Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

10 jaar ouder in nog geen 10 minuten

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: 10 jaar ouder in nog geen 10 minuten

Ongelezen bericht door Tiny »

gyanty schreef: Ik kan er ook echt niet bij hoor. Zeg je net dat je eindelijk over die angsten heen bent. Nou ik zou zeggen dat je daar misschien beter niet overheen moet komen, maar er eens iets van moet leren?
Pardon?

Jeetje meis ik kan mij voorstellen dat dit een behoorlijke aanslag op je gestel is :( :knuffel1:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ga je lekker madam gyanthy. Gatverdamme, wanneer leer jij
dat je niet over anderen hun situatie hoeft of kunt oordelen.
Misschien zou je daar eens les in kunnen volgen. Blegh
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

gyanty schreef:
blacky schreef:Ben ik nou de enige die dit raar vind? Maar ja. Een hond moet bij sommige mensen altijd los kunnen lopen. :19:
Nee eigenlijk niet, was ook mijn gedachte en had eigenlijk gedacht dat marc het er misschien ook nog op zou gooien.
Maar ik weet van mijn zus die haar oude hond door een auto-ongeluk (in een 30 km zone op een verkeersdrempel) heeft verloren en die was echt super voorzichtig en spaansbenauwd om de volgende hond los te hebben. Nu weet ik niet in wat voor gebied jij je honden uit laat in het donker en het laatste rondje, maar ik kan me niet voorstellen een veilig gebied om los te lopen. Ik kan er ook echt niet bij hoor. Zeg je net dat je eindelijk over die angsten heen bent. Nou ik zou zeggen dat je daar misschien beter niet overheen moet komen, maar er eens iets van moet leren?

Klinkt misschien allemaal hard, zegt niet dat ik je angsten van dat moment natuurlijk heel goed kan begrijpen. Natuurlijk is er dan helemaal paniek en is het vreselijk.
Nou om eerlijk te zijn dacht ik het ook.
Nu vind ik jouw reactie wel erg hard hoor, dus daar ga ik niet in mee.
Maar een beetje typisch vind ik het wel. Zeker met een hond van 7 maanden....
Aan de andere kant, moet je dan je honden maar nooit meer los laten lopen? Dat is ook wel overdreven.

Goed, gelukkig is het allemaal goed afgelopen!
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou zelf een hond die net pas geleden ook al kwijt is geweest niet in het donker loslaten. Maar ik heb geen oordeel omdat ik de situatie niet ken. Dapper is ook overreden in een 30 km straat. Hij werd gewoon geschept door een auto die daar doorheen scheurde en sindsdien laat ik inderdaad mijn honden nooit meer los bij wegen in de buurt.

Ik denk dat de TS nu ook wel 3 keer nadenkt voordat ze haar hond los laat lopen. Want inderdaad, ik begrijp het ook niet helemaal aangezien dit niet de eerste keer is en de vorige hond helaas zelfs zo'n soortgelijk avontuur niet overleefd heeft.

Ik denk echter dat het niet erg netjes is om nu te gaan hakken op de TS. Daarom denk ik dat het zinvoller is om eens te kijken wat de reden is dat de honden wegrennen. Ik vind een rotje in de verte nl niet echt voorspelbaar en dus ben ik bang dat als je niet op let dit heel vaak gaat gebeuren. Want nu is het deze knal en morgen is het een startende harley en overmorgen een blaffende hond. Ik denk dat je heel goed moet gaan opletten voor je deze hond weer los laat lopen. En goed bedenken waar je dat gaat doen. Je weet nu dat ze totaal niet veilig is van de riem af. Ze jaagt en ze is vreselijk angstig voor plotselinge geluiden. Zo'n hond kan eigenlijk niet zomaar los als je het mij vraagt. Morgen rent er een kat voor een auto in de woonwijk. Of valt er sneeuw in een plof van een dak. Denk dat het dan weer mis gaat.

Nu weet je dat deze hond domweg niet zomaar los kan. :U:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik lees helemaal niemand de les, maar zeg toch heel duidelij dat ik niet snap dat je na wat er voor vreselijks met je vorige hond(van volgens mij ook een jaar?) is gebeurd en dat je dan niet nog steeds doodsangsten uitstaat en gewoon heel voorzichtig met je hond bent en ja misschien wel panisch altijd vasthoud. Ik ken een aantal honden die doodgereden zijn en ja ook hun baasjes en het is je grootste nachtmerrie. Helaas ken ik ook de keerzijde van het verhaal, degene die de hond doodrijd. Weet je wat voor vreselijk gevoel dat is.....?? Het zijn allemaal verliezers in deze strijd.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

MARC_S schreef:Ik zou zelf een hond die net pas geleden ook al kwijt is geweest niet in het donker loslaten. Maar ik heb geen oordeel omdat ik de situatie niet ken. Dapper is ook overreden in een 30 km straat. Hij werd gewoon geschept door een auto die daar doorheen scheurde en sindsdien laat ik inderdaad mijn honden nooit meer los bij wegen in de buurt.

Ik denk dat de TS nu ook wel 3 keer nadenkt voordat ze haar hond los laat lopen. Want inderdaad, ik begrijp het ook niet helemaal aangezien dit niet de eerste keer is en de vorige hond helaas zelfs zo'n soortgelijk avontuur niet overleefd heeft.

Ik denk echter dat het niet erg netjes is om nu te gaan hakken op de TS. Daarom denk ik dat het zinvoller is om eens te kijken wat de reden is dat de honden wegrennen. Ik vind een rotje in de verte nl niet echt voorspelbaar en dus ben ik bang dat als je niet op let dit heel vaak gaat gebeuren. Want nu is het deze knal en morgen is het een startende harley en overmorgen een blaffende hond. Ik denk dat je heel goed moet gaan opletten voor je deze hond weer los laat lopen. En goed bedenken waar je dat gaat doen. Je weet nu dat ze totaal niet veilig is van de riem af. Ze jaagt en ze is vreselijk angstig voor plotselinge geluiden. Zo'n hond kan eigenlijk niet zomaar los als je het mij vraagt. Morgen rent er een kat voor een auto in de woonwijk. Of valt er sneeuw in een plof van een dak. Denk dat het dan weer mis gaat.

Nu weet je dat deze hond domweg niet zomaar los kan. :U:
Was ook niet mijn bedoeling om in te hakken om TS, maar iedereen had al zijn medeleven getoond en neiemand die zijn verbazing uitspreekt. Natuurlijk maak je asl baas wel eens fouten en ik denk dta TS een superleuk baasje is zo al wat ik van har lees en ga volledig met je mee dat er met deze hond wel aan zijn angsten gewerkt moet worden, maar daarin vond ik jou teskt al duidelijk genoeg dat die geen aanvulling behoeft...

En mijn ene zin wordt overtrokken, dus misschien heb ik hem niet helemaal lekker neergezet, niks meer aan te doen (hoe gruwelijk ben je nu dan om te qouten zodat je lekker op sensatie kan blijven berusten.... Ik bedoelde het niet zo hard als het hier nu staat
Laatst gewijzigd door gyanty op 18 dec 2010 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Lekker makkelijk, nooit meer je hond loslaten. En wie is daarmee geholpen? Die hond zeker niet! Als je wilt dat je hond veilig blijft moet je hem misschien maar helemaal niet buiten laten. Of in huis ook opsluiten, want ja, ook daar zit een ongeluk in een klein hoekje. Ga toch gauw. Iedereen kan het gebeuren dat zijn hond zich rot schrikt en de benen neemt. Ik hoop dat mijn honden naar mij toe vluchten, maar zeker weten doe je het nooit. En als je nou kunt voorspellen wanneer je hond schrikt, dan kun je er nog wat mee. Maar daarom heet het ook schrikken he, het is onverwacht. Ik woon in de randstad en mijn honden lopen los. Er is hier nergens een plek te bedenken waar je ze los kunt laten dat er niet ergens binnen 100 meter een weg is. Moeten ze dan maar altijd vast? Wat een zottigheid, sorry hoor. Iedereen hier houdt van zijn hond en zal hem heus niet willens en wetens los laten lopen als dat niet veilig is. TS is geschrokken en zal zich heus nog wel eens bedenken voor ze hem los laat.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik zeg ook niet dat jij hakt hoor. Ik verbaas me net zo omdat dezelfde hond pas geleden ook al weg is gerend. :wink: Ik denk dat er iets niet goed gaat als honden zo wegrennen. De honden van mij die dat deden waren in elk geval nog niet op orde in die periode. Wuilus is bv ook weggelopen en overreden. Gelukkig zonder blijvende gevolgen maar ik heb degene die haar overreden heeft nooit gesproken. Dus dat kan nog best ernstig zijn geweest. Ik hoop maar van niet.
Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

poembaa schreef:Lekker makkelijk, nooit meer je hond loslaten. En wie is daarmee geholpen? Die hond zeker niet! Als je wilt dat je hond veilig blijft moet je hem misschien maar helemaal niet buiten laten. Of in huis ook opsluiten, want ja, ook daar zit een ongeluk in een klein hoekje.
Helemaal mee eens.

Overbezorgheid heeft nog nooit een ongeluk doen voorkomen :wink: Risico's horen nu eenmaal bij het leven....
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

Kiki:

Kan me voorstellen dat je doodgeschrokken bent :( Ik hoop dat je weer voldoende vertrouwen en kracht vind om ontspannen verder te kunnen.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

MARC_S schreef:Ik zeg ook niet dat jij hakt hoor. Ik verbaas me net zo omdat dezelfde hond pas geleden ook al weg is gerend. :wink: Ik denk dat er iets niet goed gaat als honden zo wegrennen. De honden van mij die dat deden waren in elk geval nog niet op orde in die periode. Wuilus is bv ook weggelopen en overreden. Gelukkig zonder blijvende gevolgen maar ik heb degene die haar overreden heeft nooit gesproken. Dus dat kan nog best ernstig zijn geweest. Ik hoop maar van niet.
Ik haal deze er even uit. Voor mij is er een heel groot verschil tussen een hond die samen met familie gaat lopen jagen en een hond die schrikt van vuurwerk en de benen neemt. Als je dat andere topic verder had gelezen dan weet je ook dat ze na die ene keer niet meer op jacht is geweest en perfect terug te roepen is als ze een lekker luchtje ruikt.

Verder wordt ze nu een angstig hondje genoemd. Tot gisteravond was ze zeker geen angstig hondje, wel wat onzeker maar meer in haar contacten met andere honden. Dat ze vanmorgen nog angstig was vind ik begrijpelijk. Gelukkig loopt ze nu weer redelijk ontspannen mee buiten. Ze heeft nu een tuigje om en komt voorlopig alleen nog maar los in het bos.
Afbeelding
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Tja..mijn honden lopen ook bijna nooit los hoor..en zo zielig zijn ze niet.
Jazz, Jules en Nacho mogen wel in het omheinde hondenveld los. James niet. James gaat ook niet elke dag en zelfs niet elke week los. kan gewoon niet. Maar zielig is hij niet. Heb hier gewoon geen plekken waar ze los kunnen lopen en heb ook geen auto, zodat ik ze mee kan nemen naar een losloopgebied.
Afbeelding
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Gelukkig maar dat mensen haar hebben opgevangen,
Erg jammer dat je meisje nu bang is voor vuurwerk.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

kiki78 schreef:
MARC_S schreef:Ik zeg ook niet dat jij hakt hoor. Ik verbaas me net zo omdat dezelfde hond pas geleden ook al weg is gerend. :wink: Ik denk dat er iets niet goed gaat als honden zo wegrennen. De honden van mij die dat deden waren in elk geval nog niet op orde in die periode. Wuilus is bv ook weggelopen en overreden. Gelukkig zonder blijvende gevolgen maar ik heb degene die haar overreden heeft nooit gesproken. Dus dat kan nog best ernstig zijn geweest. Ik hoop maar van niet.
Ik haal deze er even uit. Voor mij is er een heel groot verschil tussen een hond die samen met familie gaat lopen jagen en een hond die schrikt van vuurwerk en de benen neemt. Als je dat andere topic verder had gelezen dan weet je ook dat ze na die ene keer niet meer op jacht is geweest en perfect terug te roepen is als ze een lekker luchtje ruikt.

Verder wordt ze nu een angstig hondje genoemd. Tot gisteravond was ze zeker geen angstig hondje, wel wat onzeker maar meer in haar contacten met andere honden. Dat ze vanmorgen nog angstig was vind ik begrijpelijk. Gelukkig loopt ze nu weer redelijk ontspannen mee buiten. Ze heeft nu een tuigje om en komt voorlopig alleen nog maar los in het bos.
Maar er is dan toch iets mis. Ze luisterd namelijk niet naar jou. niet als het erg leuk is met andere honden, maar ook niet als ze erg bang is. Hier moet je dus flink aan werken. En tot die tijd loop je dus altijd dit risico. Als je het dat waard vindt laat je haar loslopen. Anders is dat over tot de tijd dat het wel goed gaat.
Afbeelding
gevni havanezers
laeken
Zeer actief

kiki78 schreef: Verder wordt ze nu een angstig hondje genoemd. Tot gisteravond was ze zeker geen angstig hondje, wel wat onzeker maar meer in haar contacten met andere honden. Dat ze vanmorgen nog angstig was vind ik begrijpelijk. Gelukkig loopt ze nu weer redelijk ontspannen mee buiten. Ze heeft nu een tuigje om en komt voorlopig alleen nog maar los in het bos.
Ik vind haar wel degelijk een angstige hond. :wink: Want een hond die kilometers ver weg rent en zichzelf onderpoept is echt niet "gewoon even geschrokken". Ik vind het niet erg als jij dat anders ziet want ik ken de hond immers niet. :wink:
Afbeelding
kiki78
Zeer actief

Inge O schreef:jee zeg, wat hebben jullie geluk gehad :N: ! hoe is die man er trouwens in geslaagd om haar te vangen :80: ?
kiki78 schreef: Wat ik wel merkte aan haar de laatste week is dat ze wat onzekerder was. Ze is nu ruim 7 maanden, dat is toch ook 1 van angst fases?
ik denk wel dat dit een rol speelt, zeker voor wat die onzekerheid betreft - maar het meteen wegrennen bij angst duidt wel op hele erge angst op dat moment, dat gaat toch nog een behoorlijke stap verder.

maar rond die leeftijd zie ik hier toch ook altijd dat ze de boel scherper in de gaten beginnen te houden, het puppie-naiëve is eraf en de volwassen zekerheid is er nog niet voor in de plaats gekomen.
Ze hebben haar ingehaald en toen de zoon uitstapte en iets naar haar riep is ze meteen naar hem toe gegaan en snel de auto ingesprongen. Ze is gelukkig heel mensgericht en niet bepaald eenkennig. Ze gaat nu aan de bechrescue.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief

blacky schreef:
kiki78 schreef:

Maar er is dan toch iets mis. Ze luisterd namelijk niet naar jou. niet als het erg leuk is met andere honden, maar ook niet als ze erg bang is. Hier moet je dus flink aan werken. En tot die tijd loop je dus altijd dit risico. Als je het dat waard vindt laat je haar loslopen. Anders is dat over tot de tijd dat het wel goed gaat.
waar lees jij dat ze niet luistert naar mij? 1 keer roepen is normaal genoeg in blinde paniek dus niet.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief

MARC_S schreef:
kiki78 schreef: Verder wordt ze nu een angstig hondje genoemd. Tot gisteravond was ze zeker geen angstig hondje, wel wat onzeker maar meer in haar contacten met andere honden. Dat ze vanmorgen nog angstig was vind ik begrijpelijk. Gelukkig loopt ze nu weer redelijk ontspannen mee buiten. Ze heeft nu een tuigje om en komt voorlopig alleen nog maar los in het bos.
Ik vind haar wel degelijk een angstige hond. :wink: Want een hond die kilometers ver weg rent en zichzelf onderpoept is echt niet "gewoon even geschrokken". Ik vind het niet erg als jij dat anders ziet want ik ken de hond immers niet. :wink:
Gisteravond was ze zeker een angstig hondje, ze was al aan de diaree dus wat dat betreft verbaasd het me niet dat ze zich onder gepoept had. Verder is/was ze absoluut geen angstig hondje.
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

MARC_S heeft hier wel een punt. Ik heb een zwaar angstagressieve hond gehad, die na een tijd loslooptraining prima los kon, luisterde als een tierelier, maar op het moment dat hij dementieverschijnselen kreeg ook op de loop ging voor de meest idiote dingen. Meestal zag hij in mij nog het vertrouwen om naar mij toe te rennen of hij dacht vaak dat ik al in een bepaalde richting liep en dacht zo achter me aan te rennen...de verkeerde kant op. Later bleek hij een tumor in zijn kop te hebben, die o.a. dit rare gedrag veroorzaakte. Maar onderweg op zijn vlucht en dan uiteindelijk toch weer terug gevonden, was het opvallend dat hij naar anaalklier rook. Hij had puur uit angst zijn anaalklieren geleegd en het is een keer voorgekomen dat hij ook onder de ontlasting zat van achter, toen het gebeurde op een moment dat hij nog niet gepoept had. Na dit een keer of vier te hebben meegemaakt, waarbij de laatste keer dit richting een drukke weg gebeurde, was het over en uit met het los lopen. Dat ging gewoon niet meer.
Dus ja, ik vind het ook een behoorlijk angstige pup en ik hoop dat je het goed krijgt. Je hebt enorm veel mazzel gehad.
Cash
Zeer actief

Inge O schreef:jee zeg, wat hebben jullie geluk gehad :N: ! hoe is die man er trouwens in geslaagd om haar te vangen :80: ?
kiki78 schreef: Wat ik wel merkte aan haar de laatste week is dat ze wat onzekerder was. Ze is nu ruim 7 maanden, dat is toch ook 1 van angst fases?
ik denk wel dat dit een rol speelt, zeker voor wat die onzekerheid betreft - maar het meteen wegrennen bij angst duidt wel op hele erge angst op dat moment, dat gaat toch nog een behoorlijke stap verder.

maar rond die leeftijd zie ik hier toch ook altijd dat ze de boel scherper in de gaten beginnen te houden, het puppie-naiëve is eraf en de volwassen zekerheid is er nog niet voor in de plaats gekomen.
Cash heeft het ook gehad, die periode. ook zo rond de 7 maanden.
Ineens waren vuilniszakken op de stoep eng, bepaalde mensen waren ineens om bang van te worden, een blaadje dat voorbij waaide e.d.
maar hij herstelde wel gewoon. nooit geen blinde paniek ofzo.
AfbeeldingAfbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Nou, behoorlijk angstig wil ik dieber absoluut niet noemen.
Ik ken haar in het echt, en het is een heerlijk open en vrolijk hondje wat ik van haar gezien heb.
Maar wel een die nu in de "puberfase" terecht komt en denk ook door dr loopsheid die dr aankomt
misschien wat onzekerder is. Maar wat ik van haar ken is het zelfs een wat stoïcijns hondje, die
je de pis niet zomaar lauw maakt.

Wel vind ik inderdaad dat het slim is om er aan te werken dat ze gewoon luistert, ook al zijn er andere shafpudels bij ;).
Maar elke hondenbezitter en elke hond kan dit overkomen met het vuurwerk. Dit had mij net zo goed met Elmo of Lune of wie dan ook kunnen overkomen.
En bij Elmo en Lune kan je normaal een bom af laten gaan.

Echter laat ik Lune uiteraard niet los hier in de wijk (dus dat risico loop ik niet) en Elmo had ik vanaf de eerste knallen uit voorzorg
aan de lijn omdat ik een Sorbonne had die wel angstig is, en ik dus het risico ken van het terug of weg rennen.

Maar goed, die fout is nu gemaakt. Ze is terecht, en ze is zo goed als ongedeerd. Tel je zegeningen, en vanaf nu weet je dat december tot halverwege Januari voor
Dieber geen maand is om los te lopen in de buurt. :wink:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Cash
Zeer actief

Inge O schreef:
Cash schreef: maar hij herstelde wel gewoon. nooit geen blinde paniek ofzo.
nee, heb ik hier ook nog niet gezien.
maar ik kan me voorstellen dat ze er gedurende die periode gevoeliger voor zijn om door te slaan in hun angst, als de omstandigheden én de aanleg er 'geschikt' voor zijn. ik bedoel dan als verklaring waarom ze voorheen niet reageerde op vuurwerk en nu wel.
jawel dat kan ik mij ook voorstellen.
AfbeeldingAfbeelding
mariaa
Zeer actief

Jip schreef:Het zit misschien wel een beetje in het ras? Ik ken een Schapendoes die in de tuin schrok van vuurwerk en ontsnapte in blinde paniek ........we hebben hem de volgende dag kilometers verder gelukkig weer gevonden maar het heeft nog wat moeite gekost voor het baasje om hem weer bij haar te krijgen zo bang was hij........

Je zal wel erg geschroken zijn ,ik laat mijn honden trouwens nooit los in het donker ik denk dat ze in het donker toch weer net iets sneller schrikken.........
Volgens mij schrikken honden wel vaker van vuurwerk, het is toch een bekend probleem dat honden na een knal vaak weglopen in blinde paniek.
Ik zie geen verband met de aard van het beestje, ook stabiele honden kunnen een keer ergens gigantisch van schrikken, als het net verkeerd overkomt.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

wat zul je inderdaad geschrokken zijn

fijn dat ze er weer is
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

poembaa schreef:Ik woon in de randstad en mijn honden lopen los. Er is hier nergens een plek te bedenken waar je ze los kunt laten dat er niet ergens binnen 100 meter een weg is. Moeten ze dan maar altijd vast? Wat een zottigheid, sorry hoor. Iedereen hier houdt van zijn hond en zal hem heus niet willens en wetens los laten lopen als dat niet veilig is. TS is geschrokken en zal zich heus nog wel eens bedenken voor ze hem los laat.
Ik woon ook in de Randstad en kan mijn honden niet loslaten waar er wegen zijn, daar luisteren ze niet goed genoeg voor. Ik doe het heel af en toe in het stadparkje maar dat is dan wanneer het te glad is om naar het losloopgebied te rijden waar ze veilig loskunnen. Voor de rest rij ik naar gebieden waar het veilig is om ze los te laten. Kleine moeite. De rest van de tijd lopen ze aan de lijn.
kiki78
Zeer actief

net het laatste rondje gelopen met Daan en Dieber. Er was 1 knal, Dieber bleef staan en keek om en keek daarna naar Daan en mij, staart ging wel naar beneden maar niet tussen haar benen en dat was het. Geen paniek en daarna liep ze wel wat onzeker gewoon door.
Afbeelding
Joekel
Actief
Mijn ras(sen): Schafpudel

Ongelezen bericht door Joekel »

kiki78 schreef:net het laatste rondje gelopen met Daan en Dieber. Er was 1 knal, Dieber bleef staan en keek om en keek daarna naar Daan en mij, staart ging wel naar beneden maar niet tussen haar benen en dat was het. Geen paniek en daarna liep ze wel wat onzeker gewoon door.

Super :E:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

MARC_S schreef:Ik zou als ik jou was meteen en nu aan het werk gaan onder begeleiding van iemand. Honden die dit doen en dus ook echt wegrennen hebben een probleem. Wat dat is durf ik je niet te zeggen maar wat ik wel weet is dat je hond op dat moment niks meer ziet of hoort en dat is niet normaal. Honden die dat doen hebben of heel erg diepe angsten, of te weinig binding met de roedel. Want je hond is toch ook laatst weggerend om te jagen? Nu door een knal weer weg.

Dat is niet goed. Gevaarlijk en eng. Dus je moet denk ik eens iemand naar haar laten kijken om een idee te krijgen waarom ze niet naar jou kijkt maar weg rent. Ik heb ook een hond gehad die weg rende. Wel vooral jagend en samen met andere honden maar daar was toen dus ook echt iets mis met de verhoudingen. Mijn hond was veel te veel op zichzelf gericht en te weinig op mij als baas. Jouw hond heeft denk ik ook zoiets gezien de 2 keer dat ze al weg is geweest in korte tijd. Daar zou ik aan gaan werken. Want straks kan ze niet meer los. Als ze al schrikt van een stamp op de grond dan moet er iets niet lekker gaan met haar op dit moment. Normaal kan een hond dat prima hebben. Haar lichaam lijkt op dit moment gespannen. Dat soort spanningen komen er dan op een gegeven moment uit. Heb je een idee waar ze gespannen van kan zijn? Zijn er dingen anders in je gezin/huishouden?

De hond die ik had die dat deed smeerde hem een hele nacht omdat ze domweg niet luisterde en blijkbaar het belang van bij mij blijven niet zag. Ook rende ze wel eens gewoon een kant op en dan steeds verder weg. Wegen over etc. Later, toen alles anders werd, was diezelfde hond niet geneigd verder dan 50 meter bij me weg te gaan. Wordt ze niet loops? Dan kan een hond ook heel erg gespannen raken. Toen Eva de eerste keer loops werd was ze extreem gespannen en heel snel geprikkeld.

Ik denk dus dat je aan het werk moet als je wil voorkomen dat ze straks aan de riem moet blijven en ik denk dat je je moet afvragen waarom ze zo hoog in de spanning zit. Want dit soort reacties geven voor mij echt aan dat het op dit moment niet lekker met haar gaat. Dat omdat ze eerder nooit zoiets gedaan heeft en nu overal op gaat reageren. :wink:
Ik ga wel een eind mee met Marc hier. Want bij schrik wegrennen van je roedel is eigenlijk heel onnatuurlijk en gevaarlijk gedrag. Ik heb er nooit zo over nagedacht, en niet of nauwelijks een hand in gehad omdat ze dat uit zichzelf al deden, maar als mijn honden zich te pletter schrikken, is het naar de baas of naar huis rennen, en dat is ook wel heel logisch.

Als een hond dat niet doet, is de baas of thuis blijkbaar niet 100% veilig in dat koppie. En dat moet wel.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Tjee, wat zal jij geschrokken zijn. Ik zou haar nu even helemaal niet meer los laten, ook niet in een bos. Ik heb hier Kiera die dus ook in blinde paniek wegrent als ze ergens bang voor is. Ik durf haar dus vooral in deze periode niet los te laten. Kiera herstelt ook heel laat, die vlucht (en hoort en ziet dan niks meer) en pas na heel lange tijd herstelt ze. De kans dat ze dan een weg tegenkomt is heel groot. Aan de lijn kun je het nog ombuigen of wellicht eruit trainen. Als je haar nu in een bos los laat en daar hoor je ook vuurwerk, en ze vlucht weer, heeft ze nog een nare ervaring. Dat kun je beter voorkomen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”