral niet teveel willen doen met de hond.
Ik moet zeggen dat ik hier dus wel rekening mee houd. Ik wil ook geen honden die pas tevreden zijn na uren wandelen of kilometers fietsen :N: Wij hebben gekeken wat onze honden nodig hebben maar ook wat wij ze dagelijks kunnen bieden.
Ik hou van gezonde honden met een goede conditie maar ik hoef geen topsport honden.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

mariaa schreef:
Maeve schreef: Toen hij nog pup was kreeg ik regelmatig te horen dat ik niet zoveel met hem moest doen, want dan bouwt hij zo'n conditie op? Ja en? Het is een actieve hond, die mag conditie opbouwen :19: Ik vind dat in sommigen gevallen een smoes voor mensen die vooral niet teveel willen doen met de hond.
Ik moet zeggen dat ik hier dus wel rekening mee houd. Ik wil ook geen honden die pas tevreden zijn na uren wandelen of kilometers fietsen :N: Wij hebben gekeken wat onze honden nodig hebben maar ook wat wij ze dagelijks kunnen bieden.
Ik hou van gezonde honden met een goede conditie maar ik hoef geen topsport honden.
Nee, zo extreem was ik ook niet he :mrgreen: Ik liep een uur ongeveer met hem toen hij een maand of 8 was denk ik, dat vonden mensen extreem. Nou, ik vond dat wel meevallen en hij mag van mij best wennen aan een uur rennen per dag :19:
Gijsje
Zeer actief

mariaa schreef: Maar ik denk dat honden ook prikkels krijgen van nieuwe ervaringen, deze input moet ook "inzakken".
Honden die leren/trainen hebben dus ook rustmomenten nodig om deze op te slaan. Als ze deze rust niet krijgen dan raken ze denk ik wel overprikkeld,waardoor sommige honden druk kunnen worden. Duidelijkheid van de baas zal ze hierbij wel helpen maar een stuk rust aanbieden vind ik daarnaast wel erg belangrijk.
Dat bedoel ik. Als Robbie in een bos loopt waar hij nog nooit geweest is, dan zijn dat weer allemaal nieuwe prikkels voor hem. Hij is daar dan naar mijn idee vermoeider van dan als hij in zijn 'eigen' bos loopt.
Toen we op vakantie waren in Duitsland, liepen we alleen maar door het bos en in de heuvels. Nou, ze waren kapot. Elke keer als ze in de auto gingen, ging Gijs gewoon echt uit.
Als ze dan na zo'n week thuis komen, zijn ze echt wel toe aan voldoende tijd om bij te komen van alle nieuwe indrukken. En dan merk ik dat hun gedrag toch best lang daarna nog anders is dan anders.
'Liebe ist für alle da'
Marion.

Maeve schreef:Ik vind dat in sommigen gevallen een smoes voor mensen die vooral niet teveel willen doen met de hond.
Dat idee heb ik soms ook wel eens. Hoe dan ook, ik doe niet zoveel aan schema's en vooruitbedachte plannen. We kijken gewoon naar het hier en nu. Liggen ze diep in dromenland, dan ga ik ze daar niet uit halen. Waren we van plan om ze mee te nemen naar een verjaardag in Leiden, dan veranderen de plannen en mogen ze lekker thuis blijven trutten.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Wij doen de twee rustdagen niet voor de geest maar voor de spieren rust te geven,
slaat misschien helemaal nergens op ,maar wij doen het zo :pffff:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Hier wordt onder normale omstandigheden elke dag twee maal een uur gewandeld waarbij hij bijna altijd los kan in het bos. Maar de laatste weken ging dat niet meer en is hij net zo tevreden, alleen het speelkwartier 's avonds duurt nu wat langer :mrgreen:
Als we niet wandelen lijkt hij niet van plan zelf iets te ondernemen en is nog te lam om de tuin in te gaan :mrgreen:
Met Bruno fietste ik veel en maakte wandelingen tot 4 uur en dan was hij nog niet moe. Maar wel altijd tevreden, ik heb en hoef geen ras wat me opjaagt.
Ik had wel het idee dat hij actiever werd als ik meer met hem deed.Achteraf denk ik wel eens dat die lange wandelingen misschien mede de oorzaak zijn geweest van zijn artrose...
Ik vraag me af wat een hond zou doen als hij echt kon kiezen?
Als ik terugdenk aan de erfhonden van vroeger; die struinden wat rond, vingen af en toe een muis, blaften bezoekers aan en lagen verder altijd te soezen.
Als er een loopse teef in het dorp was dan zag je ze regelmatig in groepjes voorbij komen maar dat was dan ook alles.
Marion.

Marie-Josée schreef:Ik had wel het idee dat hij actiever werd als ik meer met hem deed.Achteraf denk ik wel eens dat die lange wandelingen misschien mede de oorzaak zijn geweest van zijn artrose...
Ik vraag me af wat een hond zou doen als hij echt kon kiezen?
Verschilt ook weer per hond. Saar lééft zo ongeveer voor de wandelingen. Ook toen ze enorm mankte en er achteraf iets in haar nek vast zat, wilde ze maar blijven lopen en lopen.
Miep niet. Die geeft heel regelmatig aan dat ze geen zin heeft om weer te hobbelen. Nou, dan mag ze gewoon thuisblijven dus.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Jola raakt nooit overprikkeld volgens mij. Die is echtr al overal en nergens geweest toen ik haar net had ging ze iedere dag mee naar school en verder ging ze ook echt overal mee naartoe we woonde in de drukste straat van het centrum en ga zo maar verder. Oja en Jola zou het liefst iedere dag naar de DA gaan geloof ik daar kan ik niet zomaar langs lopen :mrgreen:

Odin is sneller onder de indruk met hem zal ik in iedergeval niet smiddags naar de stad gaan en hem savonds meenemen naar een feest. Dat zou voor Jola echter helemaal geen probleem zijn. Odin traint nu 2 keer per week 1x gehoorzaamheid 1x behendigheid en ik wil ook graag nog met hem schapendrijven (als ik een plekje vind) en vaker in de week behendigheid zou hij ook wel lekker vinden. Waar we wandelen is ook best afwisselend net als de honden die ze tegen komen. Ik heb echt niet het idee dat hij hier overprikkeld van raakt hoor. Die hond wil werken werken werken als hij maar bezig is dat kan echt niet vaak genoeg voor hem zijn.

Het enige waar hij echt heel moe van wordt is een paar minuten schapendrijven dat moet hij dan echt laten bezinken en de tijd krijgen om er over na te denken. Prachtig vind ik dat :ok: maar ook dan is hij niet overprikkeld hoor.

Maar ik geloof wel dat het kan overprikkeld zijn/worden. daar pas je je als baas gewoon op aan.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”