Hoe doen jullie dat?
Hier bij ons;
Robbie, 4 jaar, kruising chihuahua-shih tzu en Gijs, 2 jaar, Jack Russell.
Robbie hebben we vanaf pup en Gijs was een herplaatser van nog geen jaar oud. Toen Robbie nog kleiner was, dacht ik dat ik altijd heel veel met hem moest doen, anders was het zielig. Dus als ik uit mijn werk kwam, gingen we naar het bos en liepen we een aantal kilometer, we deden cursus, we gingen overal met hem naar toe.
Gijs, herplaatser die zou bijten; Jack Russell, dus grote hond in kleine verpakking. We hebben hem toen hij net bij ons was, een vast ritme gegeven. Net als met kinderen; rust en regelmaat. (En reinheid, hij ging meteen naar de trimmer

Vooral rust!
Nu, de hondenschool is gestopt, en we zijn helemaal niet meer van de fanatieke dingen. We speuren maandelijks en de heren zijn daarna ook echt moe. We geven ze dan ook de tijd om bij te komen en uit te rusten.
We zij hier dus min of meer omgedraaid van juist heul veul moeten doen naar gewoon lekker relaxed... Wel dingen ondernemen, maar je realiseren dat ze gewoon echt heel erg lang tijd nodig hebben om bij te komen, als ze een week op vakantie zijn geweest. Geen 2 dagen, maar een aantal weken bijkomen.
We doen dus wel dingen, maar bewuster.
Ik vraag me af of dat voor elke hond op gaat. Robbie is 2 jaar terug gegrepen door een herder die zo kats overprikkeld was, dat hij niet meer wist wat hij deed, maar gewoon Robbie pakte toen die naar hen snauwde.
Zou die hond ook zo gereageerd hebben als hij meer balans tussen rust en activiteit had gehad?
Edit; op de website http://www.dogcity.nl" onclick="window.open(this.href);return false; staat bij Artikelen en video's het artikel dat ik bedoel.