Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Praktische tips nodig mbt het houden van 2 honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Praktische tips nodig mbt het houden van 2 honden

Ongelezen bericht door Lief »

In januari komt er bij ons een tweede hond bij, bewust een reutje bij onze teef en bewust een pup omdat deze van onze (regel)teef veel krediet krijgen.

Heel leuk natuurlijk, maar ik voorzie nog wel enige praktische uitdagingen, waar jullie ongetwijfeld al wel eens mee van doen hebben gehad en een goede aanpak voor hebben.

Bijvoorbeeld:
  • De pup zal in het begin meerdere malen per dag voer krijgen terwijl onze teef nu 1 keer per dag voer krijgt, moet ik dan toch mijn teef nog wat geven om te voorkomen dat ze het verkeerd opvat (jatten zal ik nog wel weten te voorkomen)?
  • Hoe los je met wandelen aan de lijn de tempoverschillen tussen pup en volwassen hond op?
  • Welke correcties van de volwassen hond sta je toe en welke niet?
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Re: Praktische tips nodig mbt het houden van 2 honden

Ongelezen bericht door flamme »

1) Ik gaf inderdaad e andere hond ook wat. Gewoon een snoepje. Of ik verdeelde het voer in kleinere porties zodat de andere hond ook wat kreeg.

2) Hebben we in het begin niet gedaan. We gingen in het begin als we met de pup en de andere hond gingen lopen ergens heen waar de volwassen hond los kon. De pup huppelde daar dan achter aan en als die moe werd dan droegen we hem. Zindelijk maken heb ik gedaan door de pup voor in het plantsoentje te zetten (en uiteraard daarna de drolletjes op te ruimen). Op die manier konden de andere honden zien waar we waren. Maar ook wel achter het huis, maar dan moet je het geen probleem vinden dat ze dat doen natuurlijk.

3) Ik heb altijd alle correcties van de volwassen honden toegelaten. Maar hier zijn de volwassen honden gewend aan pups en ik weet hoe ze corrigeren. Maar in principe laat ik alle correcties toe. 1 uitzondering, Er wordt niet gecorrigeerd als ik ervoor kies de pup aandacht te geven en de volwassen hond wil daarvoor de pup een correctie geven (maar dat is eigenlijk nooit gebeurd volgens mij)
Lief
Zeer actief
Contacteer:

Dank je, ik woon in een drukke woonwijk, dus ik zal wel gelijk met beide honden aan de lijn moeten vertrekken bij mij thuis voordat ik in een gebied ben waar de volwassen hond veilig los kan lopen en de pup erachteraan kan drentelen.
Vandaar dat ik daar een oplossing voor zoek.

De snel-naar-buiten-met-de-pup voor de zindelijkheid zie ik geen probleem worden. Puppemans kan in het plantsoentje vlak voor onze oprit. Als hij groter is verplaatsen we dat naar het plantsoen aan het uiteinde van de straat waar geen opruimplicht geldt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Volwassen hond uitlaten en kleinere rondjes apart met de pup lopen.
Zo leert puppekind meteen om ook een beetje op eigen pootjes te staan :wink:

Was bij het eten geven de oudste hond in de buurt dan kreeg ze ook wat.
Ging dan van de volgende "reguliere" bak voer af.
Mijn volwassen honden krijgen 2 x per dag voeding.

Correcties van de oudere hond laten gaan of niet moet je per hond en per pup bekijken.
Soms de oudere hond in bescherming nemen tegen puppygeweld zodat hij niet alles zelf hoeft te regelen, soms laten gaan.
Is echt per situatie en per hond verschillend.
Ik kon alles laten gaan.
Een ander zal moeten ingrijpen.

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 16 dec 2010 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

eens met nanna maar ook met ranetje :D
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lief
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Je moet gewoon niet te moeilijk doen en niet van tevoren voor ieder denkbaar scenario alvast een psychologisch verantwoorde en uitgedachte reactie klaar hebben liggen. :mrgreen:
De hond is niet de enige regelteef in huis.... :engel:

Gelukkig vind ik niet zo gauw dingen "freeschlijk sielúg" en vriend al helemaal niet. Onze teef is gewoonlijk geen puppenmoller, maar ja, eentje tegenkomen is wat anders dan eentje thuis, 24 uur per dag...
DesireeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Golden retriever/labrador, Jack Russel, Mechelse herder

Ongelezen bericht door DesireeK »

Ook helemaal mee eens...

Hier krijgen de andere 2 soms een stukje brood en soms ook niks als de pup eten krijgt..

Hier gaat Djuna ook vaak alleen mee. Soms gaan ze met zijn 3e...
Ik vind het wel belangrijk dat de pup ook alleen naar buiten gaat voor een wandeling(etje)

Hier wordt ook alle correcties van de andere 2 gewoon toe gelaten. Ze corrigeren wanneer hun het nodig vinden. Ik kan niet beoordelen hoe hard ze bijvoorbeeld bijt met het stoeien met de andere.. :wink:
Afbeelding
Onderschrift gemaakt door Kiki2000
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Idd niet te moeilijk doen. sluit ik me bij aan. Gewoon doen!

Wat ik me afvraag dan als ik je tekst zo lees is dat je voor een pup kiest omdat dat beter zou gaan? Waarom? Heeft ze veel moeite met volwassen andere honden dan? Want pupje worden uiteindelijk ook groot en gaat haar dan ook wel eens testen. Dus in uiteindelijke zin, maakt een goede klik volwassen herplaatster natuurlijk niet uit op een pup toch? (maar dat je graag een pup wilt, is dan natuurlijk een heel ander argument en geld toch ook? ;))

Verder tja met betrekking tot eten. Laat ik altijd beetje van de hond afhangen. Je kan van alles doen. Maar een hond die enorm vervelend gaat doen, gaat geen eten krijgen om het probleem op te lossen :neenee: . Doet die er verder niet vervelend over ach dan wil ik die ook nog wel een brokje toestoppen. Of je verdeeld tijdelijk de maaltijd ook over een paar keer, of tja er zijn zoveel manieren.

Tempoverschillen. Je volwassen hond loopt op jou tempo en bij een pup pas jij een beetje aan aan dat tempo. Dus geen last van tempoverschillen :idea: (heb overigens jarenlang met een combinatie gelopen, waarbij een terrier meestal voor mij liep en en Schotse Collie achter me wat wel een heel grappig gezicht was. Maar had geen reden om me hier zorgen over te maken. De schot was te lui om hard te lopen, de terrier wilde ik niet achter me hebben...)

Tja en de correcties.... Wat sta je toe? Hangt af van de volwassen hond en je hele houding ten opzichte van honden. Je kan ze het zelf laten uitzoeken, je kan ook als roedeleider geen enkele strubbelingen willen hebben, waarbij je dus de pup ook vroegtijdig zal moeten leren hoe er met elkaar omgegaan wordt.

Kort gezegt, geniet er van, kijk hoe het loopt en spring in op wat je straks ziet. Helpen we je dan verder. Speculeren heeft niet zo veel zin, weersverwachtingen komen ook vaker niet dan wel uit.....
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Toen Dieber hier kwam en nog 3 keer per dag eten kreeg kreeg Daan ook 3 keer per dag eten. Daan had toch niet in de gaten dat er maar een mini hap in zijn voerbak lag.

Aangezien Daan het wandelen niet heeft uitgevonden heb ik de meeste wandelingen aangepast aan Dieber. 1 keer per dag een lange wandeling waarbij Dieber grotendeels in een draagzak ging totdat ik haar te zwaar vond om te dragen (heb haar tot 14 kilo stukken gedragen)

Ik heb Daan gewoon laten corrigeren als hij dat nodig vond. Hij doet niet aan puppencrediet maar doet het wel redelijk netjes. Ik heb Daan wel in bescherming genomen dus af en toe haalde ik Dieber bij hem weg zodat hij wel zijn rust kreeg.
Afbeelding
Jacintha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Kruising Teckel

Ongelezen bericht door Jacintha »

Ik zat met ongeveer hetzelfde als dat jij zat toen Yoda hier kwam als pup.
Wij hadden ook bewust voor een pup gekozen, bewust voor een reu en ook nog eens bewust voor een kleiner ras omdat Anouk ook best wel een regelteef is. In een pup zou ze geen "concurentie" zien zeg maar. Kleine hondjes vind ze vreselijk leuk om mee te spelen en te donderjagen.
We zagen wel precies dezelfde beren op ons pad als jij nu vantevoren ziet :mrgreen:

- De pup zal in het begin meerdere malen per dag voer krijgen terwijl onze teef nu 1 keer per dag voer krijgt, moet ik dan toch mijn teef nog wat geven om te voorkomen dat ze het verkeerd opvat (jatten zal ik nog wel weten te voorkomen)?
Anouk is gelukkig niet zo dol op eten (en dat voor een Golden Retriever) dus heeft ze ook niks extra's gekregen. Ze krijgt 2 keer per dag te eten en Yoda kreeg 3 keer per dag te eten. Echter wilde hij maar 2 keer per dag eten dus was hij vrij snel ook op 2 keer daags.

- Hoe los je met wandelen aan de lijn de tempoverschillen tussen pup en volwassen hond op?
We gingen hier voor de grotere rondjes naar het bos, dan liep hij meteen los. De plasjes deed hij in de tuin en lijntraining deden we appart zonder Anouk. Anouk loopt gelukkig vrij langzaam dus in het begin ging het lopen samen erg goed, alleen hadden we vaak een vlechtwerkje met riemen en jezelf ertussen :mrgreen:

- Welke correcties van de volwassen hond sta je toe en welke niet?
Ik had verwacht dat Anouk misschien af en toe op haar plaats gezet moest worden door mij omdat ze soms wat onaardig kan zijn. Echter was het Yoda die af en toe tot de rede geroepen moest worden want hij ging maar door en dan moest ik dus Anouk in bescherming nemen tegen de pup ipv omgekeerd.

Ik zou zeggen, kijk hoe het gaat en zoals Nanna al zegt, probeer niet van te voren te veel te willen regelen, voor het zelfde geld loopt het heel anders.
Geniet vooral van de voorpret en de pup en probeer je niet te druk te maken :ok:
Afbeelding
Anouk, nooit uit gedachten, nooit uit het hart... 01-03-2005 ~ 28-04-2011
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

gyanty schreef:Dus in uiteindelijke zin, maakt een goede klik volwassen herplaatster natuurlijk niet uit op een pup toch?
Nou bij mij in huis maakt dat een wereld van verschil. Een pupje groeit op in de roedel, met alle eigenaardigheden van de roedelleden en dat het dan uiteindelijk een kwestie van aftasten wordt, dat is onvermijdelijk, maar in mijn ogen toch wel anders dan er zo even een volwassen exemplaar bij zetten.

@TS: Ik zou vooral inderdaad ook regelmatig met puppemans apart gaan wandelen en ook met je "oude" teef alleen. Dan leert de kleine zich ook alleen in de wereld te redden, zonder grote zus als backup (emotioneel en fysiek). En hij leert dan ook alleen thuis zijn zonder je andere hond en die kun je lekker even 1 op 1 aandacht geven dan.

En met eten gaf ik altijd de oudere honden een snoepje in hun bakje. Ze aten zowiezo meer als er een pup bij kwam, ze heten dan ineens ook allemaal zoals het pupje, zo raar! :engel:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
renee-uk
Zeer actief

MirandaH schreef:
gyanty schreef:Dus in uiteindelijke zin, maakt een goede klik volwassen herplaatster natuurlijk niet uit op een pup toch?
Nou bij mij in huis maakt dat een wereld van verschil. Een pupje groeit op in de roedel, met alle eigenaardigheden van de roedelleden en dat het dan uiteindelijk een kwestie van aftasten wordt, dat is onvermijdelijk, maar in mijn ogen toch wel anders dan er zo even een volwassen exemplaar bij zetten
inderdaad dat dacht ik ook meteen, klinkt leuk maar gaat hier niet werken.
ik zou zelfs nog wel een reuenpupje in huis kunnen nemen als ik dat per sé zou willen, maar een volwassen reu hoeft hier echt niet binnen te komen; dat wordt meteen moord en doodslag
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Atiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shi'tzu

Ongelezen bericht door Atiana »

Nanna schreef:Je moet gewoon niet te moeilijk doen en niet van tevoren voor ieder denkbaar scenario alvast een psychologisch verantwoorde en uitgedachte reactie klaar hebben liggen. :mrgreen:
Als je pup 4x per dag moet eten dan geef je hem gewoon 4x per dag eten. Wat je andere hond daar allemaal wel niet van vindt en denkt boeit totaal niet. Jij bent de voerverstrekker en jij bepaalt wie wel of niet te eten krijgt.
Als je teef niet echt een gemene puppenmoller is zou ik gewoon iedere reactie van haar op de pup laten voor wat het is. Honden kunnen veel beter elkaar duidelijk maken wat wel of niet gewenst is dan wij mensen dat kunnen. Wij vinden trouwens heel gauw iets "freeschlijk sielúg", laat je niet in die valkuil lokken en ga niet die pup lopen beschermen.
Als het te gek wordt moet een simpel "uh!" voldoende zijn. Hier hèbben wat pups een knal voor hun kanis gehad van de volwassen honden, ze zijn er nooit minder van geworden ;-)

Eens :ok:

Gewoon mee laten doen in de ''roedel'' waar JIJ de leider van bent
Onderschift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Whoever said diamonds are a girl's best friend, never owned a dog
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het een kwestie van makkelijk praten. Want ik kneep hem wel degelijk toen wij onze volwassen honden moesten laten wennen aan een pup. Was echt niet van zet op de grond en laat gaan binnen. Ze vonden het effe helemaal niks. Ze keken met oogwit en raakten naar mate de dag vorderde steeds geïrriteerder. Dus wij hebben de intro meteen wat verzacht door puppy veel mee te nemen en in de bench laten slapen. Dan wenden ze met rustmomenten en dan naaide ze niet zo op. En na een week gingen ze spelen en was het goed. Daarna zijn er nog heel wat woorden tussen de honden geweest maar je weet dan dat de pup in de roedel is opgenomen en dan waren mijn honden nooit lelijk. Binnen is binnen. De grommen nadat de pup was geaccepteerd waren heel anders dan die daarvoor. Ik maakte me dus wel echt zorgen al is het achteraf supersnel en goed gegaan.

Pup op de grond en laten gaan is dus zoals ik zei niet altijd makkelijk en vanzelfsprekend. Voor mij niet in elk geval :engel:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik vind het een kwestie van makkelijk praten. Want ik kneep hem wel degelijk toen wij onze volwassen honden moesten laten wennen aan een pup. Was echt niet van zet op de grond en laat gaan binnen. Ze vonden het effe helemaal niks. Ze keken met oogwit en raakten naar mate de dag vorderde steeds geïrriteerder. Dus wij hebben de intro meteen wat verzacht door puppy veel mee te nemen en in de bench laten slapen. Dan wenden ze met rustmomenten en dan naaide ze niet zo op. En na een week gingen ze spelen en was het goed. Daarna zijn er nog heel wat woorden tussen de honden geweest maar je weet dan dat de pup in de roedel is opgenomen en dan waren mijn honden nooit lelijk. Binnen is binnen. De grommen nadat de pup was geaccepteerd waren heel anders dan die daarvoor. Ik maakte me dus wel echt zorgen al is het achteraf supersnel en goed gegaan.

Pup op de grond en laten gaan is dus zoals ik zei niet altijd makkelijk en vanzelfsprekend. Voor mij niet in elk geval :engel:
Ik vind het wel redelijk vanzelfsprekend dat je een pup introduceert bij de al aanwezige honden en niet je roedel ingooit en dan 'god zegen de greep' gilt ;)
je kijkt uiteraard naar je andere honden en normaal gesproken weet je toch ook wel hoe die op een pup reageren of kun je dat een beetje inschatten?
Mijn witte teef was geschift en mijn witte reu hield niet van puppen dus als ik Jan daar zo tussen gegooid had was dat absoluut niet goedgekomen.
Aan de andere kant accepteerde Gina de pup vanaf de eerste minuut, dus daar mocht ie wel bij maar zelfs bij haar alleen onder toezicht in het begin.
Dat je de introductie aanpast aan de honden die er al zijn lijkt me wel logisch toch :?
Afbeelding

Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lief schreef:In januari komt er bij ons een tweede hond bij, bewust een reutje bij onze teef en bewust een pup omdat deze van onze (regel)teef veel krediet krijgen.

Heel leuk natuurlijk, maar ik voorzie nog wel enige praktische uitdagingen, waar jullie ongetwijfeld al wel eens mee van doen hebben gehad en een goede aanpak voor hebben.

Bijvoorbeeld:
  • De pup zal in het begin meerdere malen per dag voer krijgen terwijl onze teef nu 1 keer per dag voer krijgt, moet ik dan toch mijn teef nog wat geven om te voorkomen dat ze het verkeerd opvat (jatten zal ik nog wel weten te voorkomen)?
Ik zou je teef gewoon op hetzelfde voerritme zetten. Ze krijgt helemaal niks van een tijdje vaker (en dus wel wat minder) eten, en je maakt meteen duidelijk wat de routine is en zal blijven als het etenstijd is.
[*] Hoe los je met wandelen aan de lijn de tempoverschillen tussen pup en volwassen hond op?
Draagzak?
[*] Welke correcties van de volwassen hond sta je toe en welke niet?[/list]
Ik heb nooit een pup gehad, maar ik denk dat je zelf heel goed kan inschatten wat redelijke correcties zijn en wat niet. En als je teef 1 x een duidelijke correctie heeft gegeven en de pup blijft doordrammen, zou ik diplomatiek ingrijpen, en je pup afleiden.

Alvast heel veel plezier gewenst met het puppekind!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Vooral genieten :wink: Het is heerlijk om meerdere honden te hebben die goed met elkaar kunnen opschieten. Daarom komt er hier volgend jaar een 3e bij.
renee-uk
Zeer actief

Hanneke2 schreef: Ik zou je teef gewoon op hetzelfde voerritme zetten. Ze krijgt helemaal niks van een tijdje vaker (en dus wel wat minder) eten, en je maakt meteen duidelijk wat de routine is en zal blijven als het etenstijd is.
Dat houdt dan wel in dat die teef een hele tijd lang nooit meer haar buik lekker rond kan eten met 4 keer per dag maar eenheel klein beetje :?
dan kun je haar nog beter een koekje geven lijkt mij.
Maar ik heb het nooit gedaan, soms kregen de anderen ook wat en soms ook niet, nooit problemen over geweest.
Afbeelding

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Oh Tyra flipt hem helemaal de pan uit als ze voerbakken hoort of eten ruikt. Die kreeg gewoon een pensstaafje of een koekje oid. Niet haar maaltijd.
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

renee-uk schreef:
Hanneke2 schreef: Ik zou je teef gewoon op hetzelfde voerritme zetten. Ze krijgt helemaal niks van een tijdje vaker (en dus wel wat minder) eten, en je maakt meteen duidelijk wat de routine is en zal blijven als het etenstijd is.
Dat houdt dan wel in dat die teef een hele tijd lang nooit meer haar buik lekker rond kan eten met 4 keer per dag maar eenheel klein beetje :?
dan kun je haar nog beter een koekje geven lijkt mij.
Maar ik heb het nooit gedaan, soms kregen de anderen ook wat en soms ook niet, nooit problemen over geweest.
Daan kreeg gewoon 2 een minihap en 1 keer een normale hap. Hij kon dus wel zijn buikje lekker rond eten (voor zover dat mogelijk is als je altijd een beetje op dieet staat) Nu staat hij net als Dieber op 2 maaltijden per dag en daar doet hij het heel goed op.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Wij gaven Eva gewoon haar eten in de bench. Heel simpel en de volwassen honden waren daar binnen enkele dagen al volledig aan gewend. Alleen hebben wij wel de ochtendmaaltijd ingevoerd toen voor de volwassen honden. Nog steeds eten mijn honden smorgens samen een bakje smuldier op omdat ik Eva domweg teveel moet voeren in 1 keer anders om op gewicht te houden. Die eet tegen de 800 - 900 gram vlees op een dag en dat durf ik een hondje van 22 kilo niet in 1 keer te geven want dan komt het er weer uit en weer in en weer uit :kotz:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

renee-uk schreef:
MARC_S schreef:Ik vind het een kwestie van makkelijk praten. Want ik kneep hem wel degelijk toen wij onze volwassen honden moesten laten wennen aan een pup. Was echt niet van zet op de grond en laat gaan binnen. Ze vonden het effe helemaal niks. Ze keken met oogwit en raakten naar mate de dag vorderde steeds geïrriteerder. Dus wij hebben de intro meteen wat verzacht door puppy veel mee te nemen en in de bench laten slapen. Dan wenden ze met rustmomenten en dan naaide ze niet zo op. En na een week gingen ze spelen en was het goed. Daarna zijn er nog heel wat woorden tussen de honden geweest maar je weet dan dat de pup in de roedel is opgenomen en dan waren mijn honden nooit lelijk. Binnen is binnen. De grommen nadat de pup was geaccepteerd waren heel anders dan die daarvoor. Ik maakte me dus wel echt zorgen al is het achteraf supersnel en goed gegaan.

Ik vind het wel redelijk vanzelfsprekend dat je een pup introduceert bij de al aanwezige honden en niet je roedel ingooit en dan 'god zegen de greep' gilt ;)
je kijkt uiteraard naar je andere honden en normaal gesproken weet je toch ook wel hoe die op een pup reageren of kun je dat een beetje inschatten?
Mijn witte teef was geschift en mijn witte reu hield niet van puppen dus als ik Jan daar zo tussen gegooid had was dat absoluut niet goedgekomen.
Aan de andere kant accepteerde Gina de pup vanaf de eerste minuut, dus daar mocht ie wel bij maar zelfs bij haar alleen onder toezicht in het begin.
Dat je de introductie aanpast aan de honden die er al zijn lijkt me wel logisch toch :?
Precies. En ik krijg heel stiekem het idee dat de TS best een pittige hond heeft gezien de termen die ze hanteert rondom de introductie van de pup. Zo van wij kiezen een reu en een pup omdat....en ze is geen puppenmoller ed. Dat geeft mij aan dat deze vraag over de introductie niet uit de lucht komt vallen.

Wij wisten overigens totaal niet hoe onze honden met pups waren. Domweg nooit meer geprobeerd sinds ze volwassen waren omdat Dapper zo vreselijk kon doen tegen honden. Dus dan zeg je ook niet, leuk een puppy, ik gooi even mijn reu los om te zien hoe die reageert :engel: Ik had dus geen flauw idee behalve dat ik wist dat hij toen hij 2 jaar was heel erg goed met een pup samengeleefd had. Dapper bleek overigens heel heel erg lief en makkelijk met Eva. Zo makkelijk dat Eva hem binnen enkele weken totaal overheerste. Cleo bleek de venijn bij ons. Niet eng of erg maar wel heel streng :E: Maargoed, Cleo is ubersociaal dus die zal wel geweten hebben wat voor vlees ze in de kuip had :F:
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Contacteer:

Mijn teef is heel sociaal, maar wil wel alles zelf controleren als het even kan.

Met andere teven die ook wat pittig zijn wil het wel eens ruzie worden om domme dingen als een takje. Reuen krijgen af en toe een waarschuwing en verder gaat het prima, puppies, en daaronder schaart ze ook kleine hondjes, mogen bijna alles doen.

Tuurlijk vind ik zelf een puppie leuker dan een herplaatser. Ik heb de herplaatsers wel overwogen, maar de beschikbare reuen in mijn ras blijken allemaal een of meerdere vormen van probleemgedrag te vertonen. Nu kan je dat er best uittrainen, maar om nu te zeggen dat ik daar de aangewezen persoon voor ben? Bij onze teef hebben we dat al gedaan en nu wil ik gewoon iets meer zelf kunnen vormen.
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Ivan kreeg bij de fokker al 3x per dag eten, dit hebben we tijdje aangehouden door diego's avondeten te splitsen.
Daarna ivan ook geowon op 2x per dag gezet.

Nu is het wel als de ene hond moet trainen wacht de andere hond ook met zijn eten. Ze krijgen dus allebei eten als een van ons weer terug is van training (we trainen op verschillende dagen). Vind dit ook niet zo'n probleem. Kunnen ze er ook niet moeilijk om doen en bij ons eten ze nooit op vaste tijden alleen de ochtend door de weeks is meestal dezelfde tijd.

uitlaten in het begin kun je ook als je met je teef een lange ronde wil maken je partner als je die hebt thuis laten met de pup. Maar ik nam ze ook al zoveel mogelijk samen mee. Gingen we naar een veldje vlakbij en daar liet ik ze los om te rennen en dan weer naar huis. nu moeten ze ook op elkaar wachten als ze aan de lijn zitten en de een wil een plas doen dus
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

•De pup zal in het begin meerdere malen per dag voer krijgen terwijl onze teef nu 1 keer per dag voer krijgt, moet ik dan toch mijn teef nog wat geven om te voorkomen dat ze het verkeerd opvat (jatten zal ik nog wel weten te voorkomen)?
•Hoe los je met wandelen aan de lijn de tempoverschillen tussen pup en volwassen hond op?
•Welke correcties van de volwassen hond sta je toe en welke niet?

Even vanuit m'n eigen ervaring.
Als er hier een pup bij een volwassen hond komt en die eet meer geef ik zelf de volwassen hond een paar brokjes. Toch het idee dat hij niet achtergesteld wordt, dat hij ook wat krijgt.

Met de kleine rondes neem ik ze samen mee. Grote ronden gaat dan alleen de grote(n) mee. Of de kleine wordt een stuk gedragen, maar liever dan gewoon thuis.

Met correcties laat ik het meestal een eind gaan. Totdat ik merk dat het écht te gek wordt. Maar nog nooit echt meegemaakt hier. Meestal waren het altijd gewone correctie's die een pup krijgt van een volwassen hond, 'tot hiertoe en niet verder.' Wel áltijd eerst kennis laten maken op neutraal terrein. Leon zette mij dan in de polder af mét pup, of herplaatsertje (Spanjaardje) en ging de andere hond(en) halen. En dan kennis maken.

Veel plezier met je pup! Verstandige keuze deze combi lijkt me!
Lief
Zeer actief
Contacteer:

Ik kan haast niet wachten tot hij er is, absoluut even je handen vol aan, maar ik denk wel dat het hier in huis een goede toevoeging is.

Puppemans apart meenemen zal ongetwijfeld ook wel gaan gebeuren. Mijn teef moet ik toch zo af en toe een fysieke uitdaging bieden en wachten op de korte puppenpootjes zal haar dan snel gaan vervelen. Fietsen doe ik toch apart met de teef, totdat de reu groot genoeg is om dat ook verantwoord te gaan doen.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

MirandaH schreef:
Nou bij mij in huis maakt dat een wereld van verschil. Een pupje groeit op in de roedel, met alle eigenaardigheden van de roedelleden en dat het dan uiteindelijk een kwestie van aftasten wordt, dat is onvermijdelijk, maar in mijn ogen toch wel anders dan er zo even een volwassen exemplaar bij zetten.
Tuurlijk kan dat op jou roedel van toepassing zijn, maar daarom is dat nog geen stelregel. Bij onze vorige hond had ik echt geen pup wil hebben :N: . Die was zelfs na een langdurige introductie helemaal verscheurd. En zo zijn er echt wel meer honden/roedels waarin dat niet zo makkelijk gaat. Ik ben me heus ook bewust van de beperkingen met een volwassen hond, vandaar dat ik ook zo specifiek noemde goede klik volwassen herplaatster.

Maar kan mij ts goed voorstellen dat ze ook gewoon een pup wil. Zeker in categorie hond wat ze heeft, kan ik me voorstellen dat een makkelijke reu niet voor het oprapen ligt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”